14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Inte heller jag tror på ett rasförbud. Jag är gammal nog att minnas när samma debatt och rop på förbud rasade om schäfer, rottweiler, dobberman. När dessa raser blev "rentvådda" uppstod den här debatten några år senare så ett förbud löser inget, flyttar bara fokus på andra raser.

Jo, sedan tror jak faktiskt att din egen inställning färgar dina svar OCH upplevelser. Jag har sjäv efter att blivit biten varit otroligt hundrädd och hundarna var som magneter kring mig. Jag gav nämligen alla tecken på att jag var liten, ofarlig etc med mitt kroppsspråk och då skulle alla hälsa. Dock ropade jag inte på förbud, jag såg till att ta tag i min fobi och jobbar och umgås idag mycket med hundar även om jag ibland får återfall. Nej, inga rasförbud men gärna utbildning
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Men vi skall akta oss noga för att stifta lagar som inte på ett vettigt sätt går att genomdriva!
PL
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Mest populär hundras är väl kanske att ta i? 70:e plats gör den inte till var mans hund i mina ögon.

http://www.akc.org/reg/dogreg_stats.cfm

Jag vet att am.pitbull är populära i vissa områden. Inte sällan där det finns missbruk, kriminalitet och social misär.

Men generellt sett så är det inte en vanlig hundras i USA.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det finns over 70 millioner hundar i landet och den "by far" storsta kennel klubben registrerar roughly en million hundar... Lat saga att de andra klubbarna ocksa registrerar en million hundar... eller till och med tva mille tillsammans sa ar fortfarande "discrepancyn" till totalt antal hundar tamligen overvaldigande. Majoriteten av hundar ar INTE registrerade... och vanligast pit eller pit blandining, men ocksa manga andra olika blandningar enligt min van som ar chef for human scociety i GA dar de har den sortens statestik.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Såg på nyheterna idag och de tog upp detta med Danmarks förbudet och just nu funderas det på att göra ett liknande förbud i Sverige alt. någon form av licens för vissa raser.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

i norge har det varit förbjudit i många många år, blev väldigt överraskad när jag flyttade hit och såg pitbulls överallt.

Var då? Jag har bott i både småstad o storstad o ser då rakt inte många Pitbulls, de jag ser är väl dessutom till väldigt stor del korsningar eftersom renrasig uppfödning i princip inte bedrivs i Sverige- iaf inte kontrollerat. :confused: Men då har jag iofsig inte varit i Malmö på hundra år, kanske är annorlunda där.

--KL----

Jag anser att förbudet kanske har en god tanke bakom men att urvalet av raser borde diskuteras och att det inte är särskilt schyst att påtvinga hundar som aldrig gjort en fluga förnär munkorg och "kort koppel". Vad nu i hela friden kort koppel är- ska polisen springa runt och mäta då? (Är det flexi som avses får de gärna förbjuda det för alla raser, men det hör ju inte hit :devil: )
Då tycker jag att man borde ge dispens för hundar som redan finns här, om de reggas eller så, och sen förbjuda import/uppfödning av nya hundar.. Typ att man får regga sin hund om man har en nu av ras som är aktuell o får nåt papper på det att visa upp vid behov..
Ja mycket krångel javisst men ska man bara förbjuda raser rakt av får det ju ta sin tid. Hade jag varit tvingad att låta mina hundar gå med munkorg o gå fot resten av livet vetitusan om jag inte övervägt att ta bort dem, för deras skull.. Blir ju svårt att träna dessa hundar dessutom om de alltid ska gå i kort koppel! Hur gör man då om man faktiskt vill jobba med sin hund; lydnad, skydd etc..

Och ska man plocka bort amstaffs, eller som i en del av argumentationen blanda in storlek i det hela, så ska ju ett antal raser till väck.

Leonberger- stora, vissa med ganska mycket vakt.
Rottis- ganska stora och kan göra en hel del skada.
Schäfer- har träffat sorgligt många med dåligt psyke och det är också en sk "tuffare" ras som kan locka fel ägare
Dobberman- också stora, ser tuffa ut osv..

((..för övrigt tycker jag inte att man gör sin röst i debatten så trovärdig om man beskriver djur som "bestar" o liknande. ))

Nu är jag vansinnigt trött och ber om ursäkt om jag skrivit nåt uppåt väggarna, kikar in i tråden imorn igen :o
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Mest populär hundras är väl kanske att ta i? 70:e plats gör den inte till var mans hund i mina ögon.

http://www.akc.org/reg/dogreg_stats.cfm

Jag vet att am.pitbull är populära i vissa områden. Inte sällan där det finns missbruk, kriminalitet och social misär.

Men generellt sett så är det inte en vanlig hundras i USA.

AKC stambokför inte rasen utan den stambokförs bl a av AKCs konkurrenter UKC och ADBA. Du kan inte beräkna rasens popularitet efter en ras de inte ens stambokför. Amstaff som registreras av AKC har aldrig heller varit en särskilt vanligt förekommande ras i sitt hemland.

En vanlig uppskattning är att APBTs utgör ca 20% av alla hundar i USA. Med det i åtanke är det kanske inte helt felaktigt att påstå att det kan vara den vanligaste hundrasen i landet.
 
Senast ändrad:
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det finns over 70 millioner hundar i landet och den "by far" storsta kennel klubben registrerar roughly en million hundar... Lat saga att de andra klubbarna ocksa registrerar en million hundar... eller till och med tva mille tillsammans sa ar fortfarande "discrepancyn" till totalt antal hundar tamligen overvaldigande. Majoriteten av hundar ar INTE registrerade... och vanligast pit eller pit blandining, men ocksa manga andra olika blandningar enligt min van som ar chef for human scociety i GA dar de har den sortens statestik.

Som svensk är det nog svårt att få den förståelsen med tanke på att den absoluta majoriteten av våra hundar är renrasiga och stambokförda hos SKK. I många andra länder, däriband USA, är det betydligt mer ovanligt att man registrerar sina hundar.

Uppskattningar jag stött på talar om att inte ens hälften av alla APBTs registreras.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

AKC stambokför inte rasen utan den stambokförs bl a av AKCs konkurrenter UKC och ADBA. Du kan inte beräkna rasens popularitet efter en ras de inte ens stambokför. Amstaff som registreras av AKC har aldrig heller varit en särskilt vanligt förekommande ras i sitt hemland.

En vanlig uppskattning är att APBTs utgör ca 20% av alla hundar i USA. Med det i åtanke är det kanske inte helt felaktigt att påstå att det kan vara den vanligaste hundrasen i landet.

Ok, men utseendet är snarlikt. Där jag befinner mig i USA är inte am. staffordshire/pit bull särskilt vanliga. Vanligast är nog labmixer av olika slag, eller småhundar. Men det är å andra sidan storstaden med allt vad det innebär av regulerat hundhavande.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Ja, i mitt tycke är det det; när man får det att låta som att de är som vilka andra hundar som helst.
Just därför att de ÄR som vilka hundar som helst, de är inte de blodtörstiga bestar ni vill att de ska vara. Jag förstår inte ens hur du kan påstå motsatsen när du inte ens träffat en "kamphund". Snälla förklara för mig vilken egenskap min hund har som ingen ras av "kamphundstyp" besitter? Vad gör honom farligare än ex. en schäfer?

Läste för inte länge sedan om en tjej vars valp blev anfallen av en JRT som vägrade släppa. Hon fick bända upp käkarna på JRT och hennes hund måste till veterinären för stygn och dränage. Hade skadorna blivit större om det varit en annan hund är JRT, absolut men då är återigen tillbaka på att förbjuda alla hundraser över 15 kg.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det peter_lundin menar är nog att det låter på dig som om det är uppe för diskussion och att regeringen funderar på det, inte som fallet är att några få uttalat sig och ventilerat sin personliga åsikt.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

På beslutsförfattande nivå är det absolt inte på tal om det. Alla partier har blivit tillfrågade, och ingen av dom har något intresse i att ta upp förbud öht.
Däremot finns det EN från (fp) som avskyr kamphundar och skränar i media konstant, man han för sin egen agenda, och inte partiets - vilket dom själva förklarat i mailkorrespondens också.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Ok, men utseendet är snarlikt. Där jag befinner mig i USA är inte am. staffordshire/pit bull särskilt vanliga. Vanligast är nog labmixer av olika slag, eller småhundar. Men det är å andra sidan storstaden med allt vad det innebär av regulerat hundhavande.

Det kanske säger mer om stället där du befinner dig än om USAs hundpopulation som helhet? I Chicago har man uppskattat antalet Pitbulls till runt 60 000 och det är främst i stadsområden som problemen med dålig hundhållning finns.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

knappis:
Liten sammanställning från USA om hundbett som lett till dödsfall:
http://www.avma.org/advocacy/state/issues/javma_000915_fatalattacks.pdf


Angående det där ryktet om att Golden skulle bita mest hittade jag detta:
"Hundbett/skador i hemmet Stockkholmsläns Landsting 2009 53% golden (framgår inte om rensrasigheten) statistiken går att begära ut ifrån nämnda landsting.
Det framgår inte heller hur situation varit, hur allvarlig skadad varit, eller ålder på dom bitna/skadade"
Skrivet av sign Exet på AH.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Du menar det har va?

• In contrast to what has been reported in the news media, the data contained within this report CANNOT be used to infer any breed-specific risk for dog bite fatalities (e.g., neither pit bull-type dogs nor Rottweilers can be said to be more “dangerous” than any other breed based on the contents of this report). To obtain such risk information it would be necessary to know the numbers of each breed currently residing in the United States. Such information is not available.

• Data in this report indicate that the number of dogs of a given breed associated with fatal human attacks varies over time, further suggesting that such data should not be used to support the inherent “dangerousness” of any particular breed. More than 25 breeds have been involved in fatal human attacks over the 20-year period summarized in this report.

• Fatal attacks represent a small proportion of dog bite injuries to humans and, therefore, should not be the primary factor driving public policy concerning dangerous dogs.

• Strategies that can be used in an effort to prevent dog bites include enforcement of generic, non-breed-specific dangerous dog laws, with an emphasis on chronically irresponsible owners; enforcement of animal control ordinances such as leash laws; prohibition of dog fighting; encouraging neutering; and school- based and adult education programs that teach pet selection strategies, pet care and responsibility, and bite prevention.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

KL Jag håller helt med SKK:s vd Ulf Uddman när han säger:

Liknande lagar har införts och tagits bort på andra håll i Europa eftersom de inte gav någon effekt. De som inte sköter sig kommer att strunta i det här också, säger han. /---/Ulf Uddman tycker att polisen måste agera tidigare och hårdare.
- Använd hela den lagstiftning och de tuffare tag som finns mot de som inte tar sitt ansvar, säger Uddman. (Från SvD 100625)

De lagar som finns för att ta itu med de hundar som verkligen är aggressiva/felfostrade/misskötta behöver användas mer och tuffare. Att lagar mot vissa raser fungerar dåligt eller inte alls visar exemplen från de länder som provat. Varför inte undersöka varför det inte fungerat och om det finns några lärdomar vi kan dra av deras misslyckanden?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 953
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 029
G
Övr. Hund Läste nyligen att flera hundraser blivit förbjudna i Norge för att de anses farliga. Undrar om någon vet om det blivit någon förändring...
Svar
9
· Visningar
1 532
Senast: Raven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp