14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag föreslår att du använder sökfunktionen och söker på mitt användarnamn i kombination med olika former av "kamphundsdebatter". Efter det kan du komma tillbaka och uttala dig om på vilket vis jag beskriver (Försvarar?) min egna ras.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag föreslår att du använder sökfunktionen och söker på mitt användarnamn i kombination med olika former av "kamphundsdebatter". Efter det kan du komma tillbaka och uttala dig om på vilket vis jag beskriver (Försvarar?) min egna ras.
Instämmer, o jag har aldrig ens ägt någon hund som skulle kunna klassas som kamphund.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Utgick endast från den här tråden eftersom det är den här tråden som är aktuell. Dessutom är det inte främst dig jag åsyftade.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag tycker att man ska satsa mer på att få bort de dåliga hundägarna och är emot att man förbjuder hundraser. De som vill ha en hund för ett dåligt ändamål kommer då att byta ras som i sin tur blir förbjuden. Det är ingen väg som jag vill se ska hända Sverige iaf.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Hoppas verkligen att det blir ett förbud här också. Man ska inte behöva gå runt och vara rädd för att en aggressiv, blodtörstig hund ska anfalla en själv eller ens husdjur/barn. Sedan kvittar det att dåliga ägare gör saken värre, för det ligger i dessa hundars natur att vara aggressiva. <snip>

Da jag bor i sodra USA dar pit bull ar en av de vanligaste raserna... och ofta raddade fran "fighting rings", borde jag i rimlighetens namn traffat en del aggressive pit bulls. Jag har traffat en och annan hund som varit HUND aggressive, daremot har jag ALDRIG traffat, eller kanner nagon som traffat, en mannisko aggressive pit bull. De hundar som anvands for att slass avlas och tranas stenhart att vara mannisko vanliga da de annars inte skulle kunna ga in i "pitten" och sara hundarna nar de slass.

<snip>
Och ja, jag vet att vanliga hundar också anfaller och skadar människor/djur, men skadorna blir oundvikligen värre när en best som är avlad för kamp och att inte ge sig bestämmer sig för att flyga på någon/något. Det är ungefär som förespråkarna för rätten att fritt bära vapen i USA som säger att det inte är vapnen som dödar utan människorna bakom dem. Men de tycks inte komma underfund med att om inte vapnen fanns där överhuvudtaget kan ju ingen missbruka dem. Samma sak med kamphundarna.

A andra sidan sa kan man inte lika latt anvanda annat for vapen, for hundslagsmal kan man latt valja en annan lamplig ras... Det finns hur manga raser som helst som skulle kunna anvandas for slagsmal om man vet hur man tranar dem.

J<snip>
Sist och slutligen kan man väl nämna att de dumma hundägarna som vill ha farliga hundar, absolut kan få en hund av annan ras att bli farlig. En terrier, en brukshund, en rädd hund, vilken hund som helst egentligen. Vad gör dessa människor om "kamphundarna" skulle försvinna? Jo, troligtvis skaffar de något annat.

Formodligen skulle de som verkligen vill ha sina kamp hundar foda upp hundar sjalva genom att blanda befintliga raser.

<snip> Aha, så de är alltså egentligen genomsnälla sällskapshundar som aldrig skulle göra en fluga förnär.:idea: Det har man aldrig hört förut... Om de inte hade haft tendenser till aggressivitet (framavlat) skulle de aldrig ha fått benämningen - och använts som - kamphundar.

I USA kallas pit bulls for "The babysitting dog" och i England benamns de "The Nanny dog" darfor att de ar sa exceptionellt MANNISKO vanliga...

Är ingen hundexpert så jag kan inte analysera vilken slags aggressivitet som är unik med kamphundarna, men det finns ju helt klart aggressivitet hos en hund som är framavlad för kamp. Hur skulle den annars kunna hävda sig i det användningsområdet?:confused:

Som nagon annan redan sagt kampar de inte med aggressivite utan med "kamp glod" och darfor skulle nastan vilken arbetande ras som helst kunna fungera som "Kamp Hund".
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

I USA kallas pit bulls for "The babysitting dog" och i England benamns de "The Nanny dog" darfor att de ar sa exceptionellt MANNISKO vanliga...

Ja, de verkar vara väldigt baby- och människovänliga i Kalifornien:
2-and-a-half-year-old boy was mauled by a family pit bull

Dogs chew off baby's testicles in apartment

Dog pack escapes yard, mauls Fontana kids

Family dog attacks, kills 3-year-old boy

Alla de senaste halvåret. Finns säkert fler om man letar vidare.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Utgick endast från den här tråden eftersom det är den här tråden som är aktuell. Dessutom är det inte främst dig jag åsyftade.
Men ditt svar om att ta allt personligt var riktat till Bebben, eller hur?
Jag vet tillräckligt utifrån vad jag läst i tidningen/sett på TV för att förstå att de har en inneboende kamplust som kan träda fram i olika situationer som inte alltid kan läsas av utifrån, och som har visat sig kan orsaka otroligt svåra skador. En kamphund ger ju liksom inte upp som en vanlig hund..
Det är ju tur att våra politiker har ett bredare beslutsunderlag än vad du har.
Om du nu skall diskutera hundar så får du använda dig av vedertagen terminologi, de enda hundar utan kamplust kan köpas uppsoppade på IKEA.


Ja, om det vore så att man var tvungen att ha direkt, personlig erfarenhet av något för att kunna opponera sig emot, då skulle man väl knappast kunna uttala sig om något.:confused: Bara för att jag inte sett en massa hoppryttare barrera sina hästar innebär det ju inte att jag inte får tycka att det är dåligt. Det räcker med att läsa om det i tidningarna.
Frågan är om du sett en hund öht?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Med tanke pa att Pit Bull ar den mest vanliga rasen i USA och att det finns mer an 60,000,000. hundar i landet tycker jag kanske inte att det ar sa konstigt att det gar att hitta incidenter dar pit bulls var inblandade (i tva av fallen pit bull korsningar och i ett av fallen var det en Mastiff som gjorde den storsta averkan) i hund overfall. I SYNNERHET inte konstigt med tanke pa att atminstone tva av fallen hande i omraden med mycket gang och brott... just stallen dar man ofta tranar hundar att slass bade med andra hundar och med manniskor.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Tanken är god, men det skulle bli ett väldans väsen när de som tror sig platsa som godkända kommer höra till skaran som inte får ha hund.
För inte är det bara de som nu har svårare hundraser som ska behöva bli godkända?

Hur många på buke ex skulle hamna utanför ett godkännande, hälften kanske?:D Bara en fjärdedel?

Ja det skulle med bli svårt, men ställa ett ultimatum för hundägarna.
Eller att uppfödarna tar sitt ansvar genom att kolla upp lite mer om personen i sig ,har egenskaper om rasen osv.(som många dock redan gör)
El begränsa uppföddningarna på dessa hundar,med detta menar jag att det ska vara erfarna personer som föder upp dessa hundar, och har kunskap.

Har sätt mer och mer ex på blocket att de som föder upp staffe, pittbull osv skriver ut att man ska ha bra kunskap om rasen :)
Men tror problemet ligger i dom som födder upp dessa billiga blandraser av dess olika karaktär.:crazy:
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Men ditt svar om att ta allt personligt var riktat till Bebben, eller hur?

Ni skrev jag, vilket innebär att jag menade mer än en person (jag är inte så artig att jag ni:ar personer ;)).

Det är ju tur att våra politiker har ett bredare beslutsunderlag än vad du har.
Om du nu skall diskutera hundar så får du använda dig av vedertagen terminologi, de enda hundar utan kamplust kan köpas uppsoppade på IKEA.

Frågan är om du sett en hund öht?

Ja, man får verkligen hoppas att frågan utreds ordentligt. Och ja, jag har sett mer än vad jag önskar av hundar. Gillar dem inte alls faktiskt, men det har väl inte så mycket med ämnet att göra.


Med tanke pa att Pit Bull ar den mest vanliga rasen i USA och att det finns mer an 60,000,000. hundar i landet tycker jag kanske inte att det ar sa konstigt att det gar att hitta incidenter dar pit bulls var inblandade (i tva av fallen pit bull korsningar och i ett av fallen var det en Mastiff som gjorde den storsta averkan) i hund overfall. I SYNNERHET inte konstigt med tanke pa att atminstone tva av fallen hande i omraden med mycket gang och brott... just stallen dar man ofta tranar hundar att slass bade med andra hundar och med manniskor.

Desto mer anledning att få bort dem från hem och gator.

Jag förstår bara helt enkelt inte hur småbarnsföräldrar vågar lämna sina barn ensamma med sådana hundar, det övergår mitt förstånd.:confused:
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

I GB har det väl aldrig funnits så många pitisar o pitblandisar sen förbudet infördes, på pappret går de som Boxerblandisar

Jag bor i Skottland, och i stan är det här i princip den enda typ av hund man ser.. :crazy:
Och det är en viss typ av folk som har dem, mest 12-åringar som inte går i skolan..
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Så du menar att de som har sk kamphundar oftare har ändrade familjeförhållande och måste lämna bort sin hund än vad andra hundägare har? Tror jag inte ett skit på!

Skulle jag bli tvungen att lämna bort min hund så inte fasen skulle jag lämna henne till hundstallet för omplacering.

Vad har du emot hundstallet? Om man saknar rätt kontakter själv för att omplacera sin hund är hundstallet definitivt ett bra alternativ. Att kampraser oftare skulle lämnas in stämmer väl endast för ett ställe i Sverige, nämligen på Hundstallet i Stockholm. Hur ser det ut i övriga landet?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det kan väl kvitta av vilken anledning de slåss; aggressivitet, kamplust eller vad man nu vill kalla det. Det är att de vill slåss som är problemet.


Ni tar ju all kritik personligt, det är väl därför ni försvarar dessa raser så infernaliskt. På er låter det som att det är världens snällaste hundar som inte har en gnutta ont i sig.

Även om det blir så att ett förbud leder till att de skaffar andra raser, så är iallafall de värsta "vapnen" undanröjda. Steget efter det kunde väl lämpligtvis vara något slags hundkörkort/licens för raser som kan utgöra en fara i orätta händer, men det finns väl tyvärr inga resurser för sådant.

Är det att försvara raserna att påpeka vad dessa raser egentligen har för mentala egenskaper?

Att påstå att de "värsta vapnen" skulle vara undanröjda vittnar endast om stor okunskap.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Ni skrev jag, vilket innebär att jag menade mer än en person (jag är inte så artig att jag ni:ar personer ;)).


:
Missat funktionen KNAPPLÅN?


Jag förstår bara helt enkelt inte hur småbarnsföräldrar vågar lämna sina barn ensamma med sådana hundar, det övergår mitt förstånd.:confused:
Jag förstår inte hur någon kan lämna sina små barn ensamma med hund öht.


Om du nu inte gillar hundar öht så borde du väl tycka att alla borde förbjudas?
Själv är jag inte så förtjust i spindlar o ormar, men inte häckar jag på deras fora o skriker om förbud?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag forstar inte hur smabarns foraldrar vagar lamna sina barn ensamna med NAGON hundras.

Sorry, siffran 60 millioner hundar i USA ar gammal... enligt uppgift fanns det over 74 millioner hundar i USA 2008 med pit bull den vanligaste hunden... Manniskor som blev bitan av hundar mellan 2006-2008 hade okat med (om jag nu minns ratt) 17% (jag hade en liten data crash sa jag tappade tradarna jag hittat, men ar man intereserad finns det att googla).

I England ar det BSL och pit bulls ar forbjudna, men hund attacker har okan till nastan det dubbla pa de senaste aren. Som vi sager har... att forbjuda hund raser fungerar inte... De som vill ha en "farlig" hund ser till att fa tag pa en hund som kan tranas till det oavsett ras och vad som ar lagligt.
Hand eldvapen ar inte lagligt att ha pa Svenska gator heller, men jag sag en article nagonstans som ansag att det numera finns en uppsjo vapen bland kriminella och de som absolut inte skulle fa tillstand...

attack by dangerous dogs rise sharply
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Om du nu inte gillar hundar öht så borde du väl tycka att alla borde förbjudas?
Själv är jag inte så förtjust i spindlar o ormar, men inte häckar jag på deras fora o skriker om förbud?

Nej, det tycker jag inte.:confused: Och är det här ett kamphundsforum (med tanke på din jämförelse)? Vad jag vet är detta ett allmänt hundforum, och det finns "vanliga" hundägare som också är för ett kamphundsförbud.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

I England ar det BSL och pit bulls ar forbjudna, men hund attacker har okan till nastan det dubbla pa de senaste aren. Som vi sager har... att forbjuda hund raser fungerar inte... De som vill ha en "farlig" hund ser till att fa tag pa en hund som kan tranas till det oavsett ras och vad som ar lagligt.
Hand eldvapen ar inte lagligt att ha pa Svenska gator heller, men jag sag en article nagonstans som ansag att det numera finns en uppsjo vapen bland kriminella och de som absolut inte skulle fa tillstand...

attack by dangerous dogs rise sharply

Ja, det är deprimerande läsning.

Men om jag ska spinna vidare på vapenförbudsjämförelsen så skulle väl knappast det bli färre bärare av vapen om man valde att tillåta dem igen? Bara för att det finns folk som bryter mot lagar innebär det inte att lösningen är att man ska avskaffa lagarna.
 
Senast ändrad:
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Är det att försvara raserna att påpeka vad dessa raser egentligen har för mentala egenskaper?

Ja, i mitt tycke är det det; när man får det att låta som att de är som vilka andra hundar som helst.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Ja, i mitt tycke är det det; när man får det att låta som att de är som vilka andra hundar som helst.

De är precis som vilka andra hundraser som helst. De flesta hundraser har ursprungligen haft ett visst arbetsområde och detta har också format raserna till vad de är idag med allt vad det innebär.

Det finns många raser som är betydligt farligare i fel händer än hundraser med kampbakgrund.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl*

Jag tror inte på ett hundförbud. Men ALLA hundägare med en hund som inte känns riktigt rätt i skallen borde överväga avlivning i första hand framför omplacering. Nu menar jag oavsett ras! Sök stödord på blocket: ensamhund, vaktar, fast hand, ej barnfamilj, dominant... Och se att det inte enbart är hundar av de 14 raserna som annonseras.

Min väns dogo argentino visar inga vakttendenser och följer mottot hellre fly än illa fäkta. Men hunden måste hållas under stenhård bevakning, oavsett hur snäll hon är, och alltid vara kopplad. För OM något händer får hon inga fler chanser, hundägaren måste dubbelförsäkra sig om att inte utsätta sin hund för andras lösa hundar. Och det är svårt eftersom att väldigt många inte bryr sig om att koppla sina hundar vid möte. I en sammandrabbning får "kamphunden" nästan alltid skulden även om andra hunden skulle börjat.

Jag har själv varit med om att en lös pudel attackerat min collie när jag gick med henne i koppel, de skadade inte varandra men jag fick handen biten när jag gick emellan. Så jag vet att sådant här sker, de är ju djur.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 953
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 029
G
Övr. Hund Läste nyligen att flera hundraser blivit förbjudna i Norge för att de anses farliga. Undrar om någon vet om det blivit någon förändring...
Svar
9
· Visningar
1 532
Senast: Raven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp