14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Men man förbjuder ju inte hundar bara "för att"??? Det är ju ingen som sätter förbud på pudlar tex?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Glöm då inte alla små hundar med deras pyttinytti känslor som gör att man inte kan dressera dom.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Hur menar du nu? Vad har det med mitt inlägg att göra? Och tråden öht?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Varför ska man bara förbjuda "kamphundrana" där (serigösa) hundägare har pli på sina hundar. Medans man låter små hundar vara kvar där ägaren inte bryr sig om uppfostran för att den e sååå liten och det inte behövs.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Förmodligen för att en odresserad chihuahua inte kan göra lika stor skada som en odresserad pitbull...

Även om det finns många seriösa ägare av amstaffs/pitbulls (nu tar jag dem som exempel) så finns det ju fortfarande än mer oseriösa.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Men det kan man ju räkna ut med lillfingern. Eftersom det inte är hundarnas fel att det blir problem utan ägerna. Alltså oseriösa hundägare. Och procentuellt många sådana på kamphundarna. Eller har du missat att det blir problem med hundar av de raserna ibland?

Andra beviset att oseriösa hundägare är överrepresenterade på dessa raser kan man se på hundstallen. Där de är klart överrepresenterade. En hund tillhörande en seriös hundägare hamnar inte där.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

jag träffar mera odresserade små hundar än pittbull/amstaffs.

Har tom varit med om an afgan som gått till anfall mot en pittbull och där pittbullen fick skullden! Då pga rasen.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl*

Men en fråga, varför förbjuds dessa hundraser i så många länder om de inte är farliga? Och det är inte bara danmark som har det förbudet...

Alla hundar har potential att bli farliga och större hundar kan av logiska skäl orsaka mer skada än små. Problemet som jag ser det är främst oseriösa ägare och oseriös avel. Gissningsvis är en minoritet av de "kamphundar" som biter renrasiga hundar från en vettig uppfödare som väljer sina köpare med omsorg, om de ens innehåller Pitbull eller Amstaff (min grannes jaktlabrador har blivit kallad kamphund så många gånger att jag ibland undrar om människor ser vad de vill se). Människor som inte bör ha hund köper dessa hundar eftersom det utmålas som "farliga" och "tuffa" hundar. Om det inte vore en sån hysteri kring kamphundar är jag övertygad om att färre idioter skulle få gör sig att köpa dessa hundar som k*kförlängare. Därför är jag också skeptisk till att ett rasförbud skulle hjälpa. Med hysteri menar jag saker som att artikeln om taxen som bet en kvinna bara hamnade i lokalpressen medan det blir stora rubriker i Aftonbladet om en "kamphund" skadar en annan hund. Eller att det faktum att en snäll hund av pitbulliknande ras som går på spårvagnen här i Göteborg för rubriken "Kaos efter lös kamphund"

Nedan följer förresten några rader ur en utredning som regeringen gjort, tagen från tråden: http://www.pitbullforum.se/b33/t5053/0/ så ursäkta eventuell stavfel.

*Största andelen hundbett orsakas av vanliga familjehundar o den som blir biten oftast är ägaren själv eller familj eller dennes bekanta

*om hunden används som vapen ska personen förbjudas äga hund

*5-6000 söker vård vid akuten varje år för hundbett och av dom behöver2-3%
ligga kvar på sjukhuset

*situation där nån blir hundbiten av en helt okänd hund är mycket ovanliga

*mycket större chans att bli hundbiten i danmark , holland och england än i sverige samtliga av dessa länder har då ett förbud mot pitbull och pitbullliknande raser

*5 gånger högre chans o blidödad av en hund i danmark eller i holland(pibull förbjuden)

*sjukvårdsstatestik från 1998-2001 visar på att hundbettskador varit konstant

*och dödsstatfalls statestiken visar att det inte har skett någon förändring med farliga hundar o den sträcker sig från 1969( o under den tiden har dt gått från i stort sett 0 så kallade kamphundar till många tusen)

*hunden är i grunden ett rovdjur vilket innebär att i princip alla hundar kan bli farliga , detta är viktigt att ha klart för sig vi kommer inte kunna skapa ett samhälle där vi har hundar men inte hundbettskador

*en kamphund är en hund oavsett ras som tränats eller tränas för att bli framgångsrik i slagsmål

*de renodlade kamphundarna ställer sällan eller aldrig till med några problem för vanliga medborgare

*2 rapporter från polisen ena från västragötaland o andra från stockholm visar att det finns en hel del olämpliga hundägare som orsakar problem dom är oftastungt kriminellt bellastade yngre män

*hundar av kamphundsras kan i sig själv inte utpekas som särskilt farliga nästan samtliga av alla hundexperter intresseorganistioner myndigheter o privat personer är överens om att det är olämpliga ägare det handlar om

*de flesta bedömmare håller med om att det inte är ett ras problem utan ett ägarproblem

*erfarna mentalbeskrivare som testat ett antal pitbull uppger till exempel att dessa hundar varit mycket stabila o trevliga

*pitbullen är i allmänhet inte aggressiv det vill säga att den har en liten benägenhet att bli arg

*bland det vanliga sällskaps hundarna återfinns utan tvekan de flesta angreppen

*i sverige har det sedan 1969 skett 6 st dödsfall av hundbett

http://www.regeringen.se/sb/d/1504/a/12132

Fundera också på varför länder som Holland och Italien avskaffat sina rasförbud om de fungerar så bra?
 
Senast ändrad:
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Men det kan man ju räkna ut med lillfingern. Eftersom det inte är hundarnas fel att det blir problem utan ägerna. Alltså oseriösa hundägare. Och procentuellt många sådana på kamphundarna. Eller har du missat att det blir problem med hundar av de raserna ibland?

Andra beviset att oseriösa hundägare är överrepresenterade på dessa raser kan man se på hundstallen. Där de är klart överrepresenterade. En hund tillhörande en seriös hundägare hamnar inte där.
Jag föredrar att inte gissa mig till slutsatser. Självklart finns det oseriösa hundägare, många av de hundägarna verkar välja hundar de tror ger dem respekt (kamphundsraser) men jag vill ha en källa på att majoriteten av människor som äger en hund av kamphundsras eller en blandning där en kamphundsras ingår är oseriösa hundägare.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl*

Men en fråga, varför förbjuds dessa hundraser i så många länder om de inte är farliga? Och det är inte bara danmark som har det förbudet...

Då bör man rimligtvis också ställa sig frågan varför Italien och Holland har övergett sina rasspecifika lagstiftningar? Det är mode med rasförbud helt enkelt och populistiska politiker får en chans att visa sin "handlingskraft".
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag vet tillräckligt utifrån vad jag läst i tidningen/sett på TV för att förstå att de har en inneboende kamplust som kan träda fram i olika situationer som inte alltid kan läsas av utifrån, och som har visat sig kan orsaka otroligt svåra skador. En kamphund ger ju liksom inte upp som en vanlig hund.

Varför skulle kamplust vara en så farlig egenskap? Är det den sociala kamplusten som är problemet eller jaktkamplusten?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Men det kan man ju räkna ut med lillfingern. Eftersom det inte är hundarnas fel att det blir problem utan ägerna. Alltså oseriösa hundägare. Och procentuellt många sådana på kamphundarna. Eller har du missat att det blir problem med hundar av de raserna ibland?

Andra beviset att oseriösa hundägare är överrepresenterade på dessa raser kan man se på hundstallen. Där de är klart överrepresenterade. En hund tillhörande en seriös hundägare hamnar inte där.


Så ändrade familjeförhållanden kan inte drabba en seriös hundägare?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag tycker att det är bedrövligt att alla ska dras över en kam. Det finns ju oerhört seriösa hundägare av hundar inom raserna som nu förbjuds i Danmark. Folk som satsar på sina hundar och så får rötäggen inom rasen så pass många minuspoäng att hela populationen förbjuds. På något sätt tycker jag att det borde finnas dispenser att söka. Jag har ingen uttänkt lösning på hur det skulle gå till men jag hoppas att Sveriges riksdag inte följer Danmarks lagförslag så som det är utformat.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Så ändrade familjeförhållanden kan inte drabba en seriös hundägare?

Så du menar att de som har sk kamphundar oftare har ändrade familjeförhållande och måste lämna bort sin hund än vad andra hundägare har? Tror jag inte ett skit på!

Skulle jag bli tvungen att lämna bort min hund så inte fasen skulle jag lämna henne till hundstallet för omplacering.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Är ingen hundexpert så jag kan inte analysera vilken slags aggressivitet som är unik med kamphundarna, men det finns ju helt klart aggressivitet hos en hund som är framavlad för kamp. Hur skulle den annars kunna hävda sig i det användningsområdet?:confused:



Åh, suck. Jag skrev ett långt, konstruktivt och moget inlägg som bara försvann. Nu orkar jag inte göra om samma bedrift, för jag finner det svårt att upprätthålla en hög nivå när så många förvivlat håller fast vid sin okunskap, bara för att. Eller pga lågt förstånd kanske, vad vet jag.

Och här har du, återigen, helt fel.

En kamphund slåss inte pga aggressivitet. Den slåss pga sin kamplust.
En aggressiv hund är inte alls lika duktig på att slåss, och förlorar alltså. Hundar som går på kamplust (= Dom ser det faktiskt som något roligt, precis som en skyddshund gör när den biter i ärmen.) agerar annorlunda.
En riktigt förbannad hund kan du inte avbryta hur som helst, det är man tvungen att kunna göra med kamphundar.
Det är faktiskt väldigt sällan som riktiga kamphundar (Ja, ingen ras, utan dom som faktiskt slåss med en annan hund i en pit) blir knäppa och vill attackera alla hundar dom ser. Dom slåss inte hur som helst liksom.

För övrigt har jag själv 5 st Amstaffar hemma, och om dom hamnar i bråk på något vis så kan jag alltid gå emellan utan minsta lilla skråma på mig - för dom avbryter, och går icke på en människa.

Jag har dock ett antal ärr på kroppen efter att ha försökt sära på diverse Schäfrar, Briarder, Bulldoggar, Grandisar och andra raser. För dom slåss irrationellt, är förbannade och blockerade och har inga problem med att bita en människodel som kommer för nära.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

En fråga bara.
Tycker ni vi ska förbjuda jakthundsraser då också???
Finns ju trots allt en liten del jakthundar dom fäller byten ute på jakterna.
Det har ju trots allt hänt mer än en gång att jakthundar har dragit ner å fällt en älg eller tagit och bitit ihjäl en räv eller hare eller rådjur...
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Glömde min mening angående dessa diskuterande raser...
För jag tycker ju personligen att det INTE är rasens fel utan okunnigt folk som förstör dessa hundraser.
Nej en lag på typ hundkort för att ha en hund så måste man gå en hundkurs och har man inte det nej då har polisen rätt att ta hunden....
För tittar man i samhället så finns det en mängd småhundar som inte har ett bra hundliv för dom kan man ha inne i en lägenhet och inte behöva gå ut med och dom får inte träffa andra hundar för dom är så små...
Är det rättvist???

Nej tycker folk ska tänka ett steg lägre för det är inte hundarnas fel att dom är som dom är utan det är hundägaren....
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

En kamphund slåss inte pga aggressivitet. Den slåss pga sin kamplust.
En aggressiv hund är inte alls lika duktig på att slåss, och förlorar alltså. Hundar som går på kamplust (= Dom ser det faktiskt som något roligt, precis som en skyddshund gör när den biter i ärmen.) agerar annorlunda.
En riktigt förbannad hund kan du inte avbryta hur som helst, det är man tvungen att kunna göra med kamphundar.
Det är faktiskt väldigt sällan som riktiga kamphundar (Ja, ingen ras, utan dom som faktiskt slåss med en annan hund i en pit) blir knäppa och vill attackera alla hundar dom ser. Dom slåss inte hur som helst liksom.

Det kan väl kvitta av vilken anledning de slåss; aggressivitet, kamplust eller vad man nu vill kalla det. Det är att de vill slåss som är problemet.


Ni tar ju all kritik personligt, det är väl därför ni försvarar dessa raser så infernaliskt. På er låter det som att det är världens snällaste hundar som inte har en gnutta ont i sig.

Även om det blir så att ett förbud leder till att de skaffar andra raser, så är iallafall de värsta "vapnen" undanröjda. Steget efter det kunde väl lämpligtvis vara något slags hundkörkort/licens för raser som kan utgöra en fara i orätta händer, men det finns väl tyvärr inga resurser för sådant.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 953
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 029
G
Övr. Hund Läste nyligen att flera hundraser blivit förbjudna i Norge för att de anses farliga. Undrar om någon vet om det blivit någon förändring...
Svar
9
· Visningar
1 532
Senast: Raven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp