14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Två frågor till er:

1. Vill ni även reglera hundägandet i Sverige, isf - hur?

2. Anser ni att det fakto är ett problem med vissa raser eller ser ni det enkomm som att det finns hundägarproblem? Lite av varje kanske?

Ja. Jag vill reglera hundägandet. Eller rättare sagt: hunduppfödningen. Kunskapskrav för att få regga kennelnamn och hundar, mer information ut till allmänheten, lätt tillgängligt för allt och alla så att folk vet vad som kännetecknar en seriös uppfödare och bra hundar och omvänt. Sedan vill jag att de lagar som verkligen finns faktiskt används. Det ÄR förbjudet att ha hundar som är farliga för allmänheten. Om folk anmäler, om polisen verkligen tar tag i de djurärenden som dyker upp, ja då tror jag att det mesta kan bli skitbra.

Sedan kan jag tillägga en sak: Här i mitt område finns en enorm mängd "coola kids" med tillhörande "kamphundar". Det finns även många golden retrivers, småhundar av diverse olika sorter och även lite annat. Vilka möter jag helst på promenaderna? Jo, "kamphundarna" med sina fåniga unga killar till ägare. Retriverhundarna här gör utfall mot andra hundar, likaså småhundarna och allt övrigt. De övriga hundar är oftast medelstora hundar som ägarna verkar få kämpa med för att klara av. "Kamphundarna"? Ja, de går oftast fint i kopplet, tittar på mina hundar, men gör inte utfall och ser allmänt trevliga ut.

Hade det inte varit för att ägarna till "kamphundarna" häromkring verkar ha lite (enligt mig) för hårdhänt sätt mot sina hundar och om jag varit mindre påverkad av media och vad folk säger, ja då hade jag inte reagerat alls på mängden "kamphundar" häromkring.

Dessutom - de flesta som köper farliga hundar verkar inte gå och betala 10-12 tusen för sin hund. De köper vad som helst som "ser bra ut" för en tusenlapp av en oseriös blandrasuppfödare som säljer till vem som helst. Ett hundrasförbud förändrar ingenting hos de uppfödarna.

Sist och slutligen kan man väl nämna att de dumma hundägarna som vill ha farliga hundar, absolut kan få en hund av annan ras att bli farlig. En terrier, en brukshund, en rädd hund, vilken hund som helst egentligen. Vad gör dessa människor om "kamphundarna" skulle försvinna? Jo, troligtvis skaffar de något annat.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Vilka raser avser du med det? Knappast Bull o Staffhundar iaf.

Det var precis därför jag skrev "de flesta". T.ex den brasilianska mastiffen ska vara aggressiv, misstänksam och används för att jaga bl.a pumor i hemlandet. Väldigt skarpa vakthundar. Även de flesta herdehundarna ska värna om sin flock och inte tycka att någon utomstående är okej. Så är hundarna avlade. Rastypiska hundar.

Och nej, folk vet absolut inte hur farliga dessa hundar är. Då skulle de inte komma framtravandes för att klappa en efter en för att hunden ser snäll ut :)
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Varför tror du i huvudtaget vi har avlat fram olika raser?

Det är det där som är så konstigt. En s.k. kamphunds användningsområde, det syfte den avlats fram för, finns ju inte i Sverige, då det inte är lagligt att hetsa hundar vare sig mot andra hundar, djur eller människor.

Vad menar du förresten med "såna tendenser till aggressivitet"? Min hund är inte aggressiv, de flesta muskelhundar är tvärtom väldigt människokära och min hund är inget undantag.

Aha, så de är alltså egentligen genomsnälla sällskapshundar som aldrig skulle göra en fluga förnär.:idea: Det har man aldrig hört förut... Om de inte hade haft tendenser till aggressivitet (framavlat) skulle de aldrig ha fått benämningen - och använts som - kamphundar.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Men begränsa hundägarna, hur har du tänkt gå tillväga då? Det kommer aldrig någonsin att kontrollera...

Jag tror på förbud av vissa raser, då väldigt många av människorna som köper dessa hundar inte har någon som helst vetskap om hur man fostrar de här hundarna (och i många fall skiter de i det också och tycker att det är coolt). Amstaff-/pitbulls korsningar är ju otroligt vanliga idag.

Självklart finns det ju tusen undantag, men just de som hamnar i fel händer kan vara rentav livsfarliga... Sedan har de ju en större kamplust än andra hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det är det där som är så konstigt. En s.k. kamphunds användningsområde, det syfte den avlats fram för, finns ju inte i Sverige, då det inte är lagligt att hetsa hundar vare sig mot andra hundar, djur eller människor. Aha, så de är alltså egentligen genomsnälla sällskapshundar som aldrig skulle göra en fluga förnär.:idea: Det har man aldrig hört förut... Om de inte hade haft tendenser till aggressivitet (framavlat) skulle de aldrig ha fått benämningen - och använts som - kamphundar.

Pitbull har tidigare avlats för hundkamp och råttjakt, inte för att attackera människor! Amstaff är i sin tur en utställningsvariant av Pitbull. Men visst har rasen problem med könsbunden aggressivitet precis som många andra starka raser. Kanske vi helt enkelt ska ha hårdare regler för ägare vars hundar attackerar andra hundar oavsett ras? Min sk. "kamphund" har fått stryk av bland annat en schäfer och en basenji med blodvite som följd. Han i sin tur har aldrig skadat någon men han kan inte längre leka med alla hanhundar.

Ja, det är snälla sällskapshundar (även om de behöver mer aktivering än en genomsnittlig sällskapshund) samt utmärkta familjehundar. Det är inte jag som kommit på smeknamnet "nannydog" för just Amstaff. Däremot är det idiotiskt att tro att en hund aldrig kan göra en fluga förnär, alla djur med tänder kan bitas. Det är mitt ansvar som ägare att aldrig utsätta min hund för situationer som går så långt att den behöver försvara sig med tänderna, oavsett ras. Människor som betser sig som situationen nedan ska i huvudtaget inte ha hund! I detta fall var "kamphunden" en tax.

"Och väl inne på hemmet hetsade han sina hundar till att attackera en 71-årig kvinna på hemmet. Medan den ena hunden vägrade lyda sin husse gick den andra till attack. Kvinnan skadades och fick flera hugg och bitmärken i armen."

Vill du förbjuda Tax också? JRT kanske? Var inte allt för länge sen jag läste en tråd där en JRT attackerat en valp och "låst käkarna" (alltså bara vägrat släppa) med veterinärbesök, stygn och dränage som följd. Schäfer? Dobermann? Rottweiler? Vilka hundar skulle stå på din lista (nyfiken)? Är också nyfiken på hur många "kamphundar" du känner (och då menar jag inte ser på avstånd) samt hur många attacker du blivit utsatt för eller vittne till?
 
Senast ändrad:
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

:rofl:

Jag tror att många mycket väl vet vad de köper.Och är upplysta. Det är därför de köper sådana hundar.

Och jag hoppas verkligen förbudet smittar av sig.
håller helt med, klart som fan att folk vet vad dom har köper för hund, är ju just pga att dom är farliga att det är så ballt att äga dom. :grin:

i norge har det varit förbjudit i många många år, blev väldigt överraskad när jag flyttade hit och såg pitbulls överallt.

det är visserligen inte den individuella hundens fel, men det ÄR rasens fel.
det finns en orsak till att man förbjuder just dessa raser, det är raser vars enda syfte har varit att attackera och bita ihjäl. dom är framavlade på aggressivitet, klart det sitter i samma hur väluppfostrad och snäll hunden är så är en pitbull 10ggr mer benägen att bita ihjäl någon än tex en spaniel. man kan inte ta bort sånt på ett par generationer av att para "snälla" hundar! det finns kvar, på samma sätt som en vallhund kommer valla. ta collie som ex, som endast avlats på utseende och temperament i många många år och inte sett ett får på 20 generationer, ändå vallar dom det som finns att valla rent instinktivt.

jag har väldigt svårt att förstå varför man vill ha dessa raser öht som en seriös hundägare. motiveringen brukar vara "jamen min hund är såååååå snäll". då finns det ju massor av andra trevliga raser som inte har det genetiska arvet som en pitbull tyvärr har.
:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag vill absolut inte ha något förbud för vissa raser, jag tror inte det löser några problem alls. Jag tror att det finns två kategorier som skapar farliga hundar; de som är helt okunniga och köper en gullig valp samt de som medvetet vill ha en tuff, skräckinjagande hund.

De okunniga kommer man inte åt med något rasförbud eftersom de inte skulle kolla upp tillräckligt för att ens få reda på att rasen/blandningen är förbjuden. De som vill ha en tuff, farlig hund kommer köpa andra raser och blandningar. När jag var liten var det schäfrar som ansågs aggressiva och farliga, lite senare rottweiler och dobermann. Jag tror inte att de blivit mindre farliga med tiden utan att puckona gått över till andra slags hundar.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Det är väl ändå inte mitt problem att hitta en hundras du tycker om? Jag tycker det är konstigt att man ens överväger att välja en sådan ras med sådana tendenser till aggressivitet. Det borde väl rimligen finnas en uppsjö andra hundraser att välja mellan, som inte har sådana anlag.

Och ja, jag vet att vanliga hundar också anfaller och skadar människor/djur, men skadorna blir oundvikligen värre när en best som är avlad för kamp och att inte ge sig bestämmer sig för att flyga på någon/något. Det är ungefär som förespråkarna för rätten att fritt bära vapen i USA som säger att det inte är vapnen som dödar utan människorna bakom dem. Men de tycks inte komma underfund med att om inte vapnen fanns där överhuvudtaget kan ju ingen missbruka dem. Samma sak med kamphundarna.

Vilken slags aggressivitet är det du talar om och skulle den enbart finnas hos hundraser med kampbakgrund?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

jag har väldigt svårt att förstå varför man vill ha dessa raser öht som en seriös hundägare. motiveringen brukar vara "jamen min hund är såååååå snäll". då finns det ju massor av andra trevliga raser som inte har det genetiska arvet som en pitbull tyvärr har.
:confused:

Det är en aktiv hundras, kort päls, glad i folk och lite av en clown och som gärna hänger med ägaren på det mesta men lika gärna kan ligga hemma i soffan. Hundaggressivitet är inte på något sätt unikt för just dessa raser och faktumet att de ofta är små eller medelstora gör också att de är förhållandevis lätta att hantera rent fysiskt om detta skulle behövas. Vidare tror jag också att det är mycket få ägare till dessa raser som skaffat dessa för att de är "så snälla".

Det är mitt allmänna omdöme om hundtypen som helhet.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

....... på samma sätt som en vallhund kommer valla. ta collie som ex, som endast avlats på utseende och temperament i många många år och inte sett ett får på 20 generationer, ändå vallar dom det som finns att valla rent instinktivt.
Aha, det är därför det är så vanligt med Collies o Belgare som vallar?



....... jag har väldigt svårt att förstå varför man vill ha dessa raser öht som en seriös hundägare. motiveringen brukar vara "jamen min hund är såååååå snäll". då finns det ju massor av andra trevliga raser som inte har det genetiska arvet som en pitbull tyvärr har.
:confused:
Det slags hundägare klarar vi oss utmärkt utan, sendan finns det en hel del andra som faktiskt älskar sina raser o köper hund precis som de flesta andra av oss, dvs pga deras mentalitet o sätt att vara.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag har aldrig sagt att vanliga hundar inte biter/anfaller, men jag tycker att det är idioti och att utmana ödet att tillåta sådana hundar vari dess natur (om än inte alltid på ytan) ligger att göra just det. Eftersom Danmark just lagstiftat emot ett antal raser (fanns väl en lista i början av tråden) bör det vara väl underbyggt att just dessa inte ska finnas ute bland allmänheten. En lag blir inte till bara sådär utan genomgående undersökningar.

Jag känner som tur är inga kamphundar, rör mig inte i sådana kretsar där de förekommer. Som tur är har jag heller aldrig bevittnat någon attack, men å andra sidan är det befängt att man på något sätt skulle behöva göra det för att få tycka att de ska förbjudas.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag har aldrig sagt att vanliga hundar inte biter/anfaller, men jag tycker att det är idioti och att utmana ödet att tillåta sådana hundar vari dess natur (om än inte alltid på ytan) ligger att göra just det. Eftersom Danmark just lagstiftat emot ett antal raser (fanns väl en lista i början av tråden) bör det vara väl underbyggt att just dessa inte ska finnas ute bland allmänheten. En lag blir inte till bara sådär utan genomgående undersökningar.

Jag känner som tur är inga kamphundar, rör mig inte i sådana kretsar där de förekommer. Som tur är har jag heller aldrig bevittnat någon attack, men å andra sidan är det befängt att man på något sätt skulle behöva göra det för att få tycka att de ska förbjudas.

Faktum är att Italien och Holland förra året övergav sina respektive rasspecifika lagstiftningar då dessa inte kom åt problemet med oseriösa hundägare. Dessa hundägare skaffade helt enkelt bara andra raser som var minst lika farliga i fel persons händer.

Dessutom är Danmark ett land som delvis styrs av det populistiska och högerextrema Dansk folkeparti. Skapar det en naturlig förutsättning för väl underbyggda och bra lagförslag? Finns det något som ens stödjer att dessa raser skulle vara farligare än alla andra raser?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Är ingen hundexpert så jag kan inte analysera vilken slags aggressivitet som är unik med kamphundarna, men det finns ju helt klart aggressivitet hos en hund som är framavlad för kamp. Hur skulle den annars kunna hävda sig i det användningsområdet?:confused:
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

jag har väldigt svårt att förstå varför man vill ha dessa raser öht som en seriös hundägare. motiveringen brukar vara "jamen min hund är såååååå snäll". då finns det ju massor av andra trevliga raser som inte har det genetiska arvet som en pitbull tyvärr har.
:confused:
Har du läst tråden? Det är en korthårig, lagom stor hund som är tålig samt aktiv men lika gärna slappar på soffan en dag. En hund som dessutom har liten jaktlust, inte är skällig och väldigt människorkär. Därtill är de hyfsat lättlärda hundar och rätt förarveka med massor av bus i kroppen. Amstaff passar utmärkt på dessa punkter och hittills har jag inte hittat någon annan ras som gör det. Men vill du påstå att jag är en mindre seriös hundägare bara för att jag har en Amstaffmix får du gärna utveckla?
 
Senast ändrad:
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Är ingen hundexpert så jag kan inte analysera vilken slags aggressivitet som är unik med kamphundarna, men det finns ju helt klart aggressivitet hos en hund som är framavlad för kamp. Hur skulle den annars kunna hävda sig i det användningsområdet?:confused:

Då kanske du ska börja i rätt ände. Vad kännetecknar en kamphund och på vilket sätt skulle dessa mentala egenskaper göra dem farligare för människor än andra raser?
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Jag känner som tur är inga kamphundar, rör mig inte i sådana kretsar där de förekommer. Som tur är har jag heller aldrig bevittnat någon attack, men å andra sidan är det befängt att man på något sätt skulle behöva göra det för att få tycka att de ska förbjudas.
Du får självklart ha vilken åsikt du vill i frågan. Jag var helt enkelt nyfiken på om du hade någon slags erfarenhet, vilket du tydligen inte har utan du går helt enkelt på medias linje. Du säger ju själv att du inte är en hundexpert, du vet inte vilken aggressivitet kamphundar har som andra hundraser inte har men ändå argumenterar du att de ska förbjudas på grund av den aggressiviteten. :angel:
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl*

Men en fråga, varför förbjuds dessa hundraser i så många länder om de inte är farliga? Och det är inte bara danmark som har det förbudet...
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

Då kanske du ska börja i rätt ände. Vad kännetecknar en kamphund och på vilket sätt skulle dessa mentala egenskaper göra dem farligare för människor än andra raser?

Jag vet tillräckligt utifrån vad jag läst i tidningen/sett på TV för att förstå att de har en inneboende kamplust som kan träda fram i olika situationer som inte alltid kan läsas av utifrån, och som har visat sig kan orsaka otroligt svåra skador. En kamphund ger ju liksom inte upp som en vanlig hund.

Du säger ju själv att du inte är en hundexpert, du vet inte vilken aggressivitet kamphundar har som andra hundraser inte har men ändå argumenterar du att de ska förbjudas på grund av den aggressiviteten. :angel:

Ja, om det vore så att man var tvungen att ha direkt, personlig erfarenhet av något för att kunna opponera sig emot, då skulle man väl knappast kunna uttala sig om något.:confused: Bara för att jag inte sett en massa hoppryttare barrera sina hästar innebär det ju inte att jag inte får tycka att det är dåligt. Det räcker med att läsa om det i tidningarna.
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl*

Men en fråga, varför förbjuds dessa hundraser i så många länder om de inte är farliga? Och det är inte bara danmark som har det förbudet...

Precis vad jag tänkte.:confused:
 
Sv: 14 hundraser förbjuds i Danmark - hur ska vi ha det i Sverige?

*kl*

Men en fråga, varför förbjuds dessa hundraser i så många länder om de inte är farliga? Och det är inte bara danmark som har det förbudet...

I Danmark tex så är det ju politiker (inte hundmänniskor) som bestämt att det ska bli så. Hundklubbar osv har försökt förklara för politikerna att ett hundförbud inte hjälper, men tja, vissa (egentligen alla mer eller mindre) hör vad de vill höra och skiter i resten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 953
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 029
G
Övr. Hund Läste nyligen att flera hundraser blivit förbjudna i Norge för att de anses farliga. Undrar om någon vet om det blivit någon förändring...
Svar
9
· Visningar
1 532
Senast: Raven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp