13 och oriden sen 7 år

L

Lollo_19

Känner ett piggt fjording/arab sto som ev ska sättas igång efter så här lång tid på bete. Känner tyvärr inte till hennes tidigare utbildning. Men undrar om ni har några tips på hur man ska sätta igång henne? Om det nu är en smart ide :confused:

Vet att man ska ta det lugnt och skritta försiktigt i början men eftersom hon har några år på nacken och inte vart riden på så länge tänkte ja höra om man skulle sätta igång henne från marken först och isf några alternativ på hur? Vilka som byggde upp musklerna bäst.

Tacksam för svar! = )
 
Sv: 13 och oriden sen 7 år

börja som med en unghäst. tömlongering tycker jag är en bra början. när det sedan är dax för uppsuttet så "ta det från början" ;)
 
Sv: 13 och oriden sen 7 år

Hur länge ska man hålla och tömköra då??
 
Sv: 13 och oriden sen 7 år

tills det fungerar och hästen går lungt och balanserat ;) fast töm longera är jätte bra träning/variation även för den skolade hästen.
 
Sv: 13 och oriden sen 7 år

Okej. Tack så mycket för hjälpen! :bow:
 
Sv: 13 och oriden sen 7 år

Precis, tömkörnig tror jag är bra! Även skogspromenader, och har du en snäll häst att rida förutom damen i fråga kan du ju ha den som handhäst lite. O ta allt från början, precis som med en unghäst!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 130
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp