12-veckors sprutan

T

Tiggertjejen

Måste den ske på dagen 12 veckor eller går det bra veckan efter dvs 13 veckor?
 
Sv: 12-veckors sprutan

Vad bra för lillkillen blir 12 veckor den 5 jan och då har vet semester så veckan efter på torsdagen har de kvällstider.

Då ringer jag och beställer tid imorgon.
Men ska de ha återvaccination på parvo, för den fick han 8/12 och är född 13/10
 
Sv: 12-veckors sprutan

Japp..Parvo + valpsjuka ska han ha och jag ger ju mina även vaccin mot kennelhostan.
 
Sv: 12-veckors sprutan

Jag ska också ge mot kennelhosta nu vid 12-13 veckors ålder.
Men hur lång tid får det max gå innan man återvaccinerar (mellan första och andra sprutan då)?
På hästar är det ju på dagen med sin grund och återvaccination.
 
Sv: 12-veckors sprutan

våran vet. sa de att de inte gör så mycket om de är 1 v senare lr. 1 v tidigare :) Våran lilla valp vaccinerades mot valpsjuka+parvo+ kennelhosta sammtidigtbåde först o andra sprutan. skönt att slippa flera sprutor. :smirk:
 
Sv: 12-veckors sprutan

Är hunden äldre än 12 veckor så räcker det med en spruta. Ska man besöka utställningar eller andra officiella tillställningar så kräver de att hunden är vaccinerad efter 1-årsdagen.
Anledningen till att man ger en spruta vid 8 veckors ålder och ytterligare en vid 12-16 veckor är att den kan ha antikroppar från mamman som gör att den inte svarar på vaccineringen. Vid 12-16 veckors ålder så har de flesta inga antikroppar från mamman kvar.
 
Sv: 12-veckors sprutan

Jag är förvirrad på detta nu, men med andra ord kan jag vaccinera vid 16 veckors ålder, alltså 8 veckor efter första sprutan?

Vad kommer valputställningen att kräva för spruta?
 
Sv: 12-veckors sprutan

Jag är förvirrad på detta nu, men med andra ord kan jag vaccinera vid 16 veckors ålder, alltså 8 veckor efter första sprutan?

Vad kommer valputställningen att kräva för spruta?

Utställning för en hund under ett år kräver en vaccination mot valpsjuka vid lägst 10 v ålder tidigast två veckor före utställningsdagen.
Vad gäller parvo är vaccinering mot detta endast en rekommendation från SKK.

SVA rekommenderar vacc mot valpsjuka vid 7-8v ålder och därefter vid 12-16v ålder. Nästa spruta sedan vid ett år.
Parvo vid 6-8v ålder och andra sprutan vid 12v ålder, det brukar dock inte vara hysteriskt på dagen...
Det bästa är att vaccinera mot både valpsjuka och parvo samtidigt då i princip alla kliniker endast lagerhåller kombinationsvaccin valpsjuka+parvo+HCC.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
883
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
517
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 656
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp