12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har Silhouette galopperat med sadeln!! Jag har sadlat och tränsat henne de senaste gångerna vi har varit ute på promenad. Har dock alltid ledrepet i grimman, som jag leder henne i. Vi har både skrittat och travat med sadel på under promenaderna, men galoppen tog vi igår i lina runt mig. Syftet med longeringen var enbart att se om hon var ok med sadeln i galoppen och att introducera kommandot gaaalopp! Hon var helt fantastiskt ok med sadeln i galoppen :love::) Jag använde kapson på henne under longeringen. Annars är jag mer för tömkörning. Om en timme ska vi lasta och åka iväg på vår första löshoppning, Spännande!:bump:

@Sofie.S Ja men verkligen. :) Olika beten för ungston, unghingstar, fölston, äldre hästar, ridhästar och så vidare!

@Mettan Åh vad roligt! Storm var också himla cool med sadel redan från början. Förra våren galopperade hon samt hoppade dike med sadel. :D Det är så himla skönt när det inte är något drama. :)

10250323_1410091119267316_1364073948403540802_n.jpg

Dags för uppdatering om min stjärna. Ser fortfarande fin ut i kroppen. Lite mer hull behövs. Hoppas han lägger på sig i sommar. Dom fick gå ut i sommarhagen idag. Dock inne på nätterna än eftersom jag tycker det e tråkigt o vara ute när det e frost för dom.
Ni som börjat löshoppa, hur ofta kör ni? Vad har ni för upplägg helt enkelt.

10167994_1410091109267317_6041009336170010730_n.jpg

@Lagren Verkligen lik sin far!! Och jag kan se likheter med min (halvsyskon).
Jag har inte löshoppat min ännu, vill gärna hinna med det innan betet i juni, men annars blir det i höst.

@Mettan Vad kul att det går så bra :) och stort lycka till med löshoppningen idag!

KL.
Bilden är lite tokigt tagen, snett bakom sett, men för att vara innan betessäsongen ser mitt skrangel helt ok ut och får mig att hoppas att hon slutat skjuta iväg på höjden så :D
10269415_10152108338841344_7804415522147623725_n.jpg

@Charlottee
Visst finns det likheter.
Jag har hunnit med ett par gånger löshoppning. Och fundera på o löshoppa en dag i veckan med ett sommaruppehåll. Med låga hinder såklart. Mer lite teknik övningar. Men vet inte om det är för mycket. Alt lägga löshoppningen åt sidan redan nu o ta upp det i augusti igen o jobba med nåt annat under tiden.

10294516_1410091055933989_1830102291827647752_n.jpg

Dagens hoppövning bestod av lite studs för första gången. Det skötte han bra. Så kunde snabbt avsluta för jag var nöjd.

Igår deltog vi i vår första tävling. Trail at hand på E-nivå (prova-på/utbildningsklass). Banan var enkel men innehöll vissa klurigheter. Det började med bro och sen travbommar ganska nära bron, trav mellan två tunnor, vändning i ruta, grind och ryggningshinder. Macha skötte sig jättebra på tävlingplatsen och inne på banan. Vi blev oplacerade eftersom jag valde att "diska oss", jag placerade henne lite fel inför ryggningen (mellan bommar) och istället för att stöka och böka med att få henne rätt lade jag en volt vilket man inte får göra och det visste jag men det var viktigare att få en bra känsla än att få en placering. Jag fick inte heller igång henne i trav över bommarna så jag valde att skritta. Men jag är så himla stolt över henne, hon är så fantastiskt duktig och lätt att ha med sig.

@Lagren Verkligen lik sin far!! Och jag kan se likheter med min (halvsyskon).
Jag har inte löshoppat min ännu, vill gärna hinna med det innan betet i juni, men annars blir det i höst.

@Mettan Vad kul att det går så bra :) och stort lycka till med löshoppningen idag!

KL.
Bilden är lite tokigt tagen, snett bakom sett, men för att vara innan betessäsongen ser mitt skrangel helt ok ut och får mig att hoppas att hon slutat skjuta iväg på höjden så :D
10269415_10152108338841344_7804415522147623725_n.jpg
Tack Charlottee! Fin hon är Holly-tjejen! Hon ser ut att vara i ungefär samma hull som Silly. Jag tror också betet biffar på dem lite. Hur hög är hon nu?

Löshoppningen gick superbra! Även Lastningen och beteendet på nytt ställe :) Jag är så glad för min tjej!
Löshoppningstränaren (som är internationell banbyggare!) tyckte att det räckte med denna enda gången innan betet för som hon sa: "Hon förstod vad hon skulle göra direkt och bara gjorde det."

@Mettan Åh vad roligt! Storm var också himla cool med sadel redan från början. Förra våren galopperade hon samt hoppade dike med sadel. :D Det är så himla skönt när det inte är något drama. :)[/QUOTE]

@IronWill Ja visst är det skönt när det går smidigt!:D Jag minns att du gick promenader med Storm och sadel tidigt, det verkade så självklart och harmoniskt för henne också. Jag tänker lite som så att det är skönt för hästen (och mig) att klara av lite i taget, så behöver de inte lära sig allt samtidigt när det är dags för inridning.

@Mettan hon är ju jätteduktig! Kul med film på fina tjejen, verkar lita på dig till 110% och ser så snäll ut :love:
Har Silly släppt all vinterpäls redan? Blääääääänker!
btw, jag äääälskar färgen på benskydden :D

Hollie var 164cm sist (ngr veckor sedan) men ögonmåttet säger att hon har vuxit igen...

@Mettan hon är ju jätteduktig! Kul med film på fina tjejen, verkar lita på dig till 110% och ser så snäll ut :love:
Har Silly släppt all vinterpäls redan? Blääääääänker!
btw, jag äääälskar färgen på benskydden :D

Hollie var 164cm sist (ngr veckor sedan) men ögonmåttet säger att hon har vuxit igen...

@Charlottee Tack vad glad jag blir att du tycker det:)! Hon är (änsålänge) väldigt sansad att åka iväg med och lyssnar fint på matte:love: Vinterpälsen är så gott som av nu, men hon är egentligen ganska dammig, syns ju så väl på den färgen, men jag ansträngde mig lite extra med rykten och aningens lite pälsglans dagen till ära;)

Visst är benskydden häftiga:D!! Hon har ett schabrak i samma färg.:up:

Jaså, Hollie är 164+ då:) Silly är nog ett par cm lägre (ej mätt)

Fin fina Silly! vad duktig hon är och hennes tecken smälter man ju för som smör :love:

Min plutt har nu blivit hängd på av mig och ledd framåt en liten liten bit. Och allt går bra, men han vilar mycket och är mest i hagen nu, ser att de ligger ner i hagen mer än vad de står upp känns de som så han kanske växer. Ser fram emot att mäta höghuset på hans födelsedag :D Vi ska även ta upp tömkörningen snart, om jag får lite mer tid över x)

Fin fina Silly! vad duktig hon är och hennes tecken smälter man ju för som smör :love:

Min plutt har nu blivit hängd på av mig och ledd framåt en liten liten bit. Och allt går bra, men han vilar mycket och är mest i hagen nu, ser att de ligger ner i hagen mer än vad de står upp känns de som så han kanske växer. Ser fram emot att mäta höghuset på hans födelsedag :D Vi ska även ta upp tömkörningen snart, om jag får lite mer tid över x)
Tack @MattiZ! Vad roligt att det går bra att hänga på honom. Känns väl som ett stort framsteg när man har gjort det:banana:Hade varit kul att se lite bilder på fina Cash igen.:)

@IronWill Vad fin hon är, din trollunge!:love:

besökte täbybutiken för första gångne i helgen, måste träffat din tränare då för just den storyn råkade jag överhöra! alla var väldigt imponerande, det lät som ett kap :)

Haha, ja då var det garanterat min tränare eller vår assistant-trainer. Ska bli jättespännande att se vad de kan de här två donnorna, imorgon blir det organiserad startboxträning för hon som är starter på Täby på tävlingsdagarna.

Här är de:
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-05-01 (5).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2014-05-02 (9).JPG

och så några andra av tolvorna:

Fancy
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-05-01 (2).JPG

Izmael
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-05-01 (3).JPG

Fancy och Meliza
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-05-02 (10).JPG

@JG hur har kastraktionen gått? Blev det liggande eller stående?

Stående på klinik blev det! Jag är så stolt över min lilla kille som klev rakt på transporten trots att vi aldrig har lastat förut. :love:

Ingreppet flöt på fint och nu är mitt största bekymmer regnet som tillverkar lera, ogillar!
Var ute i stallet 04.45 imorse innan jobbet och tvättade av blodiga ben, promenerade 20 min och tempade och är nyss hemkommen efter samma procedur nu på eftermiddan. Håller tummarna för en bra komplikationsfri läkning nu bara. Det droppade färskt blod och han var inte jättesvullen ännu så det är väl ett gott tecken hoppas jag. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka