12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cahs jag har undrat hur det gått för er! Jag beklagar :( så trist att höra.. men i hästhimlen finns ingen smärta!

Grattis till lillasyster!

välkommen!

Låter som vi har liknande upplägg och mål, jag har iofs tömkört ett par ggr redan men vill gärna komma iväg och löshoppa innan betet. Hänga och uppsittning blir i höst i samband med inridning, vintervila - treårs - och sommarbete.

Min dam är ju redan 164cm :p och förväntas bli 170+
Stam på din?

10322911_10152091172921344_1660391899_n.jpg

@Ickiz jag räknar med att visa Ove. Upplägget ser ut som så att han släpps på bete om 2 veckor ungefär och på den lilla tid ska vi longera 4 ggr till samt löshoppa 1-2 ggr till. Han tas hem från betet i september och då börjar jag med longeringen igen och på med utrustningen.

När kommandona sitter börjar jag med tömkörningen (antagligen i början av oktober) och i mitten av oktober varvar jag med att hänga på honom (vilket jag redan gör lite lätt med armen över honom och hoppar bredvid honom etc) och i början av november är planen att sitta upp på han och börja skritta ut med stallkompisarna.

I december får han 2 veckors vila sen börjar inridningen mer seriöst. I februari börjar jag löshoppa (om han är jämn) mer på allvar.

I mitten av mars till mitten av april får han vila innan han sätts igång igen inför tre års testet.

Mitt mål är att han ska gå att rida ut på i grupp och själv, vara lyhörd för hjälperna och hålla sig på mattan. Samt att löshoppningen tidigt inte är något konstigt även fast att det inte är ett moment jag satsar på.

@cahs jag beklagar :( önskar dig lycka till med din tretton-unge!

välkommen!

Låter som vi har liknande upplägg och mål, jag har iofs tömkört ett par ggr redan men vill gärna komma iväg och löshoppa innan betet. Hänga och uppsittning blir i höst i samband med inridning, vintervila - treårs - och sommarbete.

Min dam är ju redan 164cm :p och förväntas bli 170+
Stam på din?

10322911_10152091172921344_1660391899_n.jpg
Min är efter Careful/Opius med kanonfin mamma. Ska bli kul att se vart hon tar vägen...
Bakvagnen har skjutit väg nu, de är för härliga de här tvååringarna! :)

Kul att följa alla här och bra att kunna få lite tips och idéer.

Jag är ingen fan av longering, ersätter gärna detta med tömkörning då jag anser att det ger rakare och stadigare hästar ( två helt skilda saker men i de lägen jag arbetar från marken gör jag det helst i töm istället för på volt) men kanske att longering kan vara ett bra och enklare sätt att sätta kommandon?

@Adnilla jag föredrar longeringen när man ska lära in kommandon och lägga på utrustningen (tycker det blir så satans knöligt att tömköra med sadel på en häst som leker helikopter ibland) men sedan när kommandona sitter börjar jag tömköra och plocka bort longeringen allt mer. Fördelen är ju att hästen vid det laget är van vid att tvåbeningen inte behöver vara slickad bredvid utan kan vara bakom/vid sidan en bit ifrån.

Raka o stadiga är de ju inte från början ändå så lägger man nån månad med longering tror jag inte den framtida karriären är käpprätt åt skogen.

knapplånar lite.

Vi har nu köpt två 12or till. De köptes på s.k. breeze-up på doncaster förra veckan.
Vi skulle egentligen bara ha en, så när chefen meddelade att hon handlat denna:

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net...032_509485389174894_1776223952177310640_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net...713_509485392508227_6312449837015854555_n.jpg

(Odöpt sto, Bushranger - Sundown/Polish Precedent ) Trodde vi ju att det var färdigt.

MEN, chefen hade kollat på en hon egentligen gillade ännu mer (som hade ett senare utropsnummer), men hon blev övertygad av sin agent att den skulle bli JÄTTEdyr, och bjöd alltså på den tidigare (som hon såklart också gillade).

När den senare dök upp i ringen ville chefen kolla hur mkt den landade på. Hennes agent (som är den som oftast bjuder) var inte i ringen och när buden börjar stanna (väldgt mkt lägre än alla väntat sig) Bjuder chefen i rena förskräckelsen. auktionsförrättaren avslutar med "I can´t believe this!" över priset innan han lät klubban falla. Således, denna donna kom också till oss i helgen:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd....7420_509486819174751_521185005362168783_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd....240_509486825841417_5012593287116413676_n.jpg

(Odöpt sto, Holy Roman Emperor - Kimono/Machiavellian)

besökte täbybutiken för första gångne i helgen, måste träffat din tränare då för just den storyn råkade jag överhöra! alla var väldigt imponerande, det lät som ett kap :)

Jag har inte alls hängt med i hur det går för era hästar *skäms* jag hoppas det går bra och att de är friska och krya! Min kära Lasse har sedan en månad tillbaka skuttat runt i hästhimlen då han fortfarande var väldigt halt och det fanns inget mer att göra. Må han skutta runt, käka gräs och ha kul. Det är nu ett år sen jag köpte honom och tog hem honom. Jag firar vår årsdag med att skriva på kontrakt för hans lillasyster Olivia. Hon får skina för dem båda (och gå inklädd i bubbelplats från topp till tå...)

Jag beklagar Cahs, som ni kämpade med den fina killen :(

@Adnilla jag föredrar longeringen när man ska lära in kommandon och lägga på utrustningen (tycker det blir så satans knöligt att tömköra med sadel på en häst som leker helikopter ibland) men sedan när kommandona sitter börjar jag tömköra och plocka bort longeringen allt mer. Fördelen är ju att hästen vid det laget är van vid att tvåbeningen inte behöver vara slickad bredvid utan kan vara bakom/vid sidan en bit ifrån.

Raka o stadiga är de ju inte från början ändå så lägger man nån månad med longering tror jag inte den framtida karriären är käpprätt åt skogen.
Sant!
Så får det bli ;)

Kul att läsa om allt kul alla gör med sina -12or.

Diva har jag longerat i skritt och lite trav, mest kollat gas och broms, i träns och med gjord. Massor med pyssel inne på gången och i spolhallen. Tränat mycket på att stå inne på gången när det är tomt i stallet och att jag kan gå iväg en stund. Stå i boxen själv, släppas ut sist av alla osv. Lyfta hovar på kommando och stå alldeles stilla när hovis är här. Nu gör jag inte så mycket mer än att försöka få hennes mage att hålla sig bra, har djäkla bry med den. Innan betet ska vargtänderna tas.

Sen blir det bete till sep-okt och efter det åker hon till inridning 1-1½ månad. Hem och smälta allt, vila och gå lösgalopper i vinter därefter tillbaka till tränaren för träning och treårs. Så det är vår plan. Jag kommer mao inte få sitta på min loppa förrän tidigast nästa vår/försommar och riktig ridning blir det inte förrän hösten -15. Men huvudsaken är att det blir bra:)

@cahs Jag beklagar :-(

Kl

Åh jag behöver hjälp med min beslutsångest. När jag köpte Alert tänkte jag att han skulle få gå som hingst tills han är 2år (till september -14). Men så kröp ena kulan upp nu under våren så jag bokade kastrering den 6e Maj. Men nu ligger ju givetvis båda kulorna på sin plats sen ett tag och jag har den största beslutsångest man kan tänka sig! Vad hade ni gjort?

Jag hade nog också kastrerat nu. Nån månad hit eller dit gör ingen skillnad :) Dessutom tror jag det är mindre insekter nu än det är i september :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka