12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@JG skönt att allt gått bra! Hoppas det läker ihop fint, jag hade ett helsike med min 11a, det gjordes dock på hemmaplan.

@IronWill härligt!! antar att hon är nöjd ;) med era marker!! Hollie får klara sig med betet här hemma denna sommar, tills vi flyttar dom.

KL.
Det bara rasar av päls nu! Borstade bort en halv Hollie idag :D och så är hon superduperdunder brunstig igen, suck!:yuck:

@JG skönt att allt gått bra! Hoppas det läker ihop fint, jag hade ett helsike med min 11a, det gjordes dock på hemmaplan.

Usch, vad hände?

Var ute imorse innan jobbet, ligger fortfarande på 37.7, droppar mycke mindre än igår men ändå färskt såklart, mindre svullen än igårkväll också och han både ligger ner och sover samt stretchar bakbenen åt alla möjliga håll. Pigg och precis som vanligt fortfarande.

@JG inte meningen att skrämma upp dig, det låter ju lovande med läkningsprocessen hos din! min var fin ngr dagar sedan kommer feber och otroligt svullen.. TRE pencillinkurer senare ( avbröt iofs på andra och testade nytt preparat,hippotrim, då han inte svarade) så läkte det äntligen men vara orolig för fistelgångar till en början, några månader efter var han helt återställd. han gjorde det alltså hemma stående, och hans kompis fick även han problem.

@JG inte meningen att skrämma upp dig, det låter ju lovande med läkningsprocessen hos din! min var fin ngr dagar sedan kommer feber och otroligt svullen.. TRE pencillinkurer senare ( avbröt iofs på andra och testade nytt preparat,hippotrim, då han inte svarade) så läkte det äntligen men vara orolig för fistelgångar till en början, några månader efter var han helt återställd. han gjorde det alltså hemma stående, och hans kompis fick även han problem.

Fy fasen! Hoppas hoppas vi klarar oss, två bra dygn hittils iaf.

@JG fortsätt ha koll, min klarade sig fint i en vecka men så bokstavligen över en natt svullnade han upp till en badboll och fick hög feber. Men det ordnade sig med lite penicillin :)
anledningen var antagligen att han fick ont, han hade nämligen bara smärtstillande för en vecka och så fort det gick ur kroppen så vägrade han gå ett endaste steg på egen hand och det är ju inte bra. Om dom bara rör sig så går det nog bättre :)

@Evolution

Usch, va läskigt att det kan slå till bara sådär.
Jag håller stenkoll! Han har ingen smärtlindring och vi promenerar 20 min vid 05.00 och 16.00 samt att han går i stor gräshage där han rör sig hela dagen. Har honom ute från ca 06.00-20.00.
Han har både travat och galopperat en sväng på eget bevåg idag knäppisen!?

Jag kastrerade min för drygt en månad sedan. Gjorde det stående hemma. Såg jättebra ut fram till dag 5 då han svullnade ganska rejält, men gick ner med lite motion. Sedan har han varit lite svullen till och från, men har fått ner svullnaden med motion o lite massage. Sedan en vecka tillbaka är det i stort sett läkt. Har inte haft någon feber och varit pigg och glad hela tiden utom första dygnet då han såg lite nere ut..

@JG - håller tummarna att det går bra för dig också!

@JG det ska nog gå bra för din, han verkar vara av hårdare virke än min mes som inte ens tänkte tanken att röra sig i annat än sakta mak, och endast i nödfall mellan mat och vatten :laugh:

@Zebban Skönt att höra! Det är väl ca 3 veckor man ska räkna som läktid vad jag förstått?
Hur blir det med ärrvävnad efter funderade jag på?

@Evolution Haha sötis. Alert verkar rätt obrydd faktiskt. Både ligger ner och beter sig som vanligt med nästan allt. Får hoppas han inte tar sig vatten över huvet eller vad man ska säga ;-)

Har ni tagit träckprov i vår? Tidigare har vi avmaskat utan träckprov, men denna gången tyckte veterinären att vi skulle skicka in prov. Svaret kom och visade att Silhouette bara hade 50(!) EPG och den andra (10 år) bara hade 25EPG, så ingen avmaskning behövs denna rundan:up:

@Charlottee Hur visar sig Hollies brunst? På humöret också eller mest fysiskt? Silhouette har brunstat ett par ggr, tror jag, men har bara märkt det som lite kladdigare "kiss", några blinkningar och ett lojt temperament de dagarna. Valacken här bryr hon sig inte alls om. (Vilket det andra stoet gör, när hon är brunstig)

@Mettan jag tog ett prov i höstas eftersom han föll ur i hullet. Visade bara 250 EPG lilla blodmasken så jag avvaktade inför våren. Avmaskade istället här om dagen eftersom han ska iväg på bete inom en vecka eller två.

@Mettan Både och men hon är absolut inte otrevlig, mest flegmatisk och går som i en drömmande bubbla.. skvätter så fort valackerna tittar åt hennes håll, har försökt ta sig ur hagen till valackerna, tappar lite matlust och ffa att brunsterna är så nära varandra nu på våren! men det är nog så jobbigt om detta fortsätter även som äldre! Dom blir svåra att påverka under träning vid denna typ av brunst. Jag hoppas att hennes brunster är så här starka nu pga att hon är så ung, och så har vi ju hingstar på gården.

tur att din sillan inte visar så mkt ;) blir så mkt enklare då som framtida ridhäst!

@Mettan tog prov på Ove i höstas. Kommer inte ihåg vad han hade men tror det var 1500 EPG. Så nytt prov är taget så väntar på svar och hoppas på att det är mindre denna gång.

Har ni tagit träckprov i vår? Tidigare har vi avmaskat utan träckprov, men denna gången tyckte veterinären att vi skulle skicka in prov. Svaret kom och visade att Silhouette bara hade 50(!) EPG och den andra (10 år) bara hade 25EPG, så ingen avmaskning behövs denna rundan:up:

Vi tog träckprov i höstas samt nu tidigare i veckan. Musse hade denna gång 1000 EPG på blodmask (dock noll på allt annat, tog även för bandmask), antagligen för att vi hade hästar på lösdriften ett tag i vintras som nog inte blivit kollade/avmaskade särskilt regelbundet. Nu är han avmaskad iaf och har betats in ett tag nu så jag hoppas han kan släppas på bete snart.
Han blev även vaccinerad idag och vet blev väldigt förtjust i honom. Han charmar verkligen alla den lilla busen. :love:

KL.
Nya bilder på min Hollie :love: nu måste jag ju erkänna att hon blivit riktig snygg, vad hände lixom? :D halleluja!

10314711_10152118068936344_1764308715366504102_n.jpg
10172821_10152118012141344_7815754496420400450_n.jpg
10172821_10152118012151344_159532907544769440_n.jpg
1966816_10152118020621344_678465707881012876_n.jpg
1544537_10152118056676344_1291924120410257340_n.jpg
10172821_10152118012146344_7104318697827431843_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat