12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Smyger mig in i tråden då jag sedan dryga två månader är stolt ägare till en nybliven tvåårig valack e. Bellagio. Vi har mest ägnat tiden åt att lära känna varandra, men han har även hunnit ha sadel, träns och tömkörningsgjord. Närmast ska vi introducera tömkörning och så blir det bete.

Det är spännande att läsa vad alla andra gör med sina 12-or, några av er verkar ha kommit jättelångt. :)

Smyger mig in i tråden då jag sedan dryga två månader är stolt ägare till en nybliven tvåårig valack e. Bellagio. Vi har mest ägnat tiden åt att lära känna varandra, men han har även hunnit ha sadel, träns och tömkörningsgjord. Närmast ska vi introducera tömkörning och så blir det bete.

Det är spännande att läsa vad alla andra gör med sina 12-or, några av er verkar ha kommit jättelångt. :)

Vad roligt med en avkomma från Bellagio. Har du någon bild? :)
Har också en tvååring e Bellagio.

@Sofie.S Har honom som avatar. Har inte fått koll på hur jag ska lägga in bilder... Kul med fler e. Bellagio. Hur är era att jobba med? Min lilla är väldigt vaken, men ändå cool. Har inte brytt sig om utrustningen än så länge, får se hur det går idag då vi ska träna på att ha benskydd. Han har varit lite rädd om benen men vi jobbar på det.

Min är som din, väldigt cool men samtidigt med nerv. Han har longerats med sadel idag för första gången. Han har inte heller brytt sig om någon utrustning men precis som din är han inte så förtjust över att man tar på benen men det har blivit mycket bättre med träning. Benskydd var inga problem :)
Hans mest utmärkande drag är att han är väldigt social, alltid först framme i hagen och vill vara med på allt :)

Säsongens andra visning är nu avklarad. Ingen avancerad sådan utan bara som en raspresentation av det arabiska fullblodet när vi hade öppet hus i stallet. Lillprinsessan skötte sig galant och var ett riktigt föredömme för rasen lugn, cool och nyfiken fastän det var massvis med folk på plats. Yes :D

@Evolution kul att de verkar ha en del gemensamt. Min är också social, men i hagen äter han typ jämt... Går på lösdrift och i 9 fall av 10 hittar jag honom vid maten. :) Gick kanon med benskydd här med, inte en reaktion. Gillar min lilla pålle :love:

Länge sedan jag skrev, men här händer inte så jättemycket.
Maiden ska på några utställningar i sommar så vi tränar lite inför det. Annars går hon mest och leker i hagen med sina kompisar.
Hon ska inte ridas in förrän tidigast nästa vår om hon är redo för det då:).

Ironwill det är klart du ska ställa ut henne. Hon är jättefin! Kanske är det samma utställning vi ska till? När var det?

charlottee Holly blir bara finare och finare:love:. Jätteroligt att följa henne.

Smulan Vad duktig och cool han är Musse. Han är jättefin, påminner såklart om min Melinda;).

006_zps0e6b91f6.jpg

Här kommer en till "nying".
Har en blivande tvååring, född i juni:) ett halvblod.

Vi har mest hanterat och promenerat. Åkt lite transport också. Hon är väldigt trevlig och positiv. Lägger mkt energi på bus och mindre på att växa men det kommer..är ca 155 nu men hoppas att hon landar runt 163 dit hon är beräknad. Hon blir nog en fantastisk liten studsboll tror jag :). .just nu ligger fokus på att öva att stå ensam inne korta stunder ( litet stall så det är nödvändigt då övriga är ute på annat under tävlingssässongen) samt övar på att lyfta hovar, av ngn anledning är detta jobbigt, har nog med balansen att göra...
Planen är att tömmköra och komma iväg och löshoppa innan sommarvilan. Uppsittning till hösten. Jag har planerat att visa på treårstestet.

Oj vad härligt med en massa nya i tråden! Själv har jag varit väldigt upptagen med livet och inte riktigt haft tid att skriva i alla trådar jag är med i. Jag har rest en del, fått nytt jobb, har en häst ute på försäljning(provridningar titt som tätt) och gått å skaffat pojkvän så nu går tiden åt annat ;D

Jag har börjat förbereda Cash i alla fall. Han har inte haft så mycket träns eller så utan vi har tränat på att Parkera/ställa upp sig. Jag står på en pall och jag vill att han står med ryggen rakt framför mig. Så han backar och går framåt på kommando tills jag är nöjd med hur han står. Sedan hänger jag lite över ryggen och han ska stå stilla då. Funkar jätte bra, har inte hängt med tyngd än och jag gör det först i Juni tror jag.

Han är för övrigt störst i hagen med sina 160cm och 161cm bak. Ser förövrigt riktigt snygg ut fortfarande och han är i toppen hull. Han är fortfarande den härligaste individen att arbeta med och älskar att vara till lags. Vi har varit hos grannen två gånger och gått på pressningar, över små hinder och försöker balansera på en lastpall. Vi har bara lyckats med 3 av 4 ben hittills på två arbetspass.

I mina ögon är han ruskigt snygg nu och verkar behålla sin enorma utstrålning. Han älskar att visa upp sig och showa, en rolig häst helt enkelt! Tänkte ta upp tömkörningen igen så fort jag får tid :)

Ursäktar för lång uppdatering! x)

Det tycker jag också, såg bilderna du lade ut på fb på welshsidan. :) Hon är verkligen superfin! Och Maiden också såklart :) Vad är det för utställningar ni har planerat in?

Musse växer så det knakar och börjar minsann få lite hingstkaraktär :d Idag tog vi lite bilder i en del av beteshagen, tyvärr ville han dock bara äta så det blev inga springbilder som jag hade hoppats :banghead:

Musseapril-14042_zpsab4bdd65.jpg

Musseapril-14050_zps7c8fdf74.jpg

Jag kommer för övrigt heller inte rida in honom förrän nästa år. Kanske att jag sitter in honom på våren innan betet om han känns redo. Men mitt och en väninnas barn har redan suttit på honom några ggr så det blir nog knappast något problem. :)

Här är en till som inte kommer att börja förbereda så mycket för inridning ännu, det blir nog först mera mot hösten, vintern som vi börjar på lite smått. Lilltrollet är ju född så sent som den 23 Juli så det känns som om hon är väldigt liten ännu..

Här kommer en till "nying".
Har en blivande tvååring, född i juni:) ett halvblod.

Vi har mest hanterat och promenerat. Åkt lite transport också. Hon är väldigt trevlig och positiv. Lägger mkt energi på bus och mindre på att växa men det kommer..är ca 155 nu men hoppas att hon landar runt 163 dit hon är beräknad. Hon blir nog en fantastisk liten studsboll tror jag :). .just nu ligger fokus på att öva att stå ensam inne korta stunder ( litet stall så det är nödvändigt då övriga är ute på annat under tävlingssässongen) samt övar på att lyfta hovar, av ngn anledning är detta jobbigt, har nog med balansen att göra...
Planen är att tömmköra och komma iväg och löshoppa innan sommarvilan. Uppsittning till hösten. Jag har planerat att visa på treårstestet.

välkommen!

Låter som vi har liknande upplägg och mål, jag har iofs tömkört ett par ggr redan men vill gärna komma iväg och löshoppa innan betet. Hänga och uppsittning blir i höst i samband med inridning, vintervila - treårs - och sommarbete.

Min dam är ju redan 164cm :p och förväntas bli 170+
Stam på din?

10322911_10152091172921344_1660391899_n.jpg

Nu kanske jag kapar jag kanske tråden lite, men ni som tänker visa era hästar på 3 -års testet (med ridprogrammet) , hur ser ert upplägg ut? :)

knapplånar lite.

Vi har nu köpt två 12or till. De köptes på s.k. breeze-up på doncaster förra veckan.
Vi skulle egentligen bara ha en, så när chefen meddelade att hon handlat denna:

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net...032_509485389174894_1776223952177310640_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net...713_509485392508227_6312449837015854555_n.jpg

(Odöpt sto, Bushranger - Sundown/Polish Precedent ) Trodde vi ju att det var färdigt.

MEN, chefen hade kollat på en hon egentligen gillade ännu mer (som hade ett senare utropsnummer), men hon blev övertygad av sin agent att den skulle bli JÄTTEdyr, och bjöd alltså på den tidigare (som hon såklart också gillade).

När den senare dök upp i ringen ville chefen kolla hur mkt den landade på. Hennes agent (som är den som oftast bjuder) var inte i ringen och när buden börjar stanna (väldgt mkt lägre än alla väntat sig) Bjuder chefen i rena förskräckelsen. auktionsförrättaren avslutar med "I can´t believe this!" över priset innan han lät klubban falla. Således, denna donna kom också till oss i helgen:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd....7420_509486819174751_521185005362168783_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd....240_509486825841417_5012593287116413676_n.jpg

(Odöpt sto, Holy Roman Emperor - Kimono/Machiavellian)

@supercassie se där! :D kul med två 12or till och ibland ska man ha tur också (syftar på priset angående den andre)

vad gör ni med dom hästar som inte blir tillräckligt "bra" ?

KL.
I dessa föltider ploppar dom ut överallt och man blir så fölsjuk!!!
Kan knappt förstå att denna lilla fröken blir 2 år i maj:love: Och snart blir hon storasyster!

Ett par veckor

Ett par månader

Jag har inte alls hängt med i hur det går för era hästar *skäms* jag hoppas det går bra och att de är friska och krya! Min kära Lasse har sedan en månad tillbaka skuttat runt i hästhimlen då han fortfarande var väldigt halt och det fanns inget mer att göra. Må han skutta runt, käka gräs och ha kul. Det är nu ett år sen jag köpte honom och tog hem honom. Jag firar vår årsdag med att skriva på kontrakt för hans lillasyster Olivia. Hon får skina för dem båda (och gå inklädd i bubbelplats från topp till tå...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka