12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Men så söt hon är :) Snacka om att hon använder ligghallen på rätt sätt - ligga och vila!

Monifa: Jättetrevlig modell på häst!

Två bilder på min plutt. Tycker ni att det ser ut att ta sig lite, med tanke på hur han såg ut i januari?

jd30.jpg

jd31.jpg

Min pålle är riktigt knepig med maten. Han har fri tillgång på hö men äter bara ca 5-7 kg hö per dygn, i bästa fall uppåt 9 kg men det har inte hänt sedan i februari nu :(
Han får lusern så mycket han vill ha vilket är 2 kg. Utöver det har han fått lite annat kraffs som håller på att fasas ut (fick lägga till betfor för att han slutade äta lusernen, havre för att han behövde något och det är billigt och även soja för proteinet. Men detta räckte ändå inte så jag började med groov 125 och då behöver han egentligen inte längre allt det andra men jag använder upp det jag har.)
Så nu senaste tiden har han fått 2 kg lusern, 1,5 kg groov 125, 0.4 kg soja, 1 kg havre, ½ L betfor.
Men nu allt eftersom havre och betfor tar slut så ska han bara få lusern och groov är tanken, ska även lägga till ett par dl olja. Har inte bestämt mig angående sojan än, det beror lite på hur mycket hö vs gräs han äter nu under våren. Mitt hö har en kvot på imponerande 3,3....
Ny foderstat kommer troligtvis se ut nåt i stil med 2 kg lusern, 2,5 kg groov 125, 2-3 dl olja, eventuellt 3-4 dl soja. Tyvärr saknas det då fortfarande 5 MJ om han äter 7 kg hö vilket är en kanske väl optimistisk mängd, 5 kg är mer realistiskt nu när gräset börjat komma. Vet dock inte hur jag ska lösa det ärligt talat.

Riktigt tråkigt är det. Jag är en sådan som inte gärna fodrar med kraftfoder alls egentligen men vad gör man.

KL

Jag hämtade hem min nyinköpta 2 åring i måndags Tarantino SN , e:Tangelo van de Zuuthoeve-Burggraf-Voltaire.
Har tyvärr inga bättre bilder ännu...

välkommen!

Tjusig och ser stor ut! valack, sto?

Evolution vilket tragglande för er med maten :(
Jag har rådfrågat en annan bukefalist om råd (bra på foder), får se om hen skriver till dig.

aliah vilken söt tröttmössa! ser mysigt ut :)

phie kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur han såg ut i hull tidigare, men jag tycker inte han ser så tunn ut, även om behöver bli lite rundare, är lite kantig i överlinjen, men ja så svårt att bedöma enstaka bilder, och så är han ju bara två år :)

Monifa vilken krallig Ove sista bilden :love:

Äter han bättre inne eller ute?
Mitt sto äter inte om maten nuddat mark så jag har alltid en extra höpåse i boxen med 2-3 kg extra så hon har alltid har fräscht hö att tugga på. En hökrubba hjälpte också.

Ger du hackat lucern eller pellets? Risken är att han blir väldigt mätt på mängden kraftfodr du ger och därför inte äter. Jag hade hellre gett kraft muskel, som är kraftigare och du kan ge mindre av. Och så toppa med tex betfor och olja. Så mycket energi/ protein på så liten mängd som möjligt.

Hm jag är inte riktigt van vid nya buke än men antar att du skriver till mig angående fodret?

Jag tror (hoppas) att han äter bättre ute för inne är det rätt katastrofalt. Nattetid har han aldrig ätit mer än 4 kg hö, senaste månaderna har han ätit mellan 1-2,5 kg hö på hela natten..... Jag har provat att fodra med nät (det var ingen skillnad i ätmängd nät/mark inne). Har sista tiden fodrat på marken inne eftersom dom har nät ute och jag vill inte att han ska äta i nät 24/7.
I hagen får dom både nät och på marken, han väljer 9 av 10 gånger att äta ur näten först. Tror han tycker det är lite roligt att pilla med.

Jag har provat att lägga in 10 kg hö på natten, har även provat att sänka tills det bara är en liten mängd för att han kanske blir mätt av att se jättehögen. Ingen skillnad. Däremot bäddar han gladeligen med allt han inte orkar äta upp...

Angående kraftfodret. När jag fick hem honom i höstas så hade jag räknat ut en foderstat där inget kraftfoder ingick förutom några dl soja. Hade han bara ätit sitt hö hade det varit möjligt. Rätt så snabbt märkte jag dock att han inte äter tillräckligt. Han åt alltså för lite hö även utan att få stora mängder kraftfoder. Jag har även provat att sänka och lägga om fodringarna men ingenting hjälper, han äter inte mer hö för det, så det har jag gett upp nu. Det har varit min tanke också annars.
Han slutade äta sin lusern där på hösten ett tag också men det går inte för sig så för att få i honom lusernen så provade jag som sagt att köpa in betfor (jag ger kvarnbyfoders lusern som ju är melassfri, så jag ville lägga till melass för att det skulle bli godare).
Detta räckte ändå inte så jag valde att köpa in havre eftersom det är billigt och jag trodde det skulle räcka (jag hade ännu inte förstått vidden av hur svårfödd han var och hoppades väl att han helt plötsligt skulle dubblera sin hömängd :banghead: ). Det hände ju givetvis inte så vid det laget kastade jag alla mina principer över bord och köpte groov 125. Han får vad som helst bara han äter.

Med de fodermedlen skulle jag behöva ge 2 kg krafft muskel, 2 kg betfor och 4 dl olja...

Till nästa år ska jag försöka ordna så vi kan ge hösilage istället och hoppas han gillar det bättre :)

men du borde kunna ge mindre muskel än groov tänker jag.
äter han lucern är det bra, dock dyrt. Gör det nån skillnad på hö eller silage?
Min dam äter nte grovt silage/hö, fint ska det vara :)

#868 Jaa lite mindre muskel än groov kan jag nog ge, men med tanke på de stora mängderna krubbmat så kommer proteinet ändå gå uppåt 1000g i den totala foderstaten, vilket är k muskels styrka. Han behöver få upp MJ, och skillnaden där mellan muskel och groov är ju bara 2 MJ. Jag hade gärna hittat nåt kraftfoder med 20 Mj/Kg. Finns det? :angel: Därav att jag då tänker tillsätta olja, men det går ju inte ge hur mycket som helst.

Jag hoppas verkligen att han äter silage bättre än hö för det här är ju hemskt. Mest orolig är jag över hur han ska klara betet i sommar. :)

Ja just det, han har ju gått på en ganska hög kvot (ca 10) tidigare i vinter, den sänkte jag i februari nån stans och det har gett ganska bra resultat. Nu är det ju snart dags för bete så det är ju inte mycket lönt att greja för mycket, men till nästa vinter ska jag tänka på det att kanske hålla kvoten mer kring 8 istället :)
Kvarnbyfoders lusern är billig, det är det billigaste fodermedlet (även i förhållande till innehållet) som jag ger. Men tyvärr har dom ju ändrat värdena så till nästa år får vi väl se hur det blir. Denna vinter hade jag tur och fick från det gamla partiet med 150 g smb rp :)

håller på att lära mig nya systemet här.. så nu blev det ett inlägg till ursäkta :angel:

Hollie mår fint och är HÖR O HÄPNA brunstig IGEN :banghead:
Här är hon med sin plastmamma.. som hon vuxit om.

10269398_10152073759606344_5503662455458237857_n.jpg

@phie @Charlottee tack å Oves vägnar!

Idag ska odjuret släppas ut från sjukhagen och med mig har jag fotograf. Han har skött sig strålande dessa två veckor men han är nog laddad för att få komma ut i större hage :D igår duschades han för första gången själv med mig (brukar alltid ha medhjälpare) vilket gick bra. Nu ska han bara börja acceptera att jag även vill tvätta skallen ;)

Tack för alla fina ord om min pojk :)

Charlottee, målet är att visa honom till nästa vår ja, men ska främst satsa på löshoppningen och visningen. Är han mogen för ridprovet så rider jag, annars är det inte hela världen om vi skippar det :)

Är era hästar fina i munnen?
Vet skulle bara ta bort en vargtand innan vintern, då vi tyckte att han var lite mager. Vet hittade en infektion i munnen så vi bestämde oss för att åka till Söderköping, till en hästtandläkare. Där konstaterades det att Libro hade mellanrum mellan två tänder i överkäken, helt identiskt på båda sidorna. Man misstänker en fraktur eller trauma, som föl då.
Vid sista besöket så la de en brygga på varje sida som förhoppningsvis sitter tills mjölktänderna börjar ramla av, då ska de försöka slipa och reglera de permanenta tänderna. Känns jätte tråkigt, men, skönt att det upptäcktes nu och inte när det hade hunnit bli permanent.
Man får väl se det från den positiva sidan, Libro får mycket transportvana och blir även miljötränad tidigt :)

Tack för alla fina ord om min pojk :)

Charlottee, målet är att visa honom till nästa vår ja, men ska främst satsa på löshoppningen och visningen. Är han mogen för ridprovet så rider jag, annars är det inte hela världen om vi skippar det :)

Är era hästar fina i munnen?

OK, jag satsar också på att visa min om hon är mogen.

Angående munnen.. tråkigt med Libro! Men säger som du, vad bra att ni upptäckte det nu!

Hollie har bara haft bett ett fåtal ggr i stallgången... så vet inte ännu hur hon reagerar i munnen vid tömkörning tex, dock kommer en tandläkare ut framöver och kollar stallets hästar, då får vi se hur det är med vargtänder.
Hon äter som hon ska och har aldrig indikerat på något problem med munnen.

Minstral; Fin donna! Vad är det för stam?

Aliah; Grattis till en andra placering! Vad stod det i kritiken?

KL.
Hollie är så brunstig att hon knappt kan gå... igen... :angel: herregud häst du ska få en bebis men inte nuuuuuu :laugh:
Nåväl hon skötte sig ypperligt med hovis idag, passade på att ta en bild på en betydligt rundare Hollie! Hon börjar verkligen se mer jämn och vuxen ut!
10260027_10152081090836344_3013339320902210896_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka