Hm jag är inte riktigt van vid nya buke än men antar att du skriver till mig angående fodret?
Jag tror (hoppas) att han äter bättre ute för inne är det rätt katastrofalt. Nattetid har han aldrig ätit mer än 4 kg hö, senaste månaderna har han ätit mellan 1-2,5 kg hö på hela natten..... Jag har provat att fodra med nät (det var ingen skillnad i ätmängd nät/mark inne). Har sista tiden fodrat på marken inne eftersom dom har nät ute och jag vill inte att han ska äta i nät 24/7.
I hagen får dom både nät och på marken, han väljer 9 av 10 gånger att äta ur näten först. Tror han tycker det är lite roligt att pilla med.
Jag har provat att lägga in 10 kg hö på natten, har även provat att sänka tills det bara är en liten mängd för att han kanske blir mätt av att se jättehögen. Ingen skillnad. Däremot bäddar han gladeligen med allt han inte orkar äta upp...
Angående kraftfodret. När jag fick hem honom i höstas så hade jag räknat ut en foderstat där inget kraftfoder ingick förutom några dl soja. Hade han bara ätit sitt hö hade det varit möjligt. Rätt så snabbt märkte jag dock att han inte äter tillräckligt. Han åt alltså för lite hö även utan att få stora mängder kraftfoder. Jag har även provat att sänka och lägga om fodringarna men ingenting hjälper, han äter inte mer hö för det, så det har jag gett upp nu. Det har varit min tanke också annars.
Han slutade äta sin lusern där på hösten ett tag också men det går inte för sig så för att få i honom lusernen så provade jag som sagt att köpa in betfor (jag ger kvarnbyfoders lusern som ju är melassfri, så jag ville lägga till melass för att det skulle bli godare).
Detta räckte ändå inte så jag valde att köpa in havre eftersom det är billigt och jag trodde det skulle räcka (jag hade ännu inte förstått vidden av hur svårfödd han var och hoppades väl att han helt plötsligt skulle dubblera sin hömängd
). Det hände ju givetvis inte så vid det laget kastade jag alla mina principer över bord och köpte groov 125. Han får vad som helst bara han äter.
Med de fodermedlen skulle jag behöva ge 2 kg krafft muskel, 2 kg betfor och 4 dl olja...
Till nästa år ska jag försöka ordna så vi kan ge hösilage istället och hoppas han gillar det bättre