12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte kritiken framför mig nu men kommer ihåg den på ett ungefär :)

Mycket lovande sto med potential för framtiden. Vackert rastypiskt huvud med lång fin hals. Kort muskulös rygg. Välbenad från sidan dock lite utåttåad bak. Skritten energisk och vägvinnande. Trav god mekanik men saknar framåtbjudning ( lilltrollet var trött och ville verkligen inte visa sin trav gick nästan och släpade benen den stackaren :D)

Har inte kritiken framför mig nu men kommer ihåg den på ett ungefär :)

Mycket lovande sto med potential för framtiden. Vackert rastypiskt huvud med lång fin hals. Kort muskulös rygg. Välbenad från sidan dock lite utåttåad bak. Skritten energisk och vägvinnande. Trav god mekanik men saknar framåtbjudning ( lilltrollet var trött och ville verkligen inte visa sin trav gick nästan och släpade benen den stackaren :D)

Det är trevliga ord! vad roligt grattis!

;)Nu har jag också lyckats logga in på nytt. Roligt med gillaknappen. Kul att läsa om allas äventyr, nu börjar det hända grejer. Silhouette är trevlig och lyhörd att hantera (lastning, promenad, tömkörning avtvättning, sadelvan) vi har dock inte kommit iväg på ngn löshoppning än. Nu längtar jag till sommarbetet och hoppas att hon får mer massa på sin gängliga kropp. En del här som ser betydligt mer färdiga ut i kroppen än vad Silly gör...

Dags att uppdatera lite här igen då..

Har börjat hänga på Gloria nu och planen är att hon ska vara bekväm med det tills hon åker på bete om knappt 1 månad. Hon tömkörs även numera med bett och det funkar bra :)

Den 13 maj blir hon 2år och hon är nu 165cm i mkh och 168cm i rumphöjd... Dock börjar hon kännas ganska färdigväxt och jag hoppas hon stannar under 170cm :S

film från när jag hänger på henne i skritt:

Kul att se att det går så bra för alla!

@Ozen Det ser verkligen lugnt ut, jätte fint!

För min del var det ett tag sedan man skrev, har haft häcken full av studier och inte haft möjlighet att komma ner på Gotland förrän nu.
Var dock jätte roligt att se Chicago igen, han är så enormt trevlig och lugn i sinnet. Blir inte speciellt upprörd över något. Vi var och löshoppade honom och två tre-åringar och det gick fantastiskt bra :D

Men gud så stor han blivit, i julas mätte vi honom till ca 166 cm och nu är han ca 170 cm; växt förbi alla hag-kamraterna. Han är verkligen min lilla stora kille <3

Chicago Fire e. Chirlon u.e Briar, dåligt uppställd men ganska jämn i kroppen.
img_1278_535530e39606ee46ffd1158b.jpg

För att försöka visa höjdskillnaden mellan Chicago och de andra.
20140420_140628_535514b49606ee14d1efea43.jpg

Dags att uppdatera lite här igen då..

Har börjat hänga på Gloria nu och planen är att hon ska vara bekväm med det tills hon åker på bete om knappt 1 månad. Hon tömkörs även numera med bett och det funkar bra :)

Den 13 maj blir hon 2år och hon är nu 165cm i mkh och 168cm i rumphöjd... Dock börjar hon kännas ganska färdigväxt och jag hoppas hon stannar under 170cm :S

film från när jag hänger på henne i skritt:

Men vilken duktig tjej! Du måste känna dig så stolt!

Oj, första gången jag loggar in på nyBuke, det var annorlunda :)

Jag behöver lite tips. Min lille grabb har det inte varit några som helst problem med att göra nåt egentligen. Igår skulle jag ta ut honom på promenad med träns under grimman, men han visade klart och tydligt att det ville han inte. Han grimaserade och tuggade när jag försökte tränsa, ville gå iväg och muskla undan mig. Jag fick på tränset och provade några gånger till med nobelprisberöm och godis så fort han visade intresse för att bjuda till. Fortfarande svårflörtad.

Jag har inte haft några problem tidigare, han har till och med gapat efter bettet på eget bevåg. Är livrädd för att han ska bli svårtränsad! Har lockat och pockat och bjudit på godis vid varje tillfälle, tagit det lugnt och sett till att bettet inte ska slå mot tänderna.

Är loppet kört?!

@phie ta det lugnt :) inget är kört. Kan det vara något på tok i munnen? Eftersom du inte haft några problem tidigare, värt att kolla först.

Med Hollie lägger jag inte så stor vikt vid att tränsa utan bara gör det, inget godis, stoppar lugnt in ett finger i mungipan som får henne att gapa och sedan bettet, sedan får hon känna lite på det innan jag spänner nosgrimma osv samtidigt som vi gosar lite. Gör samma sak varje gång och hon har inga problem.

Tog en skogspromenad tidigare i veckan med grimman över tränset (inget kopplat i bettet) och jag märkte knappt av att hon hade bett... inte hon heller ibland tror jag :D

10300036_10152086708206344_6516622466772272950_n.jpg

@Charlottee Jag gör precis som dig när det gäller tränsningen. Jag bara stoppar in bettet och låter det vara, brukar aktivera direkt efter - t.ex. gå ut på promenad eller gå ner på ridbanan en liten stund så att det lilla huvudet får tänka på något annat än bettet. :)

Jag funderar på att ställa ut Storm i sommar, vi kommer nämligen att ha en utställning hemma på gården som är öppen för de flesta raser, Storm är ju dock en Welsh Partbred och hon möter väl kanske inte riktigt deras rasstandard. Hon är ju mer som ett troll/islandshäst/nordsvensk/cob liknande sak och inte alls ädel och finlemmad som hon borde vara med sin rastillhörighet. :rofl:

Men jag tänkte, det spelar ju ingen roll vad hon får för poäng. Det vore ju ett tillfälle att öva lite miljöträning!

@Charlotte, du borde kanske komma och visa Hollie ;) Hon ser så himla jämn ut nu! :)

Bobbo släpptes på bete i söndags! Hoppas verkligen att gräset kan ge honom en "växa-skjuts", han är väldigt "valpig" fortfarande.
Hittade en helbror till min Bobbo, en 2011:a. Som 3-åring är han väldigt valpig så jag tror tyvärr att det är en sen-gen i blodet + att Bobbo är född i juli.
Känner mig väldigt back om man jämför med Era hästar, jag har varken haft träns, bett eller tömkörningsgjord på min. Mina planer är att inte sätta igång med det förrän efter betet.
Han är ju redan välhanterad från marken vad gäller allt annat, dessutom den coolaste hästen jag någonsin mött, och jag är den 3:e ägaren redan så han har ju varit med om så mycket redan, därför vill jag ge honom lite lugn o ro och bara få växa. Tänker jag fel?
Jag vill ju ha en hållbar häst att ha kul med. Hade gärna visat honom på 3-års, men det är verkligen inte hugget i sten liksom.

10005916_10203419501511291_185818236841499388_o.jpg

Oj vad trött man blir av att vara på utställning. Unghästen får nu ha lite ledigt och bara vara häst ett tag. det blev lite intensiva dagar med lastträning. Betträning utställning samt allt förberedande så nu förtjänar hon verkligen lite vila :)

Jag funderar på att ställa ut Storm i sommar, vi kommer nämligen att ha en utställning hemma på gården som är öppen för de flesta raser, Storm är ju dock en Welsh Partbred och hon möter väl kanske inte riktigt deras rasstandard. Hon är ju mer som ett troll/islandshäst/nordsvensk/cob liknande sak och inte alls ädel och finlemmad som hon borde vara med sin rastillhörighet. :rofl:

Men jag tänkte, det spelar ju ingen roll vad hon får för poäng. Det vore ju ett tillfälle att öva lite miljöträning!

@Charlotte, du borde kanske komma och visa Hollie ;) Hon ser så himla jämn ut nu! :)

haha jag tror nog att lilla Storm kommer att smälta domarens hjärta och göra succe ändå! Hela hennes look är speciell oavsett rasstandard :D en häst som syns i mängden..

Det vore väldigt kul att komma med Hollie men även om hon är betydligt jämnare sedan du såg henne sist, så ser hon ändå ut som en 2åring och är gänglig därefter. Jag håller tummarna för att hon är snygg nog att visa på treårs nästa år :o allt beror på vilken fas.
Hon pendlar verkligen emellan att vara himla snygg lr himla ful... :angel:

Kommer Storm gå kvar på betet? (Vi har ev ett stall i Södertälje mot nykvarn på g till hösten)

Jag har inte hunnit skriva här ett tag men allt går bra med Musse som äter som en häst (!) och växer hela tiden, både på höjden och på bredden. Imorgon fyller han 2 år så då ska jag mäta honom igen.

Idag åkte vi till en närliggande terrängbana och roade oss. Det var första gången Musse var både i vatten och såg terränghinder men han skötte sig fantastiskt bra och var sen, som den man han är, otroligt nöjd med sig själv. :P

Han har även lärt sig buga och början på spansk skritt. Det var del i en chokladutmaning, drfr jag mumsar choklad samtidigt ;)

http://s959.photobucket.com/user/Flickan_album/media/Choklad_zps763ab365.mp4.html

@Charlottee Så jag ska egentligen bara köra på, trots att han tramsar och inte bry mig så mycket? Munnen är kollad för en dryg månad sedan då vargtänderna togs bort, men visst kan det kanske röra sig om att han tappar tänder till förmån för de permanenta och att det är därför han inte är så medgörlig!

@_Smulan_ Duktig! Vilken ynnest att ha en terrängbana att strosa runt på.

Här är en bild på lillprutten. Liten morgonserenad, sådär ;)
jd32.jpg

Har fått mitt första bakslag med projekt inridning, eller ja, det kan ju inte alltid gå felfritt ;)
Sist jag hängde på honom och vi gick runt i volten så brallade han till och gjorde någon bocknings liknande rörelse, jag åkte i backen. Gjorde ingen grej av det, hängde igen och vi gick några steg utan problem.
Men min fundering är, om jag ska hänga någon mer gång i skritt men sedan sitta upprätt och skritta, bara innan han ska släppas på bete. Svårt att ligga still i sadeln, tänkt att det kanske är lättare att sitta upp.
Har suttit upprätt på honom utan någon rörelse.
Han har skött sig fint annars och stressar aldrig upp sig, kom nästan som en chock ;)

@phie Alltså, man ska alltid vara uppmärksam när hästen ändrar ett beteende, på att något kan vara galet (som du har varit). Men när man kan utesluta att det är smärtrelaterat, så skulle jag bara köra på som vanligt och inte göra en stor grej av det som sagt. Jag skulle också ta bort godiset i det sammanhanget, tycker det kan störa mer än att hjälpa, men det är min åsikt. ;) Söt pojke!

KL.
Hollie blev tömkörd i träns idag för första gången! Vi tog lite skritt ngr varv så hon fick fundera och sedan BRA och avslut, inga problem alls :)

Just nu växer hon mest på bredden men har en trevlig sida!
984060_10152090863751344_3833672629808225257_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka