Z

Ziggo

Jag har ett problem. Varenda gång jag är ute kör med pållen min och vi kommer förbi andra hästar så börjar hon att skaka och dra med huvudet och försöker sätta av i 110 knyck precis som om hon vill tävla.. Hur ska jag göra för att få henne till att sluta med detta för jag är inte ett dugg road av att sitta bakom en häst som inte lyssnar...

Jag kan ju tillägga att det är en gammal travare som jag har.

Sv: 110 knyck

Jaaa du.

Har ju en travare själv, men min förstår att i vagn , då sköter vi oss, däremot vid ridningen kan hon mycket väl backa ner i diket o bocka o stegra om hon inte får gå fram.

Jag tror jag har mera pondus i vagnen än i sadeln helt enkelt. Ledarskap och trygghet är väl kodorden.

Har absolut inga konkreta idéer, mer än att träna i lugna miljöer, ex på en bana, att styrka ditt ledarskap, Halt är Halt tills nåt annat ges som kommando. En välkörd häst lyder det även i upplösningstillstånd. Men det är svårt med travare, de är ju lite förstörda av travinkörningen och av själva tävlandet där de hetsas att vara först såklart. Alla vill väl vinna?! :D

Min hade bara ett tempo innan jag började träna inför tävling med henne, men nu går hon på lösa tömmar nästan jämt om vi bara motionerar i skogen. Hon är helt röststyrd. Dit kanske du kan/vill komma med?

En säkerhetsdetalj kan vara att köra på ett körbett, men vänj in henne först. /jenny

Tack Jenny för tipsen. Får testa med körbettet o.s.v. /Magdalena:bump:

Nja jag tycker förstås att du ska skippa körturerna tills du fått hästen att lyssna på dig o vara lyhörd. Ett skarpt bett är ingen bra lösning om hästen är het/inte lyssnar. Tömkörning är bra!
Markarbete, horsemanship, sök det finns säkert mycket läsbart om det.

//L

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 285
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar