11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Haha, liten svullnad? :p för mig är det mycket svullnad men jag har kanske haft tur med friska hästar. Trollet har haft små revor ibland bara så det här är det värsta liksom. Men jag testar ett sånt omslag och hoppas det hjälper :)

Ja antingen har ni väldigt stora körsbär i din del av Blekinge eller så är du helt enkelt förskonad från svullna ben ;)

Min gammelhäst hade lymfangit titt som tätt när han var ung, då svullnar HELA benet upp!! :crazy: så jag tycket ett körsbär låter väldigt lite :D

*kl*
Skrittade ut på Ai-chan en liiten bit igår. Hon skötte sig helt super, men var väldigt ömfotad så hoppade då av och gick en runda med henne och lät henne traska nere i dikena om hon ville det. Var väldigt bra träning då vi gick med kompisen som red en bit med de red i förväg efter ett tag så det var nyttigt för henne att träna på att kompisen sticker med. Mötte 4 traktorer och en skördetröska på det. Traktorerna bryr hon sig inte alls om, skördetröskan som var i full gång körde förbi oss bara 3-4 meter så då hoppade hon till en gång men den lät som bara den med. Så vi har mött traktorer, bilar med släp och stora motorcyklar utan en reaktion.... men, en unge på skateboard är väldigt farlig märkte vi XD

54819bb2066411e3b46d22000aeb0f16_7.jpg

Hahaha vet jag inte om jag vill hålla med om, men tack haha! :p

Idag hade jag sällskap ut till pojkarna och fick lite hjälp att fota/uppehålla grabbsen, så blev lite bättre bilder idag! Är så glad för min grabb!! :love: Är helt galet vad han ändrats i kroppen iår!

img_3634_520fc3a9ddf2b34df02a734d.jpg

img_3633_520fc3969606ee57cdf11e00.jpg

img_3641_520fc384e087c37c73fc5c75.jpg

Jättefin är han! Han har verkligen utvecklats åt rätt håll! :)

KL
Hemma efter ett par nervösa dagar på Wången. Balder har varit en strålande stjärna hela tiden! Har klivit snällt på transporten efter lite "är-du-helt-säker-på-att-jag-verkligen-måste-fasoner", har stått jättebra i sin tilldelade box (sovit utslagen på sidan och druckit ur vattenkopp), tränat lite i ridhuset igår kväll, duschat utan värre protester (matte blev precis lika blöt ;)) och har idag på självaste dagen D skött sig exemplariskt med betyg fullt godkänt!

Idag var jag ju så nervös så jag höll på att spricka, men efter att vi putsat till det sista gick vi en sväng. De var sega i ridhuset så det blev en ganska lång uppvärmning, ca 40 min, men det visade sig vara alldeles lagom! :) Hans boxgranne hade gått en stund innan så han var lite orolig och uppstressad i början. Inte ett dugg konstigt med tanke på att han heller inte rört sig just nånting på ett dygn. ;) Vi passade på att ID-kolla och då fick han för sig att man INTE fick röra hans nacke, öron och lugg och gjorde riktiga "travar-slängar" med huvudet så att både jag och ID-kontrollanten höll på att bli duktigt nockade några gånger. Det var väl det enda han gjorde på minussidan. :p

När vi gick in i ridhuset var jag såklart dundernervös, men han skötte sig långt över förväntan! Igår kväll när vi tränade trampade han runt massor när vi skulle ställa upp så jag var beredd på halv cirkus, men han stod som ett ljus! Kronan har verkligen trillat ner i mina kommandon för skritt och trav och han gjorde verkligen exakt som jag bad honom! Jag fick både gå och springa allt vad jag kunde för att hänga med. :D Han slog om i galopp en gång, men det tar jag på mig för jag blev lite för långt efter, vi fick göra om en långsida till och då travade han hur bra som helst!

Poäng: 7-7-7-8-8 = 37p och klass II, dessutom med omdömet: "Mycket väl visad och förberedd"! Jag är huuuur nöjd som helst och faktiskt ganska mallig över den lilla kommentaren! :angel: Det var väntat med 7-7 på typ och HHB, men jag blev väldigt förvånad över 7an på benen, där hade jag nog väntat mig en 8a, men det är vad det är och jag är skitnöjd som har den bästa hästen av alla! Sen är jag som sagt stolt att han överbyggd och i växtfas kunde visa upp sig så bra att han fick 8-8 på gångarterna! :D

Nästa år har han vuxit i kroppen mer, då tar vi nån poäng till så det blir klass I! ;) Dessutom fick jag chansen att se ett frivilligt körprov för treåringar, vilket vi ju ska göra nästa sommar. Det var väldigt mycket enklare än jag trodde, alla de momenten har vi redan gjort, så om ett år borde det ju sitta så pass bra att vi kan roffa åt oss ett godkänt iaf.

HELNÖJD med dessa dagar! Tyvärr blev vi en man kort så det blev inte alls så mycket kort tagna, men här är två. Det var två fotografer på plats så jag hoppas att det blev nåt fint på honom där också!

DSC_0303_zps2a651848.jpg

DSC_0306_zpsd9527b29.jpg

Bästa hästen. :love: I'm so happy!

Duktiga ni!!!
Förstår att du är stolt över din Balder :)
Han har verkligen vuxit till sig sen du köpte honom! Jättefin är han :love:

Jag funderar på om min har kollat in hunden lite för mycket.... ;)

1151012_372673436169215_1308344067_n.jpg

561867_372673419502550_1546121110_n.jpg

1157567_372673372835888_68683591_n.jpg

970357_372673336169225_521823194_n.jpg

men vad härligt! Du har all anledning över att vara stolt över er båda :)

Ett fint omdöme, bara att ta åt dig :D

RebeccaJoli blev bättre bilder nu ja och vad fin han ser ut! trevlig typ!

KL.
Z fick komma in en sväng idag för lite kraft och mys, var en mycke nöjd kille efteråt :love:

1173835_10151608274856344_525826548_n.jpg

Han är såå lik sin mamma över ögonen! Jag ser så mkt av henne i honom nu..

551184_10151026617436344_1039372813_n.jpg

Grattis!!! Va roligt att det gick så bra! Han är fin din kille!

Tack! Ja det är verkligen jätteskoj när de utvecklas på rätt håll, nu är det bara ett par år kvar innan man ser hur det slutar ;)

Charlottee: Tack så mycket :) Tycker oxå han har trevlig typ och bra vinklar :) Är kul att han fortfarande rör sig bra oxå, återstår väl bara att se om han kan hoppa oxå... och sluta skada sig :p

Vad kul att det gick så bra, visst blir man löjligt nöjd? ;)

Jag är nyfiken på vad han fick för kritik, har du lust att delge?

Haha, ja verkligen! Jag sprang runt med ett fånigt flin hela tiden. :D

Balders kritik:
Typ: Lågställd och långsträckt av ordinär rastyp. Högt hull för dagen.
HHB: Smalt huvud, små ögon, rak hals, kraftfullt bogparti, gott djup, lång i bålen, ngt kort kors.
Extr: Ngt gracil i extremiteterna, korta skenor, ngt tåtrång fram
Skritt: Bogfri och vägvinnande med god energi
Trav: Taktmässig med god mekanik

Övrigt: Väl visad!

Typ alla på plats tyckte att hon var väldigt petig och hård i sin bedömning, jag håller med om allt hon sa utom att han skulle vara tåtrång. Han har då alltid varit väldigt fin i sin benställning, vilket både veterinär och två hovslagare påpekat, men det är vad det är. :) Sen sa även domaren att hon nog var lite löjlig som anmärkte på hans huvud, haha! Men jag tycker att han är finast, så jag bryr mig inte! :love:

Vimsan: En fin stor hund!

Charlottee: Kul att det går så framåt med Z, jag håller alla tummar jag får tag på! Visst är det roligt när de är lika sina mammor. Jag ser mycket av Kandi i Kaptenen också. :)

RebeccaJoli: Nånting säger mig att Balder inte är klar förrän i sexårsåldern. :p Han har ändrats så galet mycket bara sen i december. Men visst börjar man kunna ana slutresultatet. ;)

Jag tyckte det var bra poäng! Som sagt är det en bedömning för dagen, och 2 åringar är ju inte i sin snyggaste ålder precis!
Och vilka fina poäng på gångarter! 88 och då överbyggd också! =)
Är helt säker på att han får jättefina poäng som 3 åring. =)

Hejsan hejsan, jag har en fråga till er med 11.or. Hur stora blir en Tinker korsning som är idag runt 145-147 i mank och runt 150 bak. Hans föräldrar är 160 och 147? Kan denna hästen nå 155? :)

Grattis! Klart att du ska vara nöjd att de skrev välvisad :) jättekul ju! Duktigt av er båda

Vimsan: Snygga grå! han kanske kan bli apportör? ;)

RebaeccaJoli: Vilken snygging :) försökte också mig på en uppställd bild idag...

"uppställd" bild (manen ser förjävlig ut jag vet :( ) han har skavt av det mesta genom att sträcka sig genom trästaketet. Min klippning gör de kanske inte bättre heller men men

tungan rätt i mun :D man ser den liiite

Inget är omöjligt.. Tinkrar är väl ganska sena i att bli "klara" men den kan lika gärna stanna vid 150 som att den blir 155 och över.. Jag vet hästar som inte har vuxit en centimeter sedan de blev 3, och andra som har knakat iväg en decimeter efter att de blivit 4..

Ja det känns jättekul! Fin flinga du har. :love: Så himla tråkigt att han skavt av manen, men den växer ju som tur är ut igen. :)

oanki: Ja jag blev jätteimponerad över att han kunde knata till sig 8-8! Han har mest bara legat och sovit här hemma sen de kom hem från betet för en månad sen, och han är typ 4 cm överbyggd. :p Till nästa år har han nog vuxit ikapp lite mer så då jäklar! ;) Jag är jättenöjd med poängen, det enda jag som sagt funderar över är att hon skulle tyckt att han var tåtrång, men det är vad det är. :)

KL
Idag har jag fått en film av en kompis som var på Wången! Jag blev så himla glad när hon skrev att hon hade filmat! :bump:

https://www.facebook.com/photo.php?v=404039876368873&set=p.404039876368873&type=2&theater

Nu vet jag att det är en facebook-länk, så jag hoppas att ni kan se den, annars kan jag be henne ladda upp den på youtube också. :)

Idag har Balder fortsatt med sin favoritsyssla: SOVA! Herregud, han sover ju mer än han är vaken. :D

Verkligen jätteroligt med Balder! Dessvärre så kan man inte se filmen.. :( Så jag hoppas på youtubeklipp sedan :D

KL: Maken var med ut till Calle idag. Jag skulle köra en sväng, men ville ha någon med som stöd, ifall att om, liksom.. Så Maken tog cykeln och fick agera förtrupp. Gick strålande. Visst, en gång så stannade Calle upp och jag kände att han var såpass intresserad av det som var på sidan (Hundar, soptunnor och annat jetefarligt ni vet.. Ja inte hundar då, men eftersom de lät lite och soptunnorna såg aggressiva ut, så var det bäst att ta det säkra före det osäkra.. :p) att jag ville att Maken skulle ta longerlinan som en extra säkerhet. Men det gick ju hur bra som helst sedan.

Löpare bryr han sig inte om. Inte cyklister heller. Hästar som vi passerade kikade han på, men går lydigt på vid kommando. Duktig bebishäst. Snart vuxen! ;)

Här är iaf en proffsfilmad snutt på körningen. Maken har inte förstått det där med att ha kameran i liggande läge när han filmar. (Men det kommer kanske så småningom..) Ett tips är därför att kolla på filmen i stort format, eller att använda förstoringsglas. Då ser ni kanske att det som kommer farande i mitten av rutan är vi!
http://www.youtube.com/watch?v=9YbZ4-WUaOI

Inget är omöjligt.. Tinkrar är väl ganska sena i att bli "klara" men den kan lika gärna stanna vid 150 som att den blir 155 och över.. Jag vet hästar som inte har vuxit en centimeter sedan de blev 3, och andra som har knakat iväg en decimeter efter att de blivit 4..

Jo det är sant, precis de är lite sena vad jag har erfarenhet av också. Vi får väl se, ska åka och kolla på honom till nästa helg, så om rumpan ligger på 150 eller mer så kanske han blir där runt iaf :) Sedan så är han ju bara 2år så han har ju 1år på sig att växa till sig lite ;D Om han är härlig och go så tar jag nog hem honom efter kastrering :)

Men ååååh vad DUKIGA ni är! :bump: Han är ju stencool ju! Så himla roligt att se! Och tja, du har ju tur som iaf BLIR filmad, min sambo säger typ: "nääää, tråkigt..." om jag ber honom följa med ut. :cautious: :p

Och ja, jag bad henne ladda upp den på youtube, det är suveränt, hon har filmat från att vi kom in tills att vi gick ut och allt domaren säger finns med! Nu hörde jag till exempel hennes roliga skämt: "högt hull för dagen, men vem har inte det", haha. :laugh: Och dessutom sa hon att Balder visat gott temperament. :) Också finns det med på filmen när han bet mig i tummen på slutet (det var väl tråkigt att stå där då :p). Han fattade direkt att han gjorde fel och körde upp huvudet och backade undan. Knashäst! Jättekul att få se det såhär, väldigt nyttigt! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar