Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Charlottee,
Det behöver inte alls vara något fel på din fölis. Det är ganska vanligt att hingstföl har förstoppning.
Tydligen har de litet trängre så när det första becket skall ut så är det inte alltid det kommer ut av sig själv och då kan det bli såhär.
Jag har hört sägas att många stora stuterier alltid Klyxar sina hingstföl i förebyggande syfte.
Har ett par bästisar som råkade ut för samma på sin hingstunge men frun i huset var litet snabb och hade Klyx hemma för något av barnen hade varit dåligt så hon gav fölet lavemanget och därmed fick igång magen och räddade livet på fölet. (Eh en konstig mening men jag tror du fattar..)
Du skall se att din lilla bäbis klarar sig. JAg håller tummarna.
Kram Eva
Jag brukar ha klyx el Microlax hemma och ger nästan alltid till företrädesvis hingstfölen som ofta har lite svårt att få ur sig tarmbecket. Jag blev påminnd om att jag genast ska åka och fylla på förrådet inför årets fyra fölningar.
Jag håller tummarna att de får fart på lillen! Jag fick ge mig iväg med ett knappt dygnsgammalt föl förra året. Hon hade fått för dåligt med antikroppar (mamma läckte ca 14 dgr innan) och fick ca 12 timmar gammal ordentlig diarré som luktade mkt illa. Hon blev snabbt svag och slutade äta. Ilfärd till Strömsholm och kunde efter 3 dygn med 3 liter plasma, en massa dropp och antibiotika, återvända hem och är nu en pigg och frisk ettåring.
Tack för ditt svar
Jo första vet. jag ringde, berättade för mig just det du har skrivit ovan så jag for till apotek och hämta Klyx och började behandla honom, ut kom en massa avföring men han blev inte bättre och var svag samt tappat sugreflex och ville inte dia, då beslutade vi i samrådan med vet. att åka.
Jag har ännu inte hört något vilket måste vara ett gott tecken?
Inga nyheter är goda nyheter. Men jag (och säkert alla andra här) fortsätter att hålla tummarna för din lille.
Kram Eva
Vad skönt att antikropparna var bra! Då fick han iaf en bra start och har kraft i kroppen.
Hoppas du får hem honom idag så vi kan snusa på föl i helgen
Underbara nyheter! Nu får du njuta av din söta fölis!NU ÄR DOM HEMMA IGEN!!!!