Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Hihi, ja jag handlade förra veckan för att vara förberedd med mina två fölningar.

Kul man kunde påminna någon... :)

mvh Eva

Charlottee,
Det behöver inte alls vara något fel på din fölis. Det är ganska vanligt att hingstföl har förstoppning.
Tydligen har de litet trängre så när det första becket skall ut så är det inte alltid det kommer ut av sig själv och då kan det bli såhär.
Jag har hört sägas att många stora stuterier alltid Klyxar sina hingstföl i förebyggande syfte.

Har ett par bästisar som råkade ut för samma på sin hingstunge men frun i huset var litet snabb och hade Klyx hemma för något av barnen hade varit dåligt så hon gav fölet lavemanget och därmed fick igång magen och räddade livet på fölet. (Eh en konstig mening men jag tror du fattar..)

Du skall se att din lilla bäbis klarar sig. JAg håller tummarna.

Kram Eva

Tack för ditt svar:)

Jo första vet. jag ringde, berättade för mig just det du har skrivit ovan så jag for till apotek och hämta Klyx och började behandla honom, ut kom en massa avföring men han blev inte bättre och var svag samt tappat sugreflex och ville inte dia, då beslutade vi i samrådan med vet. att åka.

Jag har ännu inte hört något vilket måste vara ett gott tecken?

Jag brukar ha klyx el Microlax hemma och ger nästan alltid till företrädesvis hingstfölen som ofta har lite svårt att få ur sig tarmbecket. Jag blev påminnd om att jag genast ska åka och fylla på förrådet inför årets fyra fölningar.

Jag håller tummarna att de får fart på lillen! Jag fick ge mig iväg med ett knappt dygnsgammalt föl förra året. Hon hade fått för dåligt med antikroppar (mamma läckte ca 14 dgr innan) och fick ca 12 timmar gammal ordentlig diarré som luktade mkt illa. Hon blev snabbt svag och slutade äta. Ilfärd till Strömsholm och kunde efter 3 dygn med 3 liter plasma, en massa dropp och antibiotika, återvända hem och är nu en pigg och frisk ettåring.

Tack, ja det var Klyx vi gav honom hemma och vår vet. berättade också att tydligen just hingstungar är trängre. Avföring kom ut men han var för svag och kom inte igång antagligen för att han slutat dia, så vi for in.

Härligt att ditt föl hämta sig:laugh: Vår kille sattes ju på dropp när vi kom in och skulle även få antibiotika. Även plasma kunde bli aktuellt sa de.
Det är ju en liten risk att byta miljö med så färska föl pga antikroppar, men eftersom det var FULLT i sto med föl avdelningen så fick våra stå isolerat vilket är bra.
Många små sjuka fölisar/ston inne och våran hörde iaf till de med bättre odds:crazy:

Jag ger också alltid microlax till mina, till årets hingstföl gick det åt dubbel dos. Jag brukar hålla koll på bajseriet och när jag ser att de börjar krysta så ger jag en dos. Har de mer problem som årets hade fick han två direkt och då hade han nog kämpat lite innan som jag missat.

Smidigt nu är att de säljer microlax på coop och ica och andra mataffärer som har apoteksgrejer, så det går att få tag på större delar av dygnet!

Min lillkille är nu 1,5 vecka och hur go som helst.

Molle e Monte Bellini - Orlando

ostergarden

ostergarden

Tack för ditt svar:)

Jo första vet. jag ringde, berättade för mig just det du har skrivit ovan så jag for till apotek och hämta Klyx och började behandla honom, ut kom en massa avföring men han blev inte bättre och var svag samt tappat sugreflex och ville inte dia, då beslutade vi i samrådan med vet. att åka.

Jag har ännu inte hört något vilket måste vara ett gott tecken?

Inga nyheter är goda nyheter. Men jag (och säkert alla andra här) fortsätter att hålla tummarna för din lille.

Kram Eva

Inga nyheter är goda nyheter. Men jag (och säkert alla andra här) fortsätter att hålla tummarna för din lille.

Kram Eva

Tack!
jag pratade med dom för ett par timmar sedan och de blir kvar tillsvidare dock var läget stabilt! Lilleman diar och är kaxig:o:D
Mer tester skulle göras för att fastställa orsak. Antikroppar var jättebra så råmjölken var ok. Det ska även spola stoets livmoder eftersom hon nu fått flytningar.

De ska ringa nu på em igen när dom fått svar på testerna.

Perfekt. Jättebra nyheter :bump:

Själv lär jag säkert få vänta på min fölis några dagar till.
Hoppas, hoppas jag får föl snart....

mvh Eva

Vad skönt att antikropparna var bra! Då fick han iaf en bra start och har kraft i kroppen.
Hoppas du får hem honom idag så vi kan snusa på föl i helgen :bump:

Vad skönt att antikropparna var bra! Då fick han iaf en bra start och har kraft i kroppen.
Hoppas du får hem honom idag så vi kan snusa på föl i helgen :bump:

NU ÄR DOM HEMMA IGEN!!!!:banana::banana::bump::love:

Jag hämta hem dom från uppsala idag och det var en mkt stor och stark fölis nu!!
Felet var ju mkt riktigt förstoppning och även om vi fick ut avföringen hemma med hjälp av Klyx så var han för svag för att repa sig själv utan behövde dropp och hjälp.

Jag är så himla glad !!!!:banana::banana::banana:

Vad skönt blev orolig när du inte skrev något i tråden ...

Grattis igen till bebban :banana:

Mia

Båda dina fölungar är riktigt snygga :d! Himla kul med så rörliga hoppföl!

Charlottee: Härligt att de här hemma igen!! :banana:

Angående lavemang har vi alltid Microlax hemma och ger det i förebyggande till alla fölen efter att de har fötts. Ena stofölet fick en extra idag då det började stoppa upp och bli uppdragen, men sen kom det snabbt ut. Alltid lite rädd för det och håller ett extra öga på det i början.

Pisan: Du levererar den ena flotta fölungen efter den andra :love:

Vilken härlig fölunge med luftig galopp. Bilden där han ligger och spanar på något är väldigt bra.

En bekants sto fölade i dag på dygn 367! Ett välskapt stoföl. Jag tyckte det räckte med att vänta 338 dygn i år, jag har väntat 352 dygn som mest en gång.

Har nu fått båda mina föl för iår!
Nr.1
Flora Linnéa
född 14 april vid kl.01 - på dygn 354(!)
e.Bellagio(ee.Krack C) u.Fackellilja (36) ue.Topaasch(e.Jazz) - Don Primero(e.Donnerhall) - Tip Top(e.Master)

Har ett energiförråd som aldrig verkar ta slut!! Tryck! Hon springer runt runt runt i hagen, nitar, studsar - allt går i hundranittio :rofl:. Mamma Lilja har gett upp att försöka hänga med henne, så Linnéa springer iväg själv i den relativt långa hagen.
Dessutom otroligt social - ser hon en människa så vill hon direkt gå fram och hälsa! Blyghet är ett ord hon inte känns vid ett dugg ^^. Tvärtom mycket trygg i sig själv.

208389_10150153170970951_717330950_7115885_5591893_n.jpg

216792_10150151112830951_717330950_7097432_5243671_n.jpg

:love:
208567_10150151130800951_717330950_7097522_7526941_n.jpg

Undersöker allt (min kompis blir grundligt undersökt ^^)
207363_10150154169805951_717330950_7127555_2864950_n.jpg

Mamma i ena änden av hagen, Linnéa vilandes i andra (Lilja var där nere när Linnéa la sig ner).
216533_10150157199725951_717330950_7152547_4932590_n.jpg

Jag ropar på Linnéa - då studsar hon upp och kommer som ett skjutet skott <3!
208390_10150157199945951_717330950_7152549_4312502_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 218
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar