11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

KL
Idag är det skitväder här, men måste ändå säga ÄNTLIGEN regn! Det har inte kommit en droppe på nästan två veckor så det var verkligen välbehövligt!

Storebror frös och fick täcke på sig, och när han kom ut rutig blev det såklart intressant och en massa bus!

Det kan tänkas att det fortfarande är originalljud på filmen, ni får hålla tillgodo. :D

Betesbus!

Bushästar!

:D härlig busfilm! Synd med täcke på kaptenen... jag vill ju se hela honom!;) Nyfiken nu när man har en lillasyster:love:

Även om regnet behövs här också så tycker jag blåsten och de kalla graderna kunde ha uteblivit.. usch vilket vi väder vi har!
Frusna betesgossar fick därför komma in idag och får tillbringa natten i sin torra varma box. Såhär nöjda såg de ut:D
550466_10150857922001344_1532119996_n.jpg

Ja han stod och frös som en liten groda så han fick kläder på sig. :grin: Men sen försökte han ju på alla sätt ta av sig täcket igen så jag tog av det bara några minuter efter att jag filmade, vill ju inte att han ska förstöra det! Han får skylla sig själv och får frysa istället. :p

kl*

Igår åkte Walle på hingstbete :) Det blev han och tio andra grabbar. Var nervös för att han skulle bli nervös och rädd på grund av tidigare erfarenheter, men han var jätteduktig! Hittade snabbt en kumpan att följa (troligtvis den som blir högst i rang av vad vi fick se, men det kan ju ändra sig fort). Hagen är på 10 hektar, så de har en hel del att röra sig på :laugh:

Så nu blir han borta i tre månader. När han kommer tillbaka är det kastrering som gäller och sedan ut på lösdrift :)

Film från släppet: http://www.youtube.com/watch?v=8znNgUvBsP4&feature=youtu.be

33091730.jpg

33091731.jpg

33091729.jpg

33091732.jpg

33091733.jpg

Men OJ vad vuxen och färdig han ser ut! :eek:Inte alls en ranglig åring där inte;)
Ser jättefin ut!

Min röda Zolero är verkligen rööööööd i sin sommarpäls nu! Min ferrari:D
224899_10150859575906344_563156343_9770396_455255381_n.jpg

579364_10150859758591344_1998971924_n.jpg

197730_10150859763331344_563156343_9770945_131875433_n.jpg

168871_10150859762896344_1877617079_n.jpg

Senast ändrad:

Ja, eller hur gör han :o men han har inte vuxit på höjden på nästan tre månader utan istället fyllt ut den kroppshydda han har.. Nu när han får gräs kommer han förhoppningsvis dra iväg höjdmässigt igen och se ut som ett benrangel istället ;)

Jag var riktigt imponerad av betet, och då har jag ändå inte sett hela hagen! Ska dit om några veckor igen och inspektera lite :)

Hur hög var han när du mätte senast?:)

Verkligen en helt fantastisk hage!!

Han är 143-44 cm i manken och cirka 145 i korset ;) hoppas på att han landar runt 165-168.. Pappan lämnar någorlunda stort (warsteiner), men mamman är 158 och e. Cortez och hon har en del smått bakom sig.. :crazy:

Han är 10 1/2 månad nu så ettårslooken kommer säkerligen (vare sig jag vill eller inte ;) )

Känner igen det där med kort bakom mamman. Min 11s mamma är ju 157-158 med och kollar man bakåt ligger de mellan 155-159 :( Så hoppas pappa Bellagio trycker in höjd ;)

Ja, det är tur att man tycker om dom ändå ;) fast det blir ju tråkigt när man kanske måste sälja på grund av att man själv inte kan använda dem :(

Vi får helt enkelt hålla tummarna och hoppas att de växer senare ;)

Jo jag hoppas på en 165 i alla fall för kan inte rida med skänkel vid knäna på henne :D Så håller mina tummar och tår att hon säger POFF och blir stor :D

Ojdå då upplever jag honom högre genom bilderna. Våra grabbar är bra mkt större;)

ettårslooken är inget att eftersträva:devil::D.. han ser verkligen jättefin ut nu din kille! Fint huvud!:)

Jag tycker också han ser större ut, bredvid vår 3-åriga fjording som
är 145 cm ser han bra mycket större ut.. Så man kanske inte ska lita på min mätteknik heller ;)

Nej, jag är glad att han ser så fin ut, men rädd att det slår tillbaka senare i livet :crazy: ;) huvudet är det bästa! :love:

Vi vet inte om vi behåller för får många föl i år och tyvärr kan jag inte behålla alla även om man vill ibland :angel:
Blir hon liten funkar hon inte för mig som är närmare 180 :(

Hon har alltid varit liten :p Ska se om jag kan hitta måtten. Hon nådde sin mamma till bogen och mamman är 157 så skulle tro det var runt 110 cm
Mammans förra föl började växa vid ett års ålder så får väl se vad som sker ;) Hon är strax över 11 månader på bilderna. Blir ett den 21 juni.

Ja, är du 1,80 så förstår jag att du vill ha ganska stor häst :)
Hoppas hon drar iväg i storlek då eller att hon blir en sån som helt enkelt ser större ut.

Med min egen 12:a som nu som 6-dagars är 98 cm så det är lite intressant för mig att jämföra med andra stoföl. Det är därför jag är extra nyfiken på måtten :)

Jag får ge nått sånt där växmedel för blommor? ;)

Jo är spännande jämföra. Årets kull ska jag försöka mäta varje månad så man se skillnad :)

Håller med om att han ser så himla jämn ut! Inte alls sådär åringsgänglig som de flesta är.

KL
Igår regnade det ju precis hela dagen här också, så på kvällen fick de faktiskt komma in och sova! De fick ordentligt med hö och lite havre att mumsa i sig och det var nog himla populärt! Koronn hade glömt helt hur i hela friden man tog på sig en grimma (det var ju hela tre dagar sen sist, eller nåt...) så jag fick bråka rejält med honom. Gav upp en sväng när han sprang iväg och fixade de andra två först, då kom den uslingen tillbaka och skulle visst säga förlåt och stoppade ner näsan helt själv. :grin: Det är fortfarande öronen som är bråkigt, när man kommer upp dit slänger han upp huvudet och/eller backar... Hoppas det ger med sig.
När vi var nästan inne höll de på att springa över mig (jag ledde båda bröderna samtidigt och sambon tog nordisen - som är mycket bängligare än småttingarna, därav att jag tar dem tillsammans istället för honom) för det var ju JÄTTEFARLIGT att gå förbi vår påbörjade vedhög täckt med en otäck presenning! Där bråkade vi också ett tag innan Koronn fattade att man inte får meja ner matte även fast man ser nåt farligt. :grin: Jag är så himla envis också och ska alltid reda ut sånt där och då direkt när situationen uppstår, oavsett väder, så jag var heeeelt genomblöt efteråt. :angel: Sen när de stod inne i boxarna tog jag av och på grimman två gånger till i lite mer kontrollerade former innan jag var nöjd.
Båda bröderna frös och skakade som asplöv så det var nog bra att de fick komma in och sova torrt... Det rann säkert av en hel liter vatten från båda när jag drog över dem med svettskrapan!

I morse när de skulle ut skötte de sig exemplarisk! Koronn bara höjde huvudet lite för grimman och sen gick han jättesnällt bredvid mig hela vägen ner i hagen (även förbi presenningen!) och stannade bakom mig när jag böjde mig ner för att hämta handtagen som bara blivit slängda åt sidan - så i morse var han dyr igen. ;) :D

Senare fick pållarna gå över till nästa del av lägdan (vi har bara 2ha som vi delat upp på tre delar så de får gå emellan, hoppas att det räcker längre än om de fått hela samtidigt...). Jag hade kameran redo men det var bara gräset som gällde så det blev inga bilder alls. :grin: Ska ut snart och sätta upp en saltsten i skogsdungen (som vi hägnat in så att de kan vara i den vilken del av lägdan de än går på), det blir nog poppis!

Han har fått fin nacke nu men det märks att han växer som jag-vet-inte-vad för han ser lite osammanhängande ut. :D

Och i morse hittade jag honom halt... Vänster fram. Förstärkt puls i kotan, men inte varm i hoven (vilket ju var det första jag kollade såklart...), dock varm strax ovanför hoven, i kronan på utsidan. Kanske han har vrickat sig? Det har ju varit såna jävla sorkangrepp på vissa delar av betet så jag är lite rädd för hål och grejer... Senast igår kväll busade de ju som galningar så jag hoppas att han bara halkat och vrickat sig eller liknanade... Han stödjer ju på foten men han går försiktigt försiktigt... Suck.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar