11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

:love: Superfina! Jag är så löjligt förtjust i hästrumpor! :D

Tack allihop för styrkekramar... Det värmer.

KL
Koronn är inte rädd för nye farbrorn längre. De drack allihopa samtidigt ut samma hink förut idag och sen stod de och gnabbade på grabbars vis. Koronn nöp farbror som bara stod och tittade på honom som att han sa: och-vad-ville-du-åstadkomma-med-det-där-då? Klockren nordis har jag fått hem! Kommer bli super detta.

Koronn hade till min stora glädje ätit upp allt i krubban och dammsugit spånet, så nu törs jag öka givan lite!

Nu har jag läst vad som gäller om att transportera föl. Hittar inget alls om att de får vara uppbundna eller ej. Står att hästar tom 24 månader ska, om de är bundna vara det på ett säkert sätt så att de kan ligga ner utan att skada sig. Gäller troligen transporter över 50km.

Sen står det tydligt att föl är 0-6 månader, unghästar 7-24 månader, men detta står där det finns beskrivet vilket utrymme de ska ha i transporten.

Kan vara så att det finns en annan regel om att binda föl som gäller överallt och på så sätt även gäller vid transporter... Känns som om man måste vara jurist för att hitta alla regler.:confused:

Däremot är det många som har skrivit här på Buke i olika trådar att föl inte får bindas upp men ingen hänvisar till något som jag kan hitta och läsa "lag text" om.

Nu har jag läst vad som gäller om att transportera föl. Hittar inget alls om att de får vara uppbundna eller ej. Står att hästar tom 24 månader ska, om de är bundna vara det på ett säkert sätt så att de kan ligga ner utan att skada sig. Gäller troligen transporter över 50km.

Sen står det tydligt att föl är 0-6 månader, unghästar 7-24 månader, men detta står där det finns beskrivet vilket utrymme de ska ha i transporten.

Kan vara så att det finns en annan regel om att binda föl som gäller överallt och på så sätt även gäller vid transporter... Känns som om man måste vara jurist för att hitta alla regler.:confused:

Däremot är det många som har skrivit här på Buke i olika trådar att föl inte får bindas upp men ingen hänvisar till något som jag kan hitta och läsa "lag text" om.

http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000907/DFS_2006-09.pdf

Sid 16 § 9 Mia

Nu hittade jag reglerna. De som du hänvisade till är sen 2006. Har kommit nya 2010.

Där står följande:

Särskilda bestämmelser för vissa djurslag
Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl som är yngre än sex månader får inte bindas om de inte vants vid det.Att hästar yngre än 24 månader måste kunna ligga ned vid transporter längre än åtta timmar framgår av 5 kap. 18 §. Då flyttningsbara väggar används för att göra utrymmet större och hästarna ska kunna ligga ner ska väggarna vara täta ner till golvet.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
Allmänna råd till 6 kap. 9 §
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.
10 § Varje häst ska kunna stå i naturlig ställning i spiltan och ska vid behov även kunna bredda bakbensställningen.
11 § Vid transporter längre än åtta timmar ska hästar, med undantag för sto med icke avvant föl, transporteras individuellt. Individuella spiltor eller bås ska vara utformade på ett sådant sätt att djuren skyddas mot stötar.

Finns att läsa här

http://www.sjv.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf

Inte lätt att hänga med när regler ändras.:confused: men här talar de även om åldern på ett föl.

Nej det kan det ju inte betyda för de skriver :

Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna

Måste ju alltså vara valfritt att binda eller ej.

Bra Maui ;)

Kan igentligen tycka att det kan vara säkrare tex att köra sto och föl om man vant fölet vid uppbindning och att dessa regler då blir bättre .

Och som du sa här står det klart och tydligt åldersmässigt ,det gjorde det inte förr och fick då ge tolkningar att de var föl upp till 1 år ?

Fel av mig ;)

Mia

Nej det kan det ju inte betyda för de skriver :

Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna

Måste ju alltså vara valfritt att binda eller ej.

Vem kör sin vuxna häst lös i hästransporten låter ju som trafikfara ?!

Låter helsjukt ingen som har tid att ringa och fråga hur dom tänker på Jordbruksverket ?

Mia

Får man vara med här även om man inte själv fött upp fölen, utan köpt dom? :)

Har iaf två små föl, Everest hingstföl född 9 april och Linka, stoföl föd 14 april, båda av rasen Freiberger.

Linka
Foto-N7U8WCL4.jpg

Everest
Foto-IVL47RO6.jpg

Vilka sötnosar! Klart du ska vara med ändå!

KL
Koronn har anpassat sig bra utan mamma. Han är inte alls orolig längre, hade legat ner och sovit inatt igen och äter fortsatt upp all mat! Duktig kille! Fortsätter att gradvis öka hans kraftfodergiva lite till. :)
Grabbarna hjälper mig att må lite bättre, idag var de på bushumör och lyckades få mig att skratta!

Grabbar015.jpg

Grabbar030.jpg

Grabbar049.jpg

Grabbar056.jpg

Grabbar058.jpg

Grabbar103.jpg

Han är fortfarande ganska jämn i kroppen även om jag tycker att han är lite tunn, därav att jag ökar hans kraftfoder lite.

Kul att du tycker det! Jag är ju liiiite partisk i frågan... ;)

KL
Idag gick grabbgänget ut nakna, men ett par timmar senare vräkte det ner snö (det gör det fortfarande) så jag lekte hönsmamma och tog in dem en i taget så att de fick kläder på sig.
Koronn fick komma in sist, han tog så snällt på sig grimman, tycker fortfarande inte om när den kommer över öronen men det går bättre och bättre, och följde med in utan protest. Stod uppbunden i grimskaft helt stilla och alldeles lugn medan jag borstade av snön och hämtade täcke. Provade storebrors gamla vintertäcke men det var på tok för stort så han fick på sig samma regntäcke som sist. Noll reaktion när jag lade på dem, tog det väldigt lugnt och försiktigt. Vek ihop det så att den låg i en klump på manken - spände framtill och drog ut det bakåt. Funkar super, han rör inte en fena!
Så nu är herrn mintgrön, han passar verkligen i den färgen... Hmm!

Men varför täcken på så små när de leker så vilt?
Båda ser ut att ha gott om päls och är friska och krya?

Jag hade varit mer rädd för att de fastnar än att de fryser.
En unghäst som har gott om mat och kommer in på natten
lider knappast av att ha lite snö i pälsen.

kl:

Har börjat att fundera på om min fölunge egentligen inte är en kameleont?? Han skiftar färg för 4 gången sedan födseln nu..
version-e7a5ae492233e3f7f6915cefcd0a4050

Allt annat än till sin fördel för tillfället. Han ser ut som Hedenhösarnas Hårfagre..:D

Men han ser ut att bli mörk som sin mamma.

Min 11-a är likadan, hon är nästan svart på undersidan av halsen och på bogen.

DSC00205.jpg

KL

Körde fölet för första gången i går. Hon fick stå lös och ha hela transporten. Hade fyllt den med mycket spå och lagt in hö samt sänkt ner bommarna. Såg i kameran att hon gick runt lite sen stod hon med baken i färdriktningen.
Gick in i transporten utan att tveka.:)

Veterinären gick in och gosade med henne samtidigt som hon fick vaccinationen. Tror inte att hon märkte av den. Vidare till hovslagaren där hon fick kliva ur. Hälsade bl.a på deras föl.
103636.jpg

Var jättesnäll när hovslagaren höll på. Stod helt still. Sen klev hon på transporten lika snällt igen och fick åka hem.:laugh:

Åh vilket modigt litet föl du har!!

Jag tog ut min lille själv ur hagen idag för första gången.
Han ville inte gå så långt från kompisarna. Det hade nog gått bättre om inte min gamle valack hade satt igång och gnägga efter honom som en tok!
Så vi gick bara ett varv runt gården och sen hämtade vi gaphalsen.
Sen gick det hur bra som helst att gå en sväng ner mot skogen.

2331561370059748183S600x600Q85.jpg

kl
Idag fick Dahlia ny kompis (Maui)! Efter några timmar ute i hagen tog jag in dem, och provade då att sätta dem i samma box, de var väldigt lugna, och stod o åt i varsitt hörn, verkade inte vara oroade alls, o till slut vågade de även nosa lite :D Bra när de kan ha lite avstånd till varandra, (6m) men jag hade gjort iordning en annan box ifall de verkade oroade, men allt har varit lugnt :) Mamma-häst var dock inte så förtjust i att jag stoppade in den nya pållen till hennes bebis, men hon vänjer sig väl...

Vilka duktiga bebisar! :laugh:

KL
Idag blev Koronn äntligen av med sin sko! Det har vuxit ner kanonbra så det sista efter den hovbölden försvinner på nästa verkning! :laugh: Han är så söt när hovis ska fixa, bara matte står och pratar med honom så är han så lugn och snäll, men om jag kliver lite bakåt för å kika börjar han kliva runt lite. Han är exakt som sina äldre bröder... :grin:
Nu hoppas jag att den härliga vintern håller i sig!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar