11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Min lillkille är så häftig!!

Han har anpassat sig så bra efter flytten från stalllivet med mamma till ett liv med en valack å en shettishingst på lösdriften.
Varje dag få de mat inne på logen, då binder jag upp dem och borstar alla tre. Har lyft fötterna på fölsing i princip varje dag och än har det gått superbra.

När stormen Berit drog fram över Blekinge hade jag en fundering på att stänga in hästarna på logen, men de blev mer oroliga av att vara inne så de fick gå ut igen. Som tur var ligger hagen i lä så det blåste inte så farligt just där. Min gamle valack är lugnet själv så han är ju bästa tänkbara sällskapet medans shettisen står för underhållningen och leken :D

Frukost under granen.

2288160650059748183S600x600Q85.jpg

KL

Nu är det bestämt på lördag åker mitt lilla föl (6 månader) iväg för att få gå med andra föl och ha lite roligt. Funderar på hur jag bäst kör dit henne, kommer att ta 2 timmar.:confused:

Kan ta med mamman och låta den lilla vara lös i transporten. Då blir mamman orolig på hemvägen.:(

Kan ta med en annan häst som sällskap och binda upp den lilla. Blir nog en lugnare hemfärd.:grin:

Bara ta den lilla och binda upp henne i transporten. Har inte testat detta ännu men få väl köra en tur under vecka för att se hur det går.

Hur hade ni gjort?

Kör fölungen lös i transporten täck rutan om du inte har galler samt säkra lilla utgången så den inte kan gå upp .

Sen får du ABSOLUT INTE BINDA en fölunge vid transport enligt djurskyddsreglerna .

Mia

Tack. Visste inte att man inte fick binda dem när de var 6 månader. Dörren har föllås och jag har kamera så jag kan se henne. Får provköra en tur o se hur det går.

Tack. Visste inte att man inte fick binda dem när de var 6 månader. Dörren har föllås och jag har kamera så jag kan se henne. Får provköra en tur o se hur det går.

Trodde man bara fick ha ett nick på buke ?

Jag skulle inte köra fölis en sväng för att se hur det går ... Bättre att köra långt så de hinner slappna av i transporten har fått för mig att hästarna smälter transporten bättre .
Vi ska själva hämta vår fölis i Göteborg och lämna på ett stall som kompis .
Har aldrig haft problem med att köra fölisarna .

Lycka till Mia :)

*kl*

Idag har jag varit ute på promenad med min lilla för första gången.
Jag tog min gamle valack i vänster hand och fölsing i longerlina i höger.
Å det gick jätte bra :bump:

Jag bytte namn då avel kom på hastigt då jag ville ha hingst tips. Eftersom stoet inte blev dräktigt i år så blir det inga fler föl. Då lät namnet helt fel.:crazy:
Beslöt att ändra o kalla mig fölets namn.

Har läst en annan tråd om att köra föl. De flesta tycker de ska vara helt lösa själva men så påpekade någon att om man måste tvärbromsa så är det 200 kg som kan komma farande.

Ska till veterinären för sista vaccinationen o tänker köra henne ensam dit. Är nån mil per väg. Då kommer hon att få vara lös i transporten.

KL
Nu har min älskade mamma-häst somnat in... :cry: Finns inga ord som kan beskriva hur ledsen jag är.

Koronn är lätt hysterisk och springer runt och letar efter mamma hela tiden... :( Han skriker och skriker hela tiden och försöker dia på storebror. Igår eftermiddag kom deras nya lek/uppfostrar-farbror vilket blev en direkt trygghet och stor idol för storebror, men lillen var livrädd för honom i början. Vid ett tillfälle hade nordisen gått upp till skogen och kikade lite, och när Koronn såg honom genom träden blev han ö-v-e-r-l-y-c-k-l-i-g och sprang snabbare än vinden och skrek och skrek, för att fem meter ifrån honom tvärnita, stå och stirra en stund och sedan vända och komma tillbaka till mig vid grinden. Usch så jobbigt det här är! :cry:

Tror dock att nordisen kommer bli en kanonbra pappa-häst. Han sa inte ett ljud igår när han kom, nosade lite på sina nya kompisar och traskade sedan bort till maten där han fastnade... ^^ Lugn som en filbunke!

Ska till veterinären för sista vaccinationen o tänker köra henne ensam dit. Är nån mil per väg. Då kommer hon att få vara lös i transporten.

Vet inte om jag är väldigt känslig ,men transporten ska vara en trygghet och transportera ett föl för att den ska få en spruta känns inte kul om den sen sammankopplar detta med transporten ?

Men det är jag det och de reagerar väldigt olika och jag är löjlig som vill undvika framtida konflikter vid sprutor ,transporter osv att saker skall ske positivt fär hästarnas sida och vill därmed undvika ev konflikter som kan komma senare pga av en icke positiv upplevelse .

Mia

Måste bara fråga, ang detta med att man inte får köra föl uppbundna, hur länge räknas de som föl? Jag har kört en 10mån "fölunge" så...

Jag beklagar.. det oerhört smärtsamma beslutet man som djurägare har ett ansvar att ta.... definitivt baksidan med att ha djur.
Men man är skyldig dom ett värdigt slut, att hjälpa dom över till andra sidan när den tiden är inne. Vilket du har gjort för ditt sto nu, men fattar att det är tungt! Strykekram!

:cry:

Vad gäller lillkillen så vänjer han sig snart vid att mamma är borta.

Styrkekram!! Förstår att det varit väldigt svårt beslut, men du har iaf två väldigt fina killar kvar som kommer bli sååå fina! *kramar*

kl

Min kille har flyttat ut på lösdriften nu och det går jättebra!! han trivs kanon i flocken, de tog honom till sig direkt! En av 3åringarna har verkligen adoprterat honom :D haha! Z va lite orolig första dygnet, men sen kopplade hon av totalt och det går tom att rida henne på ridbanan (som ligger bredvid lösdriften) utan att någon av dem bryr sig :) Duktiga pållar!! :love:

Jag tänkte på detta när stackarna fick åka till veterinären och få sin böld på halsen uppskuren och jag tyckte veterinären var väldigt hård mot ett föl. Han tom bremsade henne.:cry:
Några dagar senare skulle vi till hovslagaren och då tänkte jag att hon kliver väl aldrig in i en transport igen, men hon bara traskade på. Inga problem så de tänker nog inte riktigt så.

Vad jag har läst mig till räknas de som föl tills de är 6 månader och då får de inte vara budna.

Maja_Kandi, beklagar med din mamma häst. Det är svåra beslut och mycket sorg bakom.

Måste bara fråga, ang detta med att man inte får köra föl uppbundna, hur länge räknas de som föl? Jag har kört en 10mån "fölunge" så...

Vet inte men i de gamla reglerna upplevde jag att tolkningen var föl upp till de blev 1 år ?

Har nu varit ute och skummat men hittade bara att föl ej fick bindas upp i transporten ?

Mia

Hänvisa gärna till att de räknas som föl till 6 mån och att man därefter får binda dom ?

Angående transport till vetten och sen spruta hästen inne i transporten så är jag övertygad om att dom kan koppla ihop det obehaget med transporten .

Men åka till vetten och lasta ur och där få obehag tror jag inte de sammankopplar med transporten dvs att de tänket har dom inte ,att kunna tänka i fler led om det inte varje gång upprepas med negativa saker som händer efter transporten .

Mia

Första snön har kommit här med!

09-1056.jpg

Piff & Puff :D

05-1052.jpg

Rumpor, mums!

Mina små krakar gör inte så mycket, de får några tag med borsten då och då, men annars är det mest in och ut från hagen. De binds upp varje dag också. Nu går de ihop i stor box på natten och i hagen på dagen, så de har mycket trygghet i varandra (nåja, svart har mycket trygghet i brun). Än så länge är det bara bra tycker jag, men så småningom ska vi börja träna självständighet och självförtroende.

Så sööööta :love:

Walle på sin första promenad (inte så lätt att fota och hålla i två hästar :crazy: )

2939549850059748183S600x600Q85.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar