11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

+ Maja_kandi Tack! :D

Ska bli kul att se hur pass mkt vita fötter jag får nästa år.. 2 av stona är ju i princip bara mörkbruna utan några tecken, men det hjälpte ju inte på Wanya. Tydligen blir mörkbrun+ brun (magini) = fux med 3 höga strumpor och bläs :D
Iofs finns ju mkt fux bakom på Wayana, även hennes förra blev fux :)

Min -09 hade liknande problem med hovarna som din när han var mellan 1-2 år. Hålväggar och djupa bölder som åt upp hela hovarna kändes det som. Han blev opererad i ena framhoven, och hade hålväggar mer eller mindre i de andra tre. Det försvann aldrig eftersom att dåvarande hovslagare inte höll efter hovarna tillräckligt (lätt att vara efterklok, man litar ju på sin hovis). Istället för att gipsa fick min skor och sulor i somras för att inte stänga in hovarna. Jag vet inte hur hovis lyckades slå på skor på hans trasiga hovar, men det gick! Nyckeln till att hålla min frisk i sina fötter sen har varit att verka ofta (endast 2-3 v emellan i början). Nu har han superfina hovar utan minsta röta. :banana: Och verkas var 6:e vecka. Han har varit barfota några månader nu med hela fina hovar! Det finns hopp :)

Så mitt bruna sto dräktigt med just Highcruiser denna gång kommer säkert få en fux till!!!:o:o:eek: Men tänker ändå hoppas på mitt bruna stoföl:p

Men undrar varför han får så många hovbölder i nästan alla fötter? Håller tummarna för er att det var den sista bölden denna gång iaf!

Haha jag sa ju att det kunde komma en fux, ingen som trodde mig!;)

Victovie Stort grattis till dig vad roligt för er!

jag har full koll på färgerna och speciellt fux eftersom jag endast vill ha fuxar.
Mem jag vidhåller nog att brun+brun oftast ger brun och att fux får ses som ett undantag.

Nä jag tycker inte du ska hålla på och sno den snygga fuxfärgen när du inte ens vill ha den ;) Jag kommer få brun hingst. :(

jag har full koll på färgerna och speciellt fux eftersom jag endast vill ha fuxar.
Mem jag vidhåller nog att brun+brun oftast ger brun och att fux får ses som ett undantag.

Det finns ju vissa ickefuxar som lämnar väldigt mycket fuxar, du får hålla koll efter dem. Tyvärr kommer jag just nu bara på Magini och Szkopul, jag har själv fått en fuxa efter den sistnämnda med en mamma som inte har någon fux förrän i fjärde led. Jag blev lite förvånad:D

Skönt att höra att din blev bra! Dock är det ju lite svårt att sko min lilla plutt... Han är ju bara fem månader (igår faktiskt! ;)) så den skon han har på höger fram blir nog den enda, ännu svårare att få dit sulor som ska passas in på så små fötter också.

Jag förstår faktiskt inte hur min har kunnat ha såna ofantliga problem med alla sina tassar... Nu HOPPAS jag att det inte blir nånting på sista foten men jag skulle inte bli förvånad den dagen det händer om vi säger så... :grin:
Idag fick han ju gå ut med sin fina toffla och jag tycker det ser MYCKET bättre ut! Han haltar inte alls såvida han inte råkar kliva på nånting som tar emot. Har dock bara sett honom skritta, men bara att se honom ta lika långa jämna steg är nästan en wow-känsla! :bow: Nu hoppas jag att han låter den här tofflan sitta kvar tills på lördag så ska jag ringa hovis och rapportera då så får vi diskutera fortsättningen.

Cartier och Zuidenwind! jag har stenkoll ;P
Eftersom mitt sto är fux är det lättaste att betäcka med fux.. så slipper jag chansa.

Jag kan nog vänja mig vid lillemans fuxfärg;) Nej du kommer få en söt liten fuxprinsessa ska du se!

kl.
Imorse fick jag ett sms av stalltjejen, lilleman var svullen i ett framben! Jahapp tänkte jag då var det vår tur med elände.. var dock lättad av att det stod framben och inte bakben där hans gamla skada finns. Väl framme var svullnaden på senan mkt mindre än jag hade befarat, han verkar slagit på sig helt enkelt. Ut och kolla om han var halt och underbart nog var han helt utan anmärkning! Beslutade ändå att de skulle gå i en mindre hage idag, när jag kollade vid insläpp var svullanden borta så ibland ska man ha tur också!:bow:

Haha satt du och tänkte på Wayana eller, med tanke på att det var dom två hingstarna som dök upp :D

Hon kollades idag på +90 dygn och är dräktig med Zuidenwind :) Vi får väl se om det blir en fux den här gången med..

Haha, jo det gjorde jag:D
ihop med min egen lilla fuxa

Lambourgini kan också ge en hel del fuxar, jag blev besviken över att minn 11-a inte var svart som sin helbror men glad över att hon inte blev fux, det räcker med en;)

Vad roligt att du har dräktigt med Zuidenwind!:laugh:

Min 11:a efter honom blev som sagt fux, men en snygg fuxfärg och tycker ZW verkar lämnat en del mörka fuxar.. så om det blir en fux unge kan du ju hoppas på en sådan iaf!:D

Nu är min avatar svartvit men du ser honom där.

Vad skönt att det inte var nåt med din lille! Förstår att du blev orolig!

kl
Igår lekte mina pojkar självmant i hagen!!! :bump: Ni anar inte hur skönt det var att se lillen springa runt för egen maskin!!!
Pratade därför med hovis igen, han sa att jag kunde ta bort tofflan och om det såg fint ut skulle jag peta i live tjärdrev och sen låta honom gå som vanligt. Så på kvällen gjorde jag det, upptäckte att tofflan ändå gått sönder under dagen så skulle ändå gjort om den. Kikade över alla fötter, nu kan ju lilleman stå ordentligt på tre ben utan att det gör för ont i hovarna så det gick jättebra!
Alla hovar ser faktiskt *peppar peppar* bra ut! Den sista har torkat upp jättefint och de vänstra fötterna är till synes hela och friska! Höger fram är lite svår, knepigt att se hålet för skon, men jag tycker han fortfarande är lite halt på det benet. Hovis trodde folk att det till viss del kunde bero på att han blir ojämn, man kan ju alltid hoppas på det!
Den skon ska hur som helst sitta kvar tills snön lagt sig (idag VRÄKER det ner!!! :banana:) och därefter får vi se hur det ser ut. Hovis sa också att bara snön kommer blir det mycket mycket enklare. Hoppas denna snö väljer att ligga kvar då! ;)

Vad härligt det låter med snö!! Hos oss lyser snön med sin frånvaro:( Tog en bild idag på mina pållar, lika va?:D
376996_10150388939196344_563156343_8452980_809734599_n.jpg

Hihi vilka söta tuffsar han hade i öronen! :D

Såhär mycket snö kom det igår! :laugh:

32816258.jpg

Tog en sista ridtur på mamma häst, :cry: pojkarna fick stå kvar i hagen och titta på.

Hehe ja dom är jätte låååånga!:o:D

Härligt det ser ut, hon är så söt ditt sto! Kanske ni kan hoppas på en vit jul iaf.. hos oss börjar man undra hur det kommer bli.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar