11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

KL

Här kommer en bild på mitt sto född i juni e. King Louie ue. Napoleon

102708.jpg

och här är en på hela henne.

102711.jpg

Befarar att hon är lite liten. Mätte 126 då hon var 5 månader.

Filmade när hon busar i paddocken med min 5-åring.

http://www.youtube.com/user/beataekman?feature=grec_index

Men vad roligt med bilder och filmer! Din var himla lik min faktiskt! :laugh: Lite ljusare bara. :)

Yttik: Awwww! :love: Tänk att de varit så små!

KL
Ja, här är inte problemen borta än... Först var det problem med vänster fram, sen var det höger fram, nu är det höger bak... :crazy: :( Alltså jag blir bara så fruktansvärt less, bara väntar på att vänster bak ska ge med sig också, det är ju bara det som fattas.
Igår kväll kom han ju som sagt in och såg oren ut, då tänkte jag att det såklart måste vara nå skit med framfoten. Men i morse när jag lyfte den foten för att titta ville han först inte lyfta alls, men det såg det superfint ut, och han verkar inte alls ha ont i den, men sen fattade jag ju vad problemet var - han vill inte gå på höger BAK. :crazy: Det är ju klart att han blir oren fram också när han måste avlasta bakbenet så mycket som han gör...

Jag blir snart galen på riktigt. Hur kan en så liten ha så mycket problem!? Nu är jag inte ens säker på om det är hoven den här gången. Jag tyckte då i morse att han hade puls i kotan, men senare när jag kände på honom tyckte jag inte det längre. Men halt är han så förbannat. Han haltar mest när han precis ska igång liksom, sen när han skrittat ett par meter är det som att det blir bättre.
En annan tanke som slog mig var då att han kanske gått omkull och sträckt sig ordentligt, eller vrickat sig eller nåt, för så som han kutade när han "återvann friheten" så vore inte det så speciellt konstigt... Men vrickning kan jag utesluta, ingen svullnad eller värme nånstans, alltså sitter det isf högre upp eller i hoven.

Ingen som har nån teori!? Det känns så himla konstigt om han skulle åkt på en TREDJE hovböld på lika många veckor... :crazy:

KL

Har inte uppdaterat här på länge men här är en filmsnutt från nu i helgen. Första gången inne i ridhuset och spänd som en fiolsträng! :p

Tippar på att han är strax över 1.40 sträcket, född 1/5.
Cohinoor de Vil e: Bravour-Cortus.

http://youtu.be/bZzekKNm6fk

Monika

Wow! Vilken fining!!
Min är kanske inte så stor som jag tror :D Har ju liksom bara hans lilla halvbror att jämföra med.

Tog nya bilder vid frukost, Jag tror Fölsing har kommit över flytten nu och känner sig hemma i Blekinge.

2593506320059748183S600x600Q85.jpg

2827367130059748183S600x600Q85.jpg

När jag ser din så förstår jag hur tacksam jag ska vara över min DAM, hon har nämligen aldrig rullat sig i rasthagen. På morgonen står hon och tvekar vid grinden för hon tycker det är lerigt vid grinden och första biten ut i hagen. Men så småningom så får väl jag min beskärda del av smuts också:) Just nu behöver jag bara kratsa hovar på kvällen och ibland är karlederna också smutsiga.

Alla dessa "damer" måste nu ha ökat i värde rejält.:banana::banana:

http://www.oldenburger-pferde.com/media/752004040901715/Koe11__Seite_83.jpg

Kolla in videon på nr. 83
http://www.oldenburger-pferde.com/pferde/67_3453.php

Gratulationer till uppfödaren och delägaren som satsat djärvt och gått hela vägen fram.

Haha, ja det har de helt klart gjort med tanke på att han var bäst där nere :D, det mkt nära släktskapet (Frida är syster med hans mormor) och att både Frida och Forsythia omnäms i beskrivningen av hans stam känns helt fantastiskt kul!! :banana:

Folk ska tydligen efter godkännandet ha blivit uppmanade att buda på honom så att han skulle stanna i Tyskland! Häftigt att han ansågs så otroligt värdefull i deras ögon!
Ser nu med spänning fram emot att se hans yngre helsyskon växer upp.

Har firat stofamilj (36):ans framgångar hela kvällen :D

Ja vilken drömkombo hon fått till där!
Tre syskon som alla är fina!

Nu måste väl ni testa temptation också ;)

vilket speciellt ridhus... ingen häst som har försökt gå igenom väggen`??? är det plats eller plexi?

Ursäkta utsvävningen... :)

Nej. Väggarna är av perforerad plåt vilket gör att man "ser igenom" mot där det är ljusast så att säga. Är du inne i det på kvällen så ser det ut som en vanlig grå vägg, däremot ser man rätt igenom från utsidan... Svårt att förklara. Lägger in ett par bilder så blir det lite lättare att förstå. Det ska dessutom upp en sarg på insidan.

Ridhuset i fasad utifrån i dagsljus, ser ut som en heltäckande vägg medan det inifrån ser ut som på filmsnutten.
378579_10150521811168356_120646653355_11722680_729315154_n.jpg

Och på kvällen blir det tvärtom! Även kallat akvariumet :D
392711_10150517603068356_120646653355_11696777_960579944_n.jpg

Tack! Ja han har ju inte satt så mycket päls så han ser ännu så länge ganska presentabel ut ;)...

Ja, så är han enormt välbygd och har en väldigt fin färg också :D

Min grå har ju fått ganska mycket päls men det är bara bra eftersom han flyttade från stall till lösdrift i lördags. Så han ser ju inte så tjusig ut just nu :p

RebeccaJolie: Tack!! :bump:

Ja vilken drömkombo hon fått till där!
Tre syskon som alla är fina!

Nu måste väl ni testa temptation också ;)

Haha, han florerar absolut i hingstval-funderingarna ;). Fått en förfrågan om att få fram ett fuxföl u.Frida e.Temptation - hur man löser det med två bruna föräldrar är en helt annan femma haha ^^

shit vilket coolt ridhus! vet du vad det kostade och om man sparar den extra kostnaden med förminskad el förbrukning?

Fråga Charlottee, hon var rädd att få en fux vilket vi skojade om hela vintern.
Risken kändes minimal med hennes mörkbruna sto och Zuidenwind. Men ut kom.. en fux ;)

Inte det minsta konstigt då fuxgenen är recessiv dvs måste finnas med från båda föräldrarna om den ska komma till uttryck. Den kan hänga med i många generationer i enkel upplaga dvs syns inte och sen ploppa upp. Men just i Victovies fall verkar det tveksamt. Stona verkar vara homozygot bruna.
Bakom hennes ston finns några väldans fertila ston med många avkommor och så långt jag hunnit kolla inte en endaste fux trots massa olika fäder varav ett antal med kända fuxgener. Läs gärna färgtråden eller en bra bok i ämnet. Eller googla, finns en utmärkt anglo-arabsida med mycket bra och tydlig info. Fux från två bruna eller två svarta oavsett mörka eller ljusa är inte ett dugg märkligt, de flesta bruna hästar är heterozygota dvs har ett fuxanlag som inte syns.

Mycket trådkap här men Icca, vilket fantastiskt ridhus!

Ooh vilka fina bebbar! :love:

Victovie: GRATTIS! Himla kul att de nämnde dina damer i beskrivningen också! :laugh: Och jag hakar på de andra, det går visst att få fuxbebbe, min 10a u. brun märr e. Highcruiser blev ju fux... :cool:

KL
Nu har jag haft hovis här för typ femtioelfte gången, han karvade upp foten och mycket riktigt fanns där en djup hålvägg mitt framme på tån och långt där uppe kom det en massa äckel utsipprande... :cool: Hovis spolade rent (aj, Aj, AJ sa liten!) och försökte gipsa, men vi har på nåt väldigt mystiskt vis fått helt slut på vatten just idag så det gick inget vidare. Han doppade istället en liten gipsbit i redan fylld (såklart rengjord) vattenhink och stoppade in i hålet också lindade vi ordentligt runt och tejpade ett par lager med silvertejp. Eftersom att bölden satt så högt upp kom han inte riktigt åt den helt, men vi ska höras om fortsättningen. Blir han bättre ska jag ringa så ska hovis komma och karva lite mer, och blir han sämre ska jag ringa så kommer hovis hit ändå. :grin:

Jippie, nu tycker jag att det räcker, den enda foten som är kvar är ju vänster bak. Sen lär det väl med min tur börja om igen och gå varven runt... :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar