11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Ja han är verkligen fantastisk! :bow:

KL
Och nu har han varit här... Det var inte speciellt roligt, lillen skötte sig som vanligt med den äran, en stor eloge till min lilla hjälte! Men hovis kunde inte alls förstå varför han fortfarande var så halt. Som sagt fortsatt jättemycket puls i kotan och neröver, samt i princip blockad. Hovis karvade lite mer, klämde med visitertång och grävde lite med en spruta med desinfektionsmedel. Det skumma är att Koronn inte alls är öm av tången, förutom just där bölden varit, så hovis såg lite fundersam ut med hade några tänkbara scenarion.

1. Han har en mycket djupare böld som är mer utspridd och alltså inte kunnat tömmas helt.
2. Han har lyckats få jordens infektion efter bölden, vilket då är konstigt med tanke på att han inte haft nån feber alls och inte varit slö för fem öre.
3. Han har fått nån komplikation med hovbenet (fraktur).

Så nu är lillen gipsad tills imorrn, det var efter att gipset kom på som hovis började mumla om hovbenet. För sist när han fick gips blev han plötsligt mycket bättre för att sedan bli drastiskt sämre efter att han plockat av sig det. Lika den här gången; VÄLDIGT mycket bättre när gipset kom på men ändå fortfarande halt.
Så nu står hovis transport förberedd på gården tills imorrn. Det blir röntgen till en början så får vi se vad som händer.

Jag har verkligen dåliga känslor inför detta... :crazy:

Men vilken otur, hoppas verkligen inget allvarligt med lillen:( Jag håller alla tummar för er imorgon!
Underbart med en hovis som ställer upp så!

kl.
Min ädla springare (läs lurviga köttbulle) frodas och växer. Han blir snart 7 månader och är otroligt söt MEN kroppen växer på alla håll och kanter just nu så han ser faktiskt ganska kul ut:grin: Det andra hingstfölet i stallet är jämn och snygg i kroppen fortfarande men även han växer rejält.

Hur ser era ut? jämna eller ojämna?

Min Celia är 5,5 månad och ser just nu ut som en quarter. Hon är överbyggd, har en enorm rumpa och är väldigt kort i linjerna. Ovanpå det håller hon på att ömsa färg från normalbrun till mörkbrun och ser just nu inte riktigt klok ut:D

Min är ojämn till tusen! Han har en riktig "Ghetto-booty" nu :D

Maja: Usch och fy! Håller verkligen tummarna för att det inte är någon fraktur! :(

Håller alla tummar för att det inte är något allvarligt med fölis.

*KL* och Charlottee

Min oturskorp har hunnit med ytterligare en kur på hippotrim efter en segdragen förkylningsvända som drabbat i princip alla hästarna på stallet. Min prins var dock den ända med feber över 39 grader vilket föranledde medicinering.

Även om min skrutt fortsatt är överbyggd och outvecklad måste jag dock ändå säga att jag börjar bli mer än nöjd med hur han utvecklar sig i hull. Han börjar se "frisk och kry" ut, med bullig rumpa och mage. Hals och bogparti börjar ta sig och det jag hoppas på härnäst är att överlinjen tar sig lite till. Han är inte supersnygg men ser frisk och stark ut vilket är mer än nog för att jag är nöjd för tillfället. Jag fodrar dock på med en MJ/smRP-kvot på över 10 för att bygga på honom så mycket det bara går innan vintern.

Han är fortsatt en pärla att ta hand om (dvs går med på allt och gnäggar välkomnande när man kommer) men har börjat visa lite mer temperament (om än dock i väldigt moderat och övertalningsbar form). Jag hoppas att inte mamma-häst (med temperament så det räcker och blir över) har lärt/påverkat honom mer än nödvändigt... ;)

Dessvärre har diverse omständigheter bidragit till att min plan att behålla honom på gården/stallet han är född med de kompisar han känner, gått i stupet och till helgen kör jag honom till hans nya hem de närmaste åren. Stället är kanon och de som ska ta hand om honom är riktigt duktiga hästmänniskor, men ända känns det som om jag överger honom. :cry: I det stora hela tror jag dock att det är den bästa lösningen för hela familjen, dvs man, barn och hästar och inte minst mig själv men det känns ändock jobbigt att "köra iväg" honom...

Nej, han är inte såld. Planen är att vi tar hem honom om 2 år när det börjar bli dags att rida in. Fram till dess ska han gå i hingstflock på annan ort. Vi skickar honom till bra människor, med lång och gedigen hästerfarenhet (av en slump kom vi fram till att de fött upp lillemans mormor :)), han kommer att stå i en stooor gruppbox på nätterna och gå i stora hagar på dagarna, ha fri tillgång till bra grovfoder, bindas upp för kraftfoder och lättare hantering/visitering 2 ggr om dagen så det finns ingenting som jag skulle vilja ändra på. Och ända känns det i "mamma-hjärtat"...

Det förstår jag :) Men du gör säkert helt rätt i ditt beslut! :) Håller tummarna att allt går bra!

Min Celia är 5,5 månad och ser just nu ut som en quarter. Hon är överbyggd, har en enorm rumpa och är väldigt kort i linjerna. Ovanpå det håller hon på att ömsa färg från normalbrun till mörkbrun och ser just nu inte riktigt klok ut:D

:Dhon låter väldigt lik min som också är kort i linjerna med en riktigt överbyggd krallig rumpa.. inte hjälper det att vinterlurvet står rakt upp ca en dm på rumpen heller:crazy:

Trist att du måste flytta lillkillen, kommer han gå med jämnåriga i den nya flocken också? Du om någon har ju verkligen haft otur med honom, skönt att han börjar lägga på hull:) överlinjen kommer så småningom.

Min går fortfarande själv med sin mamma, hans jämnåriga polare har vuxit för fort och måste dessvärre gå i mindre hage och ta det lungt tillsvidare. Inget att göra åt det men jag börjar bli smått desperat efter en lekkamrat till honom:( Det känns så fel.

OM jag inte haft en 12:a på väg så hade jag varit frestad att köpa en 11:a till nu..

jag är så glad att min kille ska få en lekkamrat på fredag! Fram till nu har han fått leka med en vuxen men barnslig valack :D

Ja usch och du har då verkligen haft din otur! :crazy: Men det låter som ett toppenställe han åker till! Det blir nog super!

KL
Hemma från en lång dag på kliniken. Jag är så otroligt stolt över min lilla häst, vilken ängel han är! Hans mamma blir alltid väldigt stressad vid lastning, så jag hade henne ute från morgonen så att hon inte skulle vara alldeles tossig. Men hon klampade rakt in utan att se sig om, och likaså gjorde liten! :love: Han tittade sig inte om en enda sekund! Bara gick rakt in och ställde sig längst fram vid bommen! Åh fantastiska häst! Jag som avsatt lång tid för lastning också var det klart på tio sekunder blankt! :D

Resan gick bra, de fick vänta i transporten ett tag då personalen var på lunch, sen in i boxen för mer väntan. Eftersom vi hade en akuttid var det andra före oss. Vi var på plats 12.30 och fick komma in kl 15. Koronn tyckte det var jättespännande med alla hästar som kom och gick!

När det var vår tur fick mammsen en stor dos lugnande i förebyggande syfte, väntade ett tag så att det verkade (hon såg ut att somna), men hon höll på att spränga stallet när vi tog ut hennes bebis så hon fick följa med och stå uppbunden bredvid när de undersökte Koronn - där somnade hon direkt!
Lillen stod som ett ljus hela tiden, vad det än skulle göras så bara följde han med och gjorde som han blev tillsagd! Röntgade foten med en hög platta under, och när han väl förstod att han skulle stå ojämnt så stod han stilla och vilade en bakhov och bara såg sig omkring! :love: Fick också massor med beröm för hans uppförande! :laugh:

Plåtarna visade hur som helst ingenting, allt såg så normalt ut som det bara kunde! Hovis karvade lite mer i foten och spolade och lade nytt gips, och wow vilken skillnad det blev! Från att vi kom in på kliniken tyckte jag att han gick mycket bättre än förut (hemma hade han sett lika halt ut som vanligt), men när vi gick därifrån haltade han ingenting! :bump: Igår kväll när hovis kollade så vätskade det ju ur hålet, men det gjorde det inte alls idag - väldigt torrt och fint!

Deras troligaste anledning var att bölden först var stor och inte riktigt kom ut helt, och sen när hoven sprack upp blev det troligtvis en liten spricka upp i hoven som tagit med sig lamellranden, vilket isf kommer läkas förhållandevis snabbt med gips och boxvila. Så nu har han blå gips-toffla som ska sitta på tills på söndag, då kommer hovis och byter och bedömer fortsättningen beroende på hur det ser ut.

Jag är GLAD nu! :banana:

Fick med mig röntgenplåtarna hem, tänkte visa nån så ni får se hur det ser ut, om nån är intresserad. :)

Vad härligt att det inte visade något på röngten och att han skötte sig så utmärkt ;)

Mia

Han kommer gå med minst 2 jämnåriga hingstar. Det har dock inte varit jättelätt att hitta helinackordering för unghingst. När jag började leta trodde jag i min enfald att det skulle vara hur lätt som helst så jag är ändå nöjd med att jag hittat ett ställe där allt kändes väldigt bra (förutom att det är en bit bort då...)

Vad härligt att det gick så bra! Både med uppförande och diagnos! :banana:

*KL*

Till helgen flyttar jag alltså båda mina hästar men till 2 olika ställen. Hur ska man göra för att det ska bli så bra som möjligt? Flytta stoet först eller fölet först?

Lillkillen är ju den klart lugnaste av de två men jag vill samtidigt minska stressen för honom så mycket det bara går. Är ganska övertygad om att stoet kommer att skrika och ha sig om vi tar fölet först, men det kanske ändå är det bästa?

Skönt att det inte var nån fraktur, håller en tumme för att det ser fint ut på söndag.

KL
--------------------------
Igår tog jag bara hipp som happ på grimskaft på ungen och tog ut henne på sin första ensama promenad! :devil:
Varken mamma Heze eller lilla Hiba verkade förstå vad som hände och ingen blev nämnvärt stressad.
Hiba tyckte det var väldigt kul, intressant och lite läskigt.
Men mest skumt utav allt var när vi träffade min bror på väg bort med bilen när vi var på väg hem. Att det finns bilar utan staket emellan och att det sitter människor I dem! :eek:
Mkt konstigt, men efter nån minuts velande så var hon fram och dregglade på bilen och tiggde mys utav bror :love:
Min fina föling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar