11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

En hovböld till.. men skönt att det inte var något värre!:) Hoppas lillkillen får slippa fler hovbölder nu!

Haha, jag hade aldrig trott att hon skulle bli så mörk när hon föddes, då var hon "vanlig" brun med liiite grå skiftning bara:D Men jag är inte ledsen även om hon bara är mörk på vintern:angel:

Dom blir väl alltid lite mörkare i pälsen på vintern, men jag bara äääälskar färgen hon har nu.. verkligen min favvofärg:d;)

Ja det kanske beror på att folk inte avlar lika mycket "bara för att"? Kanske har att göra med att hästmarknaden ser ut som det gör och det är svårt att sälja? Kan ju bero på ngt sånt och att folk avlar på hästar de själva kan tänka sig behålla eller något :D Har ingen aning, spekulerar hej vilt! :D

Ja, min tanke med Zolero var ju att få fram en lättare typ av gångartshäst främst till mig själv som tävlingskompis. Men jag tänkte även på vad som kommer vara säljbart. Nu chansade jag lite ändå som valde en relativt ung hingst men han har ju sannerligen visat framfötterna och jag kan inte vara mer nöjd över mitt val idag!:)

När det gäller fölet som kommer 2012 blev det hela mer pang på, men jag har alltid haft ett gott öga åt HC stam.. så nu hoppas jag på ett stoföl.. tror det kan bli mer säljbart. Vad gäller mitt avelssto har hon ingen wowstam direkt utan en gammal svensk stam med Flamingo i andra led, men som intresserar en del avelsnördar!;)

Oj vilket utlägg det blev nu om en helt annan sak en 110rna så bäst att sluta här;)

Ja precis, EN TILL hovböld. :crazy: Men nu kollade som sagt hovis alla tassarna, bak kanonbra, den andra fram (som alltså hade en böld för typ tre veckor sen som sprack upp i kronranden) hade läkt jättefint men fick sig en verkning.
Inatt stod han med knallröd toffla inne, nu är den silverfärgad under, så att han ska slita mer på silvertejpen än själva gipset. Tänk vad denna uppfinning är bra till allt! :D

Nu får han ha detta gips ca tre dagar, sen har jag fått instruktioner om hur jag ska lägga om det. Om jag behöver hjälp skulle jag ringa hovis igen. Han är helt fantastisk! både i det han gör och med hästarna! Lillen fick massor med beröm och gos, matte var såååå stolt! :love:

Det är inte så svårt att lägga gips, det kommer du fixa kanonbra! :) Jag gör det själv när jag lägger våtvarmt omslag på hovbölder (brukar göra det tills hovis kan komma). Tänk bara på att inte gipsa så det går upp ovanför kronranden och ballarna så kommer det bli kanonbra :)

kl

Idag ringde spekulanten på CC, på lördag kommer hon och tittar på honom! Är lite nervös faktiskt, men tror det kommer gå bra :)

Hmm... Haha! Jag och min andra hovis lade ju gips på ena benet, eller rättare sagt förstärkte vettens gips, när han var liten, men detta såg himla mycket enklare ut! :D

Och du, det kommer gå kanon med din spekulant! Det känner jag på mig! :laugh:

KL
Lillen hann vara ute hela fem timmar innan han tyckte det var dags att plocka av tofflan... :grin: Jag såg inte vad som orsakade det hela, men han var svettig när han tittade till dem kl elva och tofflan låg kvarlämnad vid höet, kl nio var dock allt normalt. Min gissning är att grabbarna bus har sprungit en massa, suck! Han var i princip helt ohalt lillkillen när de gick ut, men nu stapplar han ju lite igen... Idén med gipset är ju att jämna ut trycket vilket uppenbarligen funkade kanon, men nu är ju den biten förstörd... :cool:

Jag plockade såklart in honom direkt, han gick in helt själv för första gången och följde med så fint så! :love: Men mamma häst blev smått hysterisk ute i hagen så hon fick komma in hon också. Liten stod uppbunden bredvid mammas box medan jag lade om foten. Den lilla stumpen med tjära hade som tur var suttit kvar, så jag följde hovis instruktioner om att ta bort den, spola rent hålet med stark jodopax, stoppa dit en ny tuss, och sen fegade jag och lindade bara runt med sån där självhäftande jätteelastisk linda. Finish med silvertejp och voala! Han hade en ny toffla! Nu när jag övat med lindan kanske jag kan våga mig på gipset senare när sambon kommer hem och kan hjälpa mig. Koronn är ju så fantastiskt snäll och stod helt stilla även idag och lät mig pyssla som jag ville. DUKTIG liten! :love:

Nu är han och mammsen portade inomhus tills det läkt så pass att han KAN vara ute utan gips eller annat omslag. Ettåringen skrek och sprang nån timme sen insåg han att det fanns mat och lugnade ner sig han också. Nyttig läxa!

KL

Efter lite velande köpte jag mig en 11:a till istället för att sälja/skicka bort den jag hade. Så nu har jag två små raggisar. :love:

02-1009.jpg

Idag gav Conny mig blicken "jag då????!" Så jag tog in honom i stallet, o band fast honom i gången för första gången i hans liv. O han betedde sig som om vi gör det varje dag! han stod i princip helt stilla medan jag borstade o krafsade hovarna! Så duktig! Inga problem o leda han ifrån flocken, eller mamma, inte ens när det är kolsvart ute :)

297385_10150364261150748_747485747_8421476_1351014796_n.jpg

:love: :love: :love:
Håller med Charlottee, übersöta små troll!!!

KL
Nu när liten är bunden på box ett par dagar, hur skulle ni då gjort med diandet? Idag har han haft mamma och storebror som sällskap lite om vartannat i grannboxarna så de har fått vara ute och rört på sig. Det funkar jättebra både och, lite skrik vid bytet bara sen är det lugnt.
Idag har han fått dia på morgonen, mitt på dagen och ska få göra det igen nu på kvällen. Han äter jätteduktigt med hö varje dag, flera kilo bara sveper han i sig! Han vill dock inte dricka vatten såvida jag inte kommer med en hink och ställer den framför honom, men då får man väl göra det då... :grin: Foder är han inte speciellt förtjust i, det duger ibland, men inte alltid. Men vad tror ni? Räcker det med diandet?

Kl
Här känns det som om allt bara går käpprätt åt han där nere. Lilla hästen stod på box tills i fredags då han bokstavligen höll på att riva stallet. Då fick han komma ut ett par timmar och sprang som en idiot. Halt såklart men fantastiskt glad.
I lördags fick han också vara ute ett par timmar och eftersom det funkade så bra fick han även vara ute igår. Det gick som sagt mindre bra och han kom då in blockhalt och hade lyckats bryta av hoven ifråga. Jättekul.
Så nu är jag återigen i konstant jakt efter hovis och nu får banne mig stallet hålla tills hästen är ordentligt hel! Jag blir tokig! Det är ju inte bara den stackars foten som är ond, nu är ju det andra benet så jäkla överbelastat så det är han jättesvullen i också. Ingen feber iaf och han äter fortsatt jättebra. Har de senaste dagarna bara svept i sig hö, vatten OCH kraftfoder vilket känns gudomligt skönt! Men för tillfället är jag bara svart i blicken och ser endast problem och jävelskap. Detta har verkligen inte varit mitt hästår i år. I morse kände jag för att bara ge bort dom allihop och sen glömma allt vad hästar innebär. Suck, suck, trippelsuck.

Kände att jag var tvungen att klaga lite. Sorry.

Usch va trist:( Det vänder snart ska du se!!

kl

I lördags visade jag CC. Fick beröm för att hästarna var prydliga och i fint skick (spenderade 3h åt att sanera dem från koda och lera, tvätta Z:s svans, knoppa dem, och linda Z:s ben med fina vita lindor :D) och att jag visade dem på så trevligt sätt. Fick massor av beröm för Z, att hon rörde sig bra och att CC oxå gjorde det (mellan rejsen och bocksprången :D). Är jätteglad! Kära mor filmade, men hon missade att sätta igång kameran så det blev tyvärr inget :( Och CC flyttar på fredag! :)

Nej så typiskt och så synd!:cry:för både dig Maja-Kandi och RebeccaJoli

Knapplån
-----------------------------

Igår var det hovfixar dags och Hiba var sist på tur efter lite velande så tar jag henne oxå (efter 5 hästar är man lite trött). Så jag tar in Heze i boxen och Hiba hänger snällt med, sätter på henne en grimma utan besvär Binder fast henne i boxväggen (sist var andra gången hon satt fast och då chippades hon, ca 3 veckor sen) och inte ett pip, drog inte i grimskaftet nånting utan stod som ett ljus och jag fick snällt och vackert lyfta hov efter hov utan svårt att få upp den, behövde inte tjuvhålla eller bråka med en ryckandes hov! SÅ idag var hon DYR!
När jag sen släppt lös dem igen i skymmningen så visade hon upp sin fina trav och var så fin. Börjar kanske (äntligen) falla för min första uppfödning!

Nej nej det är ju bra! Förrutom då att kameran inte vill som min mor ville, så gick visningen kanonbra och vi kommer gå in i ett delägarskap:D *Korkar upp champagnen*

Va skööönt att det gick så bra med hovis! Och va roligt att du känner så! Ska du behålla henne?? :)

Det var ju incidenten med kameran jag syftade på :grin:
Så typsikt, speciellt när ni antagligen inte kommer att få möjlighet att göra om o göra rätt med kameran.

Delägarskap! Nice, är inte insatt men det är ju inte ofta dåliga nyheter. SÅ Grattis!

Kommer troligen inte att behålla henne. Men framtiden får utvisa hur det blir, den preliminära planen just nu är att sälja henne till nästa höst. Beror lite på hurvida mamma häst är dräktig igen, om mina föräldrar säljer gårdens om jag har mina hästar på (billig stallhyra = kan ha fler hästar).
Men vore ju kul om hon kunde hamna hos nån som vill tävla henne, vilket jag inte kommer göra då jag redan har min ridhäst.

Jaha! Ja det va ju lite störigt, men men!

Ja det förstår jag! Har man "eget" så är det ju mycket lättare. Just nu hyr jag in 3 hästar och en fjärde på väg hem för en kortare tid... inte billigt! :p Blir billiga julklappar iår :D

Vad härligt med delägarskap! :laugh: GRATTIS!

KL
Fick faktiskt tag i hovis igår men jag jobbade självklart och fick inte in nån vikarie så han kommer i eftermiddag istället. Han ska kika på lillen men han trodde att vi måste in på kliniken för vidare koll... Jag sa då lite smått förtvivlat att jag ju inte har nåt släp, då funderade han en stund och sa: "Ja fast det har ju jag..." :D Så han tar med sig sin transport ikväll när han kommer och lånar ut den till mig så att vi kan ta oss iväg imorrn! :bow: Vilken fantastisk hovis jag har!
Det är för övrigt han som är hovslagare på kliniken så det känns bra att ha samma hela vägen igenom. Vet inte exakt vad det blir för extra koller där imorrn, skulle gissa på röntgen kanske... SUCK! Min plånbok har inte råd med allt detta! :cry: Men tja, vad gör man inte för sina små...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar