10mm fram?

Sv: 10mm fram?

Jo mitt problem blir just att det inte finns nytt material att spika i efter för kort tid. Känns mesigt att köra i samma sömhål liksom, det blir inte så hållfast heller.

Vet inte märket men de slitstarkaste skorna jag har är kopparfärgade med en liten vass extrakant i ytterlinjen där det ligger en upphöjd "streckad" svetslinje i superstarkt material.

Nu när ni kom in på att skorna slits så fort så kan jag komma med ett "tips" :)
Våra hästar hade också det problemet att dom slets så fort och vi hade
även problem med att dom halka på asfallten/grus hela tiden men då
så kom våran hovslagare med ett förslag att vi kunde sätta på dipp
skorna! Dipp är som små broddar, dom är bara några millimeter!
Så nu halkar inte dom nå mer på underlaget och så är inte skorna nå slitna alls :idea:
Det kan jag rekodmendera. Min mor "älskar" dippen ;) Hon är super nöjd att vi tog sånna!
Dippen kostar bara någon krona också! Dippen får 10p av mig :d

Hej!
Va tycker ni om att sätta 10mm skor fram?
Bra/Dåligt?
I detta fallet rör det sig om 5-gångshästar, mer mot passtakt än travtakt.

Kanske beror på individen, men vad tycker ni i allmänhet om att sätta på tyngre skor en period?

Dåligt. Hästen kan bli (mer) framtung och det sliter i onödan.

Min hovslagare svetsar dit förstärkningen själv. Jag har svetsförstärkning både fram och bak på shettisens skor.

vad tycker ni i allmänhet om att sätta på tyngre skor en period?
Kan vara en bra metod under en till två skoperioder för att "lossa" tölten bättre. Jag gjorde så på mitt (förra) sto under två skoperioder när vi började arbeta med tölten. Hon var just passtaktig.

Det hjälpte väldigt bra på henne!

Har också använt det på min första häst i samband med tävlingssäsongen; satte 10or fram och 6or bak under 2-3 månader för att bli av med en del vixlingsproblem och framförallt för att få mer aktion och hitta det riktigt korta tempot utan att han blev passtaktig. Funkade bra.

Jag tror dock att man (som alltid) måste veta vad man gör.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 597
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix