10mm fram?

Karin87

Trådstartare
Hej!
Va tycker ni om att sätta 10mm skor fram?
Bra/Dåligt?
I detta fallet rör det sig om 5-gångshästar, mer mot passtakt än travtakt.

Kanske beror på individen, men vad tycker ni i allmänhet om att sätta på tyngre skor en period?

Sv: 10mm fram?

Dumt att vänja vid tyngre tycker jag , sedan kan det klart vara en fördel med möjlighet till renare gångarter och högre aktion i ett övergångsskede för sedan vänjer sig hästen vid tyngden. Se det som att sätta på hästen 280grams boots och rida med de i en vecka första dagen/dagarna ser man mycket skillnad och sedan ebbar de ut och blir till en vana för hästen.

Fördel alltså bättre takt/aktion naktdel är ju att hästen vänjer sig och mer tyngd är mer slitage i längden.

Jo, det är så jag resonerar oxå. Vet inte om det är värt det då. Borde väl ge nästan samma effekt att rida med boots, fast att man kan ta av bootsen när man inte rider...eller? Blir det så mycket skillnad med tyngre skor än boots?

ger mest (tycker jag) på femgångshästar som har svårt att hitta traven, min förra häst hade 10 : or ett tag för att hitta traven, där ger det bra effekt eftersom hästen hittar traven lättare i hagen också. Fungerade även när vi satt på vanliga igen. Har ingen erfarenhet av det när de gäller passtakten dock, en fyrgångare med travtakt skulle jag ju dock aldrig satt på 10: or med min erfarenhet hade det d¨å blivit värre.

Jo, jag vet. En av hästarna har en ganska svag trav...han travar dock...så han behöver eg. inte hitta traven. Bara stärka den. Så det borde väl gå o göra utan 10: or då eller? *hmm* Han blir liksom obalanserad i traven och töltar gärna om man tar i honom...

nej men testa du med 10 or det sitter ju inte på för evigt, testa under en 6-8 veckors period och se om traven bättras.

jag rider med 10: or fram pga att min häst sliter sina framskor något enormt nu på sommaren!
Han är en 5ggr, väljer hellre tölt än trav men har en helt ok trav.

Kan bli något passtaktig i tölten men de tycker jag inte har hjälpts av 10:or i fram!. Utan blir han allt för passtaktig under en längre period så slänger jag på boots en gång för att "hitta" tillbaka.

Tycker inte att de märks någon skillnad alls när han är nyskodd, (tex att hans aktion skulle öka eller takten skulle bli renare) dom vänjer sig väldigt fort då skon i sig inte är mycket tyngre än den vanliga skon.

Bara mina åsikter och erfarenheter!

jag rider med 10: or fram pga att min häst sliter sina framskor något enormt nu på sommaren!
!

Exakt, mina femgångare med stor aktion sliter ner sina framskor fortare än bakskorna. Lägger man 8 mm är de slut innan hästen behöver skos om. Lägger man 10 mm med svets håller de skoperioden ut och är 4 mm när man tar av dem :D

Vinterguldskorna är 8 mm med fasta brodd, de håller tills man tappar bort dem, typ.

Okej, så ni tycker inte att frambenen slits i "onödan" med 10mm skor fram då? Behöver jag oroa mig för det?

Skorna är några gram tyngre, men då mina hästar sliter bort de extra 2 mm på någon vecka är det försumbart i mina ögon.

Större risk med tappskor som kan slita ut hoven :p

Men sliter man inte ut skorna utan bara vill ha balanseringen så tycker jag att det är schysstare att antingen rida bättre :angel: eller lägga superlätta skor bak istället. Det finns superbra superlätta skor som ser ut som kopparlegerade tunna skärvor med en diamanthård svetskant runt om, de håller jättebra om man inte bankar på dem när man riktar dem.

ja gud ja. 8: or är inte att tänka på :eek:
De har nu gått 6 veckor sen förra skoningen och hästen min är snart nere på noll :angel:
Ska skos nästa vecka vilket är lite för sent men men, hovis hade ingen tid denna vecka.

Till ts
Satsa ist på boots som man bara använder ibland, onödigt att använda 10: or om hästen nu inte behöver de, min mening bara

Det var en tränare som tyckte jag skulle ha det för o förbättra traven. Men jag tycker bootsen funkar riktigt bra! Dessutom har min(a) häst(ar) så dåliga hovar nu, så då kanske det är onödigt. Aja, det blir nog "vanliga" skor igen ;) hehe... Men vi får se. Men det är intressant o höra va andra tycker!! :)

Sätt på honom boots istället om du vill ha den extra tyngden, ger nog större genomslagskraft än att behöva dra omkring på tunga skor hela tiden.

Dessutom sliter det mindre på benen

När vi var på kurs för Jóhann Fridgerison så sa han att vi skulle ha det till vårat passiga sto!

Jag har funderat på att sätta 10 mm fram på Askur men det är för att han ska bli 4gångshäst :)

Lägger man 8 mm är de slut innan hästen behöver skos om.

Men om skorna är slut BEHÖVER ju hästen skos om..... Jag skulle vilja säga att skoslitaget sommartid är 80% av anledningarna till omskoningar hos oss, inte hovtillväxt. En del hästar har en skoperiod på ca 3 veckor hela sommaren.....

Men det är ju onödigt att sko om bara för att man lagt lättutslitna skor och hovarna inte växt tillräckligt för att kunna verkas.

Med svetsade 10mm skor fram håller skorna lika länge fram som bak och man kan sko om med normalt intervall 6-8 v.

Ser ingen poäng med att sko var tredje vecka för att skorna är slut?

Det är bara två av mina hästar som sliter framskorna så här extremt. De andra är/var normalskodda.

Men det är ju onödigt att sko om bara för att man lagt lättutslitna skor och hovarna inte växt tillräckligt för att kunna verkas.

Med svetsade 10mm skor fram håller skorna lika länge fram som bak och man kan sko om med normalt intervall 6-8 v.

Ser ingen poäng med att sko var tredje vecka för att skorna är slut?

Det är bara två av mina hästar som sliter framskorna så här extremt. De andra är/var normalskodda.

Det är sällan hovarna växt för lite för att kunna verkas. En vecka så är det ordnat, på 90% av våra. Men visst, jag håller med, vill man hellre hålla intervallet än att sko om är det bättre med mer hållbara skor. Har tänkt tanken, men tycker att det är ganska OK att sko ofta på sommaren. Att sko var tredje vecka är ganska bra för hovarna som får en jämnare verkning. Å andra sidan får man fler perforationer av hovväggen vilket är lite negativt. Som vanligt både för- och nackdelar...

Vi har 3 hästar som sliter enormt just på framskorna. Annars är det mer slit jämnt på alla fyra hos de andra.

Vilket skomärke är det som har svetsade kanter? Har för mig att de som tillverkade guldskor för distans, slutade med det.

Skönt att det inte är bara mina hästar som nöter skor på 4-5 veckor.

Jag har härdade 8 mm runt om på Spói för att skorna skall hålla i 6 veckor, fast mina hästar nöter mera bakskor än framskorna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 597
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix