105 i täckestorlek, Horsewarestorlek?

Harbor

Trådstartare
Alltså nya lillponnyn lär ha 105 i täckestorlek. Om jag vill beställa ett HW täcke, vilken storlek motsvarar bäst? 5,0? Nån som har koll?

Hur stor är ponnyn? Jag skulle normalt sett beställa 4'6" till en ponny som behövde 105 (maxad shettis). 5' skulle jag köpa till en mellanstor B-ponny. Min maxade C har 5'6" på sina täcken i de flesta märken.

Alltså nya lillponnyn lär ha 105 i täckestorlek. Om jag vill beställa ett HW täcke, vilken storlek motsvarar bäst? 5,0? Nån som har koll?

Jag tror att ett 4,9 passar det är 95 cm enl HW. O de är stora i storleken. 5.0 blir för stort tror jag.

4,3 = 85 cm är lite för kort o trångt till min ena shettis som är lite större.
4,6 = 90 cm lagom och
4,9= 95 cm lite för långt men funkar.
5,0= 100 cm

Amigo lite mer plats i bogen
Rhino lite smalare i bogen

På min lite stora mini är Rhino bäst i passformen. Min andra lite större standard shettis är Amigo bäst i passformen. Den shettisen är lite grövre över bogen än "klena" minin. .

Vill du jag ska mäta mina Amigo som är 4,9?

De är rejält stora i storlekarna även om de nyaste verkar mindre.

Min som har 115 annars hade i många år 5'0 (100) i HW. Mäter 118--20 i ryggen alla HW täcken jag har i 100 cm. . Nu med de nya små har han 110

Har de alltså blivit mindre?

Det beror på vem man frågat. Mig och många med mig - ja! En hel storlek. Kortare och tightare vid bogen. Frågat du tex Strömsbergs gård har de inte det och de har inte haft reklamationer. Fastän jag vet tre personer förutom mig som reklamerade just pga det. Gäller Amigo Bravo i samtliga fall. MEN andra har köpt samtidigt och upplevt att det är samma storlek som vanligt. Så de kan ja ojämn produktion med. Jag la ut frågan på facebookforum när jag upptäckte det med mitt och åtskilliga vittnade om mkt mindre - andra om normala.

På ponnyn så det var nästan en dm för kort och satt som ett ålskinn i bogen i 100 cm. Hans gamla 100 ligger fortfarande perfekt så inte han som ändrats. Men fick gå upp i 110 med nya bravot. (Och provat 110 i äldre bravo och han drunknat. Så inte så han kunnat ha båda storlekarna heller).

Har bilder nånstans om det är intressant.

Rambo verkar inte hänt något med storleken på dock.

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
268
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 604
Senast: bollen__
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat