10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Tycker att din lilla Bula är den finaste av Cezannes ungar:). Jättekul att du ska behålla henne så att vi på Buke får fortsätta följa henne:)!

*KL*

Jag har två ettåringar som jag nog inte har presenterat i den här tråden. Det skiljer bara några veckor i ålder på dom men skillnaden i storlek och utveckling är väldigt stor!

Gazpara är ett fullblod/friesersto e. Darco vd Zuiderwaard. Hon har vuxit ganska ojämnt under vintern och varit grov baktill och tunn framtill men nu har hon liksom fått ihop alla delar och helt plötsligt ser hon vuxen och nästan färdig ut.
Gabbana är ett arab/friesersto e. Melle. Hon har varit mer jämn hela tiden men ser ändå ganska fölig ut fortfarande och när man ser dom tillsammans är det svårt att tro att dom i princip är jämngamla. Ändå har Gabbanas helsyskon blivit nästan lika stora som jag beräknar att Gazpara kommer bli. Men jag antar att det är fullblodsdelen som gör skillnaden. Araber och frieser växer ju bra mycket längre än fullblod.

Lite bilder och filmsnuttar:

Gazpara film: http://www.youtube.com/watch?v=YoerTeLu-8Q

Bilder:

DSC_0053red.jpg

DSC_0010.jpg

Gabbana film: http://www.youtube.com/watch?v=neTR27VGpdg

Bilder:

DSC_0039red.jpg

DSC_0084-1.jpg

Äntligen är vinterpälsen borta och plötsligt dök där upp en snygg åring!

Jaramaz e. Breitling TP ue. Bayron
1maj.jpg

1maj1.jpg

vad vuxna era ser ut! Min "lilla" tös är fortfarande helt tussig.. Och igår fick hon för sig för första gången att hon inte ville gosa med matte. Hon satte av i världens fart och rusade runt skogsdungen som hästarna stod i när jag kom ut till stallet :P Efter ett tags pysslande med de andra blev hon nyfiken igen..

Min med!:crazy: man kan nästan missta henne för en dunig kyckling!;)

*kl*
april%202011%20175.jpg

april%202011%20202.jpg

april%202011%20212.jpg

april%202011%20256.jpg

april%202011%20209.jpg

Här händer inte så mycket annars, om två veckor är det dags för betessläpp och fram tills dess lite visnings träning!:)

När jag ser dina bilder så undrar varför i hela fridens namn jag håller på med halvblod?? Tänk att ha en lite mindre häst med nån käck färg som bara är precis så sockersöt som din:love:!! Nästa betäckning blir nog allt med en ponny av käck färg (ooooh vad seriöst det lät:D)!!

Det är därför man (läs jag) har en "återfallsponny". :cool: ;)

Vågar mig på att lägga in bilder på min raggsocka som inte fällt klart. Har precis blivit 11 månader och är ca 153-154 cm hög.

Calla från sidan.

32360369.jpg

Lite lufstrav.

32360370.jpg

32360371.jpg

Tillsammans med återfallsponnyn.

32360398.jpg

Hihi, kanske en bild på våra (snart) ettåringar får din att inte kännas helt tokigt dunig ;). Nog för att de fick flytta 17 breddgrader norrut när vi tog hit våra nokotahästar, men nu när snön är borta och vi haft 20 grader varmt tycker jag de kan sluta "bete" sig som det var Arktis de flyttat till!... Bild från förra veckan:

DSC_0671.jpg

kl

Idag blir Siri 1 år :D (o även Maja_Kandis kaptenen tror jag väl?) Dagen till ära fick hon en extra morot, sen mätte vi henne till ca 150 cm fram o ca 155 cm bak. Blir nog bra storlek på lilla grynet :love: Hennes mor var bara 152 cm som 1,5-åring när jag köpte henne ( o iofs lite tunn) o är nu 165 cm så det blir förhoppningsvis några cm till på Siri :laugh:

Grattis på födelsedagen i efterskott =)

och gud vad bedårande nokotahästarna är. Hur stora brukar de bli?

Stämmer bra det! :D Grattis till våra "små"troll! :love: Grabben är ju på busläger/blivande bete med jämnåriga så jag träffade honom inte dagen till ära, men var ju där för bara ett par dagar sen och klappade och sa grattis i förskott! :D Han var 141 cm för nån vecka sen, och växer han som storebror hamnar han på ca 165, alldeles perfekt! :D

Ja, de är himla gulliga! Men de ser faktiskt lite mer kompakta och söta ut på bilden än de är. :D
De tre längst fram på bilden kommer nog landa på 142-155, men som ras varierar nokotan mellan strax under 140 och upp till 170.

KL

OO vilken kul tråd! Har också en ettåring, född i april så han är lite mer än ett år nu. Han är ca 140 hög, lite högre bak.
ska se om jag kan få in någon bild.

Vad är egentligen normalt för en ettåring? om dom ska bli runt 170? tycker han är lite liten..

KL
Min grabb har det bra borta på "lägret" men han har tydligen starka åsikter om maten! Inga problem att äta höet, det äter han med god aptit tillsammans med kompisarna (de har fri tillgång). Men en gång om dagen är de uppbundna ca en timma och får äta eget kraftfoder, och det har han tydligen inte alls velat ha! I början tänkte de som bor på gården att det berodde på att det var nytt och att han kanske inte gillade platsen som han var uppbunden på, för i början tog han bara ett par tuggor och stod sen bara och väntade på att få bli frisläppt igen. Alltså inga problem med själva uppbindningen, han var bara inte intresserad av maten.

Sen bytte de plats inne i lösdriften, men då åt han istället ingenting alls, så provade de att ge honom utanför bara i hink, men han ville inte ha då heller...

Hemma hos mig har han bara fått betfor, har haft sånt dunderhö så det har inte behövts nåt annat. På slutet fick han lite havre också vilket han åt med god aptit! Men nu får han lusern (uppblött pellets), havre och lite kli.

Fram tills igår har det varit hopblandat som en gröt, och då har han alltså inte ätit av det alls. Hon som ansvarar för placet ringde och ville bara informera om att han alltså betett sig såhär lite underligt. Men idag fick jag sms om att han fått det var för sig i olika små högar i krubban, och då hade han ätit all havre och petat lite i lusernen också, så det passade visst inte att äta gröt... :D Kräsen liten grabb man har... ;)

*kl*

Lite nya bilder på prinsen, tycker att han utvecklas fint jag!

230503_210577588963248_100000330257764_700362_894185_n.jpg

(fuxen e Donnerfly, är typ 178 cm...)

231062_210682835619390_100000330257764_701666_3754865_n.jpg

230669_210577148963292_100000330257764_700358_2479728_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka