10 m avvikelse från spåret

G

Gisburne

Exakt vad betyder det, i Lätt Dressyrprogram nr 3?

Det står i punkt 8:

MF Tömmarna i en hand (Ej HK)
10 m avvikelse från spåret
FAD Arbetstrav - tömmarna på valfritt sätt

Och vad betyder "ej HK"?

Gisburne känner sig lost... :o

Sv: 10 m avvikelse från spåret

HK är handikappade.

Du ska ha tömmen i en hand och den andre handen (piskhanden) ska du hålla rakt ut åt sidan. Sedan ska du köra en båge längsmed långsidan och när du är som längst ut från spåret så ska du vara 10 meter ifrån spåret. Bågen skall vara jämn för att få hög poäng :d

Okej, tack! :) *det klarnar*

Man ska köra som en "banan" alltså från M till F? Ska pisken vara kvar i piskhanden när man håller den rakt ut?

I nästa steg, "FAD - tömmarna på valfritt sätt", får man högre poäng om man håller kvar tömmarna i en hand då? Som i riden dressyr, där enhandsfattning ger en högre svårighetsgrad, menar jag...?

Japp som en banan och pisken ska vara kvar i den handen som man håller ut. Och en del behöver ju använda den också och det ger ju klart nerdrag men om hästen tappar frammåtbjudningen så drar det ju ner ännu mer. Och bananen skall vara jämn böj på och hästen ska ju klart vara ställd i först åt ena hållet och sen rak ett par steg och sen böjd igen i rörelseriktning.

Nej jag kan inte tänka mig att man får bättre poång om man kör FAD på en hand. Tror bara att det står så för att man ska ha möjlighet att ta tömmarna med två händer igen.

Senast ändrad:

Nej jag kan inte tänka mig att man får bättre poång om man kör FAD på en hand. Tror bara att det står så för att man ska ha möjlighet att ta tömmarna med två händer igen.

OT:
Egentligen är det ju lite fånigt att man inte får högre poäng om man väljer att köra på en hand... lite grand som skillnaden mellan olika tömfattningar. Där skilljer det ju en del i svårightsgrad. Borde inte en kusk som kör på en "svårare tömfattning" få cred för det?

Fast i dressyren så bedöms ju bara formen på hästen och på figurerna. I och för sig så poängsätts ju kusken så det kan ju tänka sig att man kan få ett högre betyg där om man kör hela programmet på en hand. Dock så tror jag att du kommer att få neddrag på alla andra betyg för att hästen inte kan hålla tempo och form när du har enhandsfattning. I högre dressyrprogram så är det ju svårare rörelser som tex en hel volt på en hand.

I uppsutten dressyr så får man ju ordentligt med cred om man rider på en hand även där man inte "måste" eftersom det anses mycket svårare. Kan man bibehålla hästens form och tempo genom alla rörelser på en hand så tycker jag att det är självklart att det ska ge högre poäng.

Men finns det någon som kan bibehålla hästens form och takt i ett helt derssyrprogram på en hand? Tittar man på svårklass tävlingar där de främsta kuskarna tävlar så ser man att det är många som har problem i alla de moment där det krävs enhandsfattning. Jag tror att det är anledningen till att så få har kommit på tanken att köra ett helt program på en hand så det inte finns regler för det.

Nu handlar det ju inte om ett helt program, utan om fortsättningen på punkt 8. ("Tömmarna på valfritt sätt".) Sedan har jag för mig att det står typ "tömmarna med båda händerna" eller nåt sånt. Men oavsett så bör ju domaren ge högre poäng till ett ekipage som klarar att köra med enhandsfattning där hästarnas form och tempo bibehålls, även om det bara rör sig om en eller två punkter. I uppsutten dressyr ser man ju ibland ryttare som väljer att rida vissa rörelser på en hand för att tigga extrapoäng, men inte hela program.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 131
Senast: Barbabelle
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 958
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar