-10 kg, 3 månader?

Rent förbränningsmässigt spelar det ingen större roll om det är intervaller eller promenader men intervallerna kommer såklart göra av med mer energi på kortare tid och även ge lite andra hälsofördelar så för samma kalorimängd och man ska räkna helheten så är nog intervallträning bättre.

Bäst träning är den träning man vill göra och klarar av att göra regelbundet och över längre tidsperioder. Att träna optimalt i en månad och sen inte göra något på 11mån för att nästa år upprepaa är sämre än suboptimal träning utförd regelbundet över en längre tidsperiod.

När det gäller träning för viktnedgång så är det för de allra flesta väldigt mycket enklare att justera maten än att justera träningen. Börjar man på en låg träningsnivå så är det svårt att göra av med tillräckligt mycket energi för att det ska göra någon jättestor skillnad på energibalansen och det är inte alls ovanligt att folk hamnar på plus för att man äter mer.

Allting handlar om en helhet där den fysiska hälsa och den psykiska hälsan båda bör få sin plats. Träning för att må bra och ha kul, äta för att må bra och känna att man får leva. När man får kosten och träningen att vara en kul och hälsosam del av sitt liv då har man hittat rätt.

Tycker du skriver klokt. Mina tankar med intervallträningen är också att man får till riktiga pulshöjningar som man inte får av promenader, samt att såna pass är mer tidseffektiva än långpromenader. Jag har upplevt en stor utveckling i allmän kondition på tex milen också efter att ha blandat in intervallpass då o då.. tror på det själv.

Men du har helt rätt att det handlar om att hitta en livsstil man trivs med i längden. Därför är jag alltid skeptisk till när man börjar prata om "dieter" man ska sätta in en månad eller tre. Dieten skall vara det man äter varje dag, varje vecka, varje år isåfall.

För mig är det viktigt att se till att träningen kommer igång, tom viktigare än att se över kosten mer exakt. Detta för att det även motiverar mig i allmänhet, jag sover bättre, är på bättre humör mm om jag tar ut mig via hård träning några gånger i veckan. Allt blir bättre liksom. Det får jag inte på samma sätt enbart via kost, även om det såklart bidrar. Men sen så äter jag ju iofs i princip aldrig godis, dricker aldrig läsk, minimalt med alkohol.. så jag har ingen sån grej jag direkt skulle behöva eliminera. Ja, eller det är väl att inte äta mackor då.

Menar givetvis inte att man ska göra allt för att inte behöva ta den raska promenaden, men jag tycker jämförelsen ger en hint om vad det man tror är "lite pålägg" motsvarar i motion. Ofta tänker man inte på att det är de små grejerna som kanske är det stora bovarna.

Förstår vad du menar. Så tex är juice, som kan upplevas som "nyttigare" än läsk. Tex att sluta dricka cola för att istället dricka apelsinjuice..

...och kanske byta den feta osten mot en magrare, och kanske ta 2 skivor istället för 4. Just ost-exemplet är ju bara ett exempel - för att få lite perspektiv.

Jag tror iofs inte fett är den stora boven, vilket mycket forskning verkar visa idag. Men fattar principen. Det är bra att förstå vad olika saker har för energiinnehåll mm. Många har kanske ingen aning om kaloriinnehållet i en pastatallrik eller whatever. Eller hur många dagliga kalorier de kan ligga på för att vikten ska vara konstant utan någon seriös träning.. Har man växt upp med konstant träning så tror jag vissa saker blir lättare att ha på "känn".

Därför är jag alltid skeptisk till när man börjar prata om "dieter" man ska sätta in en månad eller tre. Dieten skall vara det man äter varje dag, varje vecka, varje år isåfall.

Misstänker att det är därför så många går "jojo" med vikten. Man kör diet nån månad går ner 10 kg och sen några månader senare har man gått upp igen.
Samma med träningen. Man tränar när man känner för det. Ett tag är man duktig och tränar men sen kan det skyllas på dåligt väder, känner inte för det osv . Det saknas rutiner.
Inte konstigt att så många har problem att hålla vikten... :p

Tycker du skriver klokt. Mina tankar med intervallträningen är också att man får till riktiga pulshöjningar som man inte får av promenader, samt att såna pass är mer tidseffektiva än långpromenader. Jag har upplevt en stor utveckling i allmän kondition på tex milen också efter att ha blandat in intervallpass då o då.. tror på det själv.

Men du har helt rätt att det handlar om att hitta en livsstil man trivs med i längden. Därför är jag alltid skeptisk till när man börjar prata om "dieter" man ska sätta in en månad eller tre. Dieten skall vara det man äter varje dag, varje vecka, varje år isåfall.

För mig är det viktigt att se till att träningen kommer igång, tom viktigare än att se över kosten mer exakt. Detta för att det även motiverar mig i allmänhet, jag sover bättre, är på bättre humör mm om jag tar ut mig via hård träning några gånger i veckan. Allt blir bättre liksom. Det får jag inte på samma sätt enbart via kost, även om det såklart bidrar. Men sen så äter jag ju iofs i princip aldrig godis, dricker aldrig läsk, minimalt med alkohol.. så jag har ingen sån grej jag direkt skulle behöva eliminera. Ja, eller det är väl att inte äta mackor då.

Förstår vad du menar. Så tex är juice, som kan upplevas som "nyttigare" än läsk. Tex att sluta dricka cola för att istället dricka apelsinjuice..

Jag tror iofs inte fett är den stora boven, vilket mycket forskning verkar visa idag. Men fattar principen. Det är bra att förstå vad olika saker har för energiinnehåll mm. Många har kanske ingen aning om kaloriinnehållet i en pastatallrik eller whatever. Eller hur många dagliga kalorier de kan ligga på för att vikten ska vara konstant utan någon seriös träning.. Har man växt upp med konstant träning så tror jag vissa saker blir lättare att ha på "känn".
Börjar man träna och det är jobbigt så tror jag man får motivation för kosten på köpet också. Man vill inte slösa bort att man slet som ett djur så jag tror många automatiskt då sköter mycket annat bättre också.

Personligen tycker jag hela nyttigt vs onyttigt nästan gör mer skada än nytta. Delvis för att man nästintill förbjuder vissa saker men även för att man tror att bara man äter nyttigt så är allting bra. Nyttigt och onyttigt är även sammanhangsbaserat. Om man har tränat ett hårt konditionspass och senare på dagen ska träna igen då kommer det vara bättre att tillföra snabba kolhydrater om man vill maximera prestationen på det andra passet. När man nästa morgon vaknar upp och har en vilodag så kanske en omelett är vad som behövs. Väldigt få matvaror är kategoriskt nyttiga eller onyttiga och även sådana som är det kan få plats i en hälsosam livsstil. Behöver vi dricka vin? Nej. Betyder det att vi aldrig någonsing kan dricka vin? Absolut inte!

Sen hamnar man i konstiga tankar om att oj nu har jag ätit "onyttigt" och då kan man på något sätt kompensera med att äta "nyttigt". Att äta rätt mängd energi av vanlig husmanskost är inte några som helst problem.

Misstänker att det är därför så många går "jojo" med vikten. Man kör diet nån månad går ner 10 kg och sen några månader senare har man gått upp igen.
Samma med träningen. Man tränar när man känner för det. Ett tag är man duktig och tränar men sen kan det skyllas på dåligt väder, känner inte för det osv . Det saknas rutiner.
Inte konstigt att så många har problem att hålla vikten... :p
Det är väl något sådant att det tar 30 dagar att skapa en vana. Jag har lärt mig att även dagar när jag absolut inte känner att jag har ord, tid, lust... jag gör en deal med mig själv att jag tar mig bara till gymmet och om jag inte känner för det när jag är där så kan jag gå hem. Det har aldrig hänt, när man väl kommer dit så tränar man på som vanligt och några av mina bästa pass har skett just dessa dagar eftersom jag har absolut ingen press, allt jag gör är "bonus".

Sen så ska man inte se ner på att folk inte orkar, kan, vill och bara se det som att man skyller ifrån sig eller liknande. Finns det något som hindrar en från att göra det så är det så och då får man se över hur man kan lösa det, utan att lägga värderingar i om det är en "ok" anledning eller inte.

Det är väl något sådant att det tar 30 dagar att skapa en vana. Jag har lärt mig att även dagar när jag absolut inte känner att jag har ord, tid, lust... jag gör en deal med mig själv att jag tar mig bara till gymmet och om jag inte känner för det när jag är där så kan jag gå hem. Det har aldrig hänt, när man väl kommer dit så tränar man på som vanligt och några av mina bästa pass har skett just dessa dagar eftersom jag har absolut ingen press, allt jag gör är "bonus".

Sen så ska man inte se ner på att folk inte orkar, kan, vill och bara se det som att man skyller ifrån sig eller liknande. Finns det något som hindrar en från att göra det så är det så och då får man se över hur man kan lösa det, utan att lägga värderingar i om det är en "ok" anledning eller inte.

Mjo, samma för mig. Jag gymmar 3-dagar i veckan och missar nästan aldrig ett träningspass. Jag går dit även om jag känner mig trött, less osv. När man är på gymmet så går det oftast bra oavsett känslan innan.

Näe, jag ser inte ner. Men jag tycker det verkar oerhört ineffektivt att gå upp 10 kg och sen gå ner 10 kg. Istället för att hålla någon form av rutin och ligga på en stabil vikt. Dessutom lär man ju må betydligt bättre av det än "jojo" vikten.

Börjar man träna och det är jobbigt så tror jag man får motivation för kosten på köpet också. Man vill inte slösa bort att man slet som ett djur så jag tror många automatiskt då sköter mycket annat bättre också.

Personligen tycker jag hela nyttigt vs onyttigt nästan gör mer skada än nytta. Delvis för att man nästintill förbjuder vissa saker men även för att man tror att bara man äter nyttigt så är allting bra. Nyttigt och onyttigt är även sammanhangsbaserat. Om man har tränat ett hårt konditionspass och senare på dagen ska träna igen då kommer det vara bättre att tillföra snabba kolhydrater om man vill maximera prestationen på det andra passet. När man nästa morgon vaknar upp och har en vilodag så kanske en omelett är vad som behövs. Väldigt få matvaror är kategoriskt nyttiga eller onyttiga och även sådana som är det kan få plats i en hälsosam livsstil. Behöver vi dricka vin? Nej. Betyder det att vi aldrig någonsing kan dricka vin? Absolut inte!

Sen hamnar man i konstiga tankar om att oj nu har jag ätit "onyttigt" och då kan man på något sätt kompensera med att äta "nyttigt". Att äta rätt mängd energi av vanlig husmanskost är inte några som helst problem.

Håller med dig 100,1% ;) Kontext finns alltid, det ska man inte glömma! Och om man konstant "plågar" sig med kostvanor som gör att man blir mer nere och omotiverad, så kommer man knappast ta ut sig lika bra på träningen heller. En stor del av det hela är ju att hålla motivation och må bra rent mentalt.

Det är ett mentalt trick jag också använder mig av. När jag har noll lust att träna så gör jag en deal med mig själv att tex klä på mig träningskläder,snöra på dojjorna, gå ut och börja jogga 5m, och sen ska jag avgöra om jag vill fortsätta eller inte. Eller att som du säger, bara ta sig till gymmet. Jag har insett att tar man sig bara över den startsträckan med lite "autopilot" så avbryter jag aldrig och drar hem sen heller. Lite av anledningen att jag gillar förinställda pass med timer är att jag kan tänka att jag följer order helt enkelt, och låta klockan säga åt mig vad jag ska göra. Blir lite samma som gruppträning, där kan jag liksom inte tillåta mig själv att vila när en instruktör säger KÖR.

Kost 80% och träning 20% dvs det viktigaste är att se om kosten och inte äta mer för att man tränar mer..
Prova 16:8 fasta, funka skitbra för mig. Mindre kalorier om man äter färre antal måltider..
Kaloriräkning, skriv upp allt som går in, mer än man tror....

Men jag tycker det verkar oerhört ineffektivt att gå upp 10 kg och sen gå ner 10 kg. Istället för att hålla någon form av rutin och ligga på en stabil vikt. Dessutom lär man ju må betydligt bättre av det än "jojo" vikten.

Nu är det ju inte så att vi valt att gå upp i vikt. Omständigheter har gjort att det blev så. I mitt fall medicinering.
Du får det att låta som om det är ett aktivt val, jag tar faktiskt illa vid av det.

Jo, men om man nu inte förusätter att personen äter extra pga den extra träningen så gör ju träningen skillnad även om det är lite träning. Jag tycker det gör enorm skillnad att träna jämfört med att inte träna och då pratar jag inte om någon hårdträning. Och om man äter för mycket så ger kanske den träningen man gör att man iallafall får vikten att stå still och inte gå uppåt.
Förvisso. Och som sagt, det är ju aldrig fel att röra på sig. :) Men här var ju tanken just att man ville gå ner i vikt.

Jaa! Dessutom är det ok att börja med 15 minuter. Efter en vecka kanske man känner att jag lägger till 5 minuter till. Nästa vecka cyklar man 30 minuter och ökar tempot lite. Man kan t.ex. cykla fullt-ös i 60 sekunder som intervaller. Man kan cykla ett längre pass i lagom lågt tempo. Eller ett kortare i högre tempo, med små vilopauser. Och allt eftersom tiden går blir man starkare, får bättre kondis, självförtroendet ökar, man VILL inte äta nån Dajm efter träningen osv osv Man behöver inte börja med entimmespass från dag 1.
Självklart måste man börja lite försiktigt om man är väldigt otränad och i idealfallet blir det ju något liknande som du beskriver ovan. Men i många fall har jag en känsla av att det snarare blir att man tröttnar eftersom det inte ger resultat efter de första veckorna eller så. Man har ju (i detta fallet) börjat motionera för att gå ner i vikt och (kanske) inte för att man egentligen tycker det är kul. Det är därför som jag tror att det är mycket mer effektivt att först få koll på och sedan minska sitt energiintag i första hand (speciellt i början om man är otränad osv) istället för att bara börja träna och hoppas på att man fastnar i livsstilen ”Träning”. Om man allmänt bara känner att man vill/borde röra sig mer så är det ju annorlunda såklart. Då har man ju en annan motivation än viktminskning.

Samma för mig, 10kg för mycket. Äter för mycket socker och rör mig för lite, stillasittande jobb.

När du ska sova kan det vara sockret som håller dig vaken och bristen på motion/frisk luft.
Går du nått med hunden innan du lägger dig?
Även om det är halt kanske du kan ha ett mål? Vi ska gå dit bort och tillbaka. Sen får det ta sin tid. Dubbskor kan vara värt att investera i för dig :)

Jag har läst på mycket i affären hur mycket socker de kan vara i t.ex bröd. Det gör att jag undviker dessa och har nästan bara en sort av 15st att välja på :angel:

Jag borde inte dricka läsk, stå upp/röra mig mer på jobbet och sen äta ordentligt när jag väl äter.
Det är bara att göra det....

Samma för mig, 10kg för mycket. Äter för mycket socker och rör mig för lite, stillasittande jobb.

När du ska sova kan det vara sockret som håller dig vaken och bristen på motion/frisk luft.
Går du nått med hunden innan du lägger dig?
Även om det är halt kanske du kan ha ett mål? Vi ska gå dit bort och tillbaka. Sen får det ta sin tid. Dubbskor kan vara värt att investera i för dig :)

Jag har läst på mycket i affären hur mycket socker de kan vara i t.ex bröd. Det gör att jag undviker dessa och har nästan bara en sort av 15st att välja på :angel:

Jag borde inte dricka läsk, stå upp/röra mig mer på jobbet och sen äta ordentligt när jag väl äter.
Det är bara att göra det....

Nja, eftersom jag lägger mig så sent så brukar det vara några timmar sen vi gick, blir oftast bara en gårdspink där vid midnatt.

Man får tänka långsiktigt också när man ska gå ner i vikt och ändra om lite. Går man en långsam promenad per dag och förbränner kanske bara 100kcal så är det är det ändå 700kcal i veckan, det blir 2100kcal på en månad. Man kan slarva en hel del för 2100kcal i månaden utan att gå uppåt i vikt. Sådant tycker jag ger lite motivation.

Visserligen.

Men det beror på vilken träning.

Om du lägger till rask promenad varje dag elelr någon timme i veckan på träningscykel så gör det varken till eller från. En Dajm och hela cyklingen är uppvägd.

En ung överviktig person i min närhet började på gym och tränade en timme, ett par dagar i veckan. Men slutade efter någon månad eftersom hon inte gått ner ett enda dugg. Hon dricker läsk till alla mål.....

Tror man måste ha koll på vad träningen ger, och vad man stoppar i sig och inte tro att bara jag joggar och cyklar nån timme så blir jag smalare.

Vi är nog egentligen överens. Men tänker på olika grad av träning?

Läsk är ett jävla skit! Kan inte fatta hur många dom dricker då mycket läsk. Så många som dricker mycket av det varje dag. Har en bekant med diabetes hen dricker 2 st 1,5 liters light läsk per dag. Och hen går inte ner i vikt och diabetesen är väll inte så bra.

Jag tänkte just skriva nåt liknande - för mig är den största vinsten (vad gäller viktminskning då) med träning att jag helt enkelt är mindre benägen att stoppa i mig skräp när jag lagt tid och kraft på träning.

Nej, går promenader med hunden bara, men det är nästan kryphastighet. Det är halt, moddigt, och alldeles för mycket snö för några direkta hastigheter. Jag har urkassa knän (och fotleder) som inte alls vill vara med på detta underlag, så fort det blir barmark så kommer promenaderna definitivt ökas så dom blir "jobbiga" och man får rejäl puls.

Jobbet krävs det styrka, men för övrigt ganska stillasittande, dock så kommer vi ut på promenader vår/sommar nästan dagligen, men lika där, är ingen hastighet så pulsen ökar.

Hästarna har jag lagt på hyllan, men kompisen tycker vi ska börja på zumba nu när hon flyttar hit så det kan det nog bli av.

Sen är det väll det vanliga, sköta hus, gård och hem.
Hur har du det på jobbet ? Sitter du vid kontor eller dator ?
Jag har en skrivbordscykel på kontoret, den gör att jag inte blir lika stillasittande hela dagarna. Har än så länge inte haft den tillräckligt länge för att se om den gjort något åt vikten, men jag tänker mig att all rörelse räknas!
Jag har märkt att blodcirkulationen ökar när jag cyklar, jag koncentrerar mig bättre, mindre ont i gamla skador och mår bättre psykiskt.
Sitter jag och trampar några timmar så blir det några hundra kalorier förbrända :)

Men tror du på riktigt att folk planerar att gå upp 10 kg och sen gå ner 10 kg?? Varför skulle någon göra det? Tror du att folk liksom väljer att gå upp och sen gå ner igen för att dom tror det är "effektivt"? :confused:

Nej, men folk kanske borde ha en lite större plan än att man ska tappa ett visst antal KG inför en resa och istället ha en lite mer långsiktig plan. För vad händer om nästa vinter får lika mkt snö? Blir det upp 10 kg och ner 10 kg på 3 månader igen sen? I så fall är det väl lika bra att ligga kvar på nuvarande vikt ?

Vad jag menar med plan är att man kanske borde kolla upp om man har problem med knäna eller hitta alternativa träningsmetoder som fungerar år runt och som inte påverkar knäna för att slippa gå "jojo" med vikten. Alternativt hitta en kost som man kan hålla under flera års tid och inte under 3 månader. Vilket jag tycker låter oerhört ineffektivt.

jag gör en deal med mig själv att jag tar mig bara till gymmet och om jag inte känner för det när jag är där så kan jag gå hem. Det har aldrig hänt, när man väl kommer dit så tränar man på som vanligt och några av mina bästa pass har skett just dessa dagar eftersom jag har absolut ingen press, allt jag gör är "bonus".

Det har visserligen hänt mig en gång att jag gått hem. Satt och stirrade rakt ut i omklädningsrummet i 30 min innan jag vände :D Dagen efter bröt världens förkylning ut. Man ska lyssna på kroppen :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka