-10 kg, 3 månader?

@Fibusen Jag tänkte på en grej nu när jag var ute med hunn på lunchen. Om du vill få träning utan halk-risk just nu..har du nån åker eller fotbollsplaner i närheten? Det blir liksom ett jämntjockt lager snö där som inte är helt sjukt djupt (beroende på vart du bor iofs) där det heller inte blir halt.. Definitivt träning att pulsa fram genom det :)

• Gilla
Reactions: Ray
Gällande diskussionen träning vs. mat så är ju viktminskning tack och lov så pass enkelt att det handlar om ett underskott på kalorier. Det går därför inte att säga vad som fungerar bäst, att träna mer eller att äta mindre, då det såklart beror på vad personen har för rutiner i dagsläget. Personligen anser jag att det på kort sikt är enklare att se över vad jag äter då ett träningspass enbart förbränner ca 300-600 kcal. 4 pass i veckan blir typ bara 2000 kcal då, inte alls så mycket på ett veckointag om man vill få till en effektiv viktminskning. Då tycker jag att det enklare att helt enkelt äta mindre.

Styrketräning, som jag sysslar med, gör än dessutom vansinnigt hungrig och då tycker jag att det är svårare att ligga på kaloriunderskott. Att ha muskler ökar dock förbränningen så vill man hitta en bra balans på lång sikt skulle jag rekommendera att träna mer. Men att gå ner snabbt på kort tid gissar jag är enklare om man i huvudsak ser över kosten. Även om en balans av båda såklart är att föredra i min mening.

MVH
Singo som tappade 8 kg på några månader p.g.a dålig aptit

Senast ändrad:
Hur har du det på jobbet ? Sitter du vid kontor eller dator ?
Jag har en skrivbordscykel på kontoret, den gör att jag inte blir lika stillasittande hela dagarna. Har än så länge inte haft den tillräckligt länge för att se om den gjort något åt vikten, men jag tänker mig att all rörelse räknas!
Jag har märkt att blodcirkulationen ökar när jag cyklar, jag koncentrerar mig bättre, mindre ont i gamla skador och mår bättre psykiskt.
Sitter jag och trampar några timmar så blir det några hundra kalorier förbrända :)

Jobbar som personlig assistent, dvs att jag lär vara där brukaren är. Som nu när jag jobbar kväll/natt så vill h@n titta på tv mellan 17-23, då är det bara för mig att sitta i soffan i princip då h@n blir stressad om vi börjar springa runt, och självklart går det inte att lämna för att ta en promenad tex.

På vår/sommar är vi ute desto mer och promenerar, men nu är det sånt underlag så h@n vill inte gå ut då h@n dels kör fast med stolen och dels blir så stel av kylan.

Nej, men folk kanske borde ha en lite större plan än att man ska tappa ett visst antal KG inför en resa och istället ha en lite mer långsiktig plan. För vad händer om nästa vinter får lika mkt snö? Blir det upp 10 kg och ner 10 kg på 3 månader igen sen? I så fall är det väl lika bra att ligga kvar på nuvarande vikt ?

Vad jag menar med plan är att man kanske borde kolla upp om man har problem med knäna eller hitta alternativa träningsmetoder som fungerar år runt och som inte påverkar knäna för att slippa gå "jojo" med vikten. Alternativt hitta en kost som man kan hålla under flera års tid och inte under 3 månader. Vilket jag tycker låter oerhört ineffektivt.

Såklart så kommer jag hålla kosten som funkar för mig, men ett mål måste man väll endå få ha? Jag vill gå ner 10 kg och ska stanna där, men jag vill gå ner dom till resan för det hade känts roligare att ligga på stranden med 10 kg mindre på sig. Jag ser inte vart jag har sagt att jag bara vill ändra min kost/vikt under 3 månader sen gå tillbaka till dessa dåliga vanor?

Och den här vintern har varit EXTREM, det är över 30 år sen vi haft så här mycket snö. Det har aldrig varit totalstopp med att komma ut i skogen under hela mitt liv, men nu är det verkligen det! Det är också första året som hästlös på 20 år, vilket såklart också påverkar då det är mycket mindre kalorier ut, det är inte så lätt att hitta en balans som funkar då.

Jag går till sjukgymnast med mina knän, dom håller ett tag sen blir det något så man får börja om från början igen, så även där har jag försökt. Dom funkar som sagt normalt sålänge jag kan ha bra skor och varierat underlag och slippa vridningar osv, nu i vinter går jag back på allt det pga underlag och snömängd.

Nej, men folk kanske borde ha en lite större plan än att man ska tappa ett visst antal KG inför en resa och istället ha en lite mer långsiktig plan. För vad händer om nästa vinter får lika mkt snö? Blir det upp 10 kg och ner 10 kg på 3 månader igen sen? I så fall är det väl lika bra att ligga kvar på nuvarande vikt ?
Men hur tänker du, att man lika gärna kan vara kvar på övervikt eller på vikten man har för att man kanske inte har ork/lust att planera resten av åren? Vad tror du händer då liksom, förmodligen väger man ännu mera året som kommer om man fortsätter som man gör.

Viktuppgång sker oftast faktiskt utan att man märker av det, iallafall en del av viktuppgången innan den blivit så tydlig, oftast så gör man ju inget åt det fören den märks av. Självklart i en perfekt värld så har alla tid och ork och lust att engagera sig såpass att det planeras hela tiden hur och vad man ska träna och äta men så fungerar det sällan.

10 kg är trots allt inte jättesvårt att tappa om man bara listar ut vad för vanor man lagt till sig med, oftast räcker det att ta bort överflödig mat och röra på sig lite så går man oftast tillbaka till sin vanliga vikt man hade innan vintern kom.

@Fibusen Jag tänkte på en grej nu när jag var ute med hunn på lunchen. Om du vill få träning utan halk-risk just nu..har du nån åker eller fotbollsplaner i närheten? Det blir liksom ett jämntjockt lager snö där som inte är helt sjukt djupt (beroende på vart du bor iofs) där det heller inte blir halt.. Definitivt träning att pulsa fram genom det :)

Åker finns, men det är som sagt snö halvvägs upp på låren, riktigt sån kondis har jag inte att pulsa runt i det. Jag får tänka på maten först och främst och sen använda mig av cykel/gångvägarna ett par veckor till, sen ska väll förhoppningsvis våren börja komma.

Gällande diskussionen träning vs. mat så är ju viktminskning tack och lov så pass enkelt att det handlar om ett underskott på kalorier. Det går därför inte att säga vad som fungerar bäst, att träna mer eller att äta mindre, då det såklart beror på vad personen har för rutiner i dagsläget. Personligen anser jag att det på kort sikt är enklare att se över vad jag äter då ett träningspass enbart förbränner ca 300-600 kcal. 4 pass i veckan blir typ bara 2000 kcal då, inte alls så mycket på ett veckointag om man vill få till en effektiv viktminskning. Då tycker jag att det enklare att helt enkelt äta mindre.

Styrketräning, som jag sysslar med, gör än dessutom vansinnigt hungrig och då tycker jag att det är svårare att ligga på kaloriunderskott. Att ha muskler ökar dock förbränningen så vill man hitta en bra balans på lång sikt skulle jag rekommendera att träna mer. Men att gå ner snabbt på kort tid gissar jag är enklare om man i huvudsak ser över kosten. Även om en balans av båda såklart är att föredra i min mening.

MVH
Singo som tappade 8 kg på några månader p.g.a dålig aptit

Ja, jag får börja med kosten, sen kommer jag kunna öka träningen allt eftersom snön minskar. När det är bart i skogen så går vi i timmar där jag och vovven, kuperad terräng, lite skillnad mot nu...

Blandar du knyte ihop 16:8 med 5:2 nu?
Vid 16:8 äter man alla sina kalorier under 8 timmar om jag läser rätt.

Är det någon som testat 16:8? @TeamLundVer har du testat?
Skulle behöva bli av med några kilon innan hoj säsongen drar igång och jag skall ner i skinnstället igen. Orkar inte tokbanta. Kan man under fastetimmarna äta något alls? Ett äpple? Eller är det helt no no till allt? En proteindrink? Börjar jobba vid 07,00 på morgonen och skall jag inte äta något alls innan lunch så kommer jag nog bli ett monster, men ett äpple och en shake så klarar jag mig nog.
Tips någon?
/B
Klicka för att se mer...
Nej jag kör enligt 5:2 istället. Jag måste ha lite frukost så det passar mig bättre. Tror inte du får äta/ dricka något under fastan som innebär kalorier

Jag har precis läst om boken om 5:2 så jag tror inte att jag blandar ihop.

Skulle behöva bli av med några kilon innan hoj säsongen drar igång och jag skall ner i skinnstället igen. Orkar inte tokbanta. Kan man under fastetimmarna äta något alls? Ett äpple? Eller är det helt no no till allt? En proteindrink? Börjar jobba vid 07,00 på morgonen och skall jag inte äta något alls innan lunch så kommer jag nog bli ett monster, men ett äpple och en shake så klarar jag mig nog.
Tips någon?
/B
Klicka för att se mer...
Nej jag kör enligt 5:2 istället. Jag måste ha lite frukost så det passar mig bättre. Tror inte du får äta/ dricka något under fastan som innebär kalorier

Men 16:8 handlar väl helt enkelt om ett ätfönster? Du har 8 timmar som du äter dagens kalorier under, och 16 timmar då du fastar.
Det är ju under 5:2 som man under fastedagarna äter 500 kalorier totalt under dagen. Det ger ju hemskt lite annars med 16:8 om man först äter sina kalorier under ätfönstret och sen käkar 500 kalorier till.

Du får äta hur du vill både på 16:8 och 5:2 det det är inget magiskt med fastan i sig det är bara att du fördelar kalorierna annorlunda vilket kan hjälpa dämpa hunger/sug och att känna bättre mättnad när du väl äter. Men om du äter samma mängd kalorier totalt så spelar det ingen roll om det kallas bukedieten, 16:8, 5:2, 24/7, 7-11.

Du får äta hur du vill både på 16:8 och 5:2 det det är inget magiskt med fastan i sig det är bara att du fördelar kalorierna annorlunda vilket kan hjälpa dämpa hunger/sug och att känna bättre mättnad när du väl äter. Men om du äter samma mängd kalorier totalt så spelar det ingen roll om det kallas bukedieten, 16:8, 5:2, 24/7, 7-11.
Självklart får man äta hur man vill, men det är ju lite skillnad på att äta sina kalorier under 8h och sen tro att man under fastan på 16h "ska" äta 500 kalorier till. Då äter man ju fler kalorier än vad man ska.

Självklart får man äta hur man vill, men det är ju lite skillnad på att äta sina kalorier under 8h och sen tro att man under fastan på 16h "ska" äta 500 kalorier till. Då äter man ju fler kalorier än vad man ska.
Jo fast självaste poängen är att det är inga problem att äta ett äpple under "fastan" om man nu vill göra det om man bara äter ett äpple mindre senare. Det är totalen som räknas och uppdelningen är bara ett sätt att uppnå det. Det låter så fel för mig att prata om man "får" göra det..

Jo fast självaste poängen är att det är inga problem att äta ett äpple under "fastan" om man nu vill göra det om man bara äter ett äpple mindre senare. Det är totalen som räknas och uppdelningen är bara ett sätt att uppnå det. Det låter så fel för mig att prata om man "får" göra det..
Där håller jag inte med dig, fast det gör jag å andra sidan inte med en hel del annat heller :p Jag orkar bara inte ge mig in i diskussionen. Men det finns ju visst effekter av fastan i sig. Som man då inte uppnår om den bryts.

Jag blir för övrigt alltid lika fascinerad av att så många kan uttala sig tvärsäkert om HUR DET ÄR på området. Experterna världen över är ju inte direkt ense och det verkar finnas stora individuella variationer.

Där håller jag inte med dig, fast det gör jag å andra sidan inte med en hel del annat heller :p Jag orkar bara inte ge mig in i diskussionen. Men det finns ju visst effekter av fastan i sig. Som man då inte uppnår om den bryts.

Jag blir för övrigt alltid lika fascinerad av att så många kan uttala sig tvärsäkert om HUR DET ÄR på området. Experterna världen över är ju inte direkt ense och det verkar finnas stora individuella variationer.
När det gäller viktnedgång? Som vad? Fasta har vissa hälsoeffekter och kan eventuellt vara lite muskelbesparande men det är detaljer i det stora hela. Så vilka effekter syftar du på?

Tips någon?
/B
Klicka för att se mer...

Fast frågan om fastan gällde 16:8 inte 5:2.
Jag äter enligt 5:2 och ditt svar låter väldigt mycket som 5:2 faktiskt.

Vad jag menar med plan är att man kanske borde kolla upp om man har problem med knäna eller hitta alternativa träningsmetoder som fungerar år runt och som inte påverkar knäna för att slippa gå "jojo" med vikten. Alternativt hitta en kost som man kan hålla under flera års tid och inte under 3 månader. Vilket jag tycker låter oerhört ineffektivt.

Alltså, jag är sån. Jag tycker för mycket om mat för att konstant späka mig, jag gillar ett glas vin ill magen, äter ute och att umgås kring mat.
Lätt värt att ta en diet en gång om året och i övrigt äta lite som jag vill.
Kost, hur ERBARMLIGT tråkigt låter det inte.

Ineffektivt säkert men livet är mer än jakten på den perfekta kroppen. Och jag har hellre en kropp med lite hull än äter sallad till middag 4 dagar i veckan.

Alltså, jag är sån. Jag tycker för mycket om mat för att konstant späka mig, jag gillar ett glas vin ill magen, äter ute och att umgås kring mat.
Lätt värt att ta en diet en gång om året och i övrigt äta lite som jag vill.
Kost, hur ERBARMLIGT tråkigt låter det inte.

Ineffektivt säkert men livet är mer än jakten på den perfekta kroppen. Och jag har hellre en kropp med lite hull än äter sallad till middag 4 dagar i veckan.
Ja , det är ju en förklaring till att jojo-vikten är så vanlig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka