-10 kg, 3 månader?

Visserligen.

Men det beror på vilken träning.

Om du lägger till rask promenad varje dag elelr någon timme i veckan på träningscykel så gör det varken till eller från. En Dajm och hela cyklingen är uppvägd.

En ung överviktig person i min närhet började på gym och tränade en timme, ett par dagar i veckan. Men slutade efter någon månad eftersom hon inte gått ner ett enda dugg. Hon dricker läsk till alla mål.....

Tror man måste ha koll på vad träningen ger, och vad man stoppar i sig och inte tro att bara jag joggar och cyklar nån timme så blir jag smalare.

Vi är nog egentligen överens. Men tänker på olika grad av träning?

Man kan nog anta att en sån person inte har någon koll alls på om de äter mer eller mindre eller konstant. Dvs, träningen på gymmet hjälper självklart, men vi har ju ingen aning om huruvida hon åt exakt samma eller ej. Dricker man läsk helatiden för övrigt så är det lättaste såklart att börja där om man vill gå ner i vikt..

Att sova ordentligt är ju en sak som minskar risken för överätning. 7 timmar är väl okej men 3-7 h låter som katastrofala sömnvanor.

Ja, jag har jättesvåra sömnproblem. Tyvär. En del ångest och massa övertänkande, ätit medicin men slutade med dom dels pga att jag gick upp massor i vikt och var sötsugen jämt, samt att allt blev bara grått,grått,grått. Inga dalar, men inga toppar heller. Jag vart så sjukt trött när jag ät dom så kändes inte ok, jag blev som en klubbad säl och kunde nästan somna i maten. Svårväckt också, vaknade knappt av alarmet, och det kändes inte tryggt när man har yngre barn. Finns garanterat annan medicin också, men jag vill vara så medicinfri som möjligt. Har tänkt prova nått naturläkemedel, men det verkar mest rikta sig till insomningsbesvär, och det har jag inte, det är det att jag vaknar och inte kan somna om... Vaknar jag vid tex 3-tiden så vet jag med största sannolikhet att jag inte kommer kunna somna om, så då blir jag stressad över det såklart, sen ligger man och kollar klockan och räknar ner tills alarmet ska ringa, tillslut så går man upp för det är ingen ide att somna om...

Min mamma sover lika lite hon (dock har hon ingen ångest) så jag vet inte om det kan vara något ärftligt också? Vi somnar, men sen vaknar vi efter några timmar och är pigga och känner oss lika utvilade som om vi skulle ha sovit 8 h, helt omöjligt att somna om då.

Ja, jag har jättesvåra sömnproblem. Tyvär. En del ångest och massa övertänkande, ätit medicin men slutade med dom dels pga att jag gick upp massor i vikt och var sötsugen jämt, samt att allt blev bara grått,grått,grått. Inga dalar, men inga toppar heller. Jag vart så sjukt trött när jag ät dom så kändes inte ok, jag blev som en klubbad säl och kunde nästan somna i maten. Svårväckt också, vaknade knappt av alarmet, och det kändes inte tryggt när man har yngre barn. Finns garanterat annan medicin också, men jag vill vara så medicinfri som möjligt. Har tänkt prova nått naturläkemedel, men det verkar mest rikta sig till insomningsbesvär, och det har jag inte, det är det att jag vaknar och inte kan somna om... Vaknar jag vid tex 3-tiden så vet jag med största sannolikhet att jag inte kommer kunna somna om, så då blir jag stressad över det såklart, sen ligger man och kollar klockan och räknar ner tills alarmet ska ringa, tillslut så går man upp för det är ingen ide att somna om...

Min mamma sover lika lite hon (dock har hon ingen ångest) så jag vet inte om det kan vara något ärftligt också? Vi somnar, men sen vaknar vi efter några timmar och är pigga och känner oss lika utvilade som om vi skulle ha sovit 8 h, helt omöjligt att somna om då.

Just nu förstår jag det som att du inte tränar, eller? För det finns absolut en bra chans att dina sovbesvär kan förbättras en hel del om du tränar regelbundet, så hårt du nu kan.

Just nu förstår jag det som att du inte tränar, eller? För det finns absolut en bra chans att dina sovbesvär kan förbättras en hel del om du tränar regelbundet, så hårt du nu kan.

Nej, går promenader med hunden bara, men det är nästan kryphastighet. Det är halt, moddigt, och alldeles för mycket snö för några direkta hastigheter. Jag har urkassa knän (och fotleder) som inte alls vill vara med på detta underlag, så fort det blir barmark så kommer promenaderna definitivt ökas så dom blir "jobbiga" och man får rejäl puls.

Jobbet krävs det styrka, men för övrigt ganska stillasittande, dock så kommer vi ut på promenader vår/sommar nästan dagligen, men lika där, är ingen hastighet så pulsen ökar.

Hästarna har jag lagt på hyllan, men kompisen tycker vi ska börja på zumba nu när hon flyttar hit så det kan det nog bli av.

Sen är det väll det vanliga, sköta hus, gård och hem.

Man går ner i vikt genom att lägga till träning i sin vardag även ifall man inte ändrar om kosten. Däremot så om man ska ha en hållbar vikt sedan och inte gå upp i vikt för att man skippar ett träningspass, då måste man lägga om kosten. Huruvida den är avgörande för viktminskning beror helt på vad man gör på dagarna. Visst går man förr eller senare ner genom att dra bort på maten men det går betydligt fortare om man även tränar samtidigt.

Tror att problemet är lite så här: En helt träningsovan person tycker kanske att cykling 15 min på träningscykeln två gånger i veckan är jätteduktigt och bra motion. Det är ju helt klart bättre än inget, och om man varit väldigt stillasittande kan det säkert vara ett stort steg för en själv, men det kommer ju ändå inte att gå åt så värst mycket extra energi. Efter att personen har cyklat sina 15 min tycker den kanske t o m att den varit sååå duktig och går och äter den där daimen. Man lurar sig själv helt enkelt. Om man från början överäter så gör de där 15 minutrarna knappast att man hamnar på ett egentligt energiunderskott, utan bara att överskottet i bästa fall blir nån kalori eller två lägre just den dagen.

En person som är van att träna ser kanske inte ens de där 15 min som egentlig träning (möjligen som lätt uppvärmning) utan det måste vara mer hardcore, som långa löppass eller dyl. En person som tränar mycket ser ofta också mat annorlunda och vet vad som är bra att äta. Olika perspektiv helt enkelt, vilket jag tror också bidrar till att folk ser olika på den här frågan om huruvida det är mindre mat eller mer träning som gäller om man vill gå ner i vikt.

Usch ja, jag har dessutom insomningsproblem. När jag äntligen somnat så kan jag vakna 03.00 och då är det omöjligt att somna om. Jag har sömnapné så jag vill undvika sömnmedel. Känns vanskligt att ta något som påverkar sömnen. Jag jagar upp mig och blir stressad när jag vaknat och jag vet hur svår dagen blir när jag inte fått sova.

Jag har börjat med att lägga till bönor och potatismjöl i kosten för att få resistent stärkelse. Jag har iofs inte märkt någon skillnad, men det skadar ju inte heller.

Usch ja, jag har dessutom insomningsproblem. När jag äntligen somnat så kan jag vakna 03.00 och då är det omöjligt att somna om. Jag har sömnapné så jag vill undvika sömnmedel. Känns vanskligt att ta något som påverkar sömnen. Jag jagar upp mig och blir stressad när jag vaknat och jag vet hur svår dagen blir när jag inte fått sova.

Exakt! Sen vandrar tankarna iväg på allt och inget. Jag kan ligga och fundera på hur jag ska bygga upp den där väggen i rummet som jag ska dela av, vart jag ska hyra skylift i sommar för att kunna måla om huset, eller om jag ska köpa fleecefodrat/fodrar regnställ till sonen... Alltså grejer som inte är aktuella öht på månader...

Nej, går promenader med hunden bara, men det är nästan kryphastighet. Det är halt, moddigt, och alldeles för mycket snö för några direkta hastigheter. Jag har urkassa knän (och fotleder) som inte alls vill vara med på detta underlag, så fort det blir barmark så kommer promenaderna definitivt ökas så dom blir "jobbiga" och man får rejäl puls.

Jobbet krävs det styrka, men för övrigt ganska stillasittande, dock så kommer vi ut på promenader vår/sommar nästan dagligen, men lika där, är ingen hastighet så pulsen ökar.

Hästarna har jag lagt på hyllan, men kompisen tycker vi ska börja på zumba nu när hon flyttar hit så det kan det nog bli av.

Sen är det väll det vanliga, sköta hus, gård och hem.

En nyckel tror jag är att få till aktiviteter som ger rejäl puls. Du verkar ju redan leva ett rätt aktivt liv, och det är ju jättebra! Men just att få riktiga pulshöjningar tror jag kunde ge dig mycket positiva effekter! Du kan inte gå i terräng mer med hunden? Vet inte riktigt hur du menar att knäna och fotlederna är dåliga, om de begränsar dig från sånt? Om det inte är ett specifikt problem som gör det omöjligt så brukar det vara bra för de flesta som har olika såna besvär att gå på mjukare underlag i terräng, jämfört med på platt, hård mark. Och det ger ju bättre puls att gå rakt genom skogen än på grusvägen (och roligare för jycken! :D).

Annars kan jag rekommendera olika typer av intervall-träningspass. Det finns massvis med såna man kan göra själv hemma eller varsom man har plats. Även utan vikter. Googla och läs om tabata-pass och HIIT-pass till exempel! Jag kör själv just nu en form av sådant ca 3 ggr i veckan, fördelen med dem är att de är väldigt tidseffektiva och ger en bra efterförbränning (dvs, bra för att just gå ner i vikt och samtidigt få igång kondis/styrketräningen..).

Jag tror att det resonemanget kommer ifrån snittmänniskan. Snittmänniskan är sorgligt stillasittande och den lilla kaloriförbrukningen som träning ger är då minimal. Att det är kalorier in/ut som räknas är vad dietister och andra inom kost lär ut och visst stämmer det till viss del. Få rör sig så mycket att de behöver öka sitt kaloribehov pga det och många överskattar hur många kalorier de gör åt genom träning. Däremot är träning bra oavsett och muskler bränner dessutom fler kalorier även i vila än vad fett gör.
När jag jobbade i stall behövde jag minst 6000 kcal/dag för att ens kunna hålla vikten. Nu när jag inte rör mig så mycket ligger jag på 1200 kcal/dag så jag håller helt med dig om att rör man sig mycket så förbränner man mer!
Ja precis!

Svarar flera. Det jag tror att många inte tar med i beräkningen är aptitreglering. Kroppen är ju från början tänkt så att man ska bli mer hungrig om man gör av med mer. Alla normalviktiga är ju inte det för att de på något magiskt vis vet exakt när de tar en ostskiva för mycket :) Därför tror jag att det är svårt att lyckas genom enbart träning.

En nyckel tror jag är att få till aktiviteter som ger rejäl puls. Du verkar ju redan leva ett rätt aktivt liv, och det är ju jättebra! Men just att få riktiga pulshöjningar tror jag kunde ge dig mycket positiva effekter! Du kan inte gå i terräng mer med hunden? Vet inte riktigt hur du menar att knäna och fotlederna är dåliga, om de begränsar dig från sånt? Om det inte är ett specifikt problem som gör det omöjligt så brukar det vara bra för de flesta som har olika såna besvär att gå på mjukare underlag i terräng, jämfört med på platt, hård mark. Och det ger ju bättre puls att gå rakt genom skogen än på grusvägen (och roligare för jycken! :D).

Annars kan jag rekommendera olika typer av intervall-träningspass. Det finns massvis med såna man kan göra själv hemma eller varsom man har plats. Även utan vikter. Googla och läs om tabata-pass och HIIT-pass till exempel! Jag kör själv just nu en form av sådant ca 3 ggr i veckan, fördelen med dem är att de är väldigt tidseffektiva och ger en bra efterförbränning (dvs, bra för att just gå ner i vikt och samtidigt få igång kondis/styrketräningen..).

Jag går jättegärna i skogen, det är där jag VILL gå, vi älskar skogen jag och doggen, men nu är det snö halvvägs upp på låren så jag kommer inte ut där, och definitivt inte hunden, hon försvinner på riktigt så vi har fått hålla oss på cykelvägarna, skittråkigt!

På nått sätt så är mina knän och fotleder snea, jag fick inte delta i sporter med hastiga rörelser i skolan såsom basket/innebandy osv och sprang ofta hos ortopeden. Det var såklart värre medans jag växte, men blir väldigt lätt överansträngd och får knäledsinflamationer. Muskelfästet som ligger över knäskålen är för slappt så knäskålarna hoppar ur led vilket gör pissjävla ont. Fotlederna knakar och knäpper så fort jag rör på fötterna. Trots detta så funkar det endå bra att röra sig normalt, och det är inget som hindrar mig sålänge jag har bra skor (vilket är svårt på vintern när det är tunga kängor som gäller för att hålla värmen) och går på varierat underlag. Skogen är absolut det bästa! Men nu är den helt igensnöad så i kommer inte ut där, och många gångvägar är dåligt plogad så man går och sjunker, glider osv och jag får ont i knäna av det. Det är gång/cykelvägarna vi har fått hålla oss på...

Blev även sparkad av en häst så jag vred till ena knät och skadade både ledband och menisken för nått år sen, (jag föder hellre barn igen än att göra om det!) och det knät har blivit ännu känsligare efter det.

Sen sitter det såklart mycket i huvudet också, ska jag tex göra utfall och känner att det börjar kännas i knät så vågar jag helt enkelt inte fortsätta för att se om knät håller eller om det hoppar. Speciellt inte nu när jag är så otränad som jag är, är jag igång och går raskt 1,5 timme i skogen så mår ju såklart knäna bättre och känns stabilare! Bara väntar på att snön försvinner så jag kan sätta fart!

Tror att problemet är lite så här: En helt träningsovan person tycker kanske att cykling 15 min på träningscykeln två gånger i veckan är jätteduktigt och bra motion. Det är ju helt klart bättre än inget, och om man varit väldigt stillasittande kan det säkert vara ett stort steg för en själv, men det kommer ju ändå inte att gå åt så värst mycket extra energi. Efter att personen har cyklat sina 15 min tycker den kanske t o m att den varit sååå duktig och går och äter den där daimen. Man lurar sig själv helt enkelt. Om man från början överäter så gör de där 15 minutrarna knappast att man hamnar på ett egentligt energiunderskott, utan bara att överskottet i bästa fall blir nån kalori eller två lägre just den dagen.

En person som är van att träna ser kanske inte ens de där 15 min som egentlig träning (möjligen som lätt uppvärmning) utan det måste vara mer hardcore, som långa löppass eller dyl. En person som tränar mycket ser ofta också mat annorlunda och vet vad som är bra att äta. Olika perspektiv helt enkelt, vilket jag tror också bidrar till att folk ser olika på den här frågan om huruvida det är mindre mat eller mer träning som gäller om man vill gå ner i vikt.
Jo, men om man nu inte förusätter att personen äter extra pga den extra träningen så gör ju träningen skillnad även om det är lite träning. Jag tycker det gör enorm skillnad att träna jämfört med att inte träna och då pratar jag inte om någon hårdträning. Och om man äter för mycket så ger kanske den träningen man gör att man iallafall får vikten att stå still och inte gå uppåt.

Visserligen.

Men det beror på vilken träning.

Om du lägger till rask promenad varje dag elelr någon timme i veckan på träningscykel så gör det varken till eller från. En Dajm och hela cyklingen är uppvägd.

En ung överviktig person i min närhet började på gym och tränade en timme, ett par dagar i veckan. Men slutade efter någon månad eftersom hon inte gått ner ett enda dugg. Hon dricker läsk till alla mål.....

Tror man måste ha koll på vad träningen ger, och vad man stoppar i sig och inte tro att bara jag joggar och cyklar nån timme så blir jag smalare.

Vi är nog egentligen överens. Men tänker på olika grad av träning?
Det är sant! Jag tror många överskattar hur mycket energi de förbränner under t.ex. en promenad. Jag ser ibland på fb att man lägger ut en karta med beräknad kaloriförbrukning ( nån app...) efter t.ex. en 5 km promenad - och det står att man förbränt 1 200 kcal!! Du store tid - om jag SPRINGER 5 km förbränner jag kanske 300 kcal! Och det är lite sorgligt, eftersom man vill få ut mer av den där timman man ger sig ut och verkligen försöker..... Men självklart är ALL rörelse bättre än soffan!

Jo, men om man nu inte förusätter att personen äter extra pga den extra träningen så gör ju träningen skillnad även om det är lite träning. Jag tycker det gör enorm skillnad att träna jämfört med att inte träna och då pratar jag inte om någon hårdträning. Och om man äter för mycket så ger kanske den träningen man gör att man iallafall får vikten att stå still och inte gå uppåt.
Jaa! Dessutom är det ok att börja med 15 minuter. Efter en vecka kanske man känner att jag lägger till 5 minuter till. Nästa vecka cyklar man 30 minuter och ökar tempot lite. Man kan t.ex. cykla fullt-ös i 60 sekunder som intervaller. Man kan cykla ett längre pass i lagom lågt tempo. Eller ett kortare i högre tempo, med små vilopauser. Och allt eftersom tiden går blir man starkare, får bättre kondis, självförtroendet ökar, man VILL inte äta nån Dajm efter träningen osv osv Man behöver inte börja med entimmespass från dag 1.

Det som glöms bort i detta tycker jag är alla fördelar man får av raska promenader och löpturer som är utöver just exakt hur många kcal man bränner just det passet. Tycker det blir lite konstigt när man börjar jämföra ostskivor och joggade km.. Bäst vore väl att ha en hyfsad koll på det totala kcal-intaget helt enkelt och lära sig vilket intag som är lagom för en själv och hur det kan variera beroende på hur mycket man tränar just då. Träningen är både för förbränning just då och i allmänhet mellan passen, bygga muskler, kondis, stressreducering, blodtryck, allmänt välmående.. Jag tror aldrig jag har räknat hur många kcal jag ska ha "bränt" på ett pass, förutom om man råkat se det på nån maskin då.

Men i allmänhet är jag ganska övertygad om att vill man satsa på viktnedgång och förbränning, så är intervallpass överlägset jämfört med tex långa promenader eller joggingturer (även om de är bra också, och på andra sätt). Dvs, kan man ta vandringsryggan och gå i skogen hela dagen så kommer man garanterat förbränna en HEL del, men så tar det ju många timmar också.

Visst är det superbra om man lär sig mycket om kosthållning! Men för den som inte har tid eller lust,eller orkar just i början, så tror jag det räcker väldigt långt med att bara skära bort mackor, godis, läsk, juice, alkohol och bakelser från kosten. Om huvudsaken av det man äter sen består av grönsaker, kött, potatis, bönor, rotfrukter, ägg, linser, groddar, kål och mindre ren pasta..så har man nog kommit väldigt långt på vägen gällande en helt OK kost, tycker jag! Även om den inte blir perfekt direkt.

Rent förbränningsmässigt spelar det ingen större roll om det är intervaller eller promenader men intervallerna kommer såklart göra av med mer energi på kortare tid och även ge lite andra hälsofördelar så för samma kalorimängd och man ska räkna helheten så är nog intervallträning bättre.

Bäst träning är den träning man vill göra och klarar av att göra regelbundet och över längre tidsperioder. Att träna optimalt i en månad och sen inte göra något på 11mån för att nästa år upprepaa är sämre än suboptimal träning utförd regelbundet över en längre tidsperiod.

När det gäller träning för viktnedgång så är det för de allra flesta väldigt mycket enklare att justera maten än att justera träningen. Börjar man på en låg träningsnivå så är det svårt att göra av med tillräckligt mycket energi för att det ska göra någon jättestor skillnad på energibalansen och det är inte alls ovanligt att folk hamnar på plus för att man äter mer.

Allting handlar om en helhet där den fysiska hälsa och den psykiska hälsan båda bör få sin plats. Träning för att må bra och ha kul, äta för att må bra och känna att man får leva. När man får kosten och träningen att vara en kul och hälsosam del av sitt liv då har man hittat rätt.

Det som glöms bort i detta tycker jag är alla fördelar man får av raska promenader och löpturer som är utöver just exakt hur många kcal man bränner just det passet. Tycker det blir lite konstigt när man börjar jämföra ostskivor och joggade km.. Bäst vore väl att ha en hyfsad koll på det totala kcal-intaget helt enkelt och lära sig vilket intag som är lagom för en själv och hur det kan variera beroende på hur mycket man tränar just då. Träningen är både för förbränning just då och i allmänhet mellan passen, bygga muskler, kondis, stressreducering, blodtryck, allmänt välmående.. Jag tror aldrig jag har räknat hur många kcal jag ska ha "bränt" på ett pass, förutom om man råkat se det på nån maskin då.

Men i allmänhet är jag ganska övertygad om att vill man satsa på viktnedgång och förbränning, så är intervallpass överlägset jämfört med tex långa promenader eller joggingturer (även om de är bra också, och på andra sätt). Dvs, kan man ta vandringsryggan och gå i skogen hela dagen så kommer man garanterat förbränna en HEL del, men så tar det ju många timmar också.

Visst är det superbra om man lär sig mycket om kosthållning! Men för den som inte har tid eller lust,eller orkar just i början, så tror jag det räcker väldigt långt med att bara skära bort mackor, godis, läsk, juice, alkohol och bakelser från kosten. Om huvudsaken av det man äter sen består av grönsaker, kött, potatis, bönor, rotfrukter, ägg, linser, groddar, kål och mindre ren pasta..så har man nog kommit väldigt långt på vägen gällande en helt OK kost, tycker jag! Även om den inte blir perfekt direkt.
Menar givetvis inte att man ska göra allt för att inte behöva ta den raska promenaden, men jag tycker jämförelsen ger en hint om vad det man tror är "lite pålägg" motsvarar i motion. Ofta tänker man inte på att det är de små grejerna som kanske är det stora bovarna.

Men för den som inte har tid eller lust,eller orkar just i början, så tror jag det räcker väldigt långt med att bara skära bort mackor, godis, läsk, juice, alkohol och bakelser från kosten. Om huvudsaken av det man äter sen består av grönsaker, kött, potatis, bönor, rotfrukter, ägg, linser, groddar, kål och mindre ren pasta..så har man nog kommit väldigt långt på vägen gällande en helt OK kost, tycker jag! Även om den inte blir perfekt direkt.
...och kanske byta den feta osten mot en magrare, och kanske ta 2 skivor istället för 4. Just ost-exemplet är ju bara ett exempel - för att få lite perspektiv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka