-10 kg, 3 månader?

För en "vanlig" person så verkar det ju ofta vara i princip helt stillasittande dagar som räknas. Jag tror absolut att det blir en positiv förändring av att då börja träna. Kanske inte allt syns på vågen, men det totala måendet lär bli mycket bättre. Siffrorna på vågen avslöjar ju verkligen ingenting när det kommer till hur bra en person mår.

På denna linje kommer jag ihåg en dokumentär jag kollade på en gång.. tydligen är det ganska bevisat att även väldigt "lugn" fysisk aktivitet är mycket bättre för hälsan än att vara helt stillasittande. Dvs, tom 20-30min promenad om dagen jämfört med att inte göra exakt noll gör STOR skillnad för kroppen. Nej, inte kanske så mycket för vikten, men de kunde tydligt påvisa relativt snabba resultat på fett kring organ och annat sånt som inte "syns". Siffrorna på vågen kan vara bra om man vet vilket viktspann som är ideal för en själv, men lite fett under huden säger verkligen inte allt om ohälsa.

Jag brukar alltid komma ihåg detta.. I vårt samhälle idag klassas ju en person som tränar relativt intensivt i en timme varje dag som en ganska seriös träningsmänniska. Ändå är det bara ~6% av den vakna tiden den människan lägger på att aktivera sin kropp för att den ska vara stark och mer hälsosam. Vad skevt vi ser på saker och ting ibland.

Ta bort allt socker, ät riktig mat och ut och promenera raskt en timme om dagen så är du nog på rätt spår! De första kilorna är lättast, när du är på dom sista kanske du måste bli mer strikt. :)

För en "vanlig" person så verkar det ju ofta vara i princip helt stillasittande dagar som räknas. Jag tror absolut att det blir en positiv förändring av att då börja träna. Kanske inte allt syns på vågen, men det totala måendet lär bli mycket bättre. Siffrorna på vågen avslöjar ju verkligen ingenting när det kommer till hur bra en person mår.
Det tror jag alla är överens om.

Men nu gällde ju frågan viktminskning. Och min övertygelse är att man inte kan gå ner i vikt genom att börja träna.

Man behöver se över kosten. Att lägga till träning är bra. Men det är inte avgörande för vikten.

Klart du kan gå på gym och bränna pizzan du åt. Men då får du nog stanna där i 6 timmar.

Missförstå mig inte, vill man gå ner i vikt/komma i form bör man se över sin kost också. Men lika självklart kommer du gå ner i vikt/inte gå lika mycket upp i vikt om du börjar gymma regelbundet samtidigt som du äter de där pizzorna ibland.

Dricker man läsk eller äter godis mer än bara nångång ibland så ger det mycket att sluta med det, även om resten av kosten är likadan. I allmänhet är jag en förespråkare för att komma igång med träningen först och främst, och inte direkt ställa om precis hela kosten till en perfekt ultrahälsokost samtidigt som kan göra hela omställningen för påfrestande att hålla i längden.

Så den här vintern har tagit dig också? :cautious: ;)

Det var ungefär samma här. Köpte batterier och satt i vågen för första gången sen i somras. + 10kg. :o
Jag är 172 och väger nu 70 kg, vad som är normalvikt vet jag inte, men vet att jag mår bra när jag ligger runt 60-62.
Fick en nästan större chock när jag mätte mig nu precis: -2 cm. Men det visade sig vara en felmätning, jag är fortfarande 190 cm i strumplästen :)

Var hittar du sådan forskning? Mina vänner som tränar mycket äter sådana enorma mängder att "vanliga" människor utan tvekan hade blivit tjocka av det. Jag tror inte en sekund på att det är för att just de bara råkar ha svårt att gå upp i vikt. Träningen påverkar.

På mig gör träning bara en marginell skillnad. Förra året gick jag från i princip noll träning till ganska tuffa träningspass 3 gånger i veckan (crossfit och intervaller). Ändrade inte kosten. Detta gjorde 3 kilo på min övervikt.

Däremot ser man nog smalare ut på grund av muskler..

Men kosten är a och o!

Det tror jag alla är överens om.

Men nu gällde ju frågan viktminskning. Och min övertygelse är att man inte kan gå ner i vikt genom att börja träna.

Man behöver se över kosten. Att lägga till träning är bra. Men det är inte avgörande för vikten.

Jag går alltid ner ett par kilon under jaktsäsongen, eftersom jag rör mig mycket mer då. Utöver den vanliga hundträningen som jag gör året runt (promenader, löpning, Kickbike osv) så går jag ca 2 mil extra per helg och jag märker absolut av det i slutet av säsongen. Då har jag ingen övervikt alls från början, utan går ner från typ 56 kg till 54kg, till mina 165cm. Om jag ändrar matintaget är det inte åt det bättre/mindre :p

Missförstå mig inte, vill man gå ner i vikt/komma i form bör man se över sin kost också. Men lika självklart kommer du gå ner i vikt/inte gå lika mycket upp i vikt om du börjar gymma regelbundet samtidigt som du äter de där pizzorna ibland.

Dricker man läsk eller äter godis mer än bara nångång ibland så ger det mycket att sluta med det, även om resten av kosten är likadan. I allmänhet är jag en förespråkare för att komma igång med träningen först och främst, och inte direkt ställa om precis hela kosten till en perfekt ultrahälsokost samtidigt som kan göra hela omställningen för påfrestande att hålla i längden.

I mitt fall så kommer jag aldrig äta nån superhälsokost, äta vanlig mat, dock lägga till grönsaker istället för en massa kolhydrater, sen äta magrare kött. Jag älskar både kyckling och grönt, så det blir inga problem. Minska portionerna och äta mer regelbundet. Som det är nu så brukar jag leva på kaffe/läsk till 13-14, då tar jag ett par mackor. Vid 17-18 äter jag en stor tallrik mat, ofta pasta. Sen vid 21,22 äter jag ett par mackor igen, ligger i sängen mellan 00-07, sover mellan 3-7 timmar.

Äter inte så mycket chips/godis, kan ta några enstaka på fredag/lördag, så nånting som är positivt iallafall...

Men annars, heeeeelt värdelösa vanor med andra ord... :o:angel::nailbiting::meh:

I mitt fall så kommer jag aldrig äta nån superhälsokost, äta vanlig mat, dock lägga till grönsaker istället för en massa kolhydrater, sen äta magrare kött. Jag älskar både kyckling och grönt, så det blir inga problem. Minska portionerna och äta mer regelbundet. Som det är nu så brukar jag leva på kaffe/läsk till 13-14, då tar jag ett par mackor. Vid 17-18 äter jag en stor tallrik mat, ofta pasta. Sen vid 21,22 äter jag ett par mackor igen, ligger i sängen mellan 00-07, sover mellan 3-7 timmar.

Äter inte så mycket chips/godis, kan ta några enstaka på fredag/lördag, så nånting som är positivt iallafall...

Men annars, heeeeelt värdelösa vanor med andra ord... :o:angel::nailbiting::meh:
Jag slutade äta allt med vete och socker i. Jag fullständigt rasade i vikt. I övrigt äter jag som vanligt. Tänker inte på magrare produkter, äter ris och potatis, chips utan tillsatser och äter tills jag är mätt.

Skippa läsken och mackorna och lägg in lite mer riktig mat kommande tre månaderna då som ett test?:)

Jag slutade äta allt med vete och socker i. Jag fullständigt rasade i vikt. I övrigt äter jag som vanligt. Tänker inte på magrare produkter, äter ris och potatis, chips utan tillsatser och äter tills jag är mätt.

Skippa socker helt kommer jag inte fixa, det känns för komplicerat... Däremot skippa socker som i godis och läsk, absolut! Jag äter sylt, ketchup, cornflakes, yoghurt osv, och vill fortsätta med det, däremot så ska jag bli bättre att välja den med mindre tillsatt socker om den chansen finns.

Min största last i livet är nog fortfarande mackorna. Äter i princip bara vitt bröd dessutom.... Jag måste börja med en stabil frukost vilket kommer bli det svåraste, är kräsmagad på morgonen och har alltid varit, minns det som igår när jag var liten och mamma tvingade i mig frukost innan skolan, allt växte i munnen och ibland kom det upp.
Smörgås går relativt bra att få i mig, även fast jag gärna väntar 6,7 h och bara dricker mig mätt så kan jag faktist få ner en macka relativt tidigt, men vitt bröd är såklart ingen höjdare om man vill ner i vikt...
Jag kan äta lingongrova på sin höjd, men där är gränsen nådd för grovt bröd. Knäckebröd funkar också. Men hur pass stor skillnad gör det om jag äter en lingongrova mot en tex fralla? Lingongrova eller falu rågrut?

Pålägg, enbart ost som funkar den tiden på dygnet, hur farlig är den där ostskivan på morgonen egentligen?

Hur är det med havregrynsgröt? Är det nyttigt eller en bov? Vanlig filmjölk? Eller ska man försöka få i sig kvarg?

Skippa socker helt kommer jag inte fixa, det känns för komplicerat... Däremot skippa socker som i godis och läsk, absolut! Jag äter sylt, ketchup, cornflakes, yoghurt osv, och vill fortsätta med det, däremot så ska jag bli bättre att välja den med mindre tillsatt socker om den chansen finns.

Min största last i livet är nog fortfarande mackorna. Äter i princip bara vitt bröd dessutom.... Jag måste börja med en stabil frukost vilket kommer bli det svåraste, är kräsmagad på morgonen och har alltid varit, minns det som igår när jag var liten och mamma tvingade i mig frukost innan skolan, allt växte i munnen och ibland kom det upp.
Smörgås går relativt bra att få i mig, även fast jag gärna väntar 6,7 h och bara dricker mig mätt så kan jag faktist få ner en macka relativt tidigt, men vitt bröd är såklart ingen höjdare om man vill ner i vikt...
Jag kan äta lingongrova på sin höjd, men där är gränsen nådd för grovt bröd. Knäckebröd funkar också. Men hur pass stor skillnad gör det om jag äter en lingongrova mot en tex fralla? Lingongrova eller falu rågrut?

Pålägg, enbart ost som funkar den tiden på dygnet, hur farlig är den där ostskivan på morgonen egentligen?

Hur är det med havregrynsgröt? Är det nyttigt eller en bov? Vanlig filmjölk? Eller ska man försöka få i sig kvarg?
Jag äter kefir eller filmjölk med solroskärnor och kanel. Sen kan jag slänga på andra frön eller någon torkad frukt om jag vill. Då slipper jag både bröd och socker.

För mig skapar sockret bara behov av mer socker. Jag förstår inte hur jag ska gå runt och bara känna mig sugen på någonting hela tiden och samtidigt försöka avstå! Eller det har ju aldrig fungerat. För mig funkade det bara att skippa det helt.

För mig är det enklast att inte äta socker. Socker gör att jag blir sugen på mer socker. Men börja att minska på sockret är ett steg i rätt rikning.

Cornfakes är välfigt mycket socker i. Lingongrova eller knäckebröd? Jämför innehålls förteckningen.
Havrehrynsgröt är bra. Kvarg är det tillsatt socker i om jag mins rätt?
Det är till att läsa vad grejerna innehåller. Och se vad vill du äta eller vad vill du inte äta ex i socker mängd.
Ost på mackan är bra men inte om man tar typ 5 skivor på varje macka.

Vilja än är det som behövs och att man verkligen har bestämt sig för att nu fixar jag detta. Det kommer du att fixa!
Lycka till !

För mig finns det en sak som funkar. Pulverdiet, tokstrikt. En kompis tappade ungefär de antal kilon du jagar på kort tid genom att byta middagen mot pulversoppa. Så, pulver och minst 10 000 steg kör jag på. Jag rycker det är lättare än att minska målen osv.

Hur funkar det när du slutar med pulver och går över till vanlig mat igen? Håller sig vikten?

Behöver också gå ner tio kilo, gick upp pga medicin.. Har provat diet (1200 kcal i lifesum) och nu kör jag 5:2. Tycker inte det hjälper. Funderar på pulverdiet men är rädd att allt ska komma tillbaka så fort dieten är slut..

Om du har svårt med frukost hade jag kokat in 16:8

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka