För en "vanlig" person så verkar det ju ofta vara i princip helt stillasittande dagar som räknas. Jag tror absolut att det blir en positiv förändring av att då börja träna. Kanske inte allt syns på vågen, men det totala måendet lär bli mycket bättre. Siffrorna på vågen avslöjar ju verkligen ingenting när det kommer till hur bra en person mår.
På denna linje kommer jag ihåg en dokumentär jag kollade på en gång.. tydligen är det ganska bevisat att även väldigt "lugn" fysisk aktivitet är mycket bättre för hälsan än att vara helt stillasittande. Dvs, tom 20-30min promenad om dagen jämfört med att inte göra exakt noll gör STOR skillnad för kroppen. Nej, inte kanske så mycket för vikten, men de kunde tydligt påvisa relativt snabba resultat på fett kring organ och annat sånt som inte "syns". Siffrorna på vågen kan vara bra om man vet vilket viktspann som är ideal för en själv, men lite fett under huden säger verkligen inte allt om ohälsa.
Jag brukar alltid komma ihåg detta.. I vårt samhälle idag klassas ju en person som tränar relativt intensivt i en timme varje dag som en ganska seriös träningsmänniska. Ändå är det bara ~6% av den vakna tiden den människan lägger på att aktivera sin kropp för att den ska vara stark och mer hälsosam. Vad skevt vi ser på saker och ting ibland.