-10 kg, 3 månader?

Skippa socker helt kommer jag inte fixa, det känns för komplicerat... Däremot skippa socker som i godis och läsk, absolut! Jag äter sylt, ketchup, cornflakes, yoghurt osv, och vill fortsätta med det, däremot så ska jag bli bättre att välja den med mindre tillsatt socker om den chansen finns.

Min största last i livet är nog fortfarande mackorna. Äter i princip bara vitt bröd dessutom.... Jag måste börja med en stabil frukost vilket kommer bli det svåraste, är kräsmagad på morgonen och har alltid varit, minns det som igår när jag var liten och mamma tvingade i mig frukost innan skolan, allt växte i munnen och ibland kom det upp.
Smörgås går relativt bra att få i mig, även fast jag gärna väntar 6,7 h och bara dricker mig mätt så kan jag faktist få ner en macka relativt tidigt, men vitt bröd är såklart ingen höjdare om man vill ner i vikt...
Jag kan äta lingongrova på sin höjd, men där är gränsen nådd för grovt bröd. Knäckebröd funkar också. Men hur pass stor skillnad gör det om jag äter en lingongrova mot en tex fralla? Lingongrova eller falu rågrut?

Pålägg, enbart ost som funkar den tiden på dygnet, hur farlig är den där ostskivan på morgonen egentligen?

Hur är det med havregrynsgröt? Är det nyttigt eller en bov? Vanlig filmjölk? Eller ska man försöka få i sig kvarg?
Cornflake, sylt, ketchup och yoghurt är sockerbomber.
Hårdbröd är bättre, för du får inte i dig samma mängd som om du äter vitt bröd. Ost är bra och mättande!

Jag tror helt enkelt du måste lära dig att laga ordentlig mat och byt ut pastan mot grönsaker. Det är en livsstilsförändring som är nödvändig, det är svårt, men det går!

Är det någon som testat 16:8? @TeamLundVer har du testat?
Skulle behöva bli av med några kilon innan hoj säsongen drar igång och jag skall ner i skinnstället igen. Orkar inte tokbanta. Kan man under fastetimmarna äta något alls? Ett äpple? Eller är det helt no no till allt? En proteindrink? Börjar jobba vid 07,00 på morgonen och skall jag inte äta något alls innan lunch så kommer jag nog bli ett monster, men ett äpple och en shake så klarar jag mig nog.
Tips någon?
/B

Var hittar du sådan forskning? Mina vänner som tränar mycket äter sådana enorma mängder att "vanliga" människor utan tvekan hade blivit tjocka av det. Jag tror inte en sekund på att det är för att just de bara råkar ha svårt att gå upp i vikt. Träningen påverkar.
...men VAD äter de?

Hur funkar det när du slutar med pulver och går över till vanlig mat igen? Håller sig vikten?

Behöver också gå ner tio kilo, gick upp pga medicin.. Har provat diet (1200 kcal i lifesum) och nu kör jag 5:2. Tycker inte det hjälper. Funderar på pulverdiet men är rädd att allt ska komma tillbaka så fort dieten är slut..

Det beror ju på vad jag äter. Men jag tar ett mål i taget och så länge jag räknar kalorier och håller mog till satt mål (som ska vara rimligt) funkar det. Alternativt viktväktarna och points, det funkar också bra. Men jag vill gärna tappa kilon fort och sen jobba lite för att inte få tillbaka dem, att slita som en gnu för att gå ner är för jobbigt tycker jag. Hellre späkning en period än att låååååångsamt tappa kilon.

Det beror ju på vad jag äter. Men jag tar ett mål i taget och så länge jag räknar kalorier och håller mog till satt mål (som ska vara rimligt) funkar det. Alternativt viktväktarna och points, det funkar också bra. Men jag vill gärna tappa kilon fort och sen jobba lite för att inte få tillbaka dem, att slita som en gnu för att gå ner är för jobbigt tycker jag. Hellre späkning en period än att låååååångsamt tappa kilon.

Jo, det kan jag hålla med om! Kanske ska ge det en chans med pulver ändå. Vore ju skönt om det kunde hända något med kilona någon gång..

Jo, det kan jag hålla med om! Kanske ska ge det en chans med pulver ändå. Vore ju skönt om det kunde hända något med kilona någon gång..

Jag dunkar på det, men man är ju olika. Jag motiveras av snabba resultat.
Potatis/purjosoppa smakade näst tyckte jag, levde nästan på den i 8 veckor:D

För mig personligen är träningen det som avgör. När min kondis är så pass att jag springer 4-5 ggr i veckan och då mellan 6 och 13 km, samt simmar och cyklar lite emellanåt, går jag ner i vikt om jag inte äter "extra". Om jag springer 13 km bränner jag ungefär 800 kcal. Gör jag det några gånger i veckan är det självklart att det har inverkan på min vikt om jag inte äter extra för att kompensera. När jag för två år sen slutade träna nästan helt, gick jag raskt upp 10 kilo (!!) i vikt. Nu är jag på väg neråt igen - men jag vägrar banta (det gjorde jag tillräckligt av i min ungdom och jag avskyr det) utan träningen tar hand om viktnedgången.

Jag gick ner en massa kilo ganska fort för några år sedan. Jag tränade inget, förutom lite ridning, men ändrade kosten en hel del. Jag åt frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Inget bröd, endast potatis/pasta/ris i samband med middag - annars mycket grönsaker och mycket protein. Ingen alkohol och givetvis inga sötsaker/kakor eller snacks. Lagom stora/små portioner.

Jag utgår helt från mig själv här... Har provat metoden du skriver om i början ett antal gånger, och nej, det har inte hjälpt det minsta.

Jag skulle nog rekommendera att börja med att räkna kalorier åtminstone ett tag för att få ett hum om hur mycket du får i dig, samt framför allt - för att få ett ”värde” på olika matvaror. Lägg in exakt allt du äter i exakt rätt mängd i t ex Lifesum eller nån annan liknande app. Håll på så länge du orkar, men åtminstone så länge att du ser ditt mönster så att säga. För mig var det en riktig ögonöppnare och numera tänker jag automatiskt minst två gånger innan jag stoppar i mig den där kakan, chokladen eller extra portionen och frågar mig själv om det verkligen är värt det. Ibland är svaret JA (då äter jag det också med god aptit), men ofta blir dock svaret nej och då är det lätt att låta bli. Detta är det enda som verkligen har hjälpt för mig. Utan att vara stenhård med mig själv och utan att gå runt att vara hungrig och sugen på nåt, så har jag gått ner 4,5 kg sedan mitten av januari.

Att som ”soffpotatis” bara öka träningen lite för att främst gå ner i vikt tror jag är rätt verkningslöst. Man gör inte av med så mycket mer energi och risken är att man blir mer hungrig istället. Däremot är det ju alltid bra att röra på sig och i det långa loppet få mer muskelmassa. (Är man lite mer vältränad och tränar relativt hårt så kan man självklart äta mer också. Muskler kräver rätt mycket energi...)

Förra året gick jag ner tio kilo på två månader genom att räkna kalorier och gå raska promenader.

Jag åt havregrynsgröt till frukost, åt mycket ugnsomeletter som höll mig mätt, lärde mig hur mycket kalorier olika livsmedel egentligen innehåller samt drog ner på portionerna.

För 15 år sedan gick jag ner lika mycket på kortare tid då jag skaffade häst och började röra på mig. Jag åt massor av skräpmat och oregelbundet men gick långa sträckor och jobbade i stallet och kilona bara rann av mig.

Testa 17-dagarsmetoden! Mer som nyttig livstil än diet! Sist jag körde den tappade jag 4.5 kg på första 17 dagarna och det tog tiiiid innan de hade kommit tillbaka. Nu kör jag en ny omgång! På bara ett dygn är jag 2 kilo lättare, så mycket vatten kroppen binder av kolhydraterna!

Är det någon som testat 16:8? @TeamLundVer har du testat?
Skulle behöva bli av med några kilon innan hoj säsongen drar igång och jag skall ner i skinnstället igen. Orkar inte tokbanta. Kan man under fastetimmarna äta något alls? Ett äpple? Eller är det helt no no till allt? En proteindrink? Börjar jobba vid 07,00 på morgonen och skall jag inte äta något alls innan lunch så kommer jag nog bli ett monster, men ett äpple och en shake så klarar jag mig nog.
Tips någon?
/B
Nej jag kör enligt 5:2 istället. Jag måste ha lite frukost så det passar mig bättre. Tror inte du får äta/ dricka något under fastan som innebär kalorier

Det tror jag alla är överens om.

Men nu gällde ju frågan viktminskning. Och min övertygelse är att man inte kan gå ner i vikt genom att börja träna.

Man behöver se över kosten. Att lägga till träning är bra. Men det är inte avgörande för vikten.
Man går ner i vikt genom att lägga till träning i sin vardag även ifall man inte ändrar om kosten. Däremot så om man ska ha en hållbar vikt sedan och inte gå upp i vikt för att man skippar ett träningspass, då måste man lägga om kosten. Huruvida den är avgörande för viktminskning beror helt på vad man gör på dagarna. Visst går man förr eller senare ner genom att dra bort på maten men det går betydligt fortare om man även tränar samtidigt.

Man går ner i vikt genom att lägga till träning i sin vardag även ifall man inte ändrar om kosten. Däremot så om man ska ha en hållbar vikt sedan och inte gå upp i vikt för att man skippar ett träningspass, då måste man lägga om kosten. Huruvida den är avgörande för viktminskning beror helt på vad man gör på dagarna. Visst går man förr eller senare ner genom att dra bort på maten men det går betydligt fortare om man även tränar samtidigt.
Visserligen.

Men det beror på vilken träning.

Om du lägger till rask promenad varje dag elelr någon timme i veckan på träningscykel så gör det varken till eller från. En Dajm och hela cyklingen är uppvägd.

En ung överviktig person i min närhet började på gym och tränade en timme, ett par dagar i veckan. Men slutade efter någon månad eftersom hon inte gått ner ett enda dugg. Hon dricker läsk till alla mål.....

Tror man måste ha koll på vad träningen ger, och vad man stoppar i sig och inte tro att bara jag joggar och cyklar nån timme så blir jag smalare.

Vi är nog egentligen överens. Men tänker på olika grad av träning?

Och dessutom mycket bättre för kroppen om man faktiskt tränar!

För mig personligen är träningen det som avgör. När min kondis är så pass att jag springer 4-5 ggr i veckan och då mellan 6 och 13 km, samt simmar och cyklar lite emellanåt, går jag ner i vikt om jag inte äter "extra". Om jag springer 13 km bränner jag ungefär 800 kcal. Gör jag det några gånger i veckan är det självklart att det har inverkan på min vikt om jag inte äter extra för att kompensera. När jag för två år sen slutade träna nästan helt, gick jag raskt upp 10 kilo (!!) i vikt. Nu är jag på väg neråt igen - men jag vägrar banta (det gjorde jag tillräckligt av i min ungdom och jag avskyr det) utan träningen tar hand om viktnedgången.

Det som är värt att veta också är att man även ökar förbränningen mellan träningspassen! Så det ger egentligen ännu mer än de där 800 kcal som man kanske bränner vid själva tillfället:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka