Cornflake, sylt, ketchup och yoghurt är sockerbomber.Skippa socker helt kommer jag inte fixa, det känns för komplicerat... Däremot skippa socker som i godis och läsk, absolut! Jag äter sylt, ketchup, cornflakes, yoghurt osv, och vill fortsätta med det, däremot så ska jag bli bättre att välja den med mindre tillsatt socker om den chansen finns.
Min största last i livet är nog fortfarande mackorna. Äter i princip bara vitt bröd dessutom.... Jag måste börja med en stabil frukost vilket kommer bli det svåraste, är kräsmagad på morgonen och har alltid varit, minns det som igår när jag var liten och mamma tvingade i mig frukost innan skolan, allt växte i munnen och ibland kom det upp.
Smörgås går relativt bra att få i mig, även fast jag gärna väntar 6,7 h och bara dricker mig mätt så kan jag faktist få ner en macka relativt tidigt, men vitt bröd är såklart ingen höjdare om man vill ner i vikt...
Jag kan äta lingongrova på sin höjd, men där är gränsen nådd för grovt bröd. Knäckebröd funkar också. Men hur pass stor skillnad gör det om jag äter en lingongrova mot en tex fralla? Lingongrova eller falu rågrut?
Pålägg, enbart ost som funkar den tiden på dygnet, hur farlig är den där ostskivan på morgonen egentligen?
Hur är det med havregrynsgröt? Är det nyttigt eller en bov? Vanlig filmjölk? Eller ska man försöka få i sig kvarg?
Hårdbröd är bättre, för du får inte i dig samma mängd som om du äter vitt bröd. Ost är bra och mättande!
Jag tror helt enkelt du måste lära dig att laga ordentlig mat och byt ut pastan mot grönsaker. Det är en livsstilsförändring som är nödvändig, det är svårt, men det går!