10-årig tjej som kissar på sig

M

Manetmannen

Vad gör vi åt detta? Jag och min man är gift och han har barn sedan tidigare, den yngsta tjejen kissar på sig allt oftare och detta försöker hon att dölja på något sätt trots att pappan pratat med god men allvarlig ton om detta. Det händer alltid när hon ska gå hem från skolan och jag vet inte om hon inte tror att det inte syns eller känns men det stinker. Hon är rädd för att bli mobbad då hon är ett lätt offer, så jag tror i ärlighetens namn att hon skyndar sig därifrån för att slippa bli ensam med ett killgäng eller liknande som retar henne. Hon är kissnödig och kan inte hålla sig innan hon har kommit hem..

edit: Hon hade sagt till läraren att hon var blöt, inte att hon hade kissat på sig (om det var någon som han läsa)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: 10-årig tjej som kissar på sig

den yngsta tjejen kissar på sig allt oftare och detta försöker hon att dölja på något sätt trots att pappan pratat med god men allvarlig ton om detta.
Varför prata allvarligt med henne, hon ska absolut inte skuldbeläggas!
Att ett barn i den åldern kissar på sig är en katastrof - för barnet! Inte för föräldrarna!

Något är jättefel, hon är rädd och ängslig, något oroar henne och hennes kropp reagerar på detta sätt.
Hur fungerar det i skolan?
Hemma hos er?
Hos mamma?
Med kompisar?

Har hon kunnat hålla tätt tidigare och detta är ett nytt problem, eller har hon haft svårt att hålla tätt sedan hon var liten?

Oavsett så tycker jag ni ska söka för det, alla har inte lika lätt för att kontrollera sin blåsa och då finns det medicinsk hjälp att få. Om det är relaterat till hennes omgivning och hennes psykiska mående är det ännu viktigare att ni får hjälp att reda upp situtionen.

Varför prata allvarligt med henne, hon ska absolut inte skuldbeläggas!
Att ett barn i den åldern kissar på sig är en katastrof - för barnet! Inte för föräldrarna!

Något är jättefel, hon är rädd och ängslig, något oroar henne och hennes kropp reagerar på detta sätt.
Hur fungerar det i skolan?
Hemma hos er?
Hos mamma?
Med kompisar?

Håller med totalt!
Lilla kraken......

/J.

Vågar hon inte gå på toaletten på skolan?

Det här är ju en tragedi för flickan, vad vinner pappan på med att prata i allvarlig ton med henne? Försök hjälpa och stödja henne istället och försök hitta vad som är det underliggande problemet. Kanske ni kan ta hjälp av skolsköterskan?

Du skriver att hon är ett lätt offer? Hur menar du?

Nu menar jag inte att hennes pappa pratar henne med allvarlig ton och lägger någon skuld på henne, snarare tvärtom.. Med allvarlig ton menar jag att han försöker stötta henne samtidigt som han berättar hur viktigt det är att hon berättar att det hänt och inte försöker dölja det inför oss. Jag tror att hon skäms mest inför mig och jag förstår henne, men som idag kissade hon på sig på lunchrasten och berättade inte för sin lärare mer än att hon var blöt och det rycktes det på axlarna åt. Hon vågade förstås inte säga att hon hade kissat på sig och satt på lektion i närmare två timmar nerkissad, men samtidigt tycker man att hennes lärare borde ha lagt märke till hur det luktade?

Angående hur hon är ett lätt "offer" är för att hon är väldigt känslig och blir lätt ledsen om någon är "dum" mot henne och det där verkar sitta i hos henne. Jag funderar på om det är något som har hänt på skolan som gör att hon inte vågar gå på toaletten? Dessvärre känner jag mig ganska maktlös när det gäller henne för jag är inte hennes mamma och även om jag är pappas fru så har jag fått intrycket av att mamman (och pappan ibland) helst vill lösa det med deras barn själv. Dock vill jag att man skall kunna prata med tjejen och få henne att förstå, utan att lägga skuld på henne. Det har som sagt hänt flera gånger under hösten, säkert 5-6 gånger på väg hem från skolan.

Senast ändrad av en moderator:

Lilla snuttan. Med 10 kan det hända mycket i kroppen min dotter kom i puberteten då...Prata med hennes lärare så att hon kan hjälpa henne på ett bra sätt annars byt klass!

Hon behöver en lärare som ser henne! Det gör man inte om man inte märker att ngn mår så dåligt. kolla naturligtvis upp henne medecinskt också- hon kan ju ha ngn svaghet som gör att hon inte kan hålla urinen nu.

Kan ju vara en dold urinvägsinfektion också. Vår dotter hade det. Hon började kissa på sig när som men hade inga andra besvär som sveda eller feber el dyl.

Så ta ett morgonurinprov och ring vc och be att få en koll, för då är det ju i regel avhjälpt helt inom en vecka!

Annars tolkar jag ur din text att hon har något problem med att besöka skolans toaletter. Har det hänt något? Inlåst/dörren gått i baklås, retad av killar, blivit hotad, skitiga toaletter etc. Så kontakt med skolsköterska borde vara på sin plats och är det så att det är någon händelse som gör att hon inte vill gå på skolans gemensamma toaletter kanske man under en period kan bestämma att hon vid ett visst klockslag kan få gå på annan toa ex. på expeditionen eller så. Att få in kissrutiner är inte heller fel. Se till att hon kissar det sista hon gör innan hon lämnar hemmet och om ni kan få med lärare/skolsköterska att hon skall kissa vid ex. halv tiorasten eller lunch etc och man håller det, så kan man underlätta för henne.

Se också till att hon har ett ombyte med sig.

Men jag skulle be att vårdcentralen kollar urinen som prio ett. Kissar hon på sig i helgen också så tag kontakt med jourläkarcentral eller sjukhusets barnakut och rådgör.

Gira

Senast ändrad:

Kolla först urinprov som Gira säger, sen kolla vad skolan har för resurser med kurator och/eller specialpedagoger. Ni måste luska ut hur hon mår och hur hennes skolsituation ser ut. Lilla tjejen...

Den vanligaste orsaken till att ett barn börjar kissa på sig igen är att hen mår psykiskt dåligt för något, urinvägsinfektion och diabetes.
Det första ni ska göra är givetvis att utesluta diabetes och urinvägsinfektion.

Sedan får du, pappan eller mamman se till att hon vågar berätta vad det är som är fel.
Det kan vara övergrepp eller mobbing men det kan lika gärna vara rädsla över vad som händer med hennes kropp, att hon inte känner igen sig själv och är rädd för förändringen.
Är det rädsla för förändringen så är det prata som gäller, både med er men det kan också vara bra att hon får prata med någon utomstående, typ en barnmorska på ungdomsmottagningen.

Är det någon form av övergrepp så måste hon ju dels få komma ifrån det men också få hjälp att bearbeta det.

Det kan vara väldigt mycket som rör sig i huvudet på ett barn och det är viktigt att miljön hemma är så öppen att barnet vågar fråga vad som helst och berätta vad som helst. Kanske har hon gjort något dumt själv som gnager henne?

Det är dock inte det lättaste tyvärr om man själv har jobbigt att prata om vissa saker.
Barn märker direkt om den vuxne tycker att det är jobbigt att prata om sexualitet eller mobbing, då slutar de prata.
Då är det ännu viktigare att hon får prata med någon utomstående.

Fundera på vad som hände innan hon började kissa på sig, har hon samma kompisar fortfarande? Var det något bråk hemma eller i skolan? Har något förändrats? Nya syskon eller ändring i era arbetstider?

Ni måste hitta när det började och varför.

Om det inte finns något fysiskt fel så måste ni göra allt för att underlätta för henne tills ni har rett ut färdigt vad problemet är.

En enkel åtgärd är att köpa två av varje par byxor så behöver ingen märka att hon har bytt om i skolan.
Detta får ju dock absolut inte ersätta att reda ut vad problemet är.

Se också till att hon har ett ombyte med sig.

Precis.. se till att hon alltid har ett extra par byxor och trosor i skolväskan.

*kl*
Det kan ju vara nått så "simpelt" att toadörren gått i baklås en liten stund eller att nån hållt för toadörren när hon ska gå ut därifrån, vilket gör henne nervös för att gå på toa och därför kissar på sig.

Stackars liten tjej!:cry: Hon är säkerligen alldeles medveten om att hon inte kan hålla sig, men du verkar fokusera väldigt mycket på att det "stinker", "luktar illa" ist för att verkligen se hennes problem.

Och det här att hon verkar skämmas inför dig, hon känner förmodligen skuld för att hon kissat på sig. Du kanske behöver jobba upp hennes tillit för dig. Den får man ju inte utan den förtjänar man ju.

Ursäkta min rättframhet, men det är intrycket jag får.

Jag förmodar att mamman är insatt i problemet oxå, kan mamman och pappan samarbetat runt det här?

Fungerar flickans familjerelationer bra för övrigt?

Hoppas för hennes skull att ni lyckas hjälpa henne med det här!

Jag uppfattade det som att hon är orolig för att flickans klasskamrater känner lukten och kan börja bli elaka också. Det skulle ju onekligen inte göra saken bättre i alla fall.

Tycker idén med extra byxor och trosor i väskan var bra.

Gissningsvis har ni väl frågat om hon vågar gå på toa i skolan och tipsat om att gå varannan timma eller så vare sig det behövs eller inte? Bara så länge till tex läkarhjälp om ev urinvägsinfektion. Om hon inte vågar gå i skolan kan ju det vara orsaken.

Om det är en vettig lärarinna som inte kommer att säga det högt inför hela klassen så kanske det är bra om hon får veta det också, hon kanske sett om ngt inte är helt bra i skolan.

Usch, stackars liten. Kommer själv ihåg när jag var åtta år gammal och råkade kissa i sömnen en gång när jag skulle sova hos mina kusiner. Trots att jag litade på dem och trots att de bara tröstade och bäddade om kändes det som att jorden skulle gå under för att jag skämdes så. Jag vågade knappt heller säga till - enda anledningen till att jag gjorde det var för att de ändå skulle upptäcka det och jag ville inte att de skulle tycka att jag var äcklig om jag bara lämnade det. Hade en liknande grej hänt i skolan så skulle jag förmodligen ha gått under. Det här är ändå 14 år sedan och jag minns mycket lite från min barndom, men det var så traumatiskt och stort att jag fortfarande minns det klart och tydligt.

Du har ju fått en massa bra svar här, men jag har en sak att lägga till: Om det är så att det beror på en hård miljö i skolan (det låter i din text som att det är det i hennes skola) så kan det ju vara så att de där elaka killgängen har hållit för dörren när hon vill ut eller att de är elaka mot henne när hon är på väg till toaletten etc. Då förstår jag nästan att hon inte vågar. Finns det möjlighet att prata med klassföreståndaren och be henom att följa med flickan på toaletten en gång om dagen? Om ni ser till att hon går på toaletten precis innan ni går till skolan, och att hon sedan får följe till toaletten på lunchrasten, så är det ju mindre risk att hon blir jättekissnödig däremellan och kissar på sig. Då kanske hon klarar sig tills hon kommer hem igen? Det är ju en väldigt enkel sak liksom, läraren ska ju bara följa flickan efter lektionen, stå utanför medan hon gör vad hon behöver och sedan se till att hon kommer tillbaka tryggt och säkert till sina vänner.

Lycka till!

Okej att prata allvarligt med henne är nog inte det bästa. visst jag är bara 14 år. Men min lillasyster som är 9 måste ha blöja på natten och kan inte hålla sig. kan även hända på dagen. det kan vara en tarmsjukdom. det tror dem min syster har. men prata inte allvarligt. hon ska inte få skuld för nåt hon inte kan hjälpa!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 313
Senast: TinyWiny
·
Relationer Idag sa jag till min pojkvän/sambo att jag imorgon skulle packa ihop det mesta utav mina grejer för att flytta hem till mina föräldrar...
2
Svar
35
· Visningar
4 691
Senast: Mela99
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 301
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama