10/10 i hopp blev 7/7 !

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Nej, ibland kan jag tycka att det är lite väl petigt med hingsturvalet samtidigt som jag inte tycker att man ska släppa allt helt heller

Helt sant. Men i detta fall måste det ju ha varit något extra för det är ju ingen liten sänkning han fick.

*puttar upp*

Nu är det ju snart aktuellt då hingsten snart gjort sitt bruksprov i Tyskland.Detta skall bli roligt att jämföra med den svenska bedömningen. :smirk:

Tyskarna använder 30 & 70-dagars prov.
De har en mkt bättre helhet av hästarna när de sätter sina betyg. Något som visar att tyskarna dömer åt rätt riktning är den enorma framgång de haft/har när det gäller att ta fram sporthästar av hög kvalité.
De spottar fram den ena svårklasshästen efter den andra. Flera hingstar har flera avkommor i svår klass...
Hur kan det komma sig? Bättre ryttare-svenskar har rykte om sig att vara bra ryttare? Bättre ston i avel - ja definitivt!

När det gäller dressyrhingstar så bleknar Sverige markant, tur att det börjar se lite bättre ut i hoppaveln...tack vare utländska hingstar.

Ja jag vet att det handlar om 30 och 70 dagars prov. ;)

Jag menade på att det skulle vara intressant att jämföra tycket mellan den svenska nämndens snabba beslut och tyskarnas lite mer genomgående välprovande bruksprov...dvs hur detta slår ut till hingstens fördel. ;)

Att göra en jämförelse mellan vad tyskland lyckas avla fram och vad vi i lilla puttesverige gör och därför säga att tyskarna dömmer rätt blir ju inte särskilt rätt. Hur många föl föds det i Tyskland jämfört med i Sverige per år. Se bara till hur många verksamma hingstar det finns i Tyskland, har du sett deras hingstbok (ausgevählte hengsten) lite skillnad mot vår lilla pytte hingstkalender. Naturligtvis spottar de fram svår klass häst efter svår klass häst, men hur många skithästar spottas fram på köpet, dem ser vi aldrig då det ju bara är de bästa som visas. Tänk på att Tyskland är mkt hästtätt och har 80 miljoner invånare. Dessutom har de ett mkt större utbud av tävlingar att verkligen ta fram hästarna till svår klass. Här hemma finns inte så många möjligheter att låta hästarna få rutin i dessa klasser om du inte är mkt rik (och har rätt namn). Här går säkert en massa svårklasshästar omkring som om de fått chansen utan vidare räckt för detta. En annan sak som man också kan se är att det är en klick hingstar även i Tyskland som svarar för majoriteten av svårklasshästarna, vad alla de övriga hingstarna (och det är många) levererar ser vi aldrig. Så för att jämföra vår avel med deras får man nog tänka sig för en gång till om vem som lyckas bäst procentuellt på antal födda föl.

Ja där hade vi en bra poäng! ;)

Men anser ni att de svenska proven är godtagbara som de är idag eller att de borde utvecklas med fler prövodagar?Jag vill gärna att ni vädrar funderingar och åsikter om detta här. ;)

Jag tycker det går utmärkt att jämföra Sverige med Tyskland.

Att avla är som att sköta vilket företag som helst.
Bestämda mål och analyser av resultatet och efter resultatet vara innovativ och försöka ligga ett steg före.
Sverige har trots sin storlek många gånger klappat stora rika industri/teknikländer på fingrarna och gått om och varit före i utvecklingen och därmed plockat hem dyrbara patent.

Vad är det som hindrat att vi inte gjort detsamma inom aveln?

Jag tycker det i hästsverige totalt sett finns många eldsjälar med stor kunskap men alldeles för lite elittänkande och företagsanda.
Det har saknats och saknas fortfarande driftiga företagsledare.

Attityden till avel tycker jag också varit under all kritik i Sverige - den största bristen har nog varit stomaterialet och därtill för stor fokusering på hingstar samt tunnelseende när det gäller val av hingstar.

Hingstbokens blå sidor är tämligen fulla av frågetecken förrutom några få lyckade exemplar + rena/delvis importer.

En anledning till att aveln utvecklats dåligt är den stora andelen amatöravlare d.v.s. de som varken är intresserade av BLUP eller blodslinjer, exteriör, temperament, ridbarhet och som omöjligt skulle kunna besluta vilken hingst som är lämplig för just DET stoet. Utan att ta hänsyn till stoets brister och styrkor så väljer man bara efter hingst.
"Den är snygg, bra dräktighetssiffro och billig".

Än idag avlas det både privat och på företagsnivå på ston som man inte har en aning om hennes svagheter och styrkor gällande tex ryggen.

osv osv osv

Nä, hade kunskapen funnits så hade vi kunnat befinna oss bra mycket längre i avelsarbetet. Nu gör vi rätt i att plocka in importer för att skapa oss en genväg genom att ta hjälp av de länder som slitit hårt för att nå något som med aktning idag kan kallas prestationsavel.

Ytterligare ett problem är givetvis ekonomin. Flyinge har ett bra system för att stimulera aveln, att arbeta med uppfödarna och inte mot.
Det jag tänker på är levande fölavgift.
Något annat som är bra är tex Språngavg: 2500kr efter 20dgr dräktighet därefter 6500kr efter 90 dgr dräktighet.

Nu finns det alldeles för många BRA hingstar där man får betala tex bokning 2000 + språng 8000 - slutbetalt -om stoet inte tar sig...synd för dig.

Visst måste hingsthållarna få sina pengar men att betala så mycket för en vara man inte ens vet att man får ens i 90 dgr dräktighet är fel spår om man vill gynna aveln med bra och förärvningssäkra hingstar.

Det vore bättre att sätta dessa skurkavgifter på alla de mindre bra hingstarna med sämre blodslinjer så "uppfödare" skulle dra sig för att använda dem FÖRRUTOM den uppfödaren som genom kunskap visste att den hingsten är ett utmärkt val till just dennes sto :p.,

Varför tar man inte in någon utländsk testryttare i hoppningen :confused: det finns ju så många duktiga på kontinenten.

Lånar en svarsknapp..

I Ridsport (minns inte om det var vanliga eller Avelsextrat) så har man faktiskt tittat på hur Sveriges bruksprov 'står sig' mot Tysklands t ex. Och motsatt vad man kan tro och vad som dryftas här så visade det sig att det inte ÄR sämre, vi hittar det som hittas ska.

Jag har ingen personlig åsikt i frågan, jag är alldeles för dåligt insatt, men ville bara förmedla det.

Det har jag missat. Kan du inte leta reda på vilken tidning/nummer det var, så jag kan få en chans att läsa det?

Nu får jag nog huka mig!
För jag är delvis enig, och delvis oenig...

Företagsandan...
De hingsthållare som har en BRA hingst, har ju som regel ett företag.
Att de tar betalt för varan = ett dräktigt sto, ser jag nog som helt normalt för ett företag.
Flyinge är en annan typ av företag, är det inte en stiftelse? Som kanske har annat kapital att "satsa". GEnom att de har kapital att satsa, så javisst, styr de en stor del av stoägarna, med mindre riskkapital. För hur många gånger har man inte hört att "folk" väljer en Flyingehingst, just pga deras eget obefintliga riskkapital (man vill vara säker på att få det föl men betalar för)? Vågar man tro att det kan vara en tredjedel som väljer en Flyingehingst, just pga levende föl avgiften? Bra företagsidé i allra högsta grad! :D Men jag är inte helt säker på att det gynnar aveln i Sverige så mycket som företaget!
Många bra hingstar i den privata sektorn, har foster och fölförsäkringar, vilket motsvarar en del av en ny betäckning, om stoet ev kastar.

Jag är helt enig i att många inte är klara över sitt egets sto och brister! Det är ju där man skulle önska att det fanns någon form av nät, som fångade upp dessa. Avelklubbarna tycker jag lägger ned ett bra jobb, men tyvärr står inte klubbarnas medlemsantal sig, i förhållande till hur många som föder upp... Och frågan är hur man skall fånga upp dessa.

Jag tycker det är spännande med importer. Men tack vare internet, så kan man ju kolla upp dessa nuförtiden, på ett annat sätt än förr. Och då kan man slås av att vi "plockar in" defekter, som vi tidigare kanske har varit till viss del skonade ifrån. Ofta vet inte importörerna av denna defekt ens nedärvs... Eller så vet de det, men menar att blodet behövs. Där är jag enig i vad EoG skrev i en tidigare tråd om liknande tema. Om jag VET, så är jag villig att testa, om jag har ett sto som passar. Men om jag inte VET, tycker jag att jag har köpt "defekt vara". Vet jag, kan jag ta avgörelsen, men om jag inte vet, blir det mer rysk roulette! ;)

Så kommer vi till biten med vem som bestämmer om hingstar skall sänkas eller ej.
Ska vi avla på dåliga eller billiga hingstar?
Vem vet om de är bra eller dåliga?
Nu driver jag saken till sin spets lite grand, hoppas jag blir ursäktad! ;)
Vi vet alla, att om en hingst står i en speciell hingsthållares regi, får den fler ston, än den annars skulle ha fått...
Marknadsföring....
Namn.....
Vilket genererar bra ston till hingsten i fråga....
Vilket genererar ytterligare namn till hingst och station.
Men procentuelt sett, så lyckas faktiskt ett par, "mindre välkända", "mindre poppis" och "mindre använda" hingstar, att slå sig in på ett hörn i BLUPen. Det tycker jag är kul!

Jag tycker att det fortfarande är alldeles för mycket "namnprestige" ute och går, för att man skall kunna se helt svart på vitt, om en hingst skall sänkas till tex C, eller inte.
Det är ju egentligen hemskt, då jag i så fall menar att de kunniga människor som sitter i beslutande organ, inte är kapabla!
Det skrämmer mig lite. Inte för att jag tror att jag förstår så mycket bättre, tvärtom, jag vil inte vara en "förstå-sig-påare".
Men mitt förtroende för "makthavarna" är inte grundförankrat.
Om en hingst jag har använt, blir kasserad...
Ja, då kan jag ha överseende med det. Jag hade en plan, och följde den. Resultatet bedömer jag själv. Och avkomman i form av att den visar sig bli bruklig i förhållande till min plan...
Och alla som har använt en Flyingehingst som har blivit såld, "pensionerad" eller avlivad, har väl egentligen "råkat" ut för det? För som regel passar ju inte den hingsten in i avelsprogrammet längre, eller har helt enkelt inte lämnat det som förväntades... Då kasseras de ifrån deras program.
Hårddrar lite igen, jag vet, ber om ursäkt om jag trampar på tår!

Nu skall jag runda av innan det blir fööör långt.

Då är jag tillbaka på ecessorys kärnfråga (så som jag uppfattade den).
- Hur skall vi få kunskap till alla, hur man hittar den kompletta hingsten, vars ev fel och brister kompenserar stoets ev fel och brister?
Ge uppfödarna rabatt på visningar, om de blir medlemmar i läns/lokal klubbarna?

mvh hoppsann
som absolut inte ringaktar Flyinge, vill trampa på någons tå, samt undrar vad det var i "nattvattnet" ;)!

Att en häst kan ha sänkt sig soppas mycket kan bero på flera olika saker te x träningsvärk, långresa, miljöombyte mm.

Jag tycker det svenska provet är bra då det inte blir så dyrt och då kan dom som inte har så mycket pengar men har fåt fram en bra häst bli godkänd och denna häst hade vi då blivit utan troligtvis.

Några av våra duktigaste ryttare kan bedöma hästarna i ridmomenten då provet inte är så långt, tror inte att Royne skulle avtå att tävla under en soppas långtid "bara" för att rida på provet, eller möjlihet då hans företag skulle gå under, på så sett får vi ryttare som har rytin att rida hästar som går GP hästar.

Om det nu är så att vi dömmer hådare är det vell bara en fördel eller?

Och det att sverge skulle ta en genväg genom att iportera bar hästar håller jag inte med om titta bara på dom gamla stamarna och på hingstar som stanford, nactus, magini mm som är multitalanger men inte har anvets så mycket och inte heller är dom aktrativaste bland ryttarna och pascals avkomor som åker utomlans till bla tyskland från ängagården och ingen i sverge vill knapt ha hans avkommor, jag tycker att vi i alla fall hade ett bra häst matrial men snart börjar ja undra om man tittar på en del hopphingstar som hoppar bra men har bedrövlig skritt och trav, nä om vi skall använda inporter skall dom vara i klass med våra gamla eller bättre och inte sämre och anvädas mer en våra bra higstar.

Och att tex tyska hingstar har så många bra avkommor beror mäst på att dom får så många fler avkommor än våra svenska

mvh

De hingstar du räknar upp har inte den typen man avlar efter idag och används därför inte mycket/avkommerna är inte så eftertraktade. Samtliga av dessa (möjligen undantaget Magini, som dock saknar storlek) är den gamla tunga typen som man måste använda till lätta ston om något bra skall komma ur det (vilket majoriteten av vårt stomaterial idag inte är). Vi behöver importerna för att lätta upp vårt avelsmaterial. Målet idag är lätta, högställda, långbenta individer med mkt luft i gångarterna och en mankhöjd mellan 165-175, har man då det gamla stomaterialet så finns det inte mkt i svensk hingstväg att använda för att komma till detta mål. Säg en enda hingst med helsvensk stam som har blivit mkt använd i vår avel de sista åren framför allt på hoppsidan. Räkna sedan inte upp sådana som Cardento, Quit Easy, Cortez, Robin Z, Irco Mena, Irco Marco mfl då ingen av dessa är av svensk stam, däremot ser du kanske här då dessa är de som varit mkt flitigt använda (och gett bra avkommer) i vår avel samtliga av importerat blod. Sedan menar inte jag heller att man skall ta in "dåliga" hingstar och godkänna dem, jag är själv för att kvaliteten borde höjas för att bli godkända. Jag vill ha kompletta hingstar, för mig räcker det inte om en hingst har ett bra hopp men helt saknar gång utan den skall ha både och. Skall vara mkt långt utöver det vanliga i hoppet för att jag skulle fundera på en hingst med dålig gång (i stort sett 11/11 i hoppning)

Bra skrivet!
Jag har inga tår ;)!

Håller med dig i att Flyinges koncept är bra men inte utvecklar avelsarbetet JUST DÄRFÖR att de är själva om levande fölavgiften. Då får just deras hingstar många ston och deras hingstar är, i mina ögon, inte bättre än andra seriösa hingsthållare.
För att det skall slå rätt borde fler uppfödare ha levande fölavgiften så spridningen bland hingstarna blev mer gynnsam.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 736
Senast: fio
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar