Nu får jag nog huka mig!
För jag är delvis enig, och delvis oenig...
Företagsandan...
De hingsthållare som har en BRA hingst, har ju som regel ett företag.
Att de tar betalt för varan = ett dräktigt sto, ser jag nog som helt normalt för ett företag.
Flyinge är en annan typ av företag, är det inte en stiftelse? Som kanske har annat kapital att "satsa". GEnom att de har kapital att satsa, så javisst, styr de en stor del av stoägarna, med mindre riskkapital. För hur många gånger har man inte hört att "folk" väljer en Flyingehingst, just pga deras eget obefintliga riskkapital (man vill vara säker på att få det föl men betalar för)? Vågar man tro att det kan vara en tredjedel som väljer en Flyingehingst, just pga levende föl avgiften? Bra företagsidé i allra högsta grad!
Men jag är inte helt säker på att det gynnar aveln i Sverige så mycket som företaget!
Många bra hingstar i den privata sektorn, har foster och fölförsäkringar, vilket motsvarar en del av en ny betäckning, om stoet ev kastar.
Jag är helt enig i att många inte är klara över sitt egets sto och brister! Det är ju där man skulle önska att det fanns någon form av nät, som fångade upp dessa. Avelklubbarna tycker jag lägger ned ett bra jobb, men tyvärr står inte klubbarnas medlemsantal sig, i förhållande till hur många som föder upp... Och frågan är hur man skall fånga upp dessa.
Jag tycker det är spännande med importer. Men tack vare internet, så kan man ju kolla upp dessa nuförtiden, på ett annat sätt än förr. Och då kan man slås av att vi "plockar in" defekter, som vi tidigare kanske har varit till viss del skonade ifrån. Ofta vet inte importörerna av denna defekt ens nedärvs... Eller så vet de det, men menar att blodet behövs. Där är jag enig i vad EoG skrev i en tidigare tråd om liknande tema. Om jag VET, så är jag villig att testa, om jag har ett sto som passar. Men om jag inte VET, tycker jag att jag har köpt "defekt vara". Vet jag, kan jag ta avgörelsen, men om jag inte vet, blir det mer rysk roulette!
Så kommer vi till biten med vem som bestämmer om hingstar skall sänkas eller ej.
Ska vi avla på dåliga eller billiga hingstar?
Vem vet om de är bra eller dåliga?
Nu driver jag saken till sin spets lite grand, hoppas jag blir ursäktad!
Vi vet alla, att om en hingst står i en speciell hingsthållares regi, får den fler ston, än den annars skulle ha fått...
Marknadsföring....
Namn.....
Vilket genererar bra ston till hingsten i fråga....
Vilket genererar ytterligare namn till hingst och station.
Men procentuelt sett, så lyckas faktiskt ett par, "mindre välkända", "mindre poppis" och "mindre använda" hingstar, att slå sig in på ett hörn i BLUPen. Det tycker jag är kul!
Jag tycker att det fortfarande är alldeles för mycket "namnprestige" ute och går, för att man skall kunna se helt svart på vitt, om en hingst skall sänkas till tex C, eller inte.
Det är ju egentligen hemskt, då jag i så fall menar att de kunniga människor som sitter i beslutande organ, inte är kapabla!
Det skrämmer mig lite. Inte för att jag tror att jag förstår så mycket bättre, tvärtom, jag vil inte vara en "förstå-sig-påare".
Men mitt förtroende för "makthavarna" är inte grundförankrat.
Om en hingst jag har använt, blir kasserad...
Ja, då kan jag ha överseende med det. Jag hade en plan, och följde den. Resultatet bedömer jag själv. Och avkomman i form av att den visar sig bli bruklig i förhållande till min plan...
Och alla som har använt en Flyingehingst som har blivit såld, "pensionerad" eller avlivad, har väl egentligen "råkat" ut för det? För som regel passar ju inte den hingsten in i avelsprogrammet längre, eller har helt enkelt inte lämnat det som förväntades... Då kasseras de ifrån deras program.
Hårddrar lite igen, jag vet, ber om ursäkt om jag trampar på tår!
Nu skall jag runda av innan det blir fööör långt.
Då är jag tillbaka på ecessorys kärnfråga (så som jag uppfattade den).
- Hur skall vi få kunskap till alla, hur man hittar den kompletta hingsten, vars ev fel och brister kompenserar stoets ev fel och brister?
Ge uppfödarna rabatt på visningar, om de blir medlemmar i läns/lokal klubbarna?
mvh hoppsann
som absolut inte ringaktar Flyinge, vill trampa på någons tå, samt undrar vad det var i "nattvattnet"
!