1 täcke, 2 täcken eller fler????

Sv: 1 täcke, 2 täcken eller fler????

Ja det är ju precis därför jag provocerar frågan :)

ditt enkla svar är: stick in handen under täcket vid korset på hästen och är den sval men inte kall så är den genrellt lagom varm. utöver det observerar du hästen och ser att den rör sig och beter sig harmoniskt.

att tempen har gått ner -10 grader betyder inte att den automatisk fryser för den skull. de har en bred komfortzon som sagt, och generellt och till 90% så är det så att det täcke som hästen är lagom varm i -10 grader, är den också lagom varm i -20 grader.

hoppas din nojja känns bättre nu : )

vad menar du med "filkig"?

faktum kvarstår att ur VÄRME aspekt tynger dubbla täcken snarare ner pälsen, minskar det isolerande luftlagret och blir därmed inte särskilt värme effektivt.....

ummm :)

Med "filkig" menar jag ungefär som vårt hår blir när vi går med mössa utan att tvätta håret oftare :D Dvs nästan lite flottig, stövgrådaskig... förstår du vad jag menar då?
Jag vill inte gärna duscha henne på vintern. Pälsen blir bättre när hon har svettats, men det händer inte så ofta och det beror inte på att hon inte får jobba ;) vi kan vara ute och rida t ex och de andra hästarna är dyngsvettiga och hon är lite blöt under sadelgjorden, på dressyrträningen kan det bli "wow hon är lite svettig på halsen och mellan bakbenen, kryss i taket" och på hoppningen är hon torr när vi har burit bort hindrena.
Om jag byter till ett rent täcke en gång i veckan eller var fjortonde dag så håller pälsen sig bättre.

Hästar mår bättre av att stå i en stor box med bra luft än i ett plusgradigt stall som alltför lätt får dålig lyft. Går ju att öppna fönster och ha konditionering, men många brukar hellre välja ett igenbommat stall som är varmt än tänka på att luften ska vara bra, vilket är ju helt galet.

Jag håller med dig men det är väldigt plågsamt för ryttaren när det är -10 där man ska rykta och sadla sin häst!! Ett par plusgrader så att inte mina kroppsdelar börjar ge upp tycker jag är idealiskt. Jag skulle nog inte oroa mig så himla mycket över min häst och täcken om det inte vore så att hästen i stort sett har sommarpäls!!!! Och kommer direkt ifrån ett stall med just några plusgrader. Nu är han dock täckad och ser ut som en iglo så han klarar nog temperaturbytet tror jag!!!:laugh:

jag har uteboxar sa temp i boxar ar samma som utomhus.. ingen har tacke, visst ar de hariga, men de ar inte kalla.. det viktigaste ar att de inte star i drag.
nar jag rider, blir de svettiga, lagger da pa fleecetacke efter jag har torkat av dem, sen 30min - 1 hr efter tar jag av fleece. och de ar nakna igen.. Mina hastar ar friska, och aven nu nar det ar 21C MINUS star de utan tacke.. OM det skulle droppa ner mer, tja fleece och regntacke vid -30c tror jag..

Vintertid far de valdigtlite ryktning anvander bara en borste att fa bort span och ho och sant.. De behover allt fett i haren for att halla varm.. Visst jag fryser som en idiot men hastarna ar bekvama... Jag ser ocksa till att de alltid har ho framfor nasan som hjalper dem att halla kroppsvarmen.

Jag personligen har ingn lust eller tid att springa och byta tacken pa min hast 3-4 ggr om dagen.. och som jag sa, de ar friska och i bra humor..
Angaende hasten i ridhusstallet.. Jag skulle nog ga med 100gr endast.. Sa lange som han inte fryser Han kanske inte har mkt har men det verkar inte som han har fatt chans att vaxa ut en bra pals heller.. Gammelaraben har ser ut some han inte har har, sommartid ar han sa tunn, men det ar korta har, och sa tata han ar luddig.. Dock maste man satta i fingrar i palsen for att kanna det..

Tranaren vet val hastedn behover och kommer val att tacka efter det.. lycka till med traningen...

Ett täcke, absolut inte 2, blir den för varm och svettas stannar svetten i första täcket och då blir den nerkyld.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: super
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 763
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka