1 täcke, 2 täcken eller fler????

Piamaria

Trådstartare
Unghästen skall sättas igång efter 6 veckors vila och ska till min privata kamikazepilot! Där ska han bo i en ridhusbox och det ska bli sviiiiiinkallt med ca -20 och kanske under det. Hästen har lika kort päls som om han vore klippt och är van att stå i stall med plusgrader. Jag -kommer att få spunk!! Men kommer min häst att få det? Självklart kommer han att få äta så mycket han orkar men om temperaturen går ner under -20, kan de verkligen hålla sig varma?? Kanske ska ha ett tjockt fleecetäcke under eller?

Sv: 1 täcke, 2 täcken eller fler????

Hästar är inte så känsliga mot kyla som vi.. Ett fodrat täcke räcker väl, eller? =)

Du kommer nog lida mer än hästen ;)
Ett rejält thermotäcke som är fluffigt och fint blir riktigt varmt.
Se till att kamikazepiloten får med några extra täcken så kan h*n lägga på ett extra om hästen skulle kännas kall.

Hästar är inte så känsliga mot kyla som vi.. Ett fodrat täcke räcker väl, eller? =)

Helt individuellt :)

Mitt ena fullblod tycker att ett fleecetäcke eller ett tunnt stalltäcke med ett ofodrat regntäcke över räcker alldeles utmärkt, även när temperaturen kryper ned mot -20. Det andra fullblodet visade sig vara en fryslort ;), hon har fleece och tjockt vintertäcke.
Stallet är kallstall och de har samma täcken ute på dan och inne på natten.

Ett täcke borde ju räcka. Två täcken blir bara klumpigt och stelt för hästen, speciellt om den ska stå med det dygnet runt(?)..
Skulle det vara så att hästen absolut inte klara sig skulle jag slänga på ett fleecetäcke under isådanafall. De klämmer åt så mycket och de är inte så tunga men de håller värmen jättebra.

Jag har en frusen dam som har lika mkt vinterpäls som normala hästars sommarpäls, hon klarar sig med ett 400 täcke.

Jag upplever med mina frusna fullblod att ett rejält vintertäcke med hals (inte sådan som man knäpper på utan sådan där hals+täcke är ihopsytt från början) "håller" inne värmen mycket bättre än motsvarigheten utan hals.

De har varsitt medium stalltäcke (vanligt utan hals) med ett medium vintertäcke (med hals) på sig ute nu och det är lagomt nu när temp smyger mer konstant neråt -25/-30.

Men som sagt, ett rejält täcke med hals håller även den mest frusna hästen varm.

Hmmm! Antar att det tjocka thermotäcket och i värsta fall tjocka Horsewaretäcket med hals uppepå kan hålla pållen vid liv. Risken är väl som nån sa att det blir klumpigt och tungt. Hoppas att vargavintern ger sig!! Illa nog att han ska stå i ett ridhus tycker jag. Tröstar mig med att det kan vara bra miljöträning men det är verkligen ingen mysfaktor på uppstallningen!!!

Hästarna bryr sig inte lika mycket om "mysfaktorn" som ryttaren ;)

Bara den får mat, vatten, sällskap och ett ev täcke om det behövs så brukar inte hästen vara missnöjd.

Ett tjockt thermotäcke är mest funktionellt i så kalla grader och under de förhållanden du beskriver.

dubbla täcken ökar bara värmen med ca 18%, det har man gjort studier på. anledningen är att dubbla täcken trycker ihop sig och minskar luftlagret mellan sig och hästen, med resultat att det inte värmer särskilt effektivt.

Haha, ja där ser man, jag har lärt mig 18 men det är ändå samma princip som du säger : )

Mycket beror ju på hästen. Är han frusen av sig? Svårfödd? Klippt? Van vid att stå på ett ställe med plusgrader? Ja då är ju ett varmt täcke en nödvändighet. Men annars är det onödigt. Självklart är ett täcke bättre än två, men har man bara ofodrade ja då får man ju ha ett under det, men nästa gång man köper täcke då köper man ett lagom fodrat ett.

Man ska inte täcka i onödan, men man ska heller inte låta bli om det behövs "bara för att".

Lite ot, men även om värmeökningen egentligen är försumbar, så upplever jag att genom att ha ett tunt täcke underst blir pälsen inte "filkig" eftersom ett tunt täcke är enkelt att tvätta och därför kan bytas ganska ofta. :)

Tack för alla svar! Känner mig lite lugnad när vi väl är på plats! Kallt är det men med ett eskimå täcke på så är den tunnpälsade hästen varm och go på ryggen. Boxen är stor som ett vardagsrum och det finns en kompis i boxen bredvid men jag föredrar ett stall fyllt med hästar, plusgrader och lite ombonad miljö!! Även om hästen inte bryr sig ett skvatt så känns det för matte mycket bättre än ett utkylt ridhus!!

Hästar mår bättre av att stå i en stor box med bra luft än i ett plusgradigt stall som alltför lätt får dålig lyft. Går ju att öppna fönster och ha konditionering, men många brukar hellre välja ett igenbommat stall som är varmt än tänka på att luften ska vara bra, vilket är ju helt galet.

Med fri tillgång på foder håller sig säkert hästen varm med ett bra termotäcke.

Lite ot, men även om värmeökningen egentligen är försumbar, så upplever jag att genom att ha ett tunt täcke underst blir pälsen inte "filkig" eftersom ett tunt täcke är enkelt att tvätta och därför kan bytas ganska ofta. :)

vad menar du med "filkig"?

faktum kvarstår att ur VÄRME aspekt tynger dubbla täcken snarare ner pälsen, minskar det isolerande luftlagret och blir därmed inte särskilt värme effektivt.....

Jag funderar också på vad jag ska ha för täcken:o

Jag har en helklippt(förutom på benen) ponny ^^ Vi har ju ett ganska varmt stall så hon har ett 100 gram innetäcke , sedan har hon ett typ 200-300 utetäcke , tempraturen ligger runt 10 - men den har gått ner till 24:crazy: Nu har jag bestämt mig för att köpa ett nytt utetäcke med hals(hon har utan hals nu) Men jag vet inte om jag ska köpa 300 gram eller om det räcker med 100 gram. Egentligen vill jag ha 200-250 gram. Men jag hittar inget sådant täcke:cry:

Vad tycker ni 100 eller 300 gram?:crazy:

p.s Om någon vet om det finns 200 gram täcke med hel hals så säg till ^^ d.s

// Mvh Sjunga:D

det är ju en jäkla skillnad på 100 och 300 gram.

svaret på din fråga är ju att hästen ska ha det täcke hon är lagom varm i. Inte mer täcke än vad som behövs, då blir det för varmt och hästen blir besvärad och mår inte bra.

vet du hur man avgör om hästen är lagom varm under täckena?

Nej , jag vet inte hur man avgör om hästen är lagom varm;)

Jag är så osäker för vädret är lite lurigt hos mig :crazy: Men ibland känns det som om vi människor klär på hästarna för mycket för att vi själva fryser:idea:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: super
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 763
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?