1 katt = 2 katter

H

Helen Thelin

Hej.
För några år sedann köpte jag en jätte söt liten honkatt.
Hon bodde på en gård med sin bror, en hund och massa hästar ute i roslagen. Nu när hon bor hos oss (eller hos min mamma då min pojkvän är allergisk) så har hon börjat beté sig lite underligt med tiden. Hon får vara ute precis hur mycket hon vill, hon är ute både hemma i "stan" (Haninge i ett stort radhusområde me skog osv) och även ute på vårat landställe.
Det som är grejen är att hon beter sig jätte underligt.
På landet är hon hur rädd som helst, hon hoppar till för minsta litet ljud och springer all världens väg. Det går knappt att gå fram till henne ute utan man måste sitta ner och locka och locka. Vi tror att de kan vara så att hon vart i bråk där ute för ca 2 år sedan.
Hemma så är hon hur go som helst, inte alls lika skraj. Hon följer oss till bilen, hälsar på andra människor och låter barn komma fram till henne. Hon är den katt som var även ute på landet när vi fick henne.. som en hund. :)
Grejen är den att hon har varit i bråk även hemma som slutat hos veterinärn och ändå beter hon sig så annorlunda.
När hon är på landet så försvinner hon ut så fort vi kommer dig och vi ser henne knapt hemma. I "stan" är det helt tvärt om, hon ligger inne mycket och uträttar sina behov på lådan.

Har någon någon aning om varför hon kan beté sig på det här viset?
Det jag mest oroar mig för är ju inte att hon inte spenderar lika mycket tid ute hemma som hon gör på landet, men det faktum att hon är som två helt olika katter och att hon är så pass rädd.
Finns det något jag kan göra för min lille kisse?

Sv: 1 katt = 2 katter

På landet är hon inte i sitt eget revir, och kan därför bete sig som en totalt nedtryckt katt trots att ni aldrig ser några konfliker. Hemma är hon i eget revir. Varför vill du att hon ska vara mycket ute? Är det inte bra att hon trivs och är trygg inne i sitt eget hem?

På landet är hon inte i sitt eget revir, och kan därför bete sig som en totalt nedtryckt katt trots att ni aldrig ser några konfliker. Hemma är hon i eget revir. Varför vill du att hon ska vara mycket ute? Är det inte bra att hon trivs och är trygg inne i sitt eget hem?

Så klart är det bra att hon trivs i sitt eget hem, men får hon välja själv så går hon ut. Hon får alltid komma och gå som hon vill, och jag tycker att det är bra att hon är ute så pass mycket som hon ändå är, det är bra för henne att få röra på sig. Iof är hon ju såklart ute mindre på vintern om det är ruskigt kallt. Men det har ju adlrig vart så att vi slängt ut katten om hon vill vara inne, hon är en utekatt men kan komma in och gå ut när precis hon vill eftersom det nästan alltid är någon som är hemma.

Är hon kastrerad?
Katter som inte är kastrerade hamnar lättare i bråk än kastrerade.
På landet kan det finnas flera okastrerade katter som blir aggressiva om hon kommer in på deras revir och så blir hon rädd.

Är hon kastrerad?
Katter som inte är kastrerade hamnar lättare i bråk än kastrerade.
På landet kan det finnas flera okastrerade katter som blir aggressiva om hon kommer in på deras revir och så blir hon rädd.

japp hon är kastrerad.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 145
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 039
Senast: alazzi
·
Övr. Katt Jag är med i en "försvunna/hittade katter"-grupp på Facebook. Jag tycker grundtanken är lysande, men där finns folk som nog inte fattar...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
16 887
Senast: Lager
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar