Fast man kan ju ha gps-halsband på dom, så hittar man dom även om dom inte kan ta sig hem själva. Och även innekatter kan bli sjuka/skada sig och plågas innan deras ägare kommer hem.
Jag själv förespråkar att ha innekatt som får kontrollerad utevistelse för att berika livet (mina har nätad rastgård för det ändamålet). Men jag förstår också t.ex.
@athena_arabians som släpper ut sina på gården där hon bor och skulle aldrig ifrågasätta det (lite och långsam trafik, välmående, kastrerade katter som går in och ut som dom behagar, ses till dagligen och får veterinärvård vid behov). Mest troligt skulle även jag ha katt ute om jag bodde på ett sånt ställe, där katten även behövs som musjägare. Hellre ett miljövänligt system där råttorna äts av rovdjur än att använda gift som kan vara farligt för andra djur och människor.
Däremot har jag inte mycket till övers för de som inte bryr sig om sina katter, där dom släpps lösa på farliga platser (centrum, vid högtrafikerade vägar etc), inte får komma till veterinär trots uppenbart behov, fertila katter som förökar sig okontrollerat o.s.v.
Alla människor som har utekatter är inte sånna, man får se till varje specifik situation. Och detsamma gäller såklart även åt andra hållet, alla med innekatt som förespråkar ett sånt liv är inte utekattshatare.