1 grads hälta på besiktningen, hur allvarligt?

V

Vanillie

Skulle vilja ha lite tankar från er som haft häst med 1 grads hälta.
Hästen är 16 år "gammal", hon har stått i 1 år (minst) med nån skogstur då och då, men senaste 2 månaderna blivit igångsatt hos oss, med långa skrittturer longering osv, och vi har henne på prov för ev senare köp, men nu är jag osäker.

Vet var och besiktigade henne idag ägaren var där och även han som har stallet vi står i, hade sj ingen möjlighet att vara där just då.

Han skrev att hon hade 1 grad hälta på höger fram, han sa enligt ägaren inget om själva hältan när han var där och han skrev heller inget om den i bedömningen. Så självklart får jag ringa honom imorgon och fråga vart hältan är och vad han anser om denna, men tills dess tar jag gärna emot tankar o råd från er.

Det gjordes ingen utökad rörelsekontroll (som longering tex) för detta hann dom inte med?

Hältan är inget synligt har frågat några i stallet, för att försäkra mig om att jag ej hade fel på synen lr något, och han som äger stallet men ingen såg någon hälta.

Sv: 1 grads hälta på besiktningen, hur allvarligt?

Omöjligt att säga om det är allvarligt eller inte.

Jag föreslår att ni utreder vidare på klinik, Röntga. Först när ni vet vad som orsakar hältan går det att uttala sig om det är allvarligt eller ej.

Men det ser inte bra ut med tanke på att hästen nu är under igångsättning och då visar hälta.

Norrland

Det är inte ovanligt med reaktioner på böjprov som inte har någon direkt betydelse för brukbarheten på hästen. I många länder har man till och med gått ifrån den undersökningsmetoden av just det skälet.
Men om du är intresserad av hästen så ta iväg den till en klinik och gör en utredning så du får besked på om det är något av betydelse eller inte. Kan som sagt vara allt från helt betydelselöst till allvarligt.

Jag har varir med på besikti´ning vid äldre hästar (bla a en 16åring) och då sa vet att det det inte är ovanligt att äldre hästar har lite grader eftersom att de är mer slitna.

När de bara går i hagen kan de "stelna till" och få reaktioner.

vad ska du ha hästen till?

Var det en böjprovsreaktion eller var hästen halt rätt ut? var det efter böjning hältan kom och du bara ska ha hästen till lättare ridning skulle jag inte bry mig så mycket, eftersom den inte har ont utan stimuli.

det med att de inte ahnn longeringen var lustigt..:crazy:

är man inte van vid att se hälta är en grad svårt att se, jag kunde absolut inte se det för tre år sen.

sen beror det ju lite på vad hästen har för prislapp med, en häst för kanske 5 - 10 lusentappar får man väl räkna med att den inte är perfekt..

en behandligt så är den kanske bra. Många drar sig ur köp bara för en grad eller två istället för att försöka få hästen ren.

När de är i den åldern och stått en längre tid är det nog inte så konstigt att den reagerar på böjprov. Var dock försiktig med igångsättningen. Det brukar inte vara någon fördel om de har stått en längre period.

Hästen ska vara till blandad ridning 4-5 ggr i veckan, skritter i skogen normal- "hårda"/"lätta" ridturer i skogen eller vad man ska säga, dvs nån trav osv, och longering o tömkörning ibland osv, myshäst alltså, hade även planer på att ev köra in till våren. Skulle betala 6-7 tusingar för henne. Men vill ju inte köpa på mig problem, dom brukar ju komma ändå....

*kl*

citat av Lars Deckeman, "hästjurist":
Följande exempel är inte helt ovanligt. En köpare konstaterar före köpet att hästen är halt på ett framben. Både köparen och säljaren bedömer att hältan inte är särskilt allvarlig och köparen bestämmer sig för att ändå köpa hästen, utan att närmare undersöka orsaken till hältan. Sedermera visar det sig att hältorsaken är betydligt allvarligare än vad köpare före köpet bedömt. Köparen kan då inte åberopa detta fel och kräva köpets återgång. Han borde istället ha undersökt orsaken till hältan innan köpet skedde. Om säljaren till exempel upplyst om att hästen är blind på ena ögat och köparen ändå köpte hästen kan köparen naturligtvis inte kräva återgång av hästköpet på grund av ögonfelet.

Om köparen före köpet har undersökt hästen eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka hästen, kan köparen inte som fel åberopa vad han då borde ha märkt. Detta gäller emellertid inte om säljaren handlat i strid mot tro och heder.

Förstår vad du menar. Och alla som skrivit inlägg har rätt.

Men innan du köper - även om det är en billig häst. Kolla upp vad som orsakar hältan. Det är enda sättet att kunna avgöra om det är ett problem eller inte.

Men personligen tycker jag att en grad är mycket. En markering, eller stelhet hade kunnat överses, men en grad tycker jag är oroväckande.

Norrland

Det kan vara så att reaktionen är helt oviktig och att hästen aldrig kommer att få problem med hälta i den aktuella leden. Men utan en utredning så vet du inte. Det kan vara artros, t ex. Eller en lindrig ledinflammation som förvärras de kommande månaderna och kommer att kräva kostsamma behandlingar. Då kan det bli ett dyrt hästköp, även om priset är lågt eller tom sänks pga böjprovsreaktionen.

Kolla på klinik och bestäm er därefter. Det vore ju faktiskt tokigt om ni lät bli att köpa hästen pga en reaktion som inte betyder något också!

Jag är inte så "haj" på detta med en grads hälta el dylikt, men har precis haft min häst under hältutredning med röntgen och ultraljud utan att vet hittat någonting. Hästen markerade efter böjprov men de nämnde aldrig någon grad så det fick jag aldrig veta. Det vet kunde se var endast att när han bedövade kotan blev hältan bättre efter böjprov så han vet ju bara att det sitter där. Men som sagt syns det inget på varken röntgen eller ultraljud. Hon har varit igång nu med skritt och trav under fem veckor och det går bättre och bättre. Hon visar ingen hälta utan går fram till synes obehindrat. Ska kanske oxå köpa henne, men alla råder mig till att tänka på att hon måste komma igång riktigt innan man kan se om hon håller som den ridhäst jag vill ha henne till. Så för min del är det bara att rida på, det är svårt att bestämma sig för köp när allt känns som att man köper "grisen i säcken". Har nu endast en vecka till på mig för att bestämma mig.:crazy:

Tack för alla svaren. Vi har pratat med vet idag och han sa så mycket som att, Hon hade inte visat nån form av hälta innan böjprov, och eftersom hon hade stått så länge innan så kan det vara stelhet. Han rådde oss att innan köp ha henne på prov ett tag till, köra på hårdare(vi har i princip bara skrittat henne sen vi tog hem henne), dvs kanske mer trav o galopp ute och kanske ridning de där 4-5 dagar i veckorna så hon får jobba, och sen att vi bokar bara ett böjprov + longering för att se hur "hältan"/"stelheten" utvecklat sig.

Tack för alla svaren. Vi har pratat med vet idag och han sa så mycket som att, Hon hade inte visat nån form av hälta innan böjprov, och eftersom hon hade stått så länge innan så kan det vara stelhet. Han rådde oss att innan köp ha henne på prov ett tag till, köra på hårdare(vi har i princip bara skrittat henne sen vi tog hem henne), dvs kanske mer trav o galopp ute och kanske ridning de där 4-5 dagar i veckorna så hon får jobba, och sen att vi bokar bara ett böjprov + longering för att se hur "hältan"/"stelheten" utvecklat sig.

Det tycker jag låter bra!

Jag skulle inte rekommendera att köpa en häst med hälta om den har stått ett år.
Hästen är ju faktiskt bara 16 år så stel borde den ju inte bli om den nu inte stått inne hella året. Själv anser jag inte att 16 är så gammalt att den skulle vara "gammal o stel".
Men låt det gå några veckor till ni, det kan ju vara något obetydligt.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Har en 1 årshingst som blev halt för ett par månader sedan. Han har blivit grundligt undersökt på klinik hos veterinär med...
Svar
18
· Visningar
2 687
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka