1 dl havre

SkorpSmulan

Trådstartare
Har 1 dl havre någon verkan på en stor kallblodspålle på kanske 550 kilo?
Anledningen till denna kanske korkade fråga är att hästen är så otroligt pigg (läs: galen) och jag försöker lista ut varför. Det enda kraftfoder han får är 1 dl havre för lite skrammel i krubban.
Energin i höet ligger på 9,8 mj/kg torrsubstans. TS är 84. Så det borde väl inte ha med saken att göra heller?

Sv: 1 dl havre

Jag tror inte 1 dl havre har någon större inverkan faktiskt. Min pålla är "havretokig" , men det är när det handlar om kilon. Men du kan ju prova att ta bort den och se, men jag tror som sagt inte att det beror på havren.
Jag skulle faktiskt leta orsaker någon annanstans, har hästen ont? Tänderna ok?

1 dl borde den inte bli så pigg av, se över foderstaten ordentligt. Du skrev att höt innehåller 9,8 mj, men hur mkt smrp?

Jag skulle faktiskt leta orsaker någon annanstans, har hästen ont? Tänderna ok?
:smirk: *Suck* Självklart kollar jag upp allt. Nu var det inte det jag frågade.
Frågan var om havren kan ha någon betydelse då jag vill kunna utesluta det helt.

Man läser så många trådar här på buke om diverse problem folk har med sina hästar och inte alltid är det en självklarhet att hästen är kollad fysiskt.

Men förlåt så himla mycket, det var otroligt korkat av mig att lägga mig i:smirk:

:smirk: *Suck* Självklart kollar jag upp allt. Nu var det inte det jag frågade.
Frågan var om havren kan ha någon betydelse då jag vill kunna utesluta det helt.

Jag förstår det, men hur ska vi som läser tråden veta detta? Tänk om du inte hade gjort det och det var ett fysiskt problem. Då hade du kunnat laborera hur mkt som helst med maten utan det hjälpt.

Och med endast 1 dl havre hade nog jag letat orsak ngn annastans än havreproblem. Det finns andra "sällskaps"fodermedel, hacka en morot i mindre bitar.

Senast ändrad av en moderator:

Jodå jag förstår det också och det finns mycket korkat folk där ute.
Jag är bara trött på att folk inte kan ställa frågor här på buke utan att få 10 svar som inte hade med ursprungsfrågan att göra över huvudtaget. Eller svar som att man vore helt okunnig om allt.
Ska man verkligen måsta skriva allt i inlägget?
Det är ju som att man måste skriva hela hela hästens och ägarens historia från det den föddes.

Decilitern med havre får han för att den är gratis men jag kanske provar ta bort den i alla fall.

Decilitern med havre får han för att den är gratis men jag kanske provar ta bort den i alla fall.

Du ger en deciliter med havre för att den är gratis? Var var syftet med havren? Vad fick han innan? Vad ville du att det skulle hända med havre i foderstaten? Många är frågorna runt decilitern.

SkorpSmulan skrev:
Ska man verkligen måsta skriva allt i inlägget?
Nej, men det väsentligaste. Det hjälper de som verkligen har ngt att tillföra. Då ser/vet man att det är uppkollat och man kan börja spinna vidare.

Jag har inte stött på en häst som inte tål havre, men det utesluter inte att de finns. Som jag skrev tidigare, på bara en dl, hade jag tittat på andra orsaker först. Sedan hade den ynka dl försvunnit. Voilá, där hade jag fått ett svar utan att behövt fråga buke och blivit påhoppad.

I dl havre innehåller så otroligt lite Mj i jämförelse med hur mycket den får i sig via grovfodret, och om hästen blir "galen" så tror jag att problemet sitter någon annan stans.

Om det sedan skulle visa sig att han lugnar sig utan havre sitter nog problemet snarare i huvudet än i magen. ;)

Syftet med havren är, som jag skrev i första inägget, att han inte ska bli helt utan när dom andra får sitt kraftfoder= skrammel i krubban.
Ville inte att något skulle hända i foderstaten. Eftersom att jag fått havren gratis och jag inte trodde att det skulle göra någon skillnad med 1 dl havre så gav jag honom det. Tyckte det kändes lika bra som att köpa morötter som han fick förut.

Jösses vad den lilla frågan blev invecklad helt plötsligt.
Jag undrade ju inte varför min häst var galen, bara om havren kunde göra nån skillnad så jag trode väl inte att jag skulle behöva förklara så himla mycket. Och hade väl inte tänkt mig något spinna vidare. Skulle nog inte nänt att galenheten öht, det var bara som ett försök till förklaring så jag inte skulle bli dumförklarad angående havrefrågan.
Och jag har tittat på andra orsaker först och samtidigt.

Här har du eg besvarat din egen fråga. Du har en lugn häst, du ger havre, hästen blir "vild", vad kan förorsakat detta.

Pigghet kan även inträffa vid en så simpel sak som väderförändrig. Det enda du kan göra är att ta bort havren och se vad som händer.

Det är ingen som dumförklarar ngn här utan en text kan läsas på flera olika sätt och folks hjälpsamhet kan te sig på flera olika sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Pigghet kan även inträffa vid en så simpel sak som väderförändrig.
Japp japp. Han är mycket piggare på hösten/vintern än på sommaren men förra vintern lugnade det ner sig efter ett tag och han var aldrig lika tokig som i år.
Sen så har jag ju som sagt redan tänkt på allt det där. Väder och vind och motionen och hagen och ont här och där osv osv.
Jag gör inget annat än grubblar över mina kusar :D

Det är ingen som dumförklarar ngn här
Hrmm. Nja det kan jag inte hålla med om. Jag säjer inte att ni här gör det nu. Men nog händer det allt i bukeland.

Prova att ta bort havren helt och se om du märker någon skillnad på hästen. Det är väl den enklaste lösningen.
Ditt hö är ju väldigt energirikt så hästen kanske får överskott av energi bara av det? Finns inget annat hö med lägre energivärde du kan blande med eller alternativt byta ut lite mot halm.

Jag har gett halm men han var lika galen då. Nu har halmen tyvärr möglat :(
Jag får köpa en plastad bal av en kompis (jag ger torrhö annars) med ganska "dåliga" värden. Men jag är skeptisk mot plastat hö och nu är det så varmt också. Fast det var tydligen hög TS i den.

Med ditt grovfoder får du en kvot på 5 o det är alldeles för lågt, kvoten skall vara på minst 6. Du behöver öka på proteinet på hästen.
Du bör inte ge halm för det sänker kvoten ännu mer. Ge foder med högt proteinvärde, Lusern, soja, Krafft Protein är några exempel.

Okej. Det var bra.
Jag har gjort en foderstat via en sida på internet. Kommer inte i håg nu men enligt det så skulle det räcka med hö till denne kusen.
De andra hästarna får protein tillskott.
Men då kanske dom till och med behöver ännu mer? :confused: Hmm.
Soja har jag hemma och kraft groov 125. Om jag skulle ge av det, hur mycket skulle man tänkas ge då?
Kanske jag skulle köpa lucern och ge dom?

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 602
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 650
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka