1-årsvisning

Corax

Trådstartare
Jag har en ettårig halvblodstjej hemma som jag skulle vilja ha bedömd. Men att åka ända till Strömsholm (nästan tre timmars enkel resa)för en visning känns inte så lockande.

Däremot har jag hört att man kan ta "hem" en domare.
Hur går detta till och vart vänder man sig? Kostar?

Ni som gjort detta, hur var det och varför gjorde ni det?

Jag vet att man kan göra det hemma när de är föl istället för att visa på fölvisningen men som 1-åringar vet jag inte, ring till ASVH och hör med dem. de brukar ju ha sommar premieringar lite runt om annars oxå om du kan hitta något nämre dig.

Den närmaste är just Strömsholm.
Får väl vänta tills nästa år och åka då i så fall...

Jag har oxå ett hbl stå,(en åring) som jag vill visa,men då jag vet att de ofta ser konstiga ut som 1 åringar,så är det ingen idé tycker jag att visa dom då,bättre att vänta tills de är minst 2år och sen ta 3års testet..Min växer just nu mest baktill så hon ser väldigt rolig ut,så nej jag kommer att vänta.
Mvh :)

Jo det är klart att de ofta ser ut som "stampade badrumsmattor" när de är ett, men min tjej är förvånandsvärt fin. Inte överbyggd alls... än åtminstone. :smirk:

Men som sagt, jag får vänta. Visar förmodligen som tvååring men tre känns lite onödigt faktiskt. Lätt att man pressar dem i onödan. Bättre att vänta till 4-årskvallitén då... tycker jag.

Hej Corax!!

I början på 1990-talet så fick jag ut domare till gården. Det var "min" avelsförening som erbjöd detta. De tog en sväng runt i bygden varje höst. Domare var ingen mindre än Bengt "Blomman" Blomquist, en herre som ingav stor respekt... men som alltid var mycket artig. Jag visade inte enbart årets föl utan kunde visa min åringar också. Detta var väldigt bra då man kunde få en bättre dialog med domaren. Blommans erfarenhet var ju så stor. Idag vet jag inte hur avelsföreningarna gör, det har ju blivit så stort med fölmönstringarna, så det har kanske försvunnit helt.
Men är det sant att det inte finns någon närmare visning än Strömsholm :confused:
Förresten, hur går det med den lille??

Nina
Ps. vad det gäller kostnaden så minns jag att den var helt överkomlig, jag erlade en summa till avelsföreningen, runt 150 kr för första hästen och lite billigare för andra osv..

Nä alla är borttagna eller "flyttade" som det heter.
Hopplöst. Jag vill ju mest bara få ett hum om "hur hon ser ut".
De flesta som ser henne säger att hon ser mer vuxen ut än som en åring. Hon har vuxit mest i bak nu men inte så fasligt. Hon har ju vuxit så jämt hela tiden. 145 i mkh har hon hunnit bli och hon är fortfarande en suverän liten häst! :love:
Det är helt otroligt vad man kan göra med henne.

Caramell har förrästen fått sin Lambourghini-fölis nu! En hingst med bläs, helstrumpor bak och vit krona på ena fram blev det.
Skickar bilder snart!

Himla svårt att bedöma en åring.

Vi hade en åring hemma på gården som vi nästan ville döma ut för den var så förskräckligt ohjälpligt skitful. Den har vuxit till sig och är riktigt snygg som treåring.

Ska du sälja hästen?

Jag personligen skulle inte visa en ettåring. De är ju i sin "fulaste" period just nu. Min åring visades som föl med bra betyg som hon inte skulle leva upp till just nu :crazy: Hon är överbyggd bak, något tunn och pinniga rörelser.

De växer ju som ogräs just nu på sommaren.

Har inte hört någon här uppe som "tagit hem" en dommare.

Du hinner visa din häst :) Jag kommer att visa min dam som treåring om hon ser ok ut ff :)

Vad är det för stam på henne?

Nej hon ska inte säljas.

Och ja jag vet att åringar oftast är fula och hemska. Men det är nästintill omöjligt att hon skulle få sämre poäng nu än som föl då hon blev Klass III (som jag skrivit ovan; endast visad när hon var några veckor).
Jag vet också att det finns gott om tid till att visa henne framöver, men faktum är att hon inte är överbyggd och perfekt i hullet. Vad gäller rörelserna ändras det ju från dag till dag.

Stammen är Bugatti Hilltop-Nebraska-Rockad.

Men jag får väl helt enkelt hoppas på att hon blir ännu finare framöver och då sopar vi mattan på visningarna. ;)

Man kan ju alltid hoppas...

Jälla är väl närmare än Strömsholm! Men nu är det för sent för att anmäla. Sista datumet var den 1/7 tror inte att de tar emot efteranmälningar. Vi åker till Jälla med våra då det är närmare för oss (Österåker)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 260
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar