1 åring som det inte går att lyfta bakbenen på!! Finns det ngn med tips??

Sv: 1 åring som det inte går att lyfta bakbenen på!! Finns det ngn med tips??

Testa att ta ett grimskaft och placera den runt hennes karled. Sen med hjälp av det lyfter du foten framåt mot hästens framben och håller den tills hon står lugn och då berömmer du och släpper ner hoven. Min unghäst var oxå sparkig av sig, dock gjord hon inga utfall mot mig utan stod ochs let fram och tillbaka.

Säger du det?
Det har ju inte vi andra redan sagt sisådär tio gånger ;)

Bör väl kanske tillägga efter vissas kritik mot metoden att:
Det ska givetvis vara ett mjukt och gärna runt bomullsgrimskaft/rep. Ju längre dess då bättre.

Senast ändrad:

får väl be om ursäkt då att jag inte sett att någon skrivit det i tråden.

Jag måste bara uppdatera!! Jag är SÅ GLAD:bump: Nu har jag lyft hennes bakben 3 dar i rad:banana:

Jag ändrade taktik eftersom hon gjorde illa sitt bakben och har varit rejält svullen så ville jag inte hålla på och bråka med bakbenen med grimskaft osv så hon inte skulle förknippa det med att det även gjorde ont.

Så då bara borstade jag och pillade och tog på bakbenen och sen så bestämde jag mig för att för första gången vänja henne vid att börja spola benen. Så jag har nu spolat hennes ben varje dag i över en månad och spolat från alla olika vinklar och alla olika strålar hårda och mjuka på bakbenen högt och lågt och spolat ganska länge. Hon har varit världens duktigaste!!

Så för bara några dagar sen så försökte jag försiktigt och lyfta lite igen och då tog hon bara benet till sig men ingen spark alls:laugh: så jag försökte igen några gånger och berömde och kliade henne i massor och så gav jag mig för dagen, det va ju ett jätteframsteg att hon inte sparkade som en tok efter en.

Så jag har hållt på så i några dagar nu och för 3 dar sen fick jag hålla kvar i hoven i några sekunder sen släppte jag direkt innan hon drog den åt sig själv och igår fick jag hålla i den obehindrat:bump::bump: så idag ska vi kratsa hovarna för första gången tänkte jag. DUKTIGA TJEJEN!! GUD VAD GLAD JAG ÄR!!

Ingenting är verkligen omöjligt, så galen som hon har varit med sina bakben jag tror ingen riktigt förstår hur illa det har varit och nu helt plötsligt så får jag lyfta dom, på så kort tid!

Jag har endast bara provat att lyfta i ca 6 dagar, spolningen av bakbenen gjorde verkligen underverk!!

Och nu har vi kratsat bakhovarna för första gången:banana::banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 490
Senast: tara
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Eller jo, lyfter gör han men det går inte att hålla det uppe länge nog för att hinna kratsa, än mindre verka. Han rycker det åt sig och...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: Luna10
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 691
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama