1 åring som det inte går att lyfta bakbenen på!! Finns det ngn med tips??

Sv: 1 åring som det inte går att lyfta bakbenen på!! Finns det ngn med tips??

Om hästen inte är sjövild så går det bra med ett grimskaft i bomull runt karleden och sen lyfter man i det. Många gånger är det frågan om att få lite bättre kraft så man orkar hålla i och att man har lite bättre avstånd från hoven. (Spark i huvudet gör inte saken bättre.) Och det gör man med ett hjälpmedel såsom handduk/grimskaft o dyl. Jag höll på och "tränade" en häst jättemycket och det gick väl inte så där jättebra. Det är mycket vikt att lyfta upp då hästen vräker sig på. :crazy: Då fick jag tips om grimskaftet och på två försök så hade jag vunnit och hästen var hur snäll som helst sen.

Ja men vad smart:idea: det ska provas:banana: JätteTack för tipset
3d-respect-prosterne-3.gif

Senast ändrad:

Ja nu hänger jag med:idea::angel: samma princip som mitra beskrev.. Det ska provas:D Tusen tack för tipset, väldigt smart då man slipper stå i skottzonen själv:bow::bow:

Tack så mkt för hjälpen
R_CHAM%7E1.GIF

Ja men grimskaft va ju oxå smart:idea: Här ska tränas:banana:

Tack så jättemkt för tipset
number-one-respect-953.gif

När jag köpte min hingst när han var två gick det knappt att lyfta bakbenen utan att han stod och vevade med dom. Så då gjorde jag som några här tidigare i tråden (fick tips utav min dåvarande hovslagare som jobbar på SLU i Ultuna) och lade ett tjockt grimskaft runt karleden och bara höll i medans han vevade. Till slut insåg han att det var onödigt att stå och sparka så då slutade han. Det gick ganska fort oxå för honom att sluta med den här metoden så det var skönt!
Jag har enorm respekt för hästars bakben, och det är inte kul att ha en häst som kickar efter en så fort man närmar sig bakbenen.

Lycka till!

Jag brukar lägga ett grimskaft runt benet, strax nedanför kotan, och sedan lyfta i den. Då är man på behörigt sparkavstånd och har lättare att hålla i när hästen börjar veva.

Bästa och säkraste metoden helt klart!
Har själv använt den många gånger när jag kom som hästskötare till ett avelsstall och dom föregående skötarna inte vågat träna unghingstarna :grin:

Ja men grimskaft va ju oxå smart:idea: Här ska tränas:banana:

Tack så jättemkt för tipset
number-one-respect-953.gif

En liten varning för grimskaft, har man en häst som slår som fan så kan det hända att man inte orkar hålla emot och då om man släpper bara den ena handen så bränner man ett sår i karleden :crazy:

Bättre att offra en handduk som gör att det aldrig bränner. Och jag lovar att min häst har gjort allt och aldrig ett sår ;)

Mm, just det...Det finns 2 sorters hästar, en som sparkar fort som F*N skiträdda är dom! Och sen den andra som vevar...pys, neeej jag tänker inte ha foten lyft för dig. Den senare är det skitbra med grimskaft men den första ojojoj, där är förlängningsarmen bättre.

Hur går det för dig TS? Har du fått hovarna verkade än på totton?

Din metod tycker jag inte att man ska sätta ngn tid på, utan när den står snällt ngn sekund- berömma o låta den sätta ner. Inte bara hålla i för att den SKA vänja sig.
Det går att hålla i ett sparkande ben o man bör ha ngn som kan stötta fölet eller en vägg.

Korneva!
Kan du inte be din man hålla i?
De lär sig himla fort- när de väl fattar.
Unghästar o i synnerhet föl har svårt att hålla balansen på 3 ben. Det tycker jag att man ska respektera. Min hovis gör tvärtom- MYCKET erfaren gammal man. Han följer med ner när det blir jobbigt o hästen rättar sig själv.

"tidangivelsen" skrev jag för att min hovis nämde att man ska inte hålla på LÄNGRE. när hästen slutar slå så ska "motståndet" givetvis släppas, står i ett inlägg efter det första ;) antingen har jag utryckt mig klumpigt, eller så har du missförstått ;)

gummislangen har ju den fördelen att den "fjädrar" utan att bränna, den ardenner åring jag nämde höll man INTE med hjälp av varken 2 starka hästgubbar eller väggar. där va STORA problem då hästen va hyffsat ohanterad och felhanterad det som hanterats, dessutom väldigt stor för sin ålder (och då inte bara på höjden :angel:)

Mm, just det...Det finns 2 sorters hästar, en som sparkar fort som F*N skiträdda är dom! Och sen den andra som vevar...pys, neeej jag tänker inte ha foten lyft för dig. Den senare är det skitbra med grimskaft men den första ojojoj, där är förlängningsarmen bättre.

Hur går det för dig TS? Har du fått hovarna verkade än på totton?

Behöver jag säga att min är den första sorten :angel: men skillnaden är att hon var inte rädd utan ville inte :devil:
men det gick utan "problem" ändå ;)
Var så att både hovis och vet var impade hur bra det gick :D

Senast ändrad:

KL

Sen finns det den modellen som får ren panik och då hade jag aldrig lagt nåt om benet på den. Min ponny hade man aldrig kunnat komma nära med vare sig en slang eller en handduk. Men som sagt så funkar den metoden på dom flesta annars :)

Visst är det intressant med alla metoder och jag fick i våras hjälp av min hovslagare med min ett-åriga hingst som var besvärlig med bakbenen. Hovslagaren tränar många ettåringar och vet vad han gör och det märktes. Han sa att oftast är det, som man minst anar, så att hästen har inte ens gett med sig när det gäller att lyfta fram. Så det gäller att börja där. Hästen ska acceptera att du lyfter högt, lyfter länge, lyfter lite utåt (så som hovslagaren vill ha hoven mellan sina ben). Hästen ska stå med helt avslappnat ben. Skaka lite på det för att känna efter! Det är också viktigt att hästen har möjlighet att stå i balans (mot en vägg) och inte har så stor rörelsefrihet. Hovslagaren ställde hästen i boxen med huvudet i ett hörn, dvs stopp rakt fram och stopp åt en sida. Försäkra dig om att hästen inte kan svänga på huvudet åt motsatt sida som du står på för då kan bakdelen svänga mot dig. Sedan började hovslagaren med frambenet tills det inte var något motstånd där. Sedan tog han bakbenet. Och då gjorde han så att han höll med vänster hand på hästens vänstra höftknöl och höll liksom emot där samtidigt som han lyfte vänster bakben med höger hand. Han fattade tag runt karleden och drog benet lite utåt (inte bakåt) och höll där till hästen gav med sig och slappnade av. Blev inte träffad en enda gång pga mothållet mot höftknölen. Så höll han på ett tag tills hästen lyfte utan att protestera. Alltså inget våld, inget tjafs, bara konsekvent agerande. Jag ger mig inte! Sedan förde han bara bak hoven och verkade hästen! Sedan flyttade han hästen 90 grader så att andra sidan stod mot väggen och gjorde samma sak där. Frambenet först och sedan bakbenet. Den övningen gjorde jag sedan varje dag i två veckors tid och hade sedan inga problem med att lyfta ben. Hovslagarn var mycket nöjd med att hästen kunde stå i mittgången utan problem vid nästa verkning! Den här övningen går säkert att kombinera med både slangar och handdukar om hästen är mer vild än min. Min hovslagare is my hero!:bow:

Nej inga fötter verkade än. Detta va inte lätt att få hovis och veterinären att komma samtidigt:crazy: men jag fortsätter tjata på dom..

Jag har inte kunnat träna nåt heller för hon blev pressad ur hagen för ca 1 vecka sen så hon har varit alldeles svullen i haserna efter att hon sprängde hagen så jag har inte velat hålla på med bakbenen då. Väntar tills svullnaden lagt sig helt innan jag börjar så det inte gör ont på henne. Men lovar att lämna rapport;):D

Ursäkta att jag är helt supertrög:angel: men menar du att min man ska hålla i benet eller hästen och vad menar du med att din hovslagare följer med ner?? Tröghjärna just nu:D

För bakbenet får man inte ens tag i utan det kommer en BLIXTSNABB spark med FULL krafft på en MILLISEKUND så du har inte en enda chans att ens få tag i bakbenet. Har faktiskt aldrig varit med om nån som sparkar så jäkla fort o med full krafft. Står man i vägen med tex sitt ben så sparkar hon garanterat av ens ben.

Jag är inte van vid detta beteende då jag alltid börjar tidigt med mína fölisar så jag har aldrig haft dessa problem. Men nångång ska ju va den första =)

Senast ändrad:

Ja men det ska jag prova o ställa henne i ett hörn som du säger, jag har ställt henne mot väggen men inte med huvudet in mot hörnet utan tvärtom men då ska jag vända henne in mot hörnet istället, att jag inte tänkte på det. Trött jag blir på mig själv:mad:

Men jag kan som sagt inte ens komma åt karleden o lyfta, det är helt omöjligt hon slår med full krafft på en millisekund så jag kan inte ens fatta tag i benet så jag måste ha någon handduk eller slang eller grimskaft som hjälp. Men o ställa henne med huvudet mot hörnet så där det va ju ett jättebra tips. Tack så mkt:laugh:

hur långt får du ta på henne? exempelvis vid borstning? får du borsta på rumpan? låren? ner till haserna?

skulle du kunna lägga en handduk runt bakbenet, mellan has och kota och ändrana på handduken framåt mot frambenen?

i sådana fall så ta en handduk modell långsmal eller köp frottetyg i rätt storlek, sy två "tunnlar" i kortändarna och dra igenom rep där, gör öglor av repen och sedan tar du två stigläder, lägg ett runt halsen på hästen och spänn ihop (löst) häng det andra stiglädret genom det första och så lägger du handduken runt bakbenet och fäster ihop stigläder nr 2 i öglorna.. så har du en hemmagjord variant av en sparksele som brukar användas till sparkiga ston vid naturliga betäckningar..
skillnaden mellan denna variant och att hålla i handduk/grimskaft/cykelslang själv är att här bråkar hästen med sig själv, dvs varje spark "straffar" hästen själv direkt..
när den här "selen" sitter löst så ger det dig en marginal att kunna lyfta bakbenet en liten bit..

jag hoppas att du får bukt med problemet iallafall.. :)

Jag har med hjälp av klickerträning gjort stora framsteg på mycket kort tid i liknande fall. Dessutom med bestående resultat och utan skrik och bråk.

Jag rekommenderar det varmt, finns mycket info på nätet om du inte vill/kan ta ut en klickertränare.

hum...tycker det är lite fel att andvända sig av Hovslagaren, jag som själv ska bli hovslagare vill inte utsätta mig själv och uppfostra andras hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 490
Senast: tara
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Eller jo, lyfter gör han men det går inte att hålla det uppe länge nog för att hinna kratsa, än mindre verka. Han rycker det åt sig och...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: Luna10
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 691
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama