09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Jag o Lux börjar komma igång nu äntligen!
Red på bana i förrgår, första gången för året. Gick super! Lite ostabil, men travade fint på!

Ska till ridbanan ikväll oxå, sen på söndag ska vi rida för en westerntränare, rider ju inte western, men alltid bra träning :)

Film kommer söndag eftermiddag! :)

wpid-img_0848.jpg

Lux i söndags.

// Niikon92

*kl*
Även vi ska våga oss ut på tävling i början av Maj, en LC:2 ska vi försöka skutta oss igenom för träningens skull. Det blir spännande att se om vi kommer in på banan! :p

kl

20 april ska jag med ponnyn till en westerntävling och vara med i 2 handlerklasser! Ska bli superkul!

*kl*

Är medveten om att jag inte har varit särskilt aktiv i denna tråd, men hoppar ändå in igen i hopp om några goda råd :)

Min 09:a har skrotat i hagen sedan i september(!!!), började sätta igång honom så smått för 1-2 månader sedan, men blev aktivt motarbetad av denna jäkla vinter som aldrig verkar släppa sitt grepp om oss, och igångsättningen fick läggas på is(bokstavligt talat...)

Nu börjar det dock bli både snö och isfritt i skogen och det är dags att återigen påbörja uppdrag bantning och konditionsuppbyggning av liten gul ponny.
Hade tänkt långa skrittpromenader på töm/vid hand varvat med regelbunden löshoppning i cirka 2 månader innan jag sitter upp och börjar träna honom uppsuttet. Tanken är att han ska skickas iväg på några veckors vidareutbildning/inhoppning i början av sommaren.
Låter detta som en bra plan, eller hade ni tagit det ännu lugnare?!

Jag tycker att det låter som en bra start. Du märker nog på honom om han blir taggad att ta sig an nya utmaningar, eller om han blir trött, bara att vara uppmärksam :)

traven4.jpg

Min plutt fick då några dagars vila efter detta pass. Han kämpar på som bara den.... :p

Svarar alla: Tack så mycket, är verkligen supernöjd med henne :D Har funderingar på att betäcka mamman en tredje gång med Haydn.
-11:an har mycket "jävla anamma" i sig ;) och är något mindre än Nightwish som är ca 172 cm i dagsläget. Lillsyrran är "bara" ca 162 nu som 2 åring :p
Ska bara övertala sambon med att det är en bra ide ;)

*KL*

Idag var vi iväg i nytt ridhus och testade på lite studs och långa kombinationer (aldrig hoppat studs innan :p) Tyckte hon skötte sig super och fattade snabbt hur hon skulle göra. Det som är på filmen är allt vi hoppade, tog det lugnt eftersom det är jobbigt/ansträngande med gymnastikhoppning.

Film:http://youtu.be/6l3hzAw2R34

.

Idag är min häst värd EN MILJOOOON MINST! :love::love::love:

Idag har vi varit iväg till ridhuset och ridit på stora utebanan och skuttat hinder för första gången!
Byggde upp två små kryss, det en på kanske 30 cm och det andra på kanske 40 cm.
Där stod även några andra hinder som mitt sällskap sänkte till "lydnads nivå" typ 40 cm.
Sen skrittade vi fram och efter ett par varv så tänkte jag att vi skulle skritta upp på banken och titta på den (eftersom den andra hästen hoppar den så tänkte jag att vi får draghjälp om det behövs) och han bara skrittade upp med spetsade ögon och tog ett skutt ner (jag satt på halvlånga tyglar, var tvärsäker på att han skulle stanna och titta ner iaf, aldrig suttit på en häst som inte ens tittat liiite) och så landar han i galopp och hoppar ner sista steget :love:
Han tyckte det var jätte roligt!!
Sen travade vi runt lite så tänkte jag att han skulle få gå och titta på pulvermangraven också, det är en sån med grop och vatten längs ner, och där stod han och tittade en stund och vårt sällskap dingade sig och vågade inte över huvudtaget gå i närheten!
Så tar Savant sitt förnuft till fånga och hoppar över!:eek:
Sen fick han agera drag hjälp till den gamla hästen och visa hur man ska göra!:idea:
Sen blev det lite skritt och trav, skuttade över mini krysset ett par gånger, sen det "stora" och sen en mini oxer!
Han skötte sig så fantastiskt så det är inte sant!!
Efter det blev det en skritt tur i "skogen" runt ikring ridhuset och sen hem igen till lunchen!
Duktiga duktiga prinsen!!

Hoppar in här i tråden med min 09:a! Suttit och plöjt igenom alla inlägg sedan 2011 och det var mycket rolig läsning. Köpte själv min första ponny i september 2012, ett connemarasto f-2009 e. Starrhult Bossanova ue. Hagens O´Cheif. Inriden i skog hos uppfödare i alla gångarter under våren. Flyttade hem till mig mitten av september och jag red väl en 15-20 gånger under perioden september till december (endats i skog och mark och något enstaka pass på en ridbana). Hon har som 3 åring gått 3 årstest i maj med 49 p dressyr och 46p i hoppning, visades i slutet av september på gångartsfinalen i Falkenberg och blev där placerad 4 av 13 kat D.

I januari har vi tillfälligt flyttat in till ridklubb med tillgång till ridhus eftersom vintern blev lång och jag är utan körkort så att åka iväg är alltid ett litet pyssel. Här har jag fokuserat lite mer på hennes fortsatta utbildning i den takt som passat damen, dvs försiktigt igång ett par gånger i veckan blandat med vila när det behövts. Tycker hon är ganska mogen för sin ringa ålder och har lagt mest arbete på att hitta bjudning och takt i alla gångarter. Idag rider vi på bana ungefär 2 gånger i veckan, resterande 1-2 dagar hon arbetar är vi ute på gräsfältet eller runt "galoppbanan" som finns runtom varvat med löshoppning. Jag rider efter varannandag principen då det fungerat bäst, kan bli två pass i rad ibland men då efterföljs det alltid av 2-3 dagars vila. Det har funkat på min tjej.

Vårt mål i år är i alla fall att miljöträna på lite mindre tävlingar samt såklart 4 årskvaliten som går under hösten. Sedan vet man ju aldrig vad som händer på vägen.

Att lägga in bilder verkar inte fungera alls för mig men bjuder på en liten filmsnutt från början av april.

http://www.youtube.com/watch?v=NcHv7jQMjeI&list=UU5GlCCkR7nrVzgy1Ftg3uXw&index=1

Ojojoj vad duktiga ni är!!
Ser jätte fint och stabilt ut, skulle aldrig gissa på att hon var så ung!

Efter onsdagens lilla hoppning med bank och pulvermangrav och även att han hoppar (går genom) bäckar osv så började jag fundera på om inte min skulle kunna vara ett fälttävlans ämne?
Han tycker verkligen att det är lajbans!!
Men jag hade tänkt vänta till hösten kanske innan hantera redo för att hoppa fasta hinder och är uppe i en sådan grundkondition så att han skulle orka med en sådan träning.

Idag blir det tömkörning för vår del och sen förhoppningsvis en tur till utebanan i morgon igen. Får se hur mycket jag orkar då jag ska iväg med den andra på tävling på morgonen, annars får det bli på söndag :)

OMG har ni sommar eller?!!

En annan har ju väder så man tror att hösten är här :banghead:

Här kommer en bild på min raggiga ponny och vi tränar inför westerntävlingen nästa helg, hehe... Känns ju inte lika exklusivt som dina fina bilder, men men :D

kottsot_zps96724a52.jpg

KL
Har inte varit så aktiv i tråden, läser mest vad alla andra skriver.
Men jag och min lilla kille har också börjat komma igång nu, har varit iväg och hoppat några gånger för tränare, och det går hur bra som helst :) Han tycker det är väldigt kul!

En bild från i söndags då vi var ute på vår första tur utan hästkompisar :)
DSC_0464_zpsc54b8235.jpg

Shit vad fin hon är:love: Ser så "färdig" ut. Tycker hon verkar ha samma uppsyn som min, pigg och vaken. Bra jobbat :D

Hade jag inte vetat att det var en ponny hade jag aldrig gissat det. Hon ser väldigt stor ut och ser väl balanserad och bärig för sin ålder :) Riktigt fin färg med ;)

Här taggar vi till tusen. Tog en första barbacka tur på min pålle. Vilket vi inte ska göra om än på ett tag x) Han var jätte duktig dock, de va jag som var mindre duktig. Inte lättaste hästen att rida utan sadel på vill jag lova. Men de var roligt och lärde mig mycket om honom på det korta passet med. Så nu skuttar vi vidare förhoppningsvis :)

På söndag blir de första turen till ridhuset <3 ska visa honom hästtransporten osv imorgon ordentligt. Han har inte varit rädd för den tidigare. Aldrig kört med honom dock, men tror inte de ska vara några problem. :) ÄNTLIGEN är våren här på allvar. Idag regnade nog all snö bort, förhoppningsvis ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka