09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

_DSC0203.JPG

Min fina Galishimo. Nu börjar man ju iaf kunna se att han kommer att bli skimmel "när han blir stor" :love:

.

KL

I torsdags var Java iväg på sin livs första träning och även hemifrån.. Tog med henne till ridskolan där jag har praktik. Vi var då med i en unghäst grupp och totalt var det 5 hästar i ridhuset. Hon har aldrig åkt i kärran bara gått in och stått. När vi anländer backar hon ut lugnt och fint. Och väl inne i ridhuset sneglar hos lite på sargen. Sitter upp och börjar rida. Trodde när alla kom igång i trav att hon skulle bli springig och spänd. Men hon brydde sig inte ett dugg . När vi sen var klara gick hon rakt in i kärran igen. Och samma visa när hon skulle ut. Ridläraren sa att denna blir det ju inga problem att ha med ute. Både hon och jag var förvånade över att hon tog allt så bra. Gissa om jag är stolt över bäbisen :) Så himla klok hon är. Filmade men det är ju svårt att se eftersom det är många andra hästar med men ni får leta efter den mista hästen som är fux ;)

http://www.youtube.com/watch?v=GbbmFQz96TA&feature=youtu.be

Men visst är hon e Haydn? Är vä rätt mycket xx i honom:)? Dra på med lite extra protein nu när hon fäller, potatisprotein el Krafft Muskel.

Japp hon är efter Haydn :d Mamman är efter Feliciano

Ca 7 månader efter hon födde Nightwish
Jag_och_Flisan_for_ca_2_ar_sen_3.jpg

ca 2 veckor innan hon födde helsystern -11
Nu_ar_Flisan_pa_dygn_326_bara_9_dagar_kvar_3.jpg

Åsså Ninni nu :)
Nightwish_pa_stranden_http_www_youtube_com_watch_v_RICD_Sc66Do_feature_share_list.jpg

Hon har inte präglat henne mycket med utseendet men dock mycket med lynnet ;)

Jag tycker hon ser jätte fin ut i hullet! Jag tycker att rätt många hästar har alldeles för högt hull. Och din ser ju inte kantig ut eller liknande så jag skulle inte oroa mig ett dugg över hennes hull faktiskt!

Jag tycker hon ser jätte fin ut i hullet! Jag tycker att rätt många hästar har alldeles för högt hull. Och din ser ju inte kantig ut eller liknande så jag skulle inte oroa mig ett dugg över hennes hull faktiskt!

Jag håller faktiskt med. Tycker hon ser skitfin ut. Så länge hon är så där fin om rumpan så skulle jag inte börja joxa och ändra med fodret. Hon är ju inte kantig :)
.

Hhohoho glömde berätta om mitt underbara framsteg som jag och pållen gjorde i Lördags ^^
Så här har resan varit, Bråk(pga vargtänder) - ytterst lite bråk - stum/ofokuserad - fokuserad och mjuk/känslig som en fjäder.
Haha sååå nu har polletten äntligen fallit ner och han går även att rida i from i trav ute i skogen eller tja på grusvägen xD
Såå stolt, men de blev en ytterst kort och långsam tur för han verkade vara trött i bakbenen, testade bara en galopp och han verkade inte vara på topp. Såååå han ska få vila några dagar till :)

Kl

Nu när det börjat komma upp lite lite lite gräs eller mesta dels är väl gammalt skit som kom fram under snön. Direkt nu då så får jag inte i henne den maten hon behöver, hon ska äta en 8 kilo Hö sen runt 2 kilo lucern (får inte i mer hö därav lucern och värdena är inte det absolut bästa på höt :( ) men nu när dom har skiten som kom upp under snön att äta på vill inte min äta det jag vill längre, får i henne ca 6 kilo Hö inne sen får dom två mål ut men där vet jag inte vem som får i sig vad så vågar inte räkna med det. Har haft vanlig lucern pellets som det nu på slutet inte gick så bra att få i henne då hon slängde ut hälften. Bytte nu till hack lucern och där tar det stopp oxå får i henne mer av lucern hack än pellets men det är ju ca 1 kilo kvar på morgon :/

Har förut gett 1 kilo hippo alfa men mina tränare tyckte att jag skulle försöka få bort all kraftfoder men ska man gå tillbaka till det ändå för att få i henne maten som hon behöver få i sig för att hålla hull sen ta då att hon är lite extra explosiv dagarna efter vila? Kan lägga upp nån bild för dags status på hullet hon får ju gärna inte gå ner så mycket mera.

Eller har ni andra tips på bra foder?

*kl*

Idag har jag varit ute och tömkört min buse!
Och det gick sååå bra! :love:
Har inte tömkört honom sen förra sommaren lite och då var det så svårt att få honom att acceptera bettet. Huvudet for till höger och vänster, upp och ned konstant vilket resulterade i att han mest sprang och snubblade..
Bitvis såg man ju att han kunde men dom ögonblicken var ack så få..
Idag var han en helt annan häst!
Konstant i form och balans, håller formen vid avsaktningar och trampade fint under sig!
Skulle vilja ha honom ännu mer genom kroppen och med mer schvung men han blev snabbt trött så vi höll inte på så länge, kanske en kvart.
Får ju ta det successivt och bygga upp sakta men säkert, vill inte pressa när han är så duktig!
Mycket nöjd matte med mycket dyr häst!:love:

så fin hon är! Påminner om min fina Haydn häst som tyvärr fick tas bort akut som 7-åring :(. Men han var så go, lätt att ha o göra med och hade både gång och hoppförmåga. En sån där häst man önskar man fått ha kvar!

KL

Nu sätts vi på prov. Den 12 maj ska Java få känna på tävlings banan :)
Det blir en LC:1 :d

Meh det är väl klart ni gör :D Han är ju ur läcker :) Kör på bara, det får gå som det går :) Det är ju träning :)

Ja eller hur och så väljer man ett tittigt ridhus (läktarsidan och tornet framtill) och framridning med fåren eller vad det nu är som går brevid... :D Ska det va så ska det va!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka