09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

+ rebeckasff och delvis gylle

Han backar inte av när gummibandet kommer på och han har heller inga problem att ta tag i bettet. Jag har longerat han ett par gånger med gummibandet, men då struntar han mest i det(inte hela tiden dock) och för att behålla det snällt spänner jag inte hårdare (det hade varit en helt annan grej att tvinga ner honom, då hade jag förstått om nån blivit upprörd över metoden). Problemet är liksom att han inte håller jämnt stöd och som syns på filmen inte håller huvudet stilla, särskillt i början. Jag försöker hela tiden att ge ett milt och jämnt stöd från handen och han lugnar sig alltid bättre i slutet på passen och det blir även bättre från gång till gång. Självklart rider jag balanserat och med stöd från skänklar/säte för att inte störa när han hittar sin balans. Hans bjudning är densamma varesig gummit är på eller inte, lite ojämn då han ibland själv vill dra på och ibland får jag driva på. Vi jobbar på att han ska gå så balanserat och taktmässigt som möjligt och det är något som blir bättre och bättre. Kan tillägga att han lyssnar bra och lagom mycket på rösten om jag behöver använda den från ryggen.

Jo precis, han är fortfarande lite vinglig emellanåt men hur lätt är det att slänga med huvet och springa helt rent, sen dessutom hitta grejjer att bli rädd för och rycka till ibland. Till exempel så är hinderhörnet ofta läskigt (alla gårdens hästar tycker det av ngn anledning..?).

Ah okej. Jag är lite kluven på C1 och B:1. B1 känns ju flytig och bra men nu kom jag ju tänkta på det du skrev galopp längningen där. Kanske ska ta c:1an ändå. Min planerade är i maj så har ju god tid att fundera :) Sen får vi ju se om vi tar den beroende på dags formen. Men den passade ganska bra eftersom den var ganska så nära :)

MattiZ: De 20 min jag skrev innefattar framskrittning för hand, uppsutten skritt, lite trav, det ni ser på filmen + lite till och sedan avskrittning för hand. Alltså inte intensivt markarbete i 20 minuter.

Okej, enkelt med missförstånd och ber smått om ursäkt ifall mitt inlägg lät påhoppande osv. Lycka till till er iaf :)

Ja, man kan ju anpassa ridningen också efter hästens utbildningsnivå för dagen. Man behöver ju inte bränna på i jättelängningar:p. Att slippa första haöten tycker jag dock är väldigt pedagogiskt:).

Det kan lätt bli så över internet tyvärr, om man inte vet om hela situationen, vilket ju kan vara svårt att alltid få med. Tack :)

Ja de e ju så, internet e en liten bov ibland ;P

Själv var jag ute med pållen min i Söndags iaf, det gick jätte bra. Ingen antydan till att han var halt eller så. Så jag antar att det var en sträckning, eller liknande. Han var en härlig liten glad sak över att få komma ut igen, det blev rundan runt byn eftersom ovalen på gräsmattan fryst till is. Tråkigt nog. Jäkla väder. Han är dock en sån underbar individ, godtrogen. Han tror något är farligt, jag "säger" nej då bara att gå på! Och då tvekar han inte längre x') Han är sååååå mycket stadigare i galoppen nu, inga problem alls, tog den både från skritt och stillastående. Blev bara två galopper visserligen, eftersom rundan inte är mer än 3km lång eller något sånt och en bit är asfalt också. :)
Han var dessutom väldigt duktig med trafiken också, visserligen stod jag på backen 3 av 5 gånger eftersom det är lite trångt om utrymme på vissa ställen så ville inte att han skulle känna sig trängd eller bli rädd. Allt gick bra dock och de två gånger jag satt på rörde han knappt en muskel. Men trafiksäker skulle jag nog inte vilja kalla honom än ^^
OCH gud vad osamanhängande mitt inlägg blev (A) Ska nog gå och sova nu ;)

*kl*

Nu har jag varit ute och skrittat och joggat en liten sväng. Idag red vi med dam sällskap och fet var inga problem :)
Det var det inte innan heller men nu har han bara varit ute med pojkarna så länge och såklart börjat vråla lite på tjejjerna på lösdriften nu när hormonerna flyger runt i luften så jag hade faktiskt väntat mig att han iaf skulle vråla lite, men inte ett knyst! Och då red vi ändå jämsides nästan hela vägen.

Vi red även ner och red längs den stora vägen på grässlingan brevid och det var inga problem med det tunga trafiken :) duktig pojk ;)

KL

Kul att läsa om alla andras 09:or. Min "lilla" och jag har nu varit igång ca två månader efter vintervilan. Här i Uppland har vi massor med snö och våren går trögt. Eftersom jag behöver lasthjälp har det mest blivit uteridningspass på min fröken, men mycket går att göra på rakt spår. I helgen var vi på dressyrträning (nummer tre för i år) och jag satt ner på henne och vi provade lite skänkelvikningar för första gången. Jätteroligt! Ikväll ska vi åka på hoppträning och sedan ska hon få en minivila om två veckor för att smälta det hon lärt sig. Jag rider henne mellan 2-4 gånger i veckan ungefär. Efter vilan hoppas jag att ridbanan är ridbar igen. Undrar när våren kommer på riktigt?

Film från träningen:

Xzibit AM

Och då var mina hästar ihopsläppta. Helt på Junos initiativ eftersom han hoppade över staketet. Staketet är 1.60, aningen lägre nu med snön, men ändå. Har gått långt över förväntan eftersom det var helt odramatiskt tydligen. De andra i stallet såg att de gick tillsammans men trodde att jag släppt ihop dom eftersom staketet var helt. Jag hade väl egentligen velat ha dom bredvis varandra ett tag till, men men all is well that ends well.

Vad fin hon är! Jag undrar också när våren kommer... Juno får vila tills det är ordentligt ridbart överallt. Han gjorde två fina pass i förra veckan så lite vila är väl aldrig fel. Fördelen med ponny är att man hela tiden är ett år efter så det är gott om tid att få honom klar:D.

Fint! Och jag ser att vi rider för samma tränare dessutom:) Hon är toppen!

Min 09:a ska till Tutis imorrn och träna sin första träning för Uffe Johansson. Vi får väl nöja oss efter halva passet men hoppas få in ngt språng iaf:)

*knapplån*

Det blåste ute idag, och Galishimo var på helspänn. Han skyggade i hagen, spratt till när jag skulle in med honom i stallet, och kunde inte stå stilla med alla fyra hovar i marken. Han blev rädd för de andra hästarna och började nervöst ruska på huvudet och tugga överdrivet frenetiskt på bettet. Han stirrade storögt på allt som kunde tänkas farligt och sparkade och bockade.Tydligen släpper han pälsen nu och tydligen kliar det något vansinnigt, för han blev alldeles nipprig av glädje av att bli ordentligt kliad på kroppen.

Jag hade glömt att boka ridhuset också. En annan dressyrryttare var där och red runt. En ryttare som jag kanske inte känner mig helt bekväm med eftersom jag inte känner henne.

Och vad gjorde jag?

*trumpetfanfar*

Jag tågade in i ridhuset, tog emot lite tips från den andre dressyrryttaren, och lät Galishimo bocka av sig alla spänningar. Sedan satte jag mig upp i sadeln. Trots alla störningsmoment. Och det gick så sjukt bra! Han var verkligen fokuserad gick över förväntan. Han hade inget problem att möta den andra hästen i ridhuset och höll fokus på mig. Vi tränade på att gå i lång och låg form. Det är så sjukt kul att han vuxit upp och blivit så duktig! :D

Nu ska ni få en regäl bildbomb, eftersom jag aldrig har någon som kan fota mig när jag rider eller så, så har jag tyvärr bara några bilder från hagen. Kanske lite mer uppvisande bilder av min fantastiska pålle än vad jag visat tidigare (A) Börjar fundera på om han är hälften nordsvensk eller något, med tanke på de mystiska silverhårstråna och han har blivit ganska grov kroppsmässigt x) Bedöm själva min "lilla" sötsak <3

A15_zpsd1be98dc.jpg

A16_zpsab6fb173.jpg

A12_zpse17bdc4d.jpg

A22_zps741e1cdc.jpg

A17_zpsd898a08c.jpg

A18_zps28a9df84.jpg

HEHE Enjoy!

Och vad gjorde jag?

*trumpetfanfar*

Jag tågade in i ridhuset, tog emot lite tips från den andre dressyrryttaren, och lät Galishimo bocka av sig alla spänningar. Sedan satte jag mig upp i sadeln. Trots alla störningsmoment. Och det gick så sjukt bra! Han var verkligen fokuserad gick över förväntan. Han hade inget problem att möta den andra hästen i ridhuset och höll fokus på mig. Vi tränade på att gå i lång och låg form. Det är så sjukt kul att han vuxit upp och blivit så duktig! :D

Haha tusan vad härligt! Måste erkänna att mitt propellermonster själv verkar ha lugnat ner sig även i ridningen, visst är det roligt! :D
Ser fram emot att läsa fler av era framsteg, själv går våra alldeles för fort så jag själv knappt hinner med i tankarna. Härligt att de lär sig så snabbt :)

Det är ganska vanligt av någon knepig anledning att bruna hästar får sån ljus ragg just på ben och under magen har det själv på två just nu och har haft flera under åren som haft det på vintrarna. Har faktiskt aldrig reflekterat över det iom att det är så vanligt att man sett det genom alla år, men lite underligt är det ju nu när man börjar fundera.

Jag har sett många bruna hästar, men inga med detta fenomen, så det var väl mest därför jag reagerade. Kanske har du sett fler bruna hästar än jag, men hade ingen aning om att de var vanligt, lite skumt är det iaf! ;)

Men så fin häst, Mattiz! Vilken raring! :)

Sött med vinterfjun. :) De försvinner nog strax när värmen kommer...

Ja han är fin nu tycker jag, börjar se ut som en häst ;) Lite hög bak igen, men jag tycker han växer till och från helatiden, vilket är bra eftersom jag hoppas på att han ska sluta på 160 iaf :D Sedan så tycker jag inte han är så tjock på bilderna faktiskt, vilket jag tycker han är i verkligheten (A) haha
Haha ja vi får väl se om hans silverfjun försvinner eller inte. Tänk om han blir vit! Vilket inte kommer hända, men ändå ;)

Han verkade super trött idag efter ridturen idag så blev en promis med gamlingen ist, HÄRLIGT. Har inte kunnat göra något med honom på länge, eftersom vi tog av framskorna på honom nyss, pga att han slitit sönder en framhov. Som nu börjat bli fin. Han ömmade inte eller liknande så sita uppförsbacken på den mjuka grusvägen hoppade jag upp, idiotisk som jag är utan hjälm(FY på mig!) och han hade grimma på sig xD Han fattade vinken tog galopp från skritt och galopperade super lugnt och fint ända tills han förstod att man skulle stanna, vilket var ca 5m ifrån stora asfaltsvägen. Jag hoppar av och sedan går vi tillsammans hem <3 myyyyysigt. Tänk den dagen jag kan göra så med lille Remii också :)

Vilken härlig galopp! Hon ser stabil och följsam ut. :)

MattiZ: Min 4-åring ser likadan ut på benen + apelkastad ojämn utväxt på halsen :p

KL

Undrar om jag är välkommen som nykomling i tråden med min 09:a? :)
Har en tjock liten korv i hagen e. Elmshorn ue. Quite Easy som jag hoppas går fälttävlan med mig i framtiden.
Detta roade vi oss med innan årsskiftet ;):
http://www.youtube.com/watch?v=oui7E3eDLHE

Han hoppades in i höstas och har sen gjort megaframsteg under vintern. Har vilat lite nu och jag började rida igen i veckan. Förhoppningsvis kommer våren snart och då blir det premiär för terräng och kanske lite tävlingar :bump:

Här är lite filmer från innan vilan:
http://www.youtube.com/watch?v=DCee9HWD6Wg Dressyr
http://www.youtube.com/watch?v=U1sN5RwAQMM Hopp & skutt
http://www.youtube.com/watch?v=5HftVIE3BmM Första Pay & jumpen 70 cm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30