09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

rebeckasff: Jag håller helt med du, att skritta i skog och mark lär dem att bli mer balanserade och för min häst även mer fokuserad på vad han gör med benen alltså han konsentrerar sig var han ska sätta ner dem och så. Vilket jag upplever gör honom lugn :)

Jag rider inte heller 2 dagar i rad, det blir bäst resultat och han verkar helt okej(ibland) med att ha lite fler vilodagar om så behövs. Jag rider oftast Tisdag, Torsdag och Lörsdag, möjligtvis att jag tömkör, eller löslongerar honom på söndagen väldigt lite också ^^ Men inte alltid. Sedan efter en längre period av ridning så får han vila 3 veckor i sträck och det brukar bli när han sätter igång i sina små växtperioder :)

I princip håller jag helt med dig om ditt upplägg. Så vill jag också göra. Men med Juno har jag fått omvärdera lite eftersom det gått lite upp och ner med samarbetet. Av en slump märkte jag att han fungerade bättre om han går två-tre dagar i rad. Då behövde jag inte ta igenom vad vi tidigare gjort utan kunde fortsätta där vi slutade dagen innan utan bråk. I gengäld har han fått 3-4 dagars vila mellan dom dagarna.

Känns mest som att Juno halvlallar lite med 2-4 pass i veckan. Blir dessutom en hel del uppsutten skritt när vi rider ut pga de vägar som finns helt enkelt. Är väl inte jättebäst, men å andra sidan tror jag inte att det kommer att slita ut honom heller.

Jag har läst lite angående inridningssystemet på flyinge, alltså dom som precis ska ridas in. dom kör ju olika träning mån-fre vila lör sön. onsdagar får dom som en skritt dag. Hur kommer det sig att dom kör på det sättet om det är super dåligt? Bara nyfiken på vad som är bäst och inte. :)

Men hur skulle ni göra med dom hästarna som typ dödar efter vila även på en dag? Känns ju inte så bra att man måste longera i över 30 minuter för att ens kunna tänka tanken på att sitta upp sen ridning på det? det blir ju ett rätt ordentligt pass tidsmässigt?

Tycker det är riktigt intressant det här hur man ska lägga upp det och alla hästar funkar inte alla system på tyvärr.

Vet ni om några andra system så som flyinge har sitt system?

Har du lust att gå in lite mer på hur du lägger upp det? typ hårdare en dag lättare två dagar eller är det samma "nivå" på alla dagar? eller hårdare och en dag med bara skritt sen hårdare igen? :)

För min är lite liknar nog din lite i sättet

Jag brukar börja med att tömköra eller longera (inspänd) dag ett, sen rider jag på banan dag två. Har jag sällskap kan jag iofs rida ut då också-men då rider jag först några varv på banan för att checka läget för dagen:p. Sen kan han ev få vila en dag (om han skött sig) och så rider jag ut sista dagen. Sen får han således vila några dagar innan jag gör samma sak igen:).

Vad går din i för hage? Om de blir stimulerade ute brukar de bli mer sansade. Min är ju inte tokig s att han bockar och far-han ifrågasätter mest ledarskap och vem som egentligen har makten. Därför bir det lättare att ta honom några dagar i sträck eftersom ifrågasättandet minskar. Detta blir dessutom hela tiden bättre, men han är banne mig stenhård.

Blir de helfnoskiga av att vila en dag så är det något annat som brister, antingen stoppar du i den alldeles för mkt mat eller så har hästen för understimulerande hagvistelse.

Att Flyinge lägger upp det så är ju inte konstigt det är en skola där eleverna går månd-fred och där hästarna är undervisningsmaterial för eleverna. Svårt att få ett vettigt upplägg när det inte går att sprida över hela veckans dagar och utan att behöva ha för många hästar. Det skall ju passa in i schemat med allt annat som skall täckas av utbildningen.

Min är ju inte tokig s att han bockar och far-han ifrågasätter mest ledarskap och vem som egentligen har makten. Därför bir det lättare att ta honom några dagar i sträck eftersom ifrågasättandet minskar. Detta blir dessutom hela tiden bättre, men han är banne mig stenhård.

Hur upplever du att skillnaden i detta har blivit innan och efter du kastrerade ?

Jag håller med Gylle!
Inte för att jag har ridit in SÅÅ många hästar med har aldrig haft någon som beter sig så.. Inte ens i närheten.
Jag hoppar gladeligen upp på mina och rider rakt ut varesig dom vilat en dag eller flera månader..

Vad får den att äta?
Hur går den i hagen? Själv eller med kompisar och hur många timmar?
Har du tagit hjälp/råd av tränare eller någon annan i din närhet som har mycket erfarenhet av unghästar?
Passa utrustningen?

Nu var det inte min jag pratade om, jag kan hopppa upp om hon vilat en dag men vet andra som har hästar som det inte går att göra så med.

Gylle, dom kan väl fortfarande ha igång hästarna 3 dagar å låta dom vila dom andra?? Det finns en hel del att göra på flyingen än att just rida in hästarna, nu vet jag inte exakt hur lång deras unghäst utbildning är men dom körde på 8 eller 9 veckor med en veckas vila i mitten skulle dom då gå efter 3 dagaras ridning så blir det 16 veckor ist, och skulle man inte kunna dela upp att ena gänget kör mån-ons? sen den andra bunten ons-fre? det skulle ju helt klart bli bättre för hästarna alt att dom kör varanan dagssystemet att dom gjorde varanan grupp om ni förstår hur jag menar?
som sagt tycker det är intressant att disskutera sånt här då det finns så många olika sidor på det hela. Och jag veterligen verkar inte flyinges hästar dö av systemet dom har nu?

Tror det vart lite miss i vad jag skrev
Men hur skulle ni göra med dom hästarna som typ dödar efter vila även på en dag? Känns ju inte så bra att man måste longera i över 30 minuter för att ens kunna tänka tanken på att sitta upp sen ridning på det? det blir ju ett rätt ordentligt pass tidsmässigt?
Det är inte menat till min, dock har vi lite problem i det att hon som Fioranos Juno inte alltid har förstått det hela i att det är jag som bestämmer sen är hon Otroligt känslig och explosiv (fler som säger samma sak) så när jag säger ifrån (hur ska jag förklara på bästa sätt?) kanske på en 2:a på en skala på 1-10 så tror hon att jag säger ifrån på en 8:a och då bär det av. Bara vi har en bra kommunikation så har är hon super men får hon då vila 4-5 dagar så går vi tillbaka ganska långt första dagen och man får inte helt men nästan börja om från 0. Vilar hon en dag så sätter hon emot lite men inte lika mycket som vid längre vila. Dummt att jag inte var tydligare. Men för att svara på dom andra frågorna.

Maten skulle jag gärna ändra på men om ni har något magiskt sätt att få i henne mer än 8 kilo hö (inne) får även runt 4-6 kilo ute men den delas av andra och jag kan inte säga exakt hur mycket hon får i sig. Veterinär, dom två tränarna jag har att göra med säger att hon är i fint hull. Skulle då som sagt gärna få i henne mer hö men kan inte trolla. Sen får hon lucern ca 1 kilo och 1 kilo hippo alfa grow. Försöker dock nu få i henne mer lucern och minska på hippo och se om det kanske kan ta bort lite det att hon blir så känslig.

Hagen är ingen liten fyrkantshage, har visserligen zommat för fullt på mobilen men hagen är bra i storlek iaf, sen hade jag helt klart önskat att det kanske funnits någon liten dunge i den.
167169_473939786174_8016819_n.jpg

så hagen är det inga fel på.

Hon går med två andra hästar den ena är 2 år äldre och den andra är 3 år äldre har jag för mig.
Dom går ut vid 6-ca 16-17 broende på vädret jag själv hade önskat att dom fick vara ute längre men det är tyvärr inget jag kan göra något åt :(
Jag har hjäp men som sagt ni kanske trodde att det var min som döda mig efter en dagsvila :)
Utrustningen ska ligga bra å återigen så är det inte några problem att hoppa upp efter en dagsvila och bara skritta ut.

Såg själv nu att det var dumt skrivet att man lätt antog att det var min jag pratade men har en som jag känner som har en sådan häst. Därav undran :) text är svårt att forumlera sig i ibland och man kan tolka det på så många olika sätt och tolkingen sitter i hur läsaren väljer att tolka men hoppas ni fick lite svar på era frågor ändå :)

559332_10151323687326175_498559888_n.jpg

För hon är väl inte tjock?
haha känns som jag toh upp hela tråden nu :D

Senast ändrad:

Jag tror inte det är fel med individanpassa utbildningen. Alla hästar funkar inte i samma mall helt enkelt. Finkar tre dagars arbete och fyra dagars vila så kör på det. Att det ska vara bråk och ifrågasättande varje gång främjar ingenting som jag ser det.

Sen tycker ju jag att lusern är något man ska tänka till lite med:p. Det är mycket energi i lusern! Min sexåring blir superpigg av lusern:D. Dessutom har du högre proteininnehåll i Hippo Grow, så jag hade slopat lusernen helt och isf gett lite mer Hippo om hon behöver det:).

Så kan det bli ibland när man skriver ;)
Och ja, jag tolkade som att det var din!

Men har inget annat svar än det som jag skrev innan oavsett vems häst det är.
Om din lever lika bra som din så kan jag inte tänka mig något annat än att det är en väldigt sprallig häst förutsatt att inget är fel på den.

Men vissa tar helt enkel längre tid på sig att mogna och inse att man faktiskt ska bete sig och att man inte är kung över allt och alla ;)

Jag rider ( longerar eller tömkör ibland men det är sällan numera ) varannan dag. Så 3 dagar varannan vecka, sedan 4. Försöker att alltid ha en vilodag mellan. Det händer att hon går två dagar i rad, om det känns som att hon behöver det, men då får hon vila mer sedan. Just nu är hon lite kinkig och trött av värmen så hon har lite semester. Blir två dagars longering denna vecka och ungefär likadant nästa. Räknar en skrittur barbacka till arbete, det är hjärnan som blir mest trött på min kuse. Och den får ju gå för högvarv även om vi bara lämnar gårdsplanen till fots.

Vad jag kan hitta så har Grow högre enegi och lägre protein Lucern, både vad gäller pellets och strå...?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Lucern pellets:
Innehållsdeklaration per kg
Energi 8,0 MJ
Råprotein 17,0 %
Smältbart råprotein 15,0 %
Växttråd 28,0 %
Råfett 2,4 %
Vatten 11,0 %
Kalcium 16,0 g/kg
Fosfor 2,5 g/kg
Kalcium/fosfor-kvot 6,4

Strå:
Energi 8,5 MJ
Vatten 12,0 %
Råprotein 15,0 %
Smältbart Rp 105 g
Magnesium 1,6 g
Råfett 3,0 %
Växttråd 27 %
Kalcium 13,0 g
Fosfor 2,8 g

Grow:
Råprotein 17%
Energi 10 MJ

Vad jag kan hitta så har Grow högre enegi och lägre protein Lucern, både vad gäller pellets och strå...?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Lucern pellets:
Innehållsdeklaration per kg
Energi 8,0 MJ
Råprotein 17,0 %
Smältbart råprotein 15,0 %
Växttråd 28,0 %
Råfett 2,4 %
Vatten 11,0 %
Kalcium 16,0 g/kg
Fosfor 2,5 g/kg
Kalcium/fosfor-kvot 6,4

Strå:
Energi 8,5 MJ
Vatten 12,0 %
Råprotein 15,0 %
Smältbart Rp 105 g
Magnesium 1,6 g
Råfett 3,0 %
Växttråd 27 %
Kalcium 13,0 g
Fosfor 2,8 g

Grow:
Råprotein 17%
Energi 10 MJ

Hippo Grow ligger på 135 gr smbrp/10MJ, vilket alltså blir en högre kvot protein/MJ. (Och så avskyr jag när de skriver ut smbrp i % i innehålsföreteckningen!)

Aaa, blir ju lite svårare att jämföra när dom inte skriver på samma sätt, därav min fråga ;)
Jag har själv aldrig upplevt att någon reagerat på det viset du beskriver.

*kl*
Idag har vi varit ute en sväng igen :)
Började med att ha "sitta upp" träning.. Han har eld under skorna alltid och jag är trött på att hoppa upp i galopp...!
Det gick väl si sådär men det gick iaf lugnare till än vad det gör i vanliga fall..:crazy:
Sen hade vi en liten dust om att han inte får lov att blåsa upp sig för tjejjerna som alla stod och dreglade ute på lösdriften, börjar bli hormoner i luften nu!
Han konstaterat efter idag att jag nog får vara lite strängare eller konsikvent mot honom med det mesta, tror att det kan lugna ner honom i slutändan när man får honom cool och eftergiven och innom ramen alltid.
Han ska liksom inte få lov att vara bossen när vi rider och spana efter saker och "hålla koll på flocken" utan han ska lyda och ge mig ansvaret om nån fattar hur jag menar?
Han är ju i sig själv en individ med myror i hela kroppen!
Han har alltid koll, spanar, fixar och trixar med grejjor även i stallet.

Någon som har några bra förslag på "hjärn gympa" för unga hästar?
Små enkla övningar man kan göra i vardagen när man rider?

KL

Lite Update om java. Vi börjar spekulera i om det är någon welsh som är fader till henne och inte Belamour :rofl: Hihi. Hon har iaf växt två centimeter. HALLELUJA. Så nu mäter hon maffiga 157 cm :laugh:.

Idag ska det last tränas lite. Hon får gå på ( om allt går som det ska) Käka lite och sen ut igen och inget mer med det. Vi ska nämligen iväg på en träning på torsdag. En grupp med just unghästar på Ridskolan där jag har praktik :) Detta ska ju bli hur spännande som helt. nytt ställe och helt nya hästar. Men hon är ganska klok så tror inte det kommer bli någon stor grej :)

Det var Kvarnbys sockerfria lusern som min sexåring blev superpigg av. Visar sig att det innehåller ganska mycket olja och jag fick sedermera exakt samma reaktion på Hippos Selection olja. Men inte på vanlig majsolja. Just Kraffts lusern är helt meningslös som proteintillskott då det finns mycket bättre alternativ. Som Krafft Groov, Krafft Muskel (tillskott) eller Hippo Grow.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka