Sv: 09rnas tråd!
Nu var det inte min jag pratade om, jag kan hopppa upp om hon vilat en dag men vet andra som har hästar som det inte går att göra så med.
Gylle, dom kan väl fortfarande ha igång hästarna 3 dagar å låta dom vila dom andra?? Det finns en hel del att göra på flyingen än att just rida in hästarna, nu vet jag inte exakt hur lång deras unghäst utbildning är men dom körde på 8 eller 9 veckor med en veckas vila i mitten skulle dom då gå efter 3 dagaras ridning så blir det 16 veckor ist, och skulle man inte kunna dela upp att ena gänget kör mån-ons? sen den andra bunten ons-fre? det skulle ju helt klart bli bättre för hästarna alt att dom kör varanan dagssystemet att dom gjorde varanan grupp om ni förstår hur jag menar?
som sagt tycker det är intressant att disskutera sånt här då det finns så många olika sidor på det hela. Och jag veterligen verkar inte flyinges hästar dö av systemet dom har nu?
Tror det vart lite miss i vad jag skrev
Men hur skulle ni göra med dom hästarna som typ dödar efter vila även på en dag? Känns ju inte så bra att man måste longera i över 30 minuter för att ens kunna tänka tanken på att sitta upp sen ridning på det? det blir ju ett rätt ordentligt pass tidsmässigt?
Det är inte menat till min, dock har vi lite problem i det att hon som Fioranos Juno inte alltid har förstått det hela i att det är jag som bestämmer sen är hon Otroligt känslig och explosiv (fler som säger samma sak) så när jag säger ifrån (hur ska jag förklara på bästa sätt?) kanske på en 2:a på en skala på 1-10 så tror hon att jag säger ifrån på en 8:a och då bär det av. Bara vi har en bra kommunikation så har är hon super men får hon då vila 4-5 dagar så går vi tillbaka ganska långt första dagen och man får inte helt men nästan börja om från 0. Vilar hon en dag så sätter hon emot lite men inte lika mycket som vid längre vila. Dummt att jag inte var tydligare. Men för att svara på dom andra frågorna.
Maten skulle jag gärna ändra på men om ni har något magiskt sätt att få i henne mer än 8 kilo hö (inne) får även runt 4-6 kilo ute men den delas av andra och jag kan inte säga exakt hur mycket hon får i sig. Veterinär, dom två tränarna jag har att göra med säger att hon är i fint hull. Skulle då som sagt gärna få i henne mer hö men kan inte trolla. Sen får hon lucern ca 1 kilo och 1 kilo hippo alfa grow. Försöker dock nu få i henne mer lucern och minska på hippo och se om det kanske kan ta bort lite det att hon blir så känslig.
Hagen är ingen liten fyrkantshage, har visserligen zommat för fullt på mobilen men hagen är bra i storlek iaf, sen hade jag helt klart önskat att det kanske funnits någon liten dunge i den.
så hagen är det inga fel på.
Hon går med två andra hästar den ena är 2 år äldre och den andra är 3 år äldre har jag för mig.
Dom går ut vid 6-ca 16-17 broende på vädret jag själv hade önskat att dom fick vara ute längre men det är tyvärr inget jag kan göra något åt
Jag har hjäp men som sagt ni kanske trodde att det var min som döda mig efter en dagsvila
Utrustningen ska ligga bra å återigen så är det inte några problem att hoppa upp efter en dagsvila och bara skritta ut.