09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Krafft Muskel skulle jag visserligen inte slösa några pengar på, då kan man lika gärna köpa en säck potatisprotein ;) Men håller med om att Hippo Grow slår lucern med hästlängder vad gäller protein/energi-kvot.

*kl*
Det går äntligen framåt med min, ska försöka få till en film någon dag att visa. Men det får nog bli ett bettbyte, han trivs inte riktigt på det tredelade. Tror jag ska ge rakt bett ett försök..

Men om man är ute efter mycket protein för att hästen ska gå upp i vikt utan att få en massa energi ( hästen ifråga är jätte het) vilket är bäst då?
Vi har den lucernpelletsen som dom har på city gro*s, kommer inte ihåg märket..

Här uppe finns inte potatisprotein att få tag på:(. Så då är Krafft Muskel enda alternativet om man vill åt just potatisproteinet.

rebeckasff: Problemet när man drar upp proteingivan är att det krävs en massa enrgi för att omvandla det till hull. Jag bantar ponnierna genom att dra upp proteinet eftersom proteinet då "äter upp" den överflödiga energin. Så för att få hull måste energigivan vara hög (ja, det är ju kvoten som måste vara hög), så det handlar om att hitta vilken energikälla hästen funkar på utan att bli bananas:p. Krafft Sensitive har en vän till mig provat nu ett tag till sin 09a med jättebra resultat. Det är tydligen gamla havrefria Groven.

Problemet när man drar upp proteingivan är att det krävs en massa enrgi för att omvandla det till hull. Jag bantar ponnierna genom att dra upp proteinet eftersom proteinet då "äter upp" den överflödiga energin.

Lycka till........... Det fungerar tyvärr inte överskottsprotein omvandlas tyvärr till fläsk det också och bränner tyvärr inte särskilt mkt energi för att göra det heller.

Jag har laborerat med det tills jag blivit gråhårig de blir bara feta av överskottsprotein tom om man lägger dem en bra bit under sitt energibehov så fläskar de på sig av överskottsproteinet. Det finns ingen annan väg att gå för att banta hästar matmässigt mer än att hitta deras optimala balans och sen bara ge dem exakt rätt värde och inget mer.

Vi har konstant för proteinrikt hö och lättfödda hästar därav har jag provat alla olika vägar. Första halvåret i år bara älskade jag fick en hundra procent perfekt skörd på ena fältet ett helt optimalt hö med kvot på 6 och de fick bara krubbskrammel till och för första gången på många år så slankade tom avelsstona till sig och blev fina i hullet, fram då till vi bytte skörd och åter fick överskottsprotein och vips har fläsket börjat dyka upp igen.

kl

Red lilleman över bommar för första gången igår. Tycker han var superduktig! Även om det var lite vingligt så rullade han på bra utan att backa av eller dra på. Lite svårt med regleringen än dock, men tycker det är bättre att han får komma lite fel och tänka till och hålla jämn rytm än att måtta och försöka lägga hnm perfekt. Andra gången jag red med gummiband också. Tycker det är en bra hjälp för honom att komma på tanken att komma ner lite med huvet, han blir gärna hög i nacken annars. Plockade av dem sen i slutet och det funkade bra det med :) Han är fortfarande lite ostabil med stöd på bettet men jag tycker det tar sig!

Film<---

Och idag fick han löshoppa på riktigt för första gången
Film<---

Senast ändrad:

Har du någon som helst tidigare erfarenhet av unghästutbildning ?
Det är kanske dags att bromsa upp och fundera på om det är en vettig takt du har på utbildningen ? För 10 dagar sedan så skulle utbildningen "starta på riktigt" från en häst som kunde start och stopp och sväng.
När unghästen efter 10 dagar inte förstår eller orkar bära sig ännu då smäller du på den hjälptyglar och sätter dig och rider cavalettiserier och bomserier i galopp. Hästen är så trött i sin bakkärra på filmen att den knappt går rent, klassiskt tecken på en häst som är tagen alldeles för hårt, trycker du den i kruppan kan jag lova dig att den nästan lägger sig. Hört talas om 10 minuters pass i början av utbildningen ? Dagen efter ett alldeles för ansträngande pass för hästens utbildning så ger du inte ens den vila utan du löshoppar ? Vad är målet att köra slut på hästen helt och hållet ?

knapplån

Min 09 har börjat få betfibermix sedan en tid tillbaka och han funkar väldigt bra på detta. Håller fint hull och har bra mage.

Jajjamen jag har ridit in och utbildat hästar tidiagre med bra resultat. Tycker inte att utbildningen går för fort. Hästen i fråga går aldrig längre än 20 minuter. Han går i stor hage från morgon till kväll och busar med kompisar och har således en viss "grundkondition". Att då skritta 10 minuter och trava/galoppera 10 minuter (givetvis inte i sträck) och där inräknat trava över en serie med tre bommar 2 ggr/varv + galoppera över två galoppbommar 2 ggr/varv tycker inte jag är för mycket. Denna veckan har han gått:
Måndag: 20 min i ridhuset
Tisdag: 15 min på äng
Onsdag: Vila
Torsdag: promenad
Fredag: Vila
Lördag: 20 min markarbete
Söndag: Löshoppning
Där löshoppningen bestod av totalt 10 varv från bom till högsta (filmen). Den var dessutom arrangerad av en av sveriges bästa unghästutbildare som visste att det var hans första löshoppning samt sett gårdagens ridfilm.
Gummibanden är väldigt löst spända och till för att vara just en HJÄLP att komma på tanken att söka sig neråt. Han går gärna annars väldigt högt med nacken vare sig det gäller ridning, longering eller nått annat.

Stegen vi tagit från innan vilan är:
1. Ridit utanför ridhuset (fortfarande bara start, stop och svänga, fast ute)
2. Ridit över bommar en gång (fortfarande bara start, stop och svänga, fast med ett par bommar i vägen)
3. Slängt på gummiband för att hjälpa honom (fortfarande bara start, stop och svänga)

Vi fokuserar fortfarande på start stop och svänga. Gör inte saker mer komplicerade än vad de är och formen kommer som en bonus efter hand.
Så nej, jag vill inte köra slut på hästen, vilket jag inte heller gör :)

Lycka till........... Det fungerar tyvärr inte överskottsprotein omvandlas tyvärr till fläsk det också och bränner tyvärr inte särskilt mkt energi för att göra det heller.

Fungerade utmärkt på min i höstas iaf:). Hon blev väldigt fin i kroppen. Men eftersom hon under hela vintern gått på lite halvfart eftersom vi inte har ridhus osv får hon vara helt utan kraftfoder.

Jag funderar på om det inte är det som gjort att vår lilla ponny Dingla som går på fri tillgång på alldeles för kraftigt hösilage ändå har hållt formen hela vintern. Hon är fin i kroppen men rent teoretist borde hon vara smällfet.

*kl*
Idag har vi varit ute en sväng igen :)
Började med att ha "sitta upp" träning.. Han har eld under skorna alltid och jag är trött på att hoppa upp i galopp...!
Det gick väl si sådär men det gick iaf lugnare till än vad det gör i vanliga fall..:crazy:
Sen hade vi en liten dust om att han inte får lov att blåsa upp sig för tjejjerna som alla stod och dreglade ute på lösdriften, börjar bli hormoner i luften nu!
Han konstaterat efter idag att jag nog får vara lite strängare eller konsikvent mot honom med det mesta, tror att det kan lugna ner honom i slutändan när man får honom cool och eftergiven och innom ramen alltid.
Han ska liksom inte få lov att vara bossen när vi rider och spana efter saker och "hålla koll på flocken" utan han ska lyda och ge mig ansvaret om nån fattar hur jag menar?
Han är ju i sig själv en individ med myror i hela kroppen!
Han har alltid koll, spanar, fixar och trixar med grejjor även i stallet.

Någon som har några bra förslag på "hjärn gympa" för unga hästar?
Små enkla övningar man kan göra i vardagen när man rider?

Det låter precis som min häst när jag fick hem honom eller snarare första månaden jag satt upp på honom. Riktigt mycket myror i brallan och förstår vad du menar med att han ska ha ge dig ansvaret osv, ungefär som jag vill att det ska vara, men använder andra ord att han ska helst ha mer fokus på mig än på allt annat, även när vi är ute och lullar i skogen :)

Det är bara att fortsätta att träna sitt upp träningen så löser det sig tillslut! :D Själv vart jag lite "lat" och klickertränade in att han ska för det första parkera, ställa sig som jag vill att han ska stå när jag ber honom, och där efter tränade jag in att han ska stå helt stilla när jag har en hand på manken. Den hand jag håller tyglarna i alltså.

Så visst han lärde sig allt det där ganska fort och nu sitter det, så de tränas inte längre utan jag använder bara mycket beröm fortfarande när han är stilla osv. Men det är nästan så att det rycker i honom den där sista stunden han ska stå stilla innan han får börja gå ;)

Och sedan är han HOPPLÖS i stallet, men jag vill verkligen inte klickerträna honom i stallet eftersom jag inte ger godis alls ut handen i stallet, vill inte ha honom luktandes och sniffande efter godis när jag bara vill stå och mysa i stallet. Så jag har inte riktigt kommit så långt som i uppsittningen :)

oj vad jag skriver.. Men blev lite inspererad, då jag tyckte de lät lite lika :angel:

Det syns ju tyvärr tydligt på hästen på filmen att den är ordentligt överansträngd i bakkärran, det pass du filmar är inget lagom pass för en häst som enligt dig nu skulle vara riden två gånger innan sen den sattes igång det är alldeles för hårt pass och man ser det som sagt också på bakkärran. Ett klassiskt problem med överansträngda kruppor på unghästarna när man försöker forcera utbildningen.
Tycker man att det är en smart ide att sätta på en unghäst en hjälptygel i detta läget av utbildningen så har man tyvärr alldeles för lite kunskap för att utbilda en unghäst då saknar man tyvärr all baskunskap annars skulle man inte drömma om att göra det.
Du verkar tro att du kan rida denna 4 åring som om den hade följt utbildningsplanen från början det fungerar inte du måste backa ett år i tanken på utbildningen iom att hästen inte följt utbildningskurvan från början och lägga upp din utbildning som att hästen vore tre på våren iom att det är bara så långt den kommit i sin utbildning och den har inte styrka för mer. Det går inte att göra en quickfix bara för att hästen råkar vara ett år äldre då rider du sönder den istället.

Om det stämmer att du bor i Helsingborg är det ganska lätt att få tag i potatisprotein i Skåne, det ger jag båda mina för att få upp protein utan att proppa i dem en massa extra energi.

Jag måste hålla med gylle här, jag tycker man ska ta det lugnt i början vara rädd om hästen, som gylle sa tidigare 10min pass till att börja med. 20min är alldeles för mkt, speciellt 20min markarbete. Även om du varvar, så att det inte är trav 5min i sträck och galopp 5min i sträck. Han ser trött ut bakkärran, det syns tydligt i hela filmen. I min mening tycker jag man ska lyssna på hästen helt enkelt. Kanske ta ett steg tillbaka och inte köra på så hårt direkt?

Nej det har du fått om bakfoten. Kan ta hästens historia lite snabbt.
Uppuxen i flock i stor hage. För ett år sedan höll en tjej på med honom, hade sadel, träns, longerade, promenerade osv, men satt inte upp. Jag var inte där men som jag fattat det höll hon väl på ca 3 månader. Sedan blev han stående i hagen. Jag började med honom vid årsskiftet. Repeterade longering, sadel och allt det där och efter två veckor satt jag upp. Inga problem. Men när jag började styra och han såg min hand i ögonvrån blev han rädd. Fick backa lite och ändra taktik och sedan löste sig det problemet. Därefter red jag honom en dryg månad i 10-15 min pass ca 3 ggr/vecka + en longering. Vi galopperade 3 ggr innan han fick vila i 2½ vecka. Förra veckan satte jag igång han igen.
Måndag: Longering
Tisdag: Hanterade från marken och hängde på honom
Onsdag: Vila
Torsdag: Uppsittning, red 10 min, mest skritt och lite trav
Fredag: Vila
Lördag: Red ca 15 min, lite i alla gångarter
Söndag: Vila
och därefter det jag skrev i förra inlägget.

Ang. gummibanden så har jag rådfrågat tränare i tidigare inridning där en häst tuggade som tusan på bettet och lekte stjärkikare. Hade gummit några gånger och sen var det mycket enklare att rida eftersom hästen insåg att det var bekvämare att komma ner lite. Och jag spänner som sagt inte in hästen med det utan det börjar ta emot lite om hästen stretar.

MattiZ: De 20 min jag skrev innefattar framskrittning för hand, uppsutten skritt, lite trav, det ni ser på filmen + lite till och sedan avskrittning för hand. Alltså inte intensivt markarbete i 20 minuter.

Det där med gummibandet förstår jag tanken med. Men jag hade inte använt det vid ridning utan att hästen ska hitta formen gör jag hellre med longering eller tömkörning. Anledningen är att drivningen är mycket lättare att få igenom från marken än när man sitter uppe på. Och det brukar just vara grejen att våga gå fram till handen som är problemet. Om de då tänker bakåt när det tar emot fram gäller det att kunna korrigera så att det inte blir drama av det hela.

Sen tycker jag inte han ser så hemskt överansträngd ut i bakkärran. Men däremot obalanserad lite kort och sladdrig. Om det är överansträngning eller om han helt enkelt inte riktigt har koll på kroppen vette tusan.

Jag har inte heller några invändningar mot att använda snälla hjälpmedel för att hjälpa dom att förstå var dom ska lära sig att jobba.
Dock som jag skrivit innan använder jag aldrig fasta inspänningar.

Fick samma råd till Savant när jag var och miljötränade hos en känd ryttare/beridare.
Denna sa att han måste lära sig att acceptera bettet bättre och att jag skulle rida/ longera honom med snodd eller chambong. Det finns inga (eller extremt få) ryttare som kan korrigera hästen lika exakt som hästen korrigerar sig själv när den gå emot ett hjälpmedel.
Nu har inte jag någon chambong utan körde med snodden ett tag vid longering + bettet som jag blev rekomenderad att byta till och vips så fick jag en häst som vågar gå fram och ta stöd.
Har aldrig haft några som hellst problem med hans bjudning men han hade mycket invändningar om det där med att ta stöd och söka sig till bettet.

Jag tycker att under en period får man väga det onda mot det goda och se fördelarna som det ger för hästen i slutändan att så snabbt som möjligt lära sig att gå i en unghäst enlig form och få upp ryggen mot att dom ska leka stjärnkikare och bara streta och inte lära sig särskillt mycket eftersom dom har fullt upp med att streta mot bettet.
Lång mening men hoppas det går att läsa ;)

(Jag har inte tittat på filmen då det inte går i telefonen, talar bara om egen erfarenhet och syftar inte på någon ridning)

Senast ändrad:

Tack för tipset!
Jag ska ta och läsa på lite om detta och se vart jag kan hitta det ;)

Du får gärna PMa om du vet vart man kan hitta det :)

KL

Lille plutt gick på jätte fint igår vid last träningen. Hon gick fram och tillbaka in som om hon aldrig gjort något annat :)
I ridningen går hon som på räls. Och vilket framåt tänk hon har. Så himla roligt när dom bjuder fram själva och vill jobba lite :) Har börjar kolla passande datum för en ev första start. Det enda som behöver sitta bättre är galopp fattningen ur hörnet. Det blir gärna lite tokigt på rakt spår för snuttan.

Men jag grunnar nästan på om den första ska få bli en LB:1. Det känns som att det är ett bättre flyt i det. Har ni några planer på första klass. Vad kommer ni som dressyr ryttare att ta som första ?

När min väl är klar att komma ut tänker jag leta upp en L:C1. Att slippa halten vid inridningen och även inga tempoväxlingar i galopp på diagonalen tycker jag är rätt skönt. L:B1 hade jag inte valt av L:Bprogrammen isf hellre B:2an eftersom det är på lång bana och du har längre sträcka att fixa upptagen tex:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka