09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Vilken lydig liten sötnos! Han ser nästan förvånad ut haha:)

Min lille store kille var på sin första riktiga hoppträning i stort ridhus igår och för första gången så tog han riktigt tag i hinden. Det var mkt busiga unghästar där men min skötte sig utomordentligt bra samtidigt som han hade en fin bjudning. För första gången kändes han som en riktig häst, innan har det mest varit åsnevarning:P Är supernöjd!

KL

Igår åkte min 05:a (Mamman till 09:an) iväg till en tjej på foder. När den tjejen var här och hämtade henne så tyckte hon Fille såg större ut än 160, så jag blev ju tvungen att mäta honom.

161 när han stod o sov, och ytterligare några cm när han spänner upp sig... Prognosen på 163 vid vuxen ålder känns inte längre som någon omöjlighet... Jag trodde ju han hade växt klart som 2 åring då han inte har växt sen dess, men jag hade fel. Vet inte riktigt hur jag ska känna för detta... Men ju större han är desto bättre på dressyrbanan antar jag.

Red även igår, det gick riktigt bra! Vi jobbade lite i form här o där, flyttade för skänkel där han tyckte saker var farliga och för en gångs skull så svarade han precis som jag ville! Innan har vi fått diskutera sånt ett tag, men han har ju vilat så polletten har väl trillat ner!

Är ju mkt efter er andra, och turen blev 5 km, varav kanske 2,5 blev ridning, och efter 3,5 km dog energin totalt! Troligtvis så växer han väl fortfarande, och är väl lite trött eftersom han nu går med sin son i hagen och de busar hela dagarna.

Vet inte om jag har lagt upp bilderna redan eller inte, men...

i66412522._szw1280h1280_.jpg

och hans son!
i66414360._szw1280h1280_.jpg

Senast ändrad:

En rejäl kille det där! Vad är det mer än Elmshorn-QE? Ser väldigt väl framme ut för sin ålder.

Ja, han står stadigt på jorden :p
Förvånansvärt känslig och pigg herre trots att han är rätt så bastant ;)

Här har du hela stammen: http://blup.se/sv-SE/horses/223128-i-made-it-swb
En hel del xx iom Elmshorn och mamman är också ganska liten (och nätt, till skillnad från honom) men gummiboll. Mormor är tävlad upp till S:t Georg dressyr. Han är ju hoppstammad men tycker att han har talang för dressyren och ingen av mina gamla tävlingshästar är i närheten av så mycket naturlig uppförsbacke som honom. :)
Har varit väldigt enkel att rida in och är väldigt lättlärd men nog så framåt och hård i skallen, han är till salu och flera som prövat har inte varit tillräckligt mjuka och stabila i sin ridning för att passa honom, tyvärr.

Skönt att dina trivs tillsammans :)

Senast ändrad:

Håller med Fiorano, ser väldigt trevlig och välriden ut för sin ålder! Härligt!

Edit.
Kul förresten med en till som ska rida lite terräng med sin.
Det är vårt mål också och vi var på vår första träning i måndags. Nu blir det dock en vila för henne innan vi fortsätter med utbildningen.

Senast ändrad:

Nu börjar min 09:a komma ikapp efter den ofrivilliga vilan i samband med hennes fraktur i ett tornutskott.
Hon har ju gått hemskt mkt som handhäst i alla gångarter så konditionen har hon och nu börjar även muskelstyrkan komma. Första gången nu i veckan kände jag att hon var tillbaka till sin galopp som hon hade för ett år sen och satte sig ner istället för att ramla framåt. Hon lyckades även hoppa ett pyttelitet kryss i galopp den här gången och börjar fatta hur man ska göra med någon på ryggen.
Nästa gång kan jag försöka filma för nu börjar det ju bli något att se :D

Hon har vuxit en del sedan i höstas sa dressyrtränaren och har numera inte världens längsta bakben i förhållande till frambenen.

*kl

Nu har jag äntligen börjat komma igång med min tös igen. Satt på henne några gånger i höstas och sen vila från ridning över vintern. Sen dess har vi ägnat oss åt tömkörning i skogen samt arbete från marken med fokus på böjning samt följsamhet.

Men den här veckan har jag skrittat på henne två gånger, hon är så snäll och lugn! Dock hopplöst att försöka hitta sadel till henne så planen är att skritta henne så smått barbacka och hitta framåtknappen och kunna svänga, stannar gör hon fint på minsta hjälpgivning :D.

Vet att hon är tjock, men vi jobbar på det.

Framåt-nedåt i trav:
DSC_0009_zps44398f2d.jpg

Ignorera klumpen på ryggen, hästen är fin iaf :love:

DSC_0077_zps6d0c2f28.jpg

Fin tös! (anledningen till att mina fötter står ut är att hon precis försökt nafsa i dom hehe)

DSC_0096_zpsfd998f23.jpg

Det är verklugen en snygg modell på din pålle:). Men är hon inte lite tunn? Eller är det bara art jag är van vud mina burkiga ponnisar:o.

Tack så mycket, undrar var hon har fått den exteriören ifrån då mamman är stor och rättså grov :p ska se om jag hittar en bild på datorn ( skriver på mobilen nu)
Jo, hon har blivit lite slimmad. Började nu i samband med pälsfällningen :( hon har fri tillgång till hösilage så hon får inte för lite mat iaf ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka