09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

*kl*

Idag har vi varit en tur till utebanan igen:)
Han var lugnare idag och mer avslappnad, skuttade lite små blandade hinder upp till 70 cm ;)
Både en liten studds och en liten serie med två trav bommar innan oxer.
Hoppade så klart banken från alla håll denna gången och så graven.

Avslutade med att skritta ut en barbacka tur i skogen!
Avslappnat och skönt, duktiga prinsen!!

Tänkte tränings debutera nästa söndag för att ha med honom bland andra hästar. Vi är en så liten klubb utan ridskola så det är sällan man stöter på någon annan, det har ju både sina för och nackdelar :)

Igår blev det tömkörning för lilleman, han skötte sig alldeles utmärkt och arbetade fint.
Fick även ett "kvitto" på hur mycket han bör sig på rumpan när han galopperar då han bröt av från galopp till halt på ett steg!
Direkt i luften bara landar han stillaståendes utan ett ända trav eller skrittsteg där emellan! :up:
Det var inte meningen att göra så den första gången utan han skulle bara bryta av till trav, men han lyssnar så fint på "prooo" att han slog på en tvärnit:o
Så jag var ju tvungen att göra om det för att se om det var en engångs företeelse men det var det inte!
Han bryter utan problem av direkt till halt:)
Men sen fick han så mycket beröm så han gick bara och lyssnade efter att få kommando att stanna så vi fick sluta med det där ;)

Idag har vi varit ute själva och cantrat en runda i det fantastiska vädret!
Lite bus i galoppombytena men annars gick allt bra :)
Vi firade det hela med en storryckt och sen fick han ha premiär som nakenfis i hagen! ( misstänker att han inte kommer vara helt ren ikväll när han kommer in...:banghead: )

På tal om bra galopp :D

Jag ligger ju lite efter, jag räknar nog min snarare som 3,5 än 4 än så länge.

Men iaf, jag red ut idag, tillsammans med en kompis. Kompisen satt på ett brunstigt sto, som varje gång hon fick möjlighet passade på att svänga ut rumpan mitt framför min kille (Som är hingst ifall någon har missat det...). Men det hela gick bra! Ena gången tvärnitade hon och ställde upp sig 30 cm från hans bog, då hummade han lite innan jag tog ett ledande tygeltag och han accepterade helt att det inte skulle bli något där inte :p

Sen accepterade stoet med att det minsann inte skulle bli nåt och slutade med det. Hon själv har bara haft ryttare på ryggen 7-8 ggr, så hon är ju väldigt grön.

Galopperna på Fille satt som en smäck idag! Jösses så underbar han var! Tog en fattning i en uppförsbacke, polaren skriker "Inte så fort bara" och håller lite i fattningen genom att vinkla bäcknet liiiiiite och den älskade hästen fattar galopp och helt plötsligt går det mkt långsammare än vad det gjorde i traven! Tyvärr så upptäckte vi att sadeln inte passade på den andra hästen, så det blev en kort tur för min kille där vi la på min sadel på stoet för att dubbelkolla så att bockningarna i galoppen inte berodde på att hon hade ont på något annat sätt.

Jag längtar så dant efter när vi kommer kunna galoppera km efter km och bara rulla! Helt underbar galopp har han! (Och inte ens "för att vara arab") ;)

Vi har haft lite bak slag jag och min pålle. Tyvärr. Var ju meningen att det skulle bli ridhuset i söndags. Har visat honom transporten och lämmen osv tidigare. Men tänkte inte mer på det eftersom de tidigare ägarna har transporterat honom till veterinär och tillbaka, samt ända hit från Skara. Vilket inte har varit några problem enligt dem.

Att få på honom tog si så där 10 min med lite godis och klicker, dock så hade han lite panik och vi fick stå och prata med honom så att han lugnade sig. Vilket han också gjorde ganska snart. Inga problem. Sedan så bytte han humör, blev sur som jag ser det. I hans beteende. Slår då och då rätt rejält med frambenen. Så vi bestämde oss för att bara köra runt byn. Han måste trotts allt vänja sig och han verkade inte alls rädd längre. Är ganska säker på att han reste sig i transporten 1-2 gånger när vi körde. Vi stannade såklart för att kolla honom, men när vi gjorde det stod han cool lugnt och åt hö. Så han gillar väl inte att åka helt enkelt x) Vi körde ett varv till och då var han nästan knäpp tyst faktiskt. Men jag får helt enkelt träna mer lastning med honom :)

Sedan gjorde vi stora framsteg idag. Jag har varit lite slarvig ute med honom. Inte riktigt brytt mig vilken galopp han tagit, detta innan vintern alltså eftersom jag inte kunnat rida knappt i skogen efter vilan han hade. Så idag tog han både höger och vänster galopp när jag bad. En duktig sak var han idag. Rejält pigg så de blir en längre runda på torsdag ^^

Att gå bakåt och kolla till honom när han inte sköter sig är väldigt dumt tycker jag. Uppmärksamma honom inte när han är dum, bara när han sköter sig!

Ett tips är annars med att ställa honom i släpet en halv dag så han lär sig. Kan låta grymt, men såvida inte hästen går på lösdrift så är det mer eller mindre samma sak som att hästen står på box.

Och det är jäääävligt skönt att kunna ställa in hästen i släpet mellan klasser på tävlingar, och att hästen då kan stå där och vila och äta helt lugnt.

Så ut och öva! Och det behöver inte vara så avancerat, låt hästen stå en halv dag. Sedan kan hästen stå varje gång du mockar eller liknande. Och ge aldrig uppmärksamhet vid felaktigt beteende!

knapplån

09.an känns riktigt trevlig nu!! Han känns trygg, fin, och rolig! Idag när vi red körde dom omkring med traktor och skopa utanför oss. Men han kikade inte ens på det, bara arbetade på och var glad och nöjd. Förra gången vi red brallade en häst brevid oss i hagen fram och tillbaka och han fortsatte att bara fokusera på mig! Han va inte så här trygg i vintras så det är så skönt att poletten trillar ner.

3.jpg

4.jpg

61.jpg

Att gå bakåt och kolla till honom när han inte sköter sig är väldigt dumt tycker jag. Uppmärksamma honom inte när han är dum, bara när han sköter sig!

Ett tips är annars med att ställa honom i släpet en halv dag så han lär sig. Kan låta grymt, men såvida inte hästen går på lösdrift så är det mer eller mindre samma sak som att hästen står på box.

Och det är jäääävligt skönt att kunna ställa in hästen i släpet mellan klasser på tävlingar, och att hästen då kan stå där och vila och äta helt lugnt.

Så ut och öva! Och det behöver inte vara så avancerat, låt hästen stå en halv dag. Sedan kan hästen stå varje gång du mockar eller liknande. Och ge aldrig uppmärksamhet vid felaktigt beteende!

Anledningen till att vi gick ut och kollade honom var för att det var riktigt rejält och blev sedan knäpptyst. Jag ville helt enkelt kolla så att han inte hade skadat sig. Grymt och grymt, det var precis vad vi gjorde.

Han fick stå på stallplanen i 1h tror ja och han hade sparkat sönder lite där inne, såååå det blir renovering av släpet innan jag kan använda det igen tyvärr. Mattan på lämmen hade gått sönder så vi vart väldigt försiktiga när han gick ut, eftersom de är halt utan den.

Hade han transportskydd på sig? Om han hade det så ta av dem. Det kan hjälpa jätte mkt om de upptäcker att det gör ont att sparka.

Inga namn som man känner till. Han är lite buskavlad ;) Hans pappa är frieser (med full stam) och hans mamma är en arab (med full stam)

Det är så lustigt, han ser alltid så biffig ut på bilder men i verkligheten ser han ganska liten ut (dock välmusklad) :D Hade han till salu en kort period och alla som tittade på honom sa "men oj, var han SÅ liten, han ser mkt större ut på bild"... haha

När du la ut bilder på honom när han var ung såg han högre ut och ganska smal, men som sagt nu ser han ut som en biff :D Men han är D-ponny?

Ja han är 145 i mkh. :) har inte växt på ett år. Han kändes så liten så jag tänkte inte ens börja rida honom faktiskt...men nu gör jag det ändå och det känns faktiskt helt okey :)

Jag kan ju erkänna att jag skakade på huvudet när du betäckte ditt sto, som hon såg ut då. Och dessutom med en friser!
Men jösses så fel jag hade! Han är riktigt grann och jag tycker han bär upp dig riktigt bra! Så att du skulle vara för stor tycker jag verkligen inte att du behöver oroa dig över!

MattiZ: Då är det nog bara att öva och öva och öva. Fan vad kul....
Jag borde själv öva med min 09:a... Men det tar bara 10-30 sek att lasta och han är aldrig lastningstränad, så det känns så omotiverat :p
Men jag borde... Det får nog bli när marken är så fast att jag vågar åka med släp o bil in i lilla hagen. Tycker inte om att lastningsträna om det inte är inhängnat.

Ja de blir att öva, får försöka hitta tiden till att öva också, och hitta någon som vill hjälpa till. Men det ska nog gå bra, själva lastningen tyckte jag inte var några större problem faktiskt. Det var mest när man stängde så att han inte kunde se ut. Ajj ajj, bara att fortsätta träna :) Men jag har inte brottom egentligen, jag får dessutom gruspaddock på måndag ist för en med gräs, så då kanske vi kan göra lite mer framsteg :) Väldigt halt här i gräset nu eftersom de innehåller 50% vatten typ... Inte mkt arbete då :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka